Delthral's kino. *Små og store oppgraderinger* - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  48
Side 10 av 61 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 40 50 60 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 1203
    Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,384
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral
    Dette kommer KJEMPElangt bak i køen. Når det blir aktuelt så kommer jeg ikke til å bruke mange kronene på dette. Noe jeg har lyst til å teste er to stk XTZ 12" subber. Billig og bra. Kanskje det blir noe DIY også. Alltid gøy å bygge selv :=)

En annen ting jeg har lyst til å få til er å bruke samme elektronikken i kinoen og kjellerstua. Sone 2. Mener Denon AVR 4520 har slike muligheter. Siden all elektronikken likevel står i kjellerstua i et skap så er det mest fornuftig å bruke det sammen. Er vel skjelden at man ser film både i kino og kjellerstua. Da kan jeg legge opp kabler i veggen og kun ha en tv, høyttalere og IR-extender fremme. Sparer masse plass og ser bra ut.
    Må nok arrestere deg litt her. Subben er den viktigste ht om det er mer enn to kanaler vi snakker om.

Det er ikke uten grunn jeg gleder meg stort til å grave frem PB -13 - ULTRA. Det er subben som gir den fjerde dimensjon på film.

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Må nok arrestere deg litt her. Subben er den viktigste ht om det er mer enn to kanaler vi snakker om.

Det er ikke uten grunn jeg gleder meg stort til å grave frem PB -13 - ULTRA. Det er subben som gir den fjerde dimensjon på film.
    Husk det er kjellerstuen, ikke kinoen vi diskuterte der.

Har ikke noe å si om du arresterer meg. Jeg skal bygge en kino med 6-10 stk 18" subber så jeg kan fint gå 5 meter fra kjellerstuen, inn i kinoen og ha en helt grei bass der. Jeg gidder ikke investere masse spenn i system nummer 3 (skal ha noe greier på stuen i hovedetasjen også, kanskje B&W M1 med PV1 sub) og da er det ikke så farlig om jeg er så kjip at jeg handler inn 2 stk XTZ 12" på brukten eller noe lignende :-D

Kjellerstuen blir jo kanskje mer et partyområde for voksen/aktivitetsområde for barn.

Jeg er smertelig klar over hvor viktig subben er da jeg har overlevd med et 3-kanalers system uten sub siden april i år. Sukk... noe som mangler kan man si.

På den andre siden så hadde det vært utrolig fett med SVS igjen, hehe.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,384
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har ikke noe å si om du arresterer meg. Jeg skal bygge en kino med 6-10 stk 18" subber så jeg kan fint gå 5 meter fra kjellerstuen, inn i kinoen og ha en helt grei bass der. Jeg gidder ikke investere masse spenn i system nummer 3 (skal ha noe greier på stuen i hovedetasjen også, kanskje B&W M1 med PV1 sub) og da er det ikke så farlig om jeg er så kjip at jeg handler inn 2 stk XTZ 12" på brukten eller noe lignende :-D

Kjellerstuen blir jo kanskje mer et partyområde for voksen/aktivitetsområde for barn.

Jeg er smertelig klar over hvor viktig subben er da jeg har overlevd med et 3-kanalers system uten sub siden april i år. Sukk... noe som mangler kan man si.

Det var noe annet ja. Jeg fikk ikke med meg at det var kjellerstuen det gjaldt.

Intermediate BjrnrB sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    824
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

SVS er ikke feil. Savner min PB-12 /Plus 2

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,500
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skule gjerne ha byttet min 20-39 i en PC13 ultra, selv om jeg antakelig bør kjøpe nyrebelte samtidig Var hjemme hos noen luringer som hadde to PB13 Ultra for noen uker siden, og de var ikke redde for å bruke dem
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Skule gjerne ha byttet min 20-39 i en PC13 ultra, selv om jeg antakelig bør kjøpe nyrebelte samtidig Var hjemme hos noen luringer som hadde to PB13 Ultra for noen uker siden, og de var ikke redde for å bruke dem
    Hadde en 20-39 jeg også. Den bunnet kraftig på Kung Fu Panda i en viss scene der :twisted:
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,500
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke greid å bunne den enda, men et rom på 14kvm kan kanskje være grunnen? Evt. at jeg er "pysete" i forhold til å dra skikkelig på ...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Har ikke greid å bunne den enda, men et rom på 14kvm kan kanskje være grunnen? Evt. at jeg er "pysete" i forhold til å dra skikkelig på ...
    Hadde en 60 m2 stue, men lyden var ikke høy. Var sikkert akustikken i rommet som spiste litt bass. Solgte den umiddelbart etterpå.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Byggeblogg offisiell start

Da vil jeg herved ønske byggebloggen for kinoen min åpnet.

Selv om det ikke er jeg som gjør denne fasen av jobben så skjer det ting og tang nede i "krypten". Noe mer spennende og dramatisk enn andre :evil:

Det ble for mørkt til å ta bilder i dag da bygget er lukket og under tørking (se årsak under...)

Veggdelerne mot de andre rommene er montert og ventilasjonssystemet nogenlunde i boks. Det blir balansert ventilasjon som vist i prinsippskisen hentet fra Flexit som er leverandør:
    -balansert-ventilasjon-gif

Et stk 100mm inn og ett ut. Utluften blir plassert bak den falske veggen bak i rommet (veggen består av stenderverk trukket med høyttalerstoff så jeg håper luften kommer greit i gjennom). Innluften passeres like bak til høyre for sittegruppen. Jeg er litt bekymret for at de står for nær hverandre og skal sjekke ut dette med leverandør før jeg spikrer noe igjen. Alt dette er jo greit å flytte på.

Neste post på programmet blir da avretting av gulv når temperatur i rommet tillater dette. Jeg velger å avrette inn mot stenderverk som det står nå (ikke etter rom-i-rom er montert) slik at det enklere kan brukes til noe annet hvis jeg selger/går lei av kinoen.

Så over til noe som ikke var fullt så gøy. Rommet var tørt og fint frem til og med fredag. For en stund siden gjorde jeg byggelederen oppmerksom på at hovedinntaket på vannet drypper vann. Sannsynligvis frosset i stykker, sa jeg. You fix? Guess what?

Ny frostperiode og varmegrader på lørdag:
    -vannlekasje-jpg
    (PS! Bildet er hentet fra nettet og viser ikke rommet, hehe. 5-10mm med vann i halve kjelleren likevel.)

Litt basic teori med rørlegging og frost:

Man har en slik (frosset i stykker):
    -kuleventil-jpg

Festet til denne som har 1-5 bars trykk:
    -pe-kveil-jpg

Punkt 1, man stenger av vannet her:
    -bakkekran-jpg

med denne:
    -varer-jpg

... og bytter ut kuleventilen og lar vannet være avslått.. grrr.

Ingenting er ødelagt men kjelleren og hele bygget må stå og tørke mye lenger.

Toppen av kransekaka var når snekker påpekte at 2 av vindushullene i kjelleren var for små og de fikk ikke installert vinduene nede. Hurra for mureren! Skal bli morro med byggemøte snart og få hørt hva som foregår.

Det er ingen point-of-no-return feil enda men det er best å følge godt med.

Når det gjelder taket i kinoen så har dette noen utfordringer med vekt etter hvert. Spennet er over 4,5m. Man kan da enten legge støttewire på undersiden av annenhver bjelke, eller som jeg mest sannsynlig vil gå for, stole på at pålimt gipslag på oversiden støtter og hefter så bra at vekten fordeles godt. (Blir et laminert tak hvis man kan kalle det noe slikt)
    Reisverket blir sannsynligvis 48X198 på sidene og 48X98 på bak og frontvegg. Skulle bli rimelig solide saker.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,500
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skikkelig surt med vann og mur, men du er iallefall i gang, og forhåpentligvis går resten av prosessen glattere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva sier flexit om balansert vent og kinorommet med tanke på eventuell støy i rørene?

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av need4quattro
    Hva sier flexit om balansert vent og kinorommet med tanke på eventuell støy i rørene?
    Tenker du på støy ut fra rommet eller støy i rommet (grunnstøy)?

Jeg mener å huske han sa at det vil ligge rundt 30db inn i rommet. Er en ganske heftig lydfelle om er montert rett ved ventilene. Jeg får nesten leve med det da andre løsninger ble for omfattende. Jeg er ganske sikker på at Miles' dynamikk kompenserer for økt grunnstøy.

Når det gjelder støy ut i andre rom så går utluften til teknisk rom i kjeller og innluften passer 2 lydfeller på tur inn i teknisk rom. Ingen av disse går opp i hovedetasjen der støy evt. kan sjenere. (Veksleren står i teknisk rom, kjeller) Mulig det kanskje kan komme noe støy i trappeoppgangen, men jeg tviler.

Innluften går via kjellerstuen, men der vil støy fra forsterkerne overdøve det meste. Jeg skal ha noen Behringer EP4000 til å begynne med og gå over til Crown I-tech (HD?) etter hvert. Disse bråker VELDIG.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte på støy fra kinorommet ut til resten av huset via ventilasjonskanalene

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av need4quattro
    Jeg tenkte på støy fra kinorommet ut til resten av huset via ventilasjonskanalene
    OK.

Som sagt så går ingen rør fra kinoen inn til rom som kan forstyrres, så støy som bæres gjennom røret er ikke noe problem. Det som kan være et problem er hvis denne støyen forplanter seg fra røret inn i konstruksjonen og bæres videre opp i hovedetasjen. Vi får se når vi peiser på litt lyd på seinsommeren hva som skjer. Er ikke veldig bekymret for dette.

Kino øverst til høyre. Innluft (rød) er flyttet til andre siden av døren, ute av sikt, dvs. mot venstre på tegning

-ventilasjon-jpg

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Planlegging av det elektriske

I går ble det et 3 timer langt møte med "trikker'n" angående det elektriske i huset, deriblant kinoen.

Det som ser ut som den beste løsningen blir å trekke en 6 kvadrat eller lignende fra sikringskapet og bort til "Teknisk bod" utenfor kinoen. Der blir det et lite strømskap med 3 stk 25A kurser som skal forsyne kinoens forsterkere bl.a. En egen 16A kurs brukes til lys, pc og slikt i kinoen og kjellerstuen. Skapet har egne automatsikringer, skilletrafo og hovedstrømbryter for enkelt å slå av hele anlegget. Dette skulle gi nok saft til å drive det meste av forsterkere som vil kunne dukke opp her.

Skilt som må kjøpes inn:
    -volt-jpg

Nå har jeg i hvertfall tatt høyde for evt. innkjøp av I-tech og slikt som kan bruke litt strøm. Kommer tilbake til mer smådetaljer når det nærmer seg.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Støy og atter støy!

Fru D. var relativt misfornøyd når jeg kom hjem fra jobb i dag. Susing i høyttalerne! Få det vekk!

-st-jpg

Oki... Til verket man strider.

Med operasjon kabelsalat/skjermede kabler friskt i minne måtte jeg klø meg hardt i hodet for å løse dette. La oss prøve eliminasjonsmetoden.

1) Sjekk alle tilkoblinger... (X)
    2) Test om strømkabler virker inn på signalet ved å flytte på de... (X)
    3) Flytt på den kostbare Clas Ohlson bordanntennen... (X)
    4) Koble til og fra diverse strømkabler/trafoer bak tv... (X)
    5) noen innspill/tips?

Lyden er susing lik tvbilder når det er "snø" på tv'en (ikke bilde) og kommer kun fra diskanten i venstre høyttaler i front. Ulyden er konstant i styrke og lyd. Kan diskanten være gåen? Det kommer vanlig lyd i tillegg til susingen når jeg sender lyd i gjennom.
    Susingen vedvarer etter receiver er slått av og stopper kun når effektforsterker slås av.
    Jeg vil anta at dette er noe støy som påvirker signalkablene kanskje. Det er litt variasjon i signalkablene når jeg rører på de.

Hvis ikke dette går i orden snart så skjer dette:
    -shining-16-9_7123223x4-jpg

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tyder på at det er noe galt med forsterkeren, evt at den fanger opp støy.

Hva skjer om du kobler fra alle kabler(utenom strøm og høyttalere) og skrur på forsterkeren?

Geir Arne

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Det tyder på at det er noe galt med forsterkeren, evt at den fanger opp støy.

Hva skjer om du kobler fra alle kabler(utenom strøm og høyttalere) og skrur på forsterkeren?

Geir Arne
    DVS fjerne signalkablene? Jeg har prøvd å skru volumet på effektforsterkeren til 0 uten at det hjalp. Det vil vel være det samme som å fjerne kablene?

Jeg tror ikke at det er noe galt med forsterkeren da den har vært testet MYE det siste året hos 2 forskjellige verksted og Jakv testet den også uttrykkelig. Virker nesten som den er allergisk mot B&W.. hehe.

Teorien om at den fanger opp noe støy er jeg helt med på. Det må i såfall skje inne i forsterkeren som da sender dette til høyttaleren. Signalkablene skal være bra skjermet. (Dobbeltskjermet Rockford Fosgate Y-ledd og Dreamscreen RCA med støyfilter og skjermet kabel).

Intermediate BjrnrB sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    824
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVS fjerne signalkablene? Jeg har prøvd å skru volumet på effektforsterkeren til 0 uten at det hjalp. Det vil vel være det samme som å fjerne kablene?

Jeg tror ikke at det er noe galt med forsterkeren da den har vært testet MYE det siste året hos 2 forskjellige verksted og Jakv testet den også uttrykkelig. Virker nesten som den er allergisk mot B&W.. hehe.

Teorien om at den fanger opp noe støy er jeg helt med på. Det må i såfall skje inne i forsterkeren som da sender dette til høyttaleren. Signalkablene skal være bra skjermet. (Dobbeltskjermet Rockford Fosgate Y-ledd og Dreamscreen RCA med støyfilter og skjermet kabel).
    Prøv å fjern signalkablene fysisk. Kan også prøve med andre kabler på høyttalerne, f.eks. lampettledning.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BjrnrB
    Prøv å fjern signalkablene fysisk. Kan også prøve med andre kabler på høyttalerne, f.eks. lampettledning.
    Det med å fjerne signalkablene ser jeg. Hva er teorien bak å bytte ut til lampettledning?

Side 10 av 61 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 40 50 60 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •