Delthral's kino. *Små og store oppgraderinger* - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  50
Side 15 av 61 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 35 45 55 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 1204
    Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Progress report 18. Januar 2012

Ikke så veldig mye som har skjedd i kinoen i det siste, men litt har nå skjedd. Jeg har ingen bilder av dette enda.

1) Ventilasjonen er flyttet til der den skal være.
    2) Nesten ferdig med isolering av bjelkelaget. Vurderte om jeg skulle gipse et lag mellom bjelkene men valgte å ikke gjøre det. Skal revurdere hvis det blir mye støy oppe i stua. (skal måle dette). RuneW hadde vel en "hoppetest" en gang :???:
    3) Byggmester Bob plasserte sentralstøvsugertilkoblingen i veggen mellom kinoen og kjellerstua. Litt upraktisk, men jeg får vel flytte litt på den selv.
    4) Vente på avretting av gulvet og priser på konstruksjonsvirke så jeg får bestilt en haug trær.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral
    All ære må gå til BEF for å ha delt prosessen med oss dødelige.

Jepp, enig i det! Men likte veldih godt kortversjonen!

Kim
    DIY - Inconcert Miles | Klipsch |Denon | Anaview DIY Ams 1000 BTL x 2 | Samsung 75"| Shakers | Ps4 pro

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mediespiller

Hadde i utgangspunktet tenkt å ha Popcorn hour A400 både på stuen og i kinoen, men nå er jeg veldig i tvil etter Mede8er 600 kom. Etter litt skumlesing på nettet så virker det som Mede8er faktisk er bedre og er enklere å bruke enn PH. I tillegg så koster den halvparten.

Noen som har testet noen av disse?
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

TV og fiberplater

Da ble vi de lykkelige eiere av en Panasonic TX-P50ST50Y. Første film er allerede slukt i går kveld (Hard Rain) og eierne er ganske så fornøyde. Min første plasma skjerm så jeg var litt spent.

Kom nettopp hjem fra P-kailløya utenfor Kristiansund (Montèr) med et lass kappede MDF plater i 30mm, lim og lydplater.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bygging av Miles del 1

Snekkerfirmaet sa at det var ok å låne verktøyet deres så jeg benyttet sjansen i dag før de rydder sammen. Fullt Makita 18V sortiment bl.a.
    Jeg tok med noe eget verktøy og laget en provisorisk arbeidsbenk.
    Selve platen jeg bruker er noe snekkerne tydeligvis fordriver tiden med i steden for å snekre hos meg. Øksekasting! Jeg sier ikke mer om den saken...
    Bildekvaliteten er dårlig pga av mobilkamera. Tar ikke med speilrefleks når jeg skal frese mdf:

-1-jpg

Deretter var det sjauing av 4 stk mdf plater i 30X1220X1440 som sikkert veier 60kg hver. Jeg fikk de kuttet opp i 600X1220 på Montèr. Først ut av bilen og inn i kjeller, deretter frem til saga, så tilbake i stabler, tilbake i bilen og til slutt ut av bilen til midlertidig lagring. Ble noen turer for en si.
    Kappinga gikk greit med en 18V sirkelsag fra Makita som holdt ca. 3m kapp.
    Jeg hadde 4 batterier og 2 ladere så her gikk det unna likevel.
    Bilde av kuttede plater:

-2-jpg

Jeg kuttet ferdig til 2 stk høyttalere før klokka ble for mange. Den siste får bare vente noen måneder. En kort lunsj og så tid for fresing. Jeg tenkte at avstiverne var fine å trene på da jeg ikke har brukt fres før. Jeg fant ut at fresestålet jeg hadde kjøpt var kun 2cm fresedybde, mens platene er 3 cm.
    Etter mye prøving og feiling med diverse fresestål, bajonettsag og bannskap innså jeg at jeg bare må ha riktig stål for denne jobben.
    Får kjøpe inn noe stål som passer bedre. Godt verktøy er mer enn halve jobben.

Del 2 blir forhåpentligvis effetiv fresing, liming og kanskje skruing av høyttalerne.

Noen spørsmål til dere som vet dette:

1) Er det noen ulemper med å skru høyttalerne i stedet for å bruke tvinger?
    Det estetiske betyr ingenting for meg da de blir skjult.

2) Hvilke skruer og hvor kjøper dere disse som brukes til å skru fast høyttalerelementene (og også speakon kontakter)

PS! Si fra hvis bildene ikke vises. Har hatt litt krøll med dette i det siste.

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at fresestålet ditt bare er 2 cm gjør ingenting. Du freser bare i to omganger, og senker fresen lenger ned i rund nr to.

Bruk polyuretantrelim (med grønn hette på limflasken) så trenger du ikke å skru. Skruer i mdf fester dårlig likevel når du skrur inn i enden av en plate. På mine DIY høyttalere og subber gjorde jeg det slik: først lim på enden, så godt med vannprut på motsatt ende, legge forsiktig sammen kant i kant, så skyte med dykkert for å hindre at det drar seg ut av posisjon når jeg til slutt strammet med tvinger.

Når du limer er det greit å lime flere sider samtidig, det er litt stress når du holder på men veldig gøy!

Skal følge med her, bor i Elnesvågen.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av penol
    Det at fresestålet ditt bare er 2 cm gjør ingenting. Du freser bare i to omganger, og senker fresen lenger ned i rund nr to.

Bruk polyuretantrelim (med grønn hette på limflasken) så trenger du ikke å skru. Skruer i mdf fester dårlig likevel. På mine DIY høyttalere og subber gjorde jeg det slik: først lim på enden, så godt med vannprut på motsatt ende, legge forsiktig sammen kant i kant, så skyte med dykkert for å hindre at det drar seg ut av posisjon når jeg til slutt strammet med tvinger.

Når du limer er det greit å lime flere sider samtidig, det er litt stress når du holder på men veldig gøy!

Skal følge med her, bor i Elnesvågen.
    Hei og hopp!

Takker for tipset.

Jeg fikk faktisk ikke senket fresen lenger ned. Har en fres fra Europris til 120 spenn.

Jeg skal lime med PU lim som du sier, men i stedet for å kjøpe inn 10 stk tvinger til 80 spenn stykket så tenkte jeg å skru det hele sammen etter jeg har limet for å holde det sammen. Så skruene er ikke for å feste, men for å hjelpe limet.

Jeg og Jakv prøver å få til et miljø her på Nordmøre og det hadde vært kult om du var game på noe slikt.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så det funker ikke bare å bruke trelim?
    er det en veldig spesiell lim for å få det til å sitte orntlig? jeg hadde tenkt til å bygge litt, så det var bra jeg fikk vite på dette jeg og! :shock:

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,640
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PL400 er en klassiker til slikt som ikke skal falle fra hverandre. Her trenger du ikke skru, men du får bruk for en del tvinger.
    Enda sterkere enn polyuretan, og fungerer samtidig som fugemasse.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det fremdeles interessant med byggelogger for Miles da? Tror ikke jeg kan dokumentere bedre enn BEF og de andre som har laget slik logger.
    Kan vel bli mer spennende med de som skal inni veggen da de blir litt mer kreative. Hadde vært kult å få til en full Miles løsning i surround med 2x15" i stedet for 1 og 18" subber i sideveggene i tillegg til bak og foran.
    Godt å ha Fru D. til å holde seg i ørene selv om hun har vært veeeeldig generøs med frie tøyler hittil. "Frihet under ansvar" fikk jeg høre en gang på skolen husket jeg.

Vi får starte med å bygge 2 Miles og se hvor vi ender en gang i fremtiden. Gleder meg sykt til å teste disse ut på egenhånd. Regner med de låter "rævva" i og med at jeg har BEF sin veltrimmede kino fremdeles friskt i minnet.

På den andre siden så bør det være en bra oppgradering fra B&W 604 8)

Hvordan er fremgangen hos deg da, thohaug?

Miles låter på ingen måte "rævva" selv med passiv deling. Og det vil være en massiv oppgradering ift dine nåværende b&w, hvertfall når det kommer til dynamikk. Jeg kjører passiv deling på mine miles for øyeblikket og fremgangen her er relativt treg. Men har fått tilbud om å kjøpe en Itech til veldig billig, så antakelig forsvinner nok de pengene og jeg går over til aktiv deling. Driver også å funderer på å teste ut noen helmholtzer i taket, siden jeg ikke har mer plass til bredbåndsabsorbenter her, og jeg har et par stygge dipper som jeg helst ikke har lyst til å bruke EQ på. Enda verre blir det sikkert når jeg får oppleve kinoen til BEF med de nye mellomtonene på plass.

Bilder er gøy uansett!
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    så det funker ikke bare å bruke trelim?
    er det en veldig spesiell lim for å få det til å sitte orntlig? jeg hadde tenkt til å bygge litt, så det var bra jeg fikk vite på dette jeg og! :shock:
    Går sikkert med vanlig trelim også, men den som ekspanderer (med grønn hette) er best. Bruk uansett tvinger PU trelim er ikke mer uvanlig enn den vanlige, de har den på både Claser'n og Monter rundtomkring.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bygging av Miles del 2

Da var tiden inne for å støves ned igjen. Makan til støvete jobb skal man lete lenge etter!

Målet var å frese ferdig 4 stk avstivere og kanskje bruke fresen som rørleggern hadde lagt igjen (grønn Borsch 1400w). Nytt fresestål var shoppet inn og motivasjonen var stor.

Murphys lov smekket meg kjapt ned på jorda igjen. Fresestålet var feil type og passet ikke hverken til min eller rørleggerns fres. Siden jeg kjente min fres bedre enn Borsch så brukte jeg min egen og startet på jobben. Hvor i svarte var bormaskina som lå her i helga? Borte.. urk. Da måtte jeg frese hull i stedet.

Kort oppsummert så ble det masse knot og litt mer unøyaktig enn jeg hadde ønsket. Jeg fikk ferdig 2 av 4 avstivere på 2,5 timer. Riktig verktøy ER det viktigste på slike jobber. Med et skikkelig fresebord hadde jeg vært ferdig med alle høyttalerne allerede. Vi får ta det som læring. Kjøpte også 6 stk hurtigtvinger 600mm, veldig digg å jobbe med.

Ingen bilder i dag da hele kjelleren støvet ned noe voldsomt.

Fikk tilbakemelding fra Dynabel om at delefilterne var ferdige og ble sendt i dag. Skal se at det blir Miles i stua til man skal flytte inn også :=)
    Har gått på noen økonomiske smeller også som gjør at fremdriften med bygginga av kinoen kanskje blir utsatt litt. Vi får se.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tid for film

Har ikke samvittighet til å støve ned kjelleren med mdf støv resten av uken da byggmester Bob har støvsuget hele huset. Mulig de skal avrette snart. Rørleggern er snart ferdig og elektrikker på tur inn. Veggplatene har ankommet og gulvet klargjort for parkettering (nytt ord?). Takplater har også kommet. Nærmer seg raskt nå...

Får heller kose meg med en film da kona er borte på kveldsaktiviteter og tassen sover søtt. Får se om Aeon Flux er no særlig. Om filmen suger så har vi i hvertfall Charlize Theron i skinnklær :twisted:

-aeon-jpg

Skulle vel også kalibrert tv'en snart. Fargene er litt blasse så jeg tror det er litt å gå på der. Sortnivået er fantastisk bra. En liten nedtur er at receiveren min er fra 2010 og støtter ikke ARC, selv om Oppo'en og TV'en gjør det. Jeg fjernet Riks-TV boksen for å kjøre dette direkte i TV'en men glemte at da får ikke receiveren lyd. Får kjøre litt optisk kabel en måned eller tre...

Delefilterne er raportert ankommet Molde og kommer hit i morgen. Litt skummelt å ha alle delene for å bygge ferdig Miles'ene i huset... Hadde jo vært kult å...... dere skjønner "itchen" man får.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finvær ute så jeg tror jeg stikker bort og mekker litt på Miles'ene mine. Skal prøve å ta noen bilder.

Fresing utendørs må jo bli bra.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,640
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til og med mildvær i dag Temp. måleren i bilen var oppe på 9 pluss et kort øyeblikk

Fikk du frest noe?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Til og med mildvær i dag Temp. måleren i bilen var oppe på 9 pluss et kort øyeblikk

Fikk du frest noe?
    Jeg fikk frest masse. Kommer bilder av fresing og delefilterne etter jeg har lagt minstemann om en times tid.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bygging av Miles del 3

Da var tiden inne for å fortsette på dette prosjektet. Jeg vet andre har mekket disse på noen få timer, men jeg har ikke utstyr eller kompetanse til det enda.

Først må vi lage et arbeidsbord og diverse utstyr slengt rundt:
    -fresebord-jpg

Man blir støvete av dette så utendørs arbeid er kjekt:
    -rengj-ring-jpg

La bare en 1 1/2" på de smale feltene og 2" plank på de brede.
    Freste ut med sidestøtte først og kulelager fra undersiden etterpå. Pyntet med avrundingsstål.
    Ble ikke så verst til å være overfres uten alt for mye hjelpemidler:
    -avstiver-1-jpg

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bakplaten

Med avstiverne trygt lagret i kjelleren var tiden kommet for bakplaten. Her kom det opp noen nye problemstillinger. Hvordan lage et sirkulært hull uten noen som helst hjelpemidler. Etter litt prøving og feiling fant jeg ut at i stedet for å bruke masse tid på å lage en provisorisk rigg kunne jeg i stedet bare gjøre det på enklest mulig måte.

Jeg markert senter for der hullet skulle være, målte 10 cm ut i alle 4 retninger, plasserte røret mellom merkene og dro blyanten rundt. Deretter freste jeg på frihånd:
    -bakplater-klare-jpg
    -ling-jpg
    -bakplate-ferdig-jpg
    -st-jpg

Midt i bakplate nummer to så gikk siste kulelagerstålet mitt til skogen så da var jeg tom for stål. Pakket sammen og dro hjem for å inspisere en pakke fra Dynabel. Det som gjenstår nå er bittelitt på bakplate nr. 2 og begge frontplatene. Der må jeg være litt mer nøye.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Delefilter

Jeg fikk hentet delefilterne som Dynabel hadde mekket til meg i dag:
    -delefilter-jpg

Bass til venstre og diskant til høyre. De er merket med inn og ut, samt + og -.

Er det inn eller ut som skal kobles mot elementet?

Har ikke gjort dette siden jeg lagde subwoofer for bil i 1994...

Kan noen gi meg en enkel monteringsanvisning?

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man blir støvete av dette så utendørs arbeid er kjekt:
    Ja, dette er skikkelig utrivelig.

Men avsug på fresen ordner dette, da kan det bli levelig også innendørs.
    Mulig en industristøvsuger kan brukes, en vanlig støvsuger varer omtrent to subwoofere.

Side 15 av 61 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 35 45 55 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •