Delthral's kino. *Små og store oppgraderinger* - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  43
Side 2 av 60 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 42 52 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 1190
    Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Gips finnes også i forskjellige bredder. 120 er ganske uhåndterlig når det skal svinges i trapper, mens 90 og 60 er ganske mye lettere. Jeg vet ikke hvordan trappen er plassert i forhold til inngang eller om den har sving eller ikke. Du bør også velge dette før du setter opp stenderverket, slik at dette passer med gipsen du velger.

2x4 kan kuttes til før de bæres inn. I nød kan de kuttes i 2 og skjøtes når de kommer inn i kinoen.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Selbukino

Ser ut som det har dukket opp en ny favoritt på husfronten i dag. Selbuhus har en variant som heter Selbusjøen. Prisen er akseptabel, løsningene gode med muligheter for å tilpasse masse selv og bygget etter behov. Leveres i moduler.

Hva med kino? Et lite disprom i kjelleren på 8,5 X 4,5 meter må jo være helt sykt perfekt? Takhøyde 2,40 minus to takbjelker. Hvis dette er mulig å realisere så kan dette bli en SYKT bra kino. Det er også et disp rom ved siden av på 12 m2 som kan brukes som kjellerstue/teknisk rom/midlertidig snikkerbod.
    Hvis fru D. går med på at jeg kupper halve kjelleren så kan dette bli gøy!

Kommer tilbake med mer info når jeg får snuset litt til på disse husene og lest meg opp på små skriften.

Cheers! :-D
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8CX300ND surround| 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Besøk

Har den siste uken vært og besøkt to hyggelige filmentusiaster.

Søndag var jeg hos en familie med eget dedikert kinorom på ca. 8X4m, rom i rom, dekket fra topp til tå med eggpapp for å hjelpe til på lyden. Anlegget var Dali Blue 6006, Dynabel byggesett subber (12" tror jeg), Optoma HD20 prosjektor og en NAD T-765 receiver. Vi kjørte noen runder med Star Wars Podrace for å teste litt. Siden vi hadde to små barn i rommet i tillegg så ble det begrenset hvor høyt vi skunne spille (lå mellom 80-85db), men jeg fikk et lite inntrykk av hvordan dette låt.
    Dette rommet er ca. like stort som det jeg kikker litt på i Selbuhus alternativet mitt. I forhold til min smak så ble dette oppsettet veldig tynt lydmessig. Det er fin lyd i 6006'ene, men i et så stort rom med grei demping så ble det litt "smått".
    Jeg er blitt vant til lyden i SVS tuben min så det ble også en overgang å høre DynaBel sine kasser. Grei punch, men kanskje mangler litt på dybden?
    Jeg vil tro at det låter bedre med en effektforsterker da jeg vil tro at kanskje NAD'en sliter litt med å drive alle 5 høyttalerne når man vrir litt på volumet?
    Bildet på Optoma'en var veldig bra. Kort fortalt en veldig kurrant familiekino med god plass.

I går var jeg en tur hos en kompis som sliter mye med lyden i rommet sitt. Han bor i en leilighet som er innredet på en tidligere låve, med panel på vegger, og tregulv/parkett/laminat? Uansett så skjer det noe merkelig med all bass i dette rommet. Han har en PC-12NSD stående ved siden av stolen han lytter i og nesten uansett hvor høyt man justerer bassen så er det enten rumling, eller kun bass ved bakken. Jeg troppet opp med min PC+20-39 for å teste litt og vi koblet de hver for seg, sammen, og flyttet litt rundt på de.

Jeg la merke til at utsignalet på receiveren hans var veldig lavt da SVS'ene måtte stå på 75% av maks for å spille "normalt". Vi justerte opp signalstyrken og det ble litt bedre. Etter endel prøving og feiling ble det litt bedre, men når man har 1 SVS på hver side av seg, 1 meter fra stolen som kjører på 50%gain og trykker på med Transformer 2, bombeslippscenen på slutten, og fremdeles har lite og dårlig bass så la vi skylda 80% på rommet og 20% på vår uvitenhet :twisted: . Tror kanskje at en ny runde med romkorreksjon kan hjelpe littegranne. Avspillingskilden var en HTPC med HDMI inn på receiveren.

Utstyr vi testet med: Yahama RXV-1065 (tror jeg), Klipsch RF 62, Rotel RB-1070, SVS subbene og noe Yamaha NS greier som surround.

Gøy å høre Klipsch RF62 for første gang også. Ganske forskjellig lyd fra mine DM604.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8CX300ND surround| 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Støttevegger til besvær

Det å planlegge en kino før huset er bygd byr på litt uvanlige problemstillinger. Jeg holder på å sjekke pris på grunnmur og hvordan slikt gjøres. Jeg ønsker jo å bruke hele kortsiden på huset (9m) som kino og da vil vistnok veggen gi etter for jordpresset utenfor hvis jeg ikke setter opp en støttemur på minimum 2 meter for hver 6. meter.

Urk. Veldig gøy å ha dette i salen?
    Ved litt undersøkelser så kan man bruke løse Lecakuler som fyll inntil veggen og reduserer trykket med 80% i følge Weber Norge. Da sier de at man må støtte for hver 9m.
    Høres ut som det blir Lecakuler rundt huset vårt...:-|

Da er vel spørsmålet om man skal velge Leca Isoblokker eller isoporarmert betong fra Jackon eller Sunde. Pris og gjør-det-selv faktor påvirker dette.

Har begynt å se meg om etter en 5-kanals effektforsterker. Aktuelle kandidater per i dag er Rotel 1095, Emotiva XPA-5 og Parasound HCA-2205. Jeg har også lekt med tanken på å prøve en Rotel 1092 på Dm604'ene for å se hvordan de spiller når de får nok effekt.

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir en spennede tråd å følge dette.

Ser ut som kravene har kommet et stykke fra det første Proson anlegget fra Finn

Er vel kansje en av "ulempene" med denne hobbyen.Har man først fått smaken for bedre lyd og bilde er det ingen vei tilbake ser det ut som.

Må være utrolig kjekt å få interessen FØR man bygger hus da,så man kan legge kinoen inn i planleggingen fra starten av.

Ønsker deg lykke til,blir nok noen turen innom denne tråden etter hvert. 8)

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kvindølen
    Blir en spennede tråd å følge dette.

Ser ut som kravene har kommet et stykke fra det første Proson anlegget fra Finn

Er vel kansje en av "ulempene" med denne hobbyen.Har man først fått smaken for bedre lyd og bilde er det ingen vei tilbake ser det ut som.

Må være utrolig kjekt å få interessen FØR man bygger hus da,så man kan legge kinoen inn i planleggingen fra starten av.

Ønsker deg lykke til,blir nok noen turen innom denne tråden etter hvert. 8)
    Joda. Ikke for å snakke stygt om Proson sine produkter, men man får det man betaler for. Proson var faktisk mye moro for pengene tatt i betraktning av at de solgtes på qxl.no for en utropspris på 50,- Mange gjorde en god deal der.

Jeg er vanvittig fornøyd med B&W høyttalerne jeg har per i dag, men innser at de blir for små i et 90m3 stort rom der jeg ønsker å være "i" lydbildet og ikke bare høre en lyd til venstre, høyre osv. De blir vel også for store til å sette i en liten stue så noen på Finn.no ender opp med et sykt bra surround oppsett etter hvert...

Jeg var inne på tanken om å bygge kino med B&W, men siden oppgraderingssyken smitter fælt så hadde jeg endt opp med 800D foran, DS8 på surround, 2-4 DB1 subber og sikkert Classè elektronikk. Da snakker vi plutselig prisklasse som danker ut hele huset vårt til slutt :?
    DIY ble løsningen for meg.

Jeg kunne tenkt meg å hørt CM9 en gang også for å høre hvordan de låter.

Når vi først er inne på Classe/B&W: var forresten i en kul loftskino for et par uker siden. Skråtak og kanskje 10m2. Hvilke godsaker hadde han puttet i denne da?
    B&W 800D, DB1, DS8 på sidene og 803D bak. De største Classe monoblokkene og en SSP-800. Yello har skjelden vært bedre i mine ører!
    Blir vel noen kinokvelder hos han i løpet av våren håper jeg.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny sub snart

I går ble min kjære SVS PC+ 20-39 solgt til en hyggelig kar fra Trondheim. Det blir kjipt med noen uker/måneder uten skikkelig bass på film fremover.

"Klorebrettet" blir forhåpentligvis erstattet av et "kaffebord" av typen SVS PB 13 Ultra DSP så snart noen selger dette til en fornuftig pris. Skal bli gøy å høre hva denne karen er god for i en stue på rundt 50 m2 og relativt vanskelig forhold.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sub eller ikke sub

Ser ut som Rotel's ryker ut døra på mandag også. SVS PB 13 ultra ser ut til å bli vanskelig å oppdrive på bruktmarkedet. Ligger en Velodyne DD18 og frister på markedet, men litt i dyreste laget enda. Hadde vært moro å teste en sub som kostet 40k ny :???:

Siden jeg nå står uten effektforsterker og sub så kikker jeg litt på veien videre. Jeg ser at B&W Matrix 804 går billig på brukten så det hadde vært gøy å prøve.

For å holde seg litt innenfor fremtidig kinoplaner så blir det nok en 5-7 kanalers effektforsterker som kommer inn sammen med en rimelig "midlertidig" sub. Emotiva X5, Rotel 1095, Parasound 2205 og NAD M25 er hete kandidater. Hvis det mot formodning også dukker opp flere Denon AVR 3312 eller en 4311 på brukten så blir nok det også en verdig vinner av mine surt oppsparte AV-penger.

Skal se om jeg får gjort ferdig 3D tegningene mine av kinoen i helgen så jeg kan legge ut noe riss her.

Intermediate matsijatsi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir spenende og se tegningene , kan gå god for 2205 i hvertfal,du blir neppe skuffet 8)
    Marantz SR7010 - Parasound HCA 2205-AT
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4
    2x SVS PC12-NSD DSP - HTPC-Kodi - JVC DLA-X500R - DreamScreen V4 ProCurve 114"

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matsijatsi
    Blir spenende og se tegningene , kan gå god for 2205 i hvertfal,du blir neppe skuffet 8)
    Den kostet jo VESENTLIG mer enn både Rotel og Emotiva ny, men nå koster den kun et par høvdinger mer så kanskje det er smart å titte på Parasound :-D .

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden skal jeg følge med på fremover.
    Ser ut som du har planene klare.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    BTW.
    Når du gir inn 800w inn i elementet får du ut X antall db. Når du gir inn 1600w (dobling av watt = 3db i teorien) skal du egentlig ha 3 db ekstra i forhold til x. 3db + x db. Men pga compresjonen ved økt watt, får du bare en økning på ca 0,7 db. Grunnet db kompresjonen øker fra 2,5db (800w) til 4,8(1600w) ca. 3db (Teoretiskt økning) - 2,3db (kompresjon) = 0,7 db (økning)

Så det å presse disse elementene med mer enn 800w er i grunn bare å spørre om trøbbel.
    Det som skjer når man bunner et element da?

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Virrvarr

Rotel'n fikk ny eier fra det høye nord, og en ny liten tass er ankommet AV-familien. Jeg følte jeg trengte en midlertidig sub, helst noe lite og søtt som kunne gjemmes bort i et hjørne og kunne serve som fjernkontrollbord i tillegg.
    Jeg har hørt at denne tassen er veldig mye for pengene og når jeg fikk en deal med denne levert på døra for en grei penge så ble det for fristende.
    XTZ W10.16 i sort pianolakk ble handlet sent i går kveld og jeg gleder meg til å høre hvordan denne låter.
    Har ikke så VELDIG store forhåpninger i forhold til SVS'en, men tror også den kan overraske og i det minste gi litt moro for pengene. Hvis ikke så havner den på brukten her igjen :twisted:
    Husplanene går fremover og banken ble avlagt visitt i går med positive svar. Megler ankommer i morgen så da nærmer hussalget seg med syvmilsstøvler.
    Fru D. foreslo å se på andre typer hus da planløsningene til Selbuhus ikke satt 100%. Nye muligheter utforskes og vi venter i spenning på takst fra megler. Rammene for hus/kino blir da nærmere fastsatt 8) .

Ble nesten så jeg kjøpte en PB 13 ultra også i helgen, men siden det var gamletypen med BASH og uten DSP og i tillegg stod den i Sarpsborg så ble det ingen handel. Venter i spenning på nye tilbud.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sub eller ikke sub del 2

4 stk PB 13 ultra til salgs på brukten. Digg. Bortsett fra at Norge er at laaangt land og kjøp av 70 kilos "vaskemaskiner" med lyd er upraktisk når man bor i Trondheim og selger bor i Aust-Agder.

Har imildertid testet XTZ'en så smått på vanlig TV'sending og litt CSI:NY. Den forrige subben i samme størrelse (fysisk) som jeg hadde var en Yamaha, men gudbedre for en fet bass til å være en liten "fyrstikkeske" i subsammenheng! Skjønner godt at disse er mest for pengene i tester. Kan bare tenke meg hvordan 2 stk W99 12.16 låter. Gleder meg til å teste på en film med godt LFE-spor. Kudos til svenskene som lager disse.

Noen som har erfaring med Sherbourn effektforsterkere i flere kanaler?
    7-200 eller 7-350 f.eks?

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Test

...

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De xtz ene sparker absolutt fra seg ja.
    Har en i oppsettet selv.Uten å kunne snakke stort verken av erfaring med andre eller å skryte at jeg har en topp kalibrert sub,så føler jeg vel at den tross alt egner seg best på musikk.Mangler vel litt i bunn til hjemmekinoen.

Såg også de Ultra'ene,bare en liten kjøretur herfra,men både pengeboka og fremtidig plass sa desverre nei. :cry:

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Parasound

Noen som har erfaring med Parasound på B&W 600 serien?

Intermediate BjrnrB sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    824
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne skal jeg følge med på ;D

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Effektforsterker

Da ble det ny effektforsterker, og denne er
    god nok til å ha i mange år og ikke minst
    i kinoen når den blir ferdig.

Bilder kommer når den er i hus. Gleder meg :-)

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mr. Sepmeyer

Noen som har konstruert kinorommet sitt etter målene fra denne herremannens "Golden Room Ratios"? Jeg tror Rune W var inne på det i starten av sin prosess, men er usikker på om han gikk for det til slutt.

Spørsmålet er vel om det er verdt å ofre litt i enten lengde eller bredde for å komme innenfor disse gyldne rom størrelsene og kanskje unngå endel trøbbel med lyden senere?

Ser ut som byggtekniske begrensninger gjør at rommet maks kan bli 6 meter da det er påkrevd støttemurer hver 6. meter hvis du ikke fyller opp tomta med 50 kubikk lecakuler rundt muren... sukk. På en annen side så kan det passe bra med 6 meters (blir vel kanskje 5,5 eller noe innvendig) kino og ta et teknisk rom i bakkant med effektforsterkere og annet snax. Finns vel mange bra prosjektorer som kan kaste et ok bilde fra ca. 4 meter vil jeg tro.

Fikk forresten kjørt XTZ'en litt i går når jeg så filmen "Taken" på blådisk. På de heftigste scenene så hørtes det ut som en pappkartong som blafret i vinden. Dette var med lyden på -35 så her vises tydelig forskjellen på en 10" fra XTZ og en 12" fra SVS. Til fyrstikkeskens forsvar så er den ikke kalibrert skikkelig enda, og jeg forventer at jobben dens blir endel lettere når B&W gutta får godt over 200 watt hver å leke med om en liten stund. Behovet for sub blir litt mindre når 604'ene får nok watt å leke med. Heftig bass på disse.

Side 2 av 60 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 42 52 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •