Delthral's kino. *Små og store oppgraderinger* - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  48
Side 19 av 61 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 39 49 59 ... SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 1203
    Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tommelom
    Bassmessig er det fortsatt crap. Har gitt opp hele greie og håper på bedre tider da jeg en gang i fjern, fjern fremtid kan kjøpe noe eget. Da kan jeg gjøre som deg og bygge om faenskapet og DA kanskje få et rom som ikke sluker bass som et sort hull sluker lys.

Misunner deg jobben du har forran deg nå. Å bygge ting, hva som helst, er gøy og tilfredsstillende. Og du skal ikke se bort fra at jeg tar meg en tur for å høre på underverket når det en gang blir ferdig.
    Jeg er ganske sikker på at det er folk på forumet her fra nærområdet ditt som helt sikkert kan "ratte" inn anlegget for deg. Vet det er endel folk på østsiden av Trondheim som vanker her inne og har veldig god peiling på justering av bass og slikt. Folk er veldig hjelpsomme her :=)
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Arbeidsledig? Tror ikke det nei!

Da nærmer det seg flytting raskere enn lysets hastighet!
    Litt flislegging, listverk, kjøkkeninnredning og småplukk så er det ferdig.

Fikk også bekreftet at plank og gips kommer neste uke allerede. Da skal jeg ha nok å gjøre fremover.

Fikk en lite hygglig overraskelse når jeg skulle pusse på høyttalerne en dag. MDF'en hadde sugd vann fra betonggulvet som var avrettet. Burde forutsett dette... ish. Satte de prompte på noen takplater for å unngå dette i fremtiden. Merket det når jeg skulle høvle litt på de at mdf'en satte seg fast i kniven i stedet for å lage spon.

Får se om jeg får frest litt denne uken for å gjøre ferdig siste frontbaffelen.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann dethral!

Kunne du gitt meg eksakt hullstrl du brukte på å frese ut hullene til porten til høyttalerne? Skal lage meg en sirkel jig til fresen

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crimar
    Heisann dethral!

Kunne du gitt meg eksakt hullstrl du brukte på å frese ut hullene til porten til høyttalerne? Skal lage meg en sirkel jig til fresen
    Jeg tok en veldig dårlig løsning der da jeg ikke hadde noe utstyr å hjelpe meg med. Jeg sentrerte biltemarøret og tegnet rundt med blyant, hehe. Deretter freste jeg for frihånd. Anbefales IKKE! Gikk med en halv liter lim for å få dette tett. Mener du kommer brukbart ut med ca. 200mm hull. Kanskje en millimeter større også. Røret er jo Ø190, men det må være innvendig.

Har du kjøpt mdf og er i full gang?

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral
    Jeg tok en veldig dårlig løsning der da jeg ikke hadde noe utstyr å hjelpe meg med. Jeg sentrerte biltemarøret og tegnet rundt med blyant, hehe. Deretter freste jeg for frihånd. Anbefales IKKE! Gikk med en halv liter lim for å få dette tett. Mener du kommer brukbart ut med ca. 200mm hull. Kanskje en millimeter større også. Røret er jo Ø190, men det må være innvendig.

Har du kjøpt mdf og er i full gang?
    Mdf er kjøpt og betalt

Regner med det blir henta denne uken, men skal ikke begynne byggingen før påsken

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Freseguide for frontbaffel til Miles

Tenkte å vise litt mer hvordan jeg freste ut fronten siden flere driver med det samme her inn nå:

Først måle opp med blyant etter Tangens kassetegning (Diskant er 231mm utfrest og Bass er 390mm utfrest):
    -blyant-jpg

Deretter lage en "rettjigg" med en lekt og to klemmer, måle inn fresestålet og kjør i vei:
    -diskant-jpg
    Først 5mm med nedsenkning for elementet:
    -diskant-2-jpg
    Etter man er ferdig med dette målte jeg ut 15mm fra kanten og freste max dybde.
    -diskant-3-jpg

Så var det bassen sin tur, målte ut radius på 195mm
    -bass-jpg

Etter støvskyen hadde lagt seg (20mm utfresing med 14mm dybde):
    -bass-2-jpg

Dagens økt ferdig (rakk ikke å frese ferdig diskanten):
    -ferdig-jpg

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Puss, puss....

Gårsdagens fresing passet som hånd i hanske:
    -1-jpg

-2-jpg

Tid for å lime frontbaffelen:
    -3-jpg

-4-jpg

Avrundet kantene på baksiden med profilfresing og høvlet/pusset litt mer. Snart klar for grunning etter at fronten er pålimt.
    -5-jpg

Det var alt jeg rakk mellom to strøk maling på soverommet vårt 8)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,492
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir et voksent høyttalerpar dette. Håper at du ikke har trøbbel med ryggen, vil tro at det tar på å flytte rundt på disse
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut!
    På "Tid for hjem" på TV2 har jeg sett at de bruker en del plater som heter Valcromat som er gjennomfarget mdf. Den fås i mange forskjellige farger, deriblandt svart. Eller tenk å bygge Miles i rød mdf 8-) .... Men det er sikkert dyrere enn mdf "naturell".

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Ser veldig bra ut!
    På "Tid for hjem" på TV2 har jeg sett at de bruker en del plater som heter Valcromat som er gjennomfarget mdf. Den fås i mange forskjellige farger, deriblandt svart. Eller tenk å bygge Miles i rød mdf 8-) .... Men det er sikkert dyrere enn mdf "naturell".
    Det vil jeg tro!

En annen ting er at hvis jeg skulle hatt et par Miles stående i stuen så ville jeg aldri hatt ubehandlet mdf uansett farge. Du skal være god snekker for å få det fint :=) Takke meg til maling/lakk/finér.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tips til receiver

Ønsker tips til receiver som vil passe til stueanlegget mitt.

Kriterier:

- Skal kunne drive 5 stk B&W M1 i 5.1 til et greit lydnivå (vi snakker ikke referansevolum, men mer "stuevennlig" volum les: WAF)
    - Støtte dagens lydformater
    - Støtte for Airplay/Spotify
    - Støtte 3D, HDMI 1.4
    - Pre-out i alle 5 kanaler hvis det en gang blir effektforsterker her.
    - Brukervennlig og helst Denon, Onkyo, Yamaha eller Pioneer.
    - Romkorreksjon
    - Helst en vennlig pris på dette. Bruktkjøp er førstepri, men nykjøp hvis annet ikke er mulig.
    - Blir sannsynligvis gjemt vekk i et rack bak en dør med IR-extender så den må ikke gå varm for fort da det kun blir lufting bak. Onscreen display er da en selvfølge.
    - 5+ HDMI tilkoblinger.

Denon 2313 er vel det første som kommer opp av mine egne forslag, men vet ikke om den er kraftig nok.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,492
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har blitt Yamaha fan-boy, så derfor kommer jeg jo med forslag fra den leiren, selv om jeg synes den Denonen så rimelig grei ut også.
    RX-A820 - AVENTAGE - Yamaha - Norge

Når det gjelder å kunne drive de høyttalerne du har sett deg ut, så må vel nesten de deles såpass høyt i frekvens at nesten hvilken som helst receiver skal greie å drive dem, selv om de har en følsomhet på 85dB/1W.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

På en liten snurr...

Skulle lime den siste fronten i dag, samt pusse og sparkle litt til.

Biltema finsparkel, tokomponent. Jøss. Anbefales for folk som ønsker en billig (?) rus som raskt gir kvalme og hodepine. Måtte rømme huset og håper snekkerne i morgen ikke blir dårlige. Huff. Tresparkel fra Coop next. Trodde det skulle gå greit i et rom på 60 m2 men så feil kan man ta. Håper i hvertfall resultatet blir ok.

Begynner å bli ferdig med pussingen og snart klart for grunning.

Testet også islagsmuttere etter et tips fra Jakv og det funker som gull.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,492
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om du har skaffet deg veggbokser, men her er en tråd med tips

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tipset jakv. Bokmerke lagret.

Begynner å bli brukbar overflate på høyttalerne nå. Har høvlet, sparklet og pusset endel på de. Det er vel straffen får å bomme med 1 trilliondels millmeter når man sager de til. Skal pusse en gang til, ha på tresparkel på alle sår og skjøter som ende ikke er perfekte (LUKTfri sparkel denne gangen!) og pusse godt over en siste gang.

Det er litt kjipt å pusse med kloss og 120 papir når jeg VET at jeg har minst 2 elektriske pussemaskiner nedpakket et sted. Skal bli godt å få pakket ut alt verktøyet om noen uker.

Jeg må også finne noe å sette de på når de blir ferdige. Tenkte enten å bruke en gummimatte av noe slag for å få de til å stå stødige, eller bruke vibrasjonsdempende gummiføtter for varmepumper under. Ulempen med gummiføttene er at de bygger 2-3 cm opp så jeg får se om det er mulig å "modde" de litt.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Grunning og maling

Etter en uke med pussing, grunning og mer pussing ga jeg opp. Arbeidet med å få til en finish jeg kunne være fornøyd med oversteg behovet jeg har for dette når de skal stå skjult, hehe. Moro å prøve litt i hvertfall. En rask siste puss og grunning ble klint på med rull:

-1-jpg

Så et strøk med sort matt maling. Litt dårlig merke (skal ikke nevne det på denne bloggen...) men ingen krise om det ikke blir helt topp.

Første strøk:
    -2-jpg

Håper det blir mye mattere når det tørker hvis ikke må jeg ta et strøk med Lady 01 pure color.

Ebony and Ivory:
    -4-jpg

Blir nok 1-2 strøk til i dag.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble jeg ferdig med hovedkonstruksjonen i går kveld. Nå mangler bare å sette inn elementene, terminalene, isolasjonen og delefiltrene. Tror jeg skal vente til snekkerne er ferdige før jeg gjør dette for å unngå for mye støv. Kanskje kjøpe en presenning å dekke de til med inntil videre. Dette blir en innflytningsgave til meg selv og målet er å få lyd i de på innflytningsdagen.

Neste del av prosjektet blir lydisolering mot de andre rommene der håndtverkerne har tatt hull i taket på kinoen. Gipsen kommer i løpet av uken.

Et lite bilde når de var nymalt. De ble mye mattere når malinga tørket:

-1-jpg

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Looking good! Er bare å glede seg.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje litt blanke, ja. Men jeg synes nå de så utrolig lekre ut jeg da.

Har du kjøpt delefilter? Har du funnet ut hvor eller hvordan dan du skal feste dem?

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Kanskje litt blanke, ja. Men jeg synes nå de så utrolig lekre ut jeg da.

Har du kjøpt delefilter? Har du funnet ut hvor eller hvordan dan du skal feste dem?
    De ble helt perfekte når det tørket. De har glansgrad 10 (vanlig tapetmaling) så jeg kommer ikke til å matte de mer før jeg evt. får en negativ opplevelse bak lerettet med de. Det stod mellom Lade Purecolor 01 til 500 spenn eller min billigvariant til 179,- på tilbud.

Delefilter er kjøpt. Bilder tidligere i tråden min. Tror jeg vil feste de med patentbånd som er tredd gjennom isolasjon og skrudd i kabinettet, men festet i selve delefilteret med plaststrips. De blir da liggende fastspent på isolasjonen i bunnen av kabinettet. Da vil jeg kunne løfte og flytte på de uten at de går i stykker.

Det blir en Neutrik Speaon plugg de blir koblet til på baksiden. Mulig jeg går for å bi-ampe de slik at diskant og bass får hver sin kanal på Parasounden, eller så ryker Parasounden vekk fra stueracket en stund og blir satt på lagring frem til kinoen er oppe og går.

Side 19 av 61 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 39 49 59 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •