Delthral's kino. *Små og store oppgraderinger* - Side 20

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  43
Side 20 av 60 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 40 50 ... SisteSiste
Viser resultater 381 til 400 av 1190
    Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral
    Delefilter er kjøpt. Bilder tidligere i tråden min.
    Ja, det stemmer jo det. Glemte det bort...ops:

Jeg fikk hentet delefilterne som Dynabel hadde mekket til meg i dag:
    -delefilter-jpg

Bass til venstre og diskant til høyre. De er merket med inn og ut, samt + og -.

Er det inn eller ut som skal kobles mot elementet?

Har ikke gjort dette siden jeg lagde subwoofer for bil i 1994...

Kan noen gi meg en enkel monteringsanvisning?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsom å se du har så stor framgang. Ikke lenge før du har lyd i høyttalerne nå.

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Morsom å se du har så stor framgang. Ikke lenge før du har lyd i høyttalerne nå.
    Bare litt småflikk igjen nå. Blir gøy å se film med bra lyd igjen, selv om Miles er paret med B&W M1 som bakhøyttalere. Er vel best å kjøre phantom center i stedet for å koble til en M1 som senter vil jeg tro.

Håper du har litt tid til å hjelpe meg med å konstruere (les: hinte meg i riktig retning) bak og sidekanaler litt senere. Har noen spennende tanker rundt dette, men trenger litt faglig veiledning får å få dette helt i mål. Jeg kommer til å konstruere stenderverket rundt Miles høyttalerne i stedet for å konstruere Miles'ene til å passe i stenderverket. Dette kan vi kanskje ta på PM hvis du har tid en gang?
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8CX300ND surround| 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper du har litt tid til å hjelpe meg med å konstruere (les: hinte meg i riktig retning) bak og sidekanaler litt senere. Har noen spennende tanker rundt dette, men trenger litt faglig veiledning får å få dette helt i mål. Jeg kommer til å konstruere stenderverket rundt Miles høyttalerne i stedet for å konstruere Miles'ene til å passe i stenderverket. Dette kan vi kanskje ta på PM hvis du har tid en gang?
    Nei, ikke ta det på PM. Ta det her. Dette er jo svært interessant for oss andre Miles-fan også. Jeg er i hvertfall svært interessert.:grin:

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nytt prosjekt: Høyttalerstoff til Miles

Var en tur innom CO og Biltema i går og shoppet litt småsnacks:

Først noen vibrasjonsdempende gummibiter fra CO. Disse er 10X10 cm
    og kommer i 4-pack. Disse skal jeg ha under høyttalerne for at de blir nogenlunde stødige og demper litt vibrasjoner ned i bakken:

-vibrasjon-jpg

Deretter tok jeg turen til Biltema for å kjøpe litt høyttalerstoff. Tenke å lage en ramme med en eller annen Petter-Smart-løsning for at ikke tassen på 15 måneder ikke skal trykke inn alle elementene mine mens dette står i stua. Forslag mottas med takk. Heller mest mot en treramme som er frest rund i kantene og stoffet stiftet rundt. Festemetode har jeg ikke bestemt meg for enda men leker med tanker om borrelås eller not-fjær system som BEF bruker.

-stoff-jpg
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8CX300ND surround| 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morro og se de nesten ferdig, bra jobba!!

Når det gjelder å beskytte foran kan du evt bruke magneter også?

Ser det er brukt sukkerbiter på delefilteret, er dette vanlig? Og det holder?

Bare lurer , for vet jeg ska bygge selv en dag!

Kim
    DIY - Inconcert Miles | Klipsch |Denon | Behringer | Samsung 75"| Shakers

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var tiden inne til å se om vi får til stofframmer til Miles'ene:

Glattkantlister med møbelvinkeljern:

-ramme-2-jpg

Som noen av dere med DIY erfaring sikkert vet så vil ikke denne rammen
    holde seg rett. Forslag til avstivningsteknikk mottas med takk mens jeg grubler selv. Mulig stoffet klarer å holde rammen rett?
    -ramme-1-jpg

Her er den mot høyttaleren:
    -ramme-mot-yttaler-jpg

Foreløpig så heller jeg mot å feste borrelås med lim for så å pusse vekk limrester og evt. male/lakke på nytt senere. Det blir mindre inngrep enn å nedfelle magneter.

Neste prosjekt ble å lage hull for mutter og skrue på diskanten. Her hadde jeg kjøpt muttere for å slå inn i mdf'en på baksiden og så skru M5 maskinskruer i disse.
    Først markere hullene med syl:
    -syle-jpg

Forboring i 6mm:
    -forboring-jpg

Så var det bare å banke inn mutterne... jadda. Mutter #1 løsnet med en gang. Byttet den med en ny en og banket inn denne. Satt bra. Så fikk jeg banket inn 5 til og skulle prøveskru maskinskruene for å se om dette traff sånn nogenlunde. Urk :evil:
    2 stk løsnet da jeg skrudde i og en stk kilte seg fast (!) i mutteren og kom ingen vei. Dette var fullstendig krise da diskanten nå var låst fast og jeg fikk ikke skruen hverken inn eller ut. Eneste utvei var baufil for å kutte hodet av skruen. I og med at TPL-150H er formet som en trakt så reiste alt sponet ned i bånddiskanten og forsvant der. Magnetisme og skjøre elementer er flott!

Litt av mine hjelpemidler:
    -alt-til-helvete-jpg

Jeg la øyeblikkelig dette fra meg før jeg knuste noe verdifullt rundt meg.

Som en siste trøst sparklet jeg høyttalerne på nytt:
    -sparkling-jpg

Blir så jeg legger på 2 lag til med maling og et par lag med matt klarlakk.

Kjøpte sprengfjærer, vanlige muttere og plateskiver for å se om jeg får festet diskanten med dette. Ulempen er at jeg må gjøre dette fra begge sider. Da slipper jeg kanskje unna med islagsmuttere på kun 2 eller i beste fall bare 1 av 15 tommerne. Vurderer også å bare skru skiten sammen med vanlige skruer.

Hva bruker dere DIY-proffer?

Active tommelom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skkelig rå og voksen høytaler dette. Får neste lyst til å mekke en selv etter nedturen med klipsch. Men det er vel mer rommet, enn Klipschen, det er noe galt med. Så er redd all lyden fra Miles'en også blir slukt av dette bassetermonsteret som er stua mi.
    Men har veldig lyst ja.....

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tommelom
    Skkelig rå og voksen høytaler dette. Får neste lyst til å mekke en selv etter nedturen med klipsch. Men det er vel mer rommet, enn Klipschen, det er noe galt med. Så er redd all lyden fra Miles'en også blir slukt av dette bassetermonsteret som er stua mi.
    Men har veldig lyst ja.....
    Jau. Nå er ikke Miles no bassmonster da. Bør kanskje ha en sub i tillegg, men det har du jo. Tror nok du heller bør investere i akustikkplater og bassfeller... Du husker vel hvor mye sofaen hjalp?

Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jojo, men ikke ødelegg skapertrangen min nå :P Må ha noe å bygge hele tiden. Er nesten så jeg har lyst til å bygge inn kroken med en falsk vegg og så henge opp plater og bassfeller. Det skulle nok ordna biffen.
    Men trynet til huseier hvis han hadde kommet og sett at jeg hadde bygget om stua hans hadde nok vært ubetalelig.
    Front: Klipsch IV RF62___________ Reciever: Yamaha RX-V1067
    Senter: Klipsch IV RC62__________TV: Sony KDL-55HX855
    Bak: Yamaha NS-300____________ HTPC: Sjølbyggd I5, Nvidia GTX970 etc.
    Sub: SVS PC-12 NSD

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jojo, men ikke ødelegg skapertrangen min nå :P Må ha noe å bygge hele tiden. Er nesten så jeg har lyst til å bygge inn kroken med en falsk vegg og så henge opp plater og bassfeller. Det skulle nok ordna biffen.
    Men trynet til huseier hvis han hadde kommet og sett at jeg hadde bygget om stua hans hadde nok vært ubetalelig.
    Miles gruser jo Klipschene dine ganske bra så hvorfor ikke. Stikk på Montèr og hør om du får ansattpriser på MDF'en. Fikk sykt bra priser på den måten. Resten finner du på Biltema og AVShop. Masse folk har bygd den her og det finnes veldig mye dokumentasjon på byggeprosessen. Eneste ulempe er at det koster en liten månedslønn å bygge den.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dagens film

Da var det tid for hyggestund med en god film igjen:

-deer-jpg

Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg ser at det koster noen kroner å bygge. Men i forhold til hva du ender opp med er det vel ikke så mye?
    Har dessuten slutta på BD nå. Blir bare studier fram mot sommeren nå. Så ikke noe rabatt på Monter, men det er jo ikke der utgiftene ligger. Blir uansett bygging av stereobenk først. Må få rydde opp i kroken og få ting presentabelt.

Hva slags tokomponent sparkel fra biltema brukte du? Må ha noe som er solid. Funker ikke med gipssparkel som sprekker bare du har sterke meninger i nærheten av det. Men vil ikke forgå i en kjemitåke heller. Brukte du kjemisk tre? Kan se ut som om det er litt solid også.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg ser at det koster noen kroner å bygge. Men i forhold til hva du ender opp med er det vel ikke så mye?
    Har dessuten slutta på BD nå. Blir bare studier fram mot sommeren nå. Så ikke noe rabatt på Monter, men det er jo ikke der utgiftene ligger. Blir uansett bygging av stereobenk først. Må få rydde opp i kroken og få ting presentabelt.

Hva slags tokomponent sparkel fra biltema brukte du? Må ha noe som er solid. Funker ikke med gipssparkel som sprekker bare du har sterke meninger i nærheten av det. Men vil ikke forgå i en kjemitåke heller. Brukte du kjemisk tre? Kan se ut som om det er litt solid også.
    Biltema tokomponent frarådes, hehe. Siste jeg brukte nå var Opus tresparkel fra Montèr. Brukte vel Scanox sin først. Ender vel opp med 1 strøk grunning, 4 strøk maling og 2-3 strøk med klarlakk. Ikke fordi jeg trenger dette, men fordi jeg vil prøve å få til en grei finish. Kan jo hende det blir DIY stue høyttalere senere hvis jeg går lei av M1 etter hvert. Gipssparkel funket dårlig i hvertfall.

Jeg tror du kan regne med ca. 11 000,- totalt per stk inkludert delefilter, mdf, elementer, kabling, isolasjon og terminaler. I følge hr. Tangen som har designet disse så ville de kostet over 100K hvis de skulle vært produsert av en fabrikk med alle kostnader det innebærer. De låter i hvertfall som en million dollars.

Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får bli et prosjekt når jeg en gang kommer i jobb igjen og kan forsvare et slikt utlegg. Jeg kan jo uansett ikke drive dem med leketøysrecieveren min =). Enda et utlegg.
    Men håper du har ting oppe og gå til sommeren, så skal jeg iallefall få tatt meg en tur og hørt på dine og sikkert drømt meg bort.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får bli et prosjekt når jeg en gang kommer i jobb igjen og kan forsvare et slikt utlegg. Jeg kan jo uansett ikke drive dem med leketøysrecieveren min =). Enda et utlegg.
    Men håper du har ting oppe og gå til sommeren, så skal jeg iallefall få tatt meg en tur og hørt på dine og sikkert drømt meg bort.
    I utgangspunktet kan Miles drives av hva som helst. De har høy følsomhet. De krever jo litt mer hvis man skal "dra på skikkelig". Jeg tenkte å drive min med en vanlig receiver først for å se om det går. Så skal jeg koble de over på Parasounden som har litt mer fres.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg testet mine med denne. Fungerte veldig fint. Kunne tenkt meg å teste noe klasse A etterhvert.

Dayton Audio DTA-1 Class T Digital AC/DC Amplifier 15 Watts Per Channel - Parts Express 300-380
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    15 W? Seriøst? Kan jo selvsagt drives på en måte av det meste, men ble det noe særlig trøkk av dette da? Er dette det samme som vanlig RMS som de fleste måler det i eller er dette skikkelig hifi-watt?
    Kanskje budskjettet ble noe romsligere nå.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var det tid for hyggestund med en god film igjen:

-deer-jpg
    Deer Hunter ja. Den er det lenge sida jeg har sett. Så den midt på 80-tallet en gang som ung mann.. Husker den som en veldig bra film. Det hadde vært veldig artig og sett den i gjen og sett om den står seg like bra i dag.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Deer Hunter ja. Den er det lenge sida jeg har sett. Så den midt på 80-tallet en gang som ung mann.. Husker den som en veldig bra film. Det hadde vært veldig artig og sett den i gjen og sett om den står seg like bra i dag.
    Har sett den 3-4 ganger i løpet av livet. Første gangene så var det litt kjedelig i starten og filmen var aaalt for lang med mye jabbing og lite action. Nå når man er litt mer voksen så er det veldig gøy å se karakterbyggingen og miljøbeskrivelsen i den første timen av filmen. Knallgode prestasjoner av Savage, Streep, Walken og De Niro. Jeg tror man trenger noen år på baken for å virkelig ha stor glede av denne. Bra film er det uansett, men eksepsjonelt bra når man gleder seg over alle aspekter av filmen.
    Teknisk sett bærer den preg av tidens tann med relativt dårlig og kornete bilde og lyd med lite dynamikk.

Side 20 av 60 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 40 50 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •