Delthral's kino. *Små og store oppgraderinger* - Side 25

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  43
Side 25 av 60 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 45 55 ... SisteSiste
Viser resultater 481 til 500 av 1190
    Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ser meget bra ut!
    Gleder meg veldig til å begynne på Miles selv :grin:

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Siste del av Miles bygging

Siste oppdatering på denne fronten.

En liten oversikt over delefiltre og annet snacks som ble brukt:

Jeg valgte å modifisere islagsmutterne litt da jeg hadde litt dårlig erfaring med å få disse til å sitte ved forrige forsøk. Jeg tok en tang og bøyde ned spissene slik at de ble plane og limte de fast med epoxylim i stedet. Deretter låste jeg de fast med maskinskruen slik at de kunne tørke under press:
    -bilde-3-jpg

-bilde-4-jpg

Dette er helt sikkert ikke nødvendig hvis man ikke gjør "bonehead" tabber som jeg gjør med å lime på fronten FØR jeg slår i mutterne. Avstiverne kom i veien og jeg måtte feste de fra innsiden av høyttaleren. Tok meg 10 timer ekstra som jeg kunne gjort litt smartere. Urgh.

Her er alle limt på og kassen nesten ferdig isolert:
    -bilde-5-jpg
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8CX300ND surround| 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Delefilter og stofframme

Her kommer noe som ikke er så godt dokumentert på forumet fra før på disse.

Delefilter:
    -bilde-1-jpg

Som dere sikkert ser så har jeg festet de til isolasjonen i bunnen med patentbånd som er tredd gjennom og bøyd på baksiden samt stripset fast til selve delefilteret.
    Baksiden:
    -bilde-2-jpg

Selve stofframmen er en veldig enkel sak. 4 stk 13X21 glattkant som er skrudd sammen med vinkleljern innvendig i hjørnene, malt sorte og stiftet stoff på. Deretter kjørte jeg bare Biltema borrelås stiftet fast i rammen og limt på høyttalerne. Beklager dårlige bilder (Iphone):
    -bilde-3-jpg

-bilde-4-jpg

Vips ferdig (mangler en stofframme som blir ferdig i dag):

-bilde-5-jpg
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8CX300ND surround| 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skruer etc.

Kan ta med en liten post med skrumateriellet som jeg brukte. Jeg kunne enten kjøpe det fra Dynabel for 6 kr per skrue ferdig sort som ville kostet meg nærmere 400 spenn med frakt, eller stikke på Biltema og fixe det samme for ca 60 kroner, dog uten sort farge.

På 15"' brukte jeg m6 islagsmuttere og M6X20 maskinskruer med flatt umbrakohode str 5. Her vil jeg anbefale å bruke M6X30 i stedet da de bli kanskje litt korte. Jeg forboret med 7mm bor på 15". På diskanene brukte jeg på den ene M5 islagsmuttere og M5X40 maskinskruer med forsenket stjernehode. Jeg forboret med 6mm bor. Dette ble så mye knot at jeg på den andre forboret med 3,5mm og skrudde de fast med treskruer M5X30 forsenket stjerne. På alle islagsmuttere brukte jeg rikelig med Loctite epoxy tokomponent lim. Dette anbefales sterkt. 1 tube holdt til 2 stk høyttalere.

Alle kabler internt i høyttaleren er Biltema 1,5mm2 høyttalerkabel. Disse ble loddet fast i diskanen, loddet fast i Speakonkontakten og skrudd fast i delefilteret. Mange fnyser når de hører dette, men dette er et midlertidig oppsett og jeg brukte det jeg hadde liggende. Når jeg skal kjøre aktivt skal jeg oppgradere kablene litt og ta tiltak mot korrosjon.

Når jeg skulle feste Speakonkontakten fra forsterker så hadde jeg 4mm2 fra før og tenkte jeg skulle bra bytte enden mot høyttaleren. Dette gikk ikke i det hele tatt. Måtte bruke 1,5mm2 i stedet. Regner med 2,5mm2 også går greit.

Lyd ved første forsøk og Fru D. var nesten skuffet over at det virket. Hadde vel håpet på å peke litt nese og mobbe meg. Phew.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye isolasjon gikk det med til dette?

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Hvor mye isolasjon gikk det med til dette?
    Jeg brukte 5 cm Rockwool lydplater på 1200X600mm. Jeg brukte ganske nøyaktig 5 plater. Det er 6 plater i en kartong så her har du litt til overs også. Jeg fylte diskantrommet med isolasjon. Jeg la så på sidevegger og bakplate samt bunn på 15" (ikke på avstiver i midten da luften må flyte fritt her. Jeg isolerte ikke frontbaffelen (liten overflate, men hvis det er noe å hente her så er det en grei sak å fikse.)

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral
    Jeg brukte 5 cm Rockwool lydplater på 1200X600mm. Jeg brukte ganske nøyaktig 5 plater. Det er 6 plater i en kartong så her har du litt til overs også. Jeg fylte diskantrommet med isolasjon. Jeg la så på sidevegger og bakplate samt bunn på 15" (ikke på avstiver i midten da luften må flyte fritt her. Jeg isolerte ikke frontbaffelen (liten overflate, men hvis det er noe å hente her så er det en grei sak å fikse.)
    Takk for lynraskt svar!
    Du skriver at du "fylte diskantrommet med isolasjon". Betyr det at du la inn mer enn på topp, sidevegger og bakvegger? Dyttet du inn fult med isolasjon rundt elementet?

På BEF sine byggebilder ser det ut som han har lagt isolasjon på avstiverne i midten også. Men det kan jo være han har tatt dette vekk igjen etter at bildet er tatt?
    -miles-bygging_13-jpg

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Takk for lynraskt svar!
    Du skriver at du "fylte diskantrommet med isolasjon". Betyr det at du la inn mer enn på topp, sidevegger og bakvegger? Dyttet du inn fult med isolasjon rundt elementet?

På BEF sine byggebilder ser det ut som han har lagt isolasjon på avstiverne i midten også. Men det kan jo være han har tatt dette vekk igjen etter at bildet er tatt?
    -miles-bygging_13-jpg
    Regner med han flyttet de da det i hvertfall står i beskrivelsen til Tangen at dette stedet ikke skal fylles. Ja jeg fylte ganske bra bak diskanten også med ekstra isolasjon. Tror ikke dette er veeeeldig nødvendig, men jeg hadde skre igjen fra skjæringa og det var bedre å legge de der enn å kaste det :twisted:

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flere lytteinntrykk

Litt av vitsen med å drasse disse opp i stua var å bli kjent med lyden i de så det blir enklere å "ratte" de inn i kinoen etter hvert. Fikk testet litt mer i dag med andre musikksjangre. Ble ikke så mye tid men Tchaikovsky's Nøtteknekkeren, Scorpions og litt Peter Gabriel ble kjørt.

Hovedinntrykket er at de spiller så inni hampen riktig. Lydene du forventer låter akkurat som de skal. Ikke noe er pakket inn i vatt som man kan få inntrykk av på andre høyttalere. Alle instrumenter er med, man hører innpusten til vokalisten, s- f- m- og n-lyder er tydelige. Det eneste jeg ikke har testet skikkelig var basstunge låter.

Jeg var litt i tvil om de spilte dypt nok så jeg peiset på med en Ice-T sang som er litt "tung" i bunnen. Joda, de slukte det rått og ga skikkelig trøkk. De er som et altetende monster som sluker all musikk og spiller uten å anstrenge seg det minste.

Yello's The Race og Rhytm Devine låter rimelig fett, men vi får se når de er innspilt så jeg får kjørt opp volumet litt mer en gang.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,422
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du har plassert dem relativt nær bakvegg, muligens av praktiske årsaker. Har du prøvd dem lenger fram på gulvet? Tenker på at de har portene bak, det er ikke helt heldig på en del andre høyttalere iallefall, inklusive mine Klipsch, men av praktiske hensyn osv....
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Ser du har plassert dem relativt nær bakvegg, muligens av praktiske årsaker. Har du prøvd dem lenger fram på gulvet? Tenker på at de har portene bak, det er ikke helt heldig på en del andre høyttalere iallefall, inklusive mine Klipsch, men av praktiske hensyn osv....
    De kan stå så nært som 10 cm fra veggen hvis man ønsker mener jeg å huske. Jeg har de ca. 20 cm fra bakveggen. Siden de er litt skråstilt blir det mer luft bak enn dette også. Siden de er 56 cm dype så begrenser plasseringen seg pga WAF. Jeg kunne tenkt meg å hatt de 50-100 cm bredere på hver side da jeg sitter ca. 5 meter i fra i sofaen men dette er ikke mulig. Eneste jeg skal gjøre av tiltak per i dag er å vinkle de litt bedre og kjøre romkorreksjon/volumnivåjustering i forhold til bakhøyttalerne som er B&W M1.

Dette er jo kanskje noe du kunne kommet og hjulpet litt med samtidig som vi kunne hørt litt musikk en dag?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,422
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo kanskje noe du kunne kommet og hjulpet litt med samtidig som vi kunne hørt litt musikk en dag?
    Det burde la seg gjøre

Så lenge det ikke er en tirsdagskveld skal det stort sett gå greit.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ryddesjau

Gårdagen ble brukt til noe fornuft for en gangs skyld. Etter flytting så var hele kjellern stappet fullt av alt mulig rot og rask, alt nedsyltet i MDF støv og annet drit.

Jeg og Fru D. tok en effektiv runde og vips kunne vi faktisk se at vi har både kjellerstue og kinorom igjen. En megler kommer innom i morgen for å ta verditakst for å kanskje gjøre huslånet litt romsligere samt at det kommer forhåpentligvis materiale for å bygge snart (har ventet en stund på dette nå).

Det meste av verktøy er pakket ut så nå gjelder det bare å få et system på skruer og spiker slik at man kan bygge litt effektivt.

Det første jeg tenker å gjøre er å tette lekasjepunkter i tak, vegger og etasjeskiller ved veggene med gips. Jeg kommer til å bruke dobbelt lag men uten dempelim på denne fasen. Rørlegger har boret hull mellom etasjene for å legge ned gulvvarmen fra etasjen over og dette må fixes. Jeg gidder ikke å legge et helt lag gips mellom bjelkelaget, men kommer til å fuge litt rundt gjennomføringene.

Det går også endel rør lagt under bjelkelaget som jeg må få foret inn i bjelkelaget så jeg ikke mister 3-4 cm takhøyde.

I kveld blir det mer kosting og rydding.

Newcomer Rovik sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal bli gøy å følge med
    * Dynabel SuperExact * SVS SB12-Plus * EAD (Theatre Master Ovation) * EAD (Theatre Vision P) * Monster Power HTS5100
    * Vincent SAV-P200 * Hitachi PJ-TX300 * Dreamscreen V1 Dynagrey alumotor 92"

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rovik
    Skal bli gøy å følge med
    Hvordan går det på andre siden av tunellen? Ferdig med mørteljobben?

Newcomer Rovik sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går sakte men sikkert i riktig retning Ble ferdig med mørteljobben ja. Utrolig tidkrevende må jeg si.
    * Dynabel SuperExact * SVS SB12-Plus * EAD (Theatre Master Ovation) * EAD (Theatre Vision P) * Monster Power HTS5100
    * Vincent SAV-P200 * Hitachi PJ-TX300 * Dreamscreen V1 Dynagrey alumotor 92"

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppdatert post 2

Har oppdatert post #2 i forhold til hva jeg planlegger. Bygge kino er visst en flyktig prosess har jeg funnet ut.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Midlertidig PJ/lerret

Noen som har et godt tips eller to for en midlertidig PJ og lerret?

Regner med det tar en god del måneder å bli ferdig i kinoen så jeg vurderer et midlertidig oppsett, gjerne brukt. Trenger bare et billig lerret (ramme, nedtrekk eller hva som helst. Ikke lydtransparent) og en PJ som kan vise 1080P. 3D er ikke noe jeg ønsker å betale ekstra for per nå.

Lerretsstørrelse 90+ tommer helst. Blir vel ikke full lyskontroll med det første heller på dette. Er ikke kravstor.

Hvor billig kan jeg slippe unna og likevel ha noe som familien kan hvile gluggene på?

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fasefeil?

Kjørte en kjapp romkorreksjon i går før jeg så en liten del av Hobitten. Fikk beskjed om at venstre surround bak hadde fasefeil. Er dette så enkelt som at jeg har skrudd i høyttalerkabelen feil, eller er det andre ting som spiller inn?

Kjører kun 2 Miles i front og 2 B&W M1 som surround bak for øyeblikket.

Ble lei av å vente i månedsvis på å få trevirket mitt så jeg avbestilte hele greia.
    Får heller kjøpe inn etter behov. Kommer kanskje kjappere i gang også da.

Kjellerstua må gjøres ferdig før kinoen og håpet er å starte med det prosjektet så kjapt som mulig.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,422
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjørte en kjapp romkorreksjon i går før jeg så en liten del av Hobitten. Fikk beskjed om at venstre surround bak hadde fasefeil. Er dette så enkelt som at jeg har skrudd i høyttalerkabelen feil, eller er det andre ting som spiller inn?
    Hvis du har gjort en feil, så er det at du har byttet om pluss og minus i en av endene.
    Men det hender at denne feilen kommer opp selv om, alt er koblet riktig også. Da er det på grunn av uheldige refleksjoner som gjør at mikrofon/receiver oppfatter dette som fasefeil.

Det er mer vanlig å få denne meldingen med bipol/dipol-høyttalere selv om koblingen er riktig.

Side 25 av 60 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 45 55 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •