TorTordens Stue\mini-Kino "prosjekt"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TorTordens Stue\mini-Kino "prosjekt"

Første post her inne men tenker jeg får kline til siden jeg i forrige uke fikk besøk av to gjester jeg kanskje ikke var helt forberedt på, den ene var en influensa og feber opp mot 40, det andre var jo selvsagt oppgraderings spøkelset.

Første 'gjesten' er nå tuppa på dør, men spøkelset sitter i sofa'n og peker på sparekontoen.

Selv er jeg 30, singel og leier en leilighet, så er ikke så alt for mye bygging jeg kan foreta meg.
    Med fagbrev i dyptrykk kartonasje som de kaller det, men det har ligget i skapet siste 10 åra, ellers har jeg verdt
    hovedsaklig pc nerd hele livet, og surrer med litt hobby php programering og db utvikling etc, samt at jeg selv vil påstå at jeg kunne bygd en pc i halvsøvne 8)

Det jeg først ønsket var om mulig øke størrelsen på tv'n etter og ha sett en 60'' på elkjøp siden jeg sitter med en 32'' samsung enda, noe som forsåvidt er stort for en som starta på gutte rommet med en 12'' reisetv fra 80 tallet..

Men etter og sett litt på priser rundt om og svansa rundt i leiligheten med målebåndet har jeg satt meg med at jeg vil ha et ca 100'' ned-trekkbart lerret og en projektor istedenfor tv.

'Stua' er sånn sett i 340x310 cm og 220cm høy. men T formet så ene langveggen er helt åpen mot kjøkkenet og resten av leiligheten, den andre 310cm lange siden er åpen mot 'kontoret' med unntak av pipa og en bære søyle på ca 40-50cm hver.

Kortveggen på 310Cm er også veggen med det eneste vindu i rommet og håper derfor det ikke er noe stort problem og ha et ned-trekkbart lerret foran det,
    Ellers er belysning via 3x4 20watt spots med individuell styring og dimming, men jeg kan selvsagt slå av alt.
    Siden jeg også da ønsker og beholde lyse vegger burde jeg gå for et grått lerret?

Siden dette er en meget sentral del av boligen så ønsker jeg og beholde en lys og velkommen atmosfære for 'ikke film' relatert bruk, men har heller ikke en WAF faktor og bry meg om. Men rommet bør jo selvsagt ikke sende prospekter hylende ut døra

Med andre ord jeg kunne satt prosjektor så langt som 450cm unnainne på kontor området, er jo da kortveggen som hovedsaklig setter grensa for hvor bredt lerretet kan bli. Ifølge Projection Calculator Pro

trenger jeg ca 350cm +\- 50cm for et 100'' lerret (regner med 221cm bredde) så det skal nok gå ganske greit.

Det var innføringa, deler nå spørsmål\synsing opp mellom bilde og lyd.
    Kom gjerne med innspill på hva jeg bør gå for og gjerne hvorfor jeg skulle gått for det trenger absolutt ikke være med på lista mi (særdeles på lyd seksjonen)
    Bilde:
    Har sitti og titta rundt i norske nett butikker og fant Projectors at Projector Reviews

Denne biten kunne kanskje verdt i et annet seksjon av forumet, når jeg tenker etter.

Kan komme med bilder når jeg får rydda litt

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Grunnen til at jeg landa i denne tråden.

Grunnen til at jeg landa i denne tråden, er forsåvidt at jeg begynner og skjønne at den plassen jeg har ikke er så optimal.

Siden forrige posten fant jeg sketchup og knota ut denne her.

Som dere kan sikkert se så er minst 1/3 av stua brukt som gangvei mot andre deler av leiligheten, så da er jo forsåvidt mitt store spørsmål om jeg skal går for full guffe eller bare finne meg en 40" på coop.

På den andre siden, er jo bare meg som holder fast hus her så har en følelse av at det 'kan funke'.

(sketchup modell)

Er mitt første forsøk med sketchup så det ser noe grovt ut.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo for så vidt ikke plassering av lerret og høyttalere som er ditt problem, mer plassering av sofaen, og en fislete 40" vil ikke løse det

Men jeg synes det ser ut til at du har funnet et godt kompromiss. Når det gjelder utstyrsvalg synes jeg du bør spandere å dra rundt å lytte. Ikke at jeg mener Klipsch er et dårlig valg, men det er et litt typisk hat/elsk-merke som kanskje ikke passer for alle.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne vel kanskje oppdatere litt.
    Handla inn en billig optoma hd100 og et aview 90" lerret fra komplett, samt en lektor center, concept 1 for bakhøytalere og en 12-f sub.

Og etter og ha hatt det slik en stund så har jeg kommet fram til at området blir både får lite, og jeg har en teori om at det også blei for åpent, bassen løper stort sett inn på toalettet, eller blir boomy og den andre lyden er jeg rett og slett ikke sikker på.

For ikke og snakke om lite praktiskt og bruke i hverdagen, med tanke på at meste parten av den 'stua' er en eneste gjennomfarts åre.

Så denne uka fikk jeg litt nok, flytta kontoret, tok ned lett veggen og holder nå på og flytte litt halvprovisoriskt inn i hva jeg håper blir en bedre stue.

har da dim på 3.8*2.7m og 3 hele vegger.
    Kan sikkert bli interesant akustiskt da, siden 2 av disse er betong, den andre 3 lag med gammal panel og 20cm luft.. :s

(Første gang jeg hørte surround annlegget og subben gå i kor så forsvant jeg ned det provisoriske kanin hullet)

Og siden det virker som alle ønsker og se bilder så slenger jeg med et jeg snappa med mobilen nå nettop.

Nå tenker jeg og bruke 17mai til og flytte anlegg inn og ta noen test lyttinger
    Håper også selvsagt og gjøre noe med veggene veldig snart for de nå så ser jo ikke ut i natta.

Sånn sett så aner jeg ikke enda om jeg bare vil male, eller om det ville hatt noe akustiskt for seg og gjøre noe annet.

Om det ville hatt noe for seg lyd messig hadde jeg ikke verdt imot og kjøre scooby doo shag carpeting over det hele....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •