Delthral's kino. *Små og store oppgraderinger* - Side 24

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  43
Side 24 av 60 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 44 54 ... SisteSiste
Viser resultater 461 til 480 av 1190
    Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral
    Etter en 12-timers flyttesjau er vi endelig kommet inn i nyhuset. Pappesker over alt og dødssliten. Livet er herlig...
    Gratulerer så mye!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer så mye til dere begge!

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer!!! Og god påske!

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Påskenytt fra Casa de Delthral

Etter å ha brukt siste uken til å komme i hus ble det litt tid for AV relatert jobbing igjen.

Det første jeg gjorde var å male Miles'ene mine med 2 strøk til i sort etter å ha pusset og renset de. For å få en mer slitesterk overflate lakkerte jeg de med 3 strøk vått-i-vått med vannbasert gulvlakk (matt selvsagt).

-bilde-2-jpg

Så var det tid får å feste elementer igjen. Jeg brøt meg på 15" denne gangen og forboret med 7mm bor:
    -bilde-3-jpg

Planen er å feste de med disse (M6 islagsmuttere og M6 maskinskruer):
    -bilde-4-jpg

Og dette stoffet (2-komponent epoxy lim):
    -bilde-1-jpg

Limte rundt der mutterne skulle festet og banket løs. Ser ut til at det ble bra:

-bilde-5-jpg

Jeg har også gjort ferdig første stofframme for å ha foran elementene. Ble ikke helt "perfect fit", men den gjør
    jobben. Tror jeg går får å feste den med borrelås som er stiftet i høyttaler og ramme. Hvis det funker så smekker jeg sammen
    en ramme til.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8CX300ND surround| 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Miles ferdig

Sitter og nyter en gin-tonic og lytter til Adele på
    mine Miles for første gang. Bilder og slikt kommer
    senere en dag.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8CX300ND surround| 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,419
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bilde på FB, det så lekkert ut
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med flotte høyttalere
    Last gjerne opp flere bilder, av slik de står i rommet nå, og spesielt løsningen med stofframmen.

Første musikken jeg spillte over mine miles, var også adele!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer! Nå er jeg spent på lytteintrykk B&W vs Miles. :-)

Vet jo at de spiller i ring rundt B&W når det kommer til lydtrykk og dynamikk men hvordan er lydkvaliteten?
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer litt flere bilder senere om siste del av byggeprosessen med delefilter og rammer. Her er eneste bilde jeg har da det er litt knotete for tiden med minimal internettilgang og ingen PC'er som står der de er tenkt grunnet flytting.

-miles-jpg

Satt ca to timer i går og koste meg. Musikkutvalg i går: Toto, Dire Straits, Adele, Pink Floyd og masse mer. Ikke alt var lossless og jeg har heller ingen DAC jeg kjørte de gjennom. Receiver ble satt på stereo uten RK, høyttalerne plassert med 2 meters mellomrom og jeg lagde meg en provisorisk sweetspot i det velkjente triangelet. Vinklet høyttalerne inn mot meg og fikk et brukbart stereobilde.

Førsteinntrykket vs B&W 604 som jeg har hatt en stund er at instrumentene umiddelbart plasserte seg mye bedre. Lukker man øynene så kan man se for seg scenen ganske greit. B&W må plasseres mye bedre for å oppnå samme effekt. Når det gjelder dynamikk så sier det seg selv. Jeg spilte kun på lavt volum, men bare man vrir litt på volumet så merker man kreftene. Jeg har koblet de slik at diskanene får en egen kanal med 300W og bassene deler 300W (bi-amp). For de som kan telle så bruker jeg da 4 av de 5 kanalene på Parasounden (den siste kanalen virker ikke helt).

I dag har jeg spilt litt Metallica, Yello og Infected Mushroom men fremdeles på lavt volum. Skal prøve litt klassisk og andre sjangre etter hvert. De virker som Tangen beskriver det "mørke" uten at det blir feil i det hele tatt.

Noen lurer sikkert på om jeg har sus i diskantene? Det suser ganske mye faktisk, men noe ser ut til komme fra plasmaskjermen (kan den forstyrre på denne måten?). Kabler og slikt er som vanlig ikke helt opptimalt og når jeg får tid skal jeg teste om det suser like mye når jeg kun kjører receiver og ikke effekttrinn på den. Dette bekymrer meg lite akkurat nå da jeg skal ta mange tiltak i kinoen for å dempe suset til et minimum. Jeg trenger ikke så mye musikkvolum for å skjule suset, men på filmer med mye lavt volum i perioder kan det virke forstyrrende.

1 stk høyttalerdeksel i stoff er feridg og det ble bra nok. Klarer ikke å finne vinklejernene til den siste så jeg lurer nesten på om jeg kjøpte inn bare til en stk eller om det har blitt lagt på "en smart plass" når vi flyttet inn. I verste fall skrur og stifter jeg de sammen da jeg helst vil ha de oppe i løpet av dagen. (Utrolig hva elementer tiltrekker seg barnefingre som gjerne vil trykke litt på de).

Til slutt må jeg gi litt kudos til naboen som kom og bar 2 stk Miles sammen med meg klokken 2230 på en lørdagskveld med stor fare for å løfte på seg brokk og det som verre er.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget pent, regner med dette trykker bra om man ladder med litt watt :twisted: Er det "vanlig" med susing i disse? Ser så utrolig overkill ut med 2 store 15" pr enhet, men jeg liker det :-D

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,104
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nydelige miles!
    knallflott resultat, skal jeg en gang bygge store høyttalere og det ikke har kommet noe bedre enn miles så blir det disse som blir bygget
    regner med du koser deg max nå ;-)

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Av de høytalerne som ser alder best ut av DIY Tangen

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse ble riktig så flotte, gratulerer!

Som du sikkert er fullstendig klar over henger suset sammen med følsomheten på høyttalerene. Antar det er diskanten som er hovedproblemet (er vel Beyma TPL-150H du bruker). Hornet ditt har en følsomhet på 102db @ 1m som gjør de veldig følsomme for støygulvet i forsterkeren. Flere måter man kan forbedre dette på men beste løsning er å bruke en forsterker med så lavt støygulv som mulig (lært dette den vanskelige veien).

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tjommi
    Meget pent, regner med dette trykker bra om man ladder med litt watt :twisted: Er det "vanlig" med susing i disse? Ser så utrolig overkill ut med 2 store 15" pr enhet, men jeg liker det :-D
    De trenger minimalt med watt for å prestere normalt. Susing er vanlig som bemerket av Ender her pga høy følsomhet og støygulvet i forsterkerne. Tvilsom kabling og mix mellom strøm og signalkabler kan også være en kilde. De ser heftige ut men spiller fløyelsmykt når de skal og tøft når de må. Gode allrounders med andre ord.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    nydelige miles!
    knallflott resultat, skal jeg en gang bygge store høyttalere og det ikke har kommet noe bedre enn miles så blir det disse som blir bygget
    regner med du koser deg max nå ;-)
    Tusen takk. Koser meg brukbart ja. Gøy å følge tråden din også. Er innom nesten hver dag.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ender
    Disse ble riktig så flotte, gratulerer!

Som du sikkert er fullstendig klar over henger suset sammen med følsomheten på høyttalerene. Antar det er diskanten som er hovedproblemet (er vel Beyma TPL-150H du bruker). Hornet ditt har en følsomhet på 102db @ 1m som gjør de veldig følsomme for støygulvet i forsterkeren. Flere måter man kan forbedre dette på men beste løsning er å bruke en forsterker med så lavt støygulv som mulig (lært dette den vanskelige veien).
    Her er du ganske sikkert inne på noe ja. Det som irriterer mest er all støyen TV'en produserer på lyse bilder (Panasonic 50" ST50-serien). Spesielt ille i mediaplayeren på lyse bilder der.

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ref TV støyen du beskriver. Jeg hadde samme problem (støy i horna) med min gamle onkyo 876 når jeg brukte PCn som kilde, ble borte når jeg bytta til Pioneer uten at dette trenger å være grunnen. Kunne høre når jeg beveget musepekeren eller når det var veldig lyse bilder. På Onkyoen hadde jeg noen uttørka kondensatorer på HDMI-kortet som kanskje var synderen. Har nye kondensatorer liggende men har ikke somlet meg til å bytte disse enda da jeg ikke bruker Onkyoen.

Hvis noen har en god forklaring på denne type støy så kom gjerne med noen opplysende svar.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så på FB igår natt at de var kommet opp i stua og spilte, veldig morsomt!! La dem få noen dager på seg og få spilt litt så de kan få myket seg opp noe. Du vil nok få mye glede av dem framover

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ender
    Ref TV støyen du beskriver. Jeg hadde samme problem (støy i horna) med min gamle onkyo 876 når jeg brukte PCn som kilde, ble borte når jeg bytta til Pioneer uten at dette trenger å være grunnen. Kunne høre når jeg beveget musepekeren eller når det var veldig lyse bilder. På Onkyoen hadde jeg noen uttørka kondensatorer på HDMI-kortet som kanskje var synderen. Har nye kondensatorer liggende men har ikke somlet meg til å bytte disse enda da jeg ikke bruker Onkyoen.

Hvis noen har en god forklaring på denne type støy så kom gjerne med noen opplysende svar.
    Jeg fikk i går bevis på at hovedproblemet med støyen er faktisk plasmaskjermen. Det er vel en egen post også på forumet angående støy fra ST50 og VT50 TV'ne. På mørke bilder går det greit, men med en gang det kommer lyse partier er støyen så sjenerende at det ødelegger for opplevelsen. Jeg skal måle dette med Radioshacken når jeg får anledning ved å mute lyden, vise mørke bilder, lyse bilder og slå av TV'n helt for å sammenligne. På musikk går det greit da jeg trenger ikke skru opp mye for å maskere suset.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Så på FB igår natt at de var kommet opp i stua og spilte, veldig morsomt!! La dem få noen dager på seg og få spilt litt så de kan få myket seg opp noe. Du vil nok få mye glede av dem framover
    De har spilt bare 5 timer enda så jeg gleder meg til etter rundt 50 timer når de blir litt mykere. De spiller for all del glimrende allerede, selv om de bærer litt preg av å være nye. Jeg så en demodisk med DTS lyd og endel konsertopptak i går som var virkelig bra. (DTS Demo disk tror jeg den het med masse film og musikklipp). Dido med White Flag, Phil Collins med en vokal versjon av True Colors og en sang jeg ikke husker fra Blue Man Group og Hotel California live var noen høydepunkter. Jeg og Junior satt og koste oss en god stund.

Side 24 av 60 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 44 54 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •