Kinorom for første gang!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kinorom for første gang!

Hei alle sammen! håper på litt hjelp her
    Skal kjøpe meg hus og tenkte å lage kino/drikkerom i kjelleren.
    Den er på ca 25m2 og er mur på alle sider, må lage hull til dør selv.
    Så da har jeg noen spørsmål,

Trenger jeg å lydisolere taket? Nærmeste naboen 100-150m unna.

Hva med dempeplater på vegger? Har de mye å si når veggene er av mur?

Hvordan er de å trekke høyttalerkabler og sånt inn i veggen?

Lurer på å male vegg hvit til prosjektor i stede for lerret? En god idè?

Har de meste av lyd, mangler bare 2 surround høyttalere, og nye subwoofere, tips til sub? svs?

Lysstyring, hva trenger jeg? Blir spotlight i taket om det er mulig!

Sitteplasser, lurer på å bygge opp bakdelen så de blir litt sitteplasser.
    Tips til stoler/sofa?

Kommer ikke på flere spørsmål nå, men kan skrive når jeg vet noe!
    Skal pusse opp huset først, så kjelleren blir siste prioritet! Men greit å ha alt klart

Håper noen kan hjelpe meg da jeg ikke har erfaring med dette.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ønsker å lydisolere taket, så blir det vel bare for å skåne andre beboere i huset.

Akustikkplater er et must, særlig om du beholder murveggene.

Skal du trekke ht-kabler, så må du vel lekte ut.

Ang. lerret, så synes jeg du bør spandere på deg et rammespent lerret. Dette kan du sikkert få tak i brukt.

Lykke til, og husk bilder.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Om du ønsker å lydisolere taket, så blir det vel bare for å skåne andre beboere i huset.

Akustikkplater er et must, særlig om du beholder murveggene.

Skal du trekke ht-kabler, så må du vel lekte ut.

Ang. lerret, så synes jeg du bør spandere på deg et rammespent lerret. Dette kan du sikkert få tak i brukt.

Lykke til, og husk bilder.
    Nå er det bare jeg som bor der til å begynne med så det er ikke noe problem!

Hvor får jeg kjøpt akustikkplater? Hvor mange trenger jeg?

Skal nok isolere i veggene så kan vel trekke rør til kabler da.

Må få sjekket ut det med lerretet

Hvor høyt bør surroundhøyttalere være? Litt over ørehøyde?

Skal komme med bilder og sånt jeg får kommet i gang med prosjektet! Blir ei stund til det enda da jeg skal pusse opp huset først. Kinoen blir prioritert sist.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cv-dan
    Hei alle sammen! håper på litt hjelp her
    Skal kjøpe meg hus og tenkte å lage kino/drikkerom i kjelleren.
    Den er på ca 25m2 og er mur på alle sider, må lage hull til dør selv.
    Så da har jeg noen spørsmål,

Trenger jeg å lydisolere taket? Nærmeste naboen 100-150m unna.

Hva med dempeplater på vegger? Har de mye å si når veggene er av mur?

Hvordan er de å trekke høyttalerkabler og sånt inn i veggen?

Lurer på å male vegg hvit til prosjektor i stede for lerret? En god idè?

Har de meste av lyd, mangler bare 2 surround høyttalere, og nye subwoofere, tips til sub? svs?

Lysstyring, hva trenger jeg? Blir spotlight i taket om det er mulig!

Sitteplasser, lurer på å bygge opp bakdelen så de blir litt sitteplasser.
    Tips til stoler/sofa?

Kommer ikke på flere spørsmål nå, men kan skrive når jeg vet noe!
    Skal pusse opp huset først, så kjelleren blir siste prioritet! Men greit å ha alt klart

Håper noen kan hjelpe meg da jeg ikke har erfaring med dette.
    Jøss, her var det mange spørsmål på en gang...
    Har du noe erfaring med hammer og sag? Hvis ikke så bør du nok få litt hjelp av en snekkerkyndig til kjellerrommet ditt. Vil anta at kjelleren må lektes ut og isoleres på vanlig måte, og du bør lese deg opp på fremgangsmåten for dette. Det finnes en masse tråder her som viser deg hvordan du kan gjøre det.

Jeg ville ha glemt akustikkplatene foreløpig, og først fått et rom du kan henge disse i...

Når det gjelder høyttalerkabler og "sånt" (strøm?), er det vanlig å legge disse inne i veggene du må sette opp.

Rommet har en fin størrelse og kan sikkert bli bra. Vil nok en gang be deg om å sjekke ut noen av byggebloggene her, mange av dem vil gi deg gode tips om hvordan du skal gå frem. Planlegging er veldig viktig, og du bør lage en grei skisse som viser hvordan du vil ha det. Bruk gjerne et par timer på å sette deg inn i SketchUp, da kan du lage enkle og greie arbeidstegninger. Legg ut skisser og bilder i tråden din og du vil garantert få mye respons!

Lykke til med oppussingen av hus og kjeller!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Jøss, her var det mange spørsmål på en gang...
    Har du noe erfaring med hammer og sag? Hvis ikke så bør du nok få litt hjelp av en snekkerkyndig til kjellerrommet ditt. Vil anta at kjelleren må lektes ut og isoleres på vanlig måte, og du bør lese deg opp på fremgangsmåten for dette. Det finnes en masse tråder her som viser deg hvordan du kan gjøre det.

Jeg ville ha glemt akustikkplatene foreløpig, og først fått et rom du kan henge disse i...

Når det gjelder høyttalerkabler og "sånt" (strøm?), er det vanlig å legge disse inne i veggene du må sette opp.

Rommet har en fin størrelse og kan sikkert bli bra. Vil nok en gang be deg om å sjekke ut noen av byggebloggene her, mange av dem vil gi deg gode tips om hvordan du skal gå frem. Planlegging er veldig viktig, og du bør lage en grei skisse som viser hvordan du vil ha det. Bruk gjerne et par timer på å sette deg inn i SketchUp, da kan du lage enkle og greie arbeidstegninger. Legg ut skisser og bilder i tråden din og du vil garantert få mye respons!

Lykke til med oppussingen av hus og kjeller!
    Ja vart en del spørsmål her ja... hehe
    Har 2 brødre og en far som er tømrer så er ingen problem det!
    Jeg får lese litt og se hva jeg finner ut av.. Blir ei stund til enda, men planlegging er vel halve arbeidet?
    Tenker på kabler til høyttalerer og hdmi til prosjektor, evt andre ting om de trengs!

Jeg får laste ned de programmet og prøve meg frem!

Takker så meget

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor avansert er de å få til lysstyring i kinorom? Noen som har en grei forklaring?

Hva med en 3 seter recliner? noen som har prøvd denne??

Las vegas 3-seter reclin - Bohus

Jeg tenker på å lydisolere taket, men ikke veggene. Da veggene er av betong og naboen for 100-150m vekke. Trenger vel ikke veggene da?

Får begynne litt smått med spørsmål og se hva jeg kommer frem til, til slutt

God helg alle

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå prøvd meg på Sketchup for første gang og laget kino ca sånn jeg tenker den skal bli! Tenkte å bygge opp recliner sofaen bak. Har ikke tatt med forsterkerene da jeg tenkte å ha dem bak i eit hjørne eller noe sånt! Vil helst ikke ha de i fronten.
    Hva tenker dere om dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ute etter best mulig lyd er det nok anbefalt å lydisolere veggene, hvorfor ikke gjøre det når du først er igang? Om du skal lekte ut for å trekke kabler er det vell greit å isolere først som sist?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, lydkvaliteten har for så vidt ikke noe med lydisolering å gjøre. Lydkvaliteten henger sammen med de akustiske forholdene i rommet, og ikke hva som er inni veggene (forutsatt at veggene er noenlunde stabile og ikke blafrer ved pådrag).

Men det ligger masse info om plassering av akustikkplater på forumet, så det er bare å søke i vei.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Vel, lydkvaliteten har for så vidt ikke noe med lydisolering å gjøre. Lydkvaliteten henger sammen med de akustiske forholdene i rommet, og ikke hva som er inni veggene (forutsatt at veggene er noenlunde stabile og ikke blafrer ved pådrag).

Men det ligger masse info om plassering av akustikkplater på forumet, så det er bare å søke i vei.
    Jepp, akustikkplater skal jeg ha!
    Men rommet ser greit ut? Er sånn jeg ser de for meg ihvertfall! Racket bak i ene hjørnet og prosjektor i taket.

Takker for all hjelp!

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør kanskje tenke litt på ventilasjon av rommet, blir ofte veldig varmt på sånne AV rom.

Angående lys styringer, så er det mye å velge i. Kommer vel mest an på hvor mye penger man ønsker å bruke og hvor avansert system man skal ha.
    Man kommer ganske langt med spotter/downlight og et par dimmere. Og det er også blant de rimeligere alternativene.
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ChrisHesby
    Du bør kanskje tenke litt på ventilasjon av rommet, blir ofte veldig varmt på sånne AV rom.

Angående lys styringer, så er det mye å velge i. Kommer vel mest an på hvor mye penger man ønsker å bruke og hvor avansert system man skal ha.
    Man kommer ganske langt med spotter/downlight og et par dimmere. Og det er også blant de rimeligere alternativene.
    Varmepumpe er vel en god ting??
    Vil ha de enklest mulig! hehe
    Blir nok spotter i taket tenker jeg!
    Får se når den tid kommer

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet ser jo heilt supert ut. No er eg absolutt ikkje noko ekspert på området, verken lyd eller bygging. Men eg har sjølv gått laus på kjellaren uten å omtrent ha tatt i ein hammar før. Det er ofte ikkje så vanskeleg som ein trur. Dersom du har tømrarar i familien, er det jo null problem.

Dersom kjellaren er delvis under bakken, med tjukke murveggar og langt til naboe, er vel ikkje lydisolering så viktig. Dersom det ikkje er viktig å isolera til resten av huset heller. Har du vindu i kjellaren?

Amatørtips frå meg, etter mi erfaring: Sørg for at golvet er beint, lekt ut veggane, bor hol til å trekkja kablar i røyr til alt du treng, smell glava i veggane, hiv plater på veggane og i taket (trekk HDMI kabel til PJ først). Dersom du legg alt av kablar skjult vil eg anbefala deg veggplata med kontaktar for høgtalarar, hdmi og evt andre kablar du leggjer, som du plasserer i veggen der du skal ha forsterkar, bluray osv. Det blir veldig ryddig og fint.

Eg har forresten testa Las Vegas 3-setaren 2 min. på Bohus. Den virka så grei at eg trur eg skal ha den i kjellaren min.

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir spennende! Las Vegas sofaen er helt kurrant. Vi har den selv, og den er digg å sitte i, og bordet i midten er innmari kjekt å ha. Ellers har FNKY.no noen rimelig kule moduler til salgs i samme prisklasse. Prisene som er oppgitt mener jeg er inkl levering på døra.

Sjekk ut disse f.eks. Både Andreas21 og AndreWerdenskrieg vurderer disse, og har gitt tilbakemeldinger om god service. Billig, men lovende tror jeg!

Super 3-seter!

Stor og god 3 seter med flere bord

WAF vennlig sofa

Nesten den samme som Las Vegas

Vedrørende resten av spørsmålene dine er det nok mange som er mere kyndige enn meg, men det skal uansett bli gøy å følge deg videre. Lykke til!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Rommet ser jo heilt supert ut. No er eg absolutt ikkje noko ekspert på området, verken lyd eller bygging. Men eg har sjølv gått laus på kjellaren uten å omtrent ha tatt i ein hammar før. Det er ofte ikkje så vanskeleg som ein trur. Dersom du har tømrarar i familien, er det jo null problem.

Dersom kjellaren er delvis under bakken, med tjukke murveggar og langt til naboe, er vel ikkje lydisolering så viktig. Dersom det ikkje er viktig å isolera til resten av huset heller. Har du vindu i kjellaren?

Amatørtips frå meg, etter mi erfaring: Sørg for at golvet er beint, lekt ut veggane, bor hol til å trekkja kablar i røyr til alt du treng, smell glava i veggane, hiv plater på veggane og i taket (trekk HDMI kabel til PJ først). Dersom du legg alt av kablar skjult vil eg anbefala deg veggplata med kontaktar for høgtalarar, hdmi og evt andre kablar du leggjer, som du plasserer i veggen der du skal ha forsterkar, bluray osv. Det blir veldig ryddig og fint.

Eg har forresten testa Las Vegas 3-setaren 2 min. på Bohus. Den virka så grei at eg trur eg skal ha den i kjellaren min.
    Har ikke vindu i kjelleren, vet ikke om jeg skal ha det heller! Er vel bra nok med en varmepumpe til lufting

Skal trekke alt av kabler i veggene er planen.
    Skal ha 2 Las Vegas 3 seter tenkte jeg!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Dette blir spennende! Las Vegas sofaen er helt kurrant. Vi har den selv, og den er digg å sitte i, og bordet i midten er innmari kjekt å ha. Ellers har FNKY.no noen rimelig kule moduler til salgs i samme prisklasse. Prisene som er oppgitt mener jeg er inkl levering på døra.

Sjekk ut disse f.eks. Både Andreas21 og AndreWerdenskrieg vurderer disse, og har gitt tilbakemeldinger om god service. Billig, men lovende tror jeg!

Super 3-seter!

Stor og god 3 seter med flere bord

WAF vennlig sofa

Nesten den samme som Las Vegas

Vedrørende resten av spørsmålene dine er det nok mange som er mere kyndige enn meg, men det skal uansett bli gøy å følge deg videre. Lykke til!
    Jeg likte godt den siste der! Med koppholder på bordet Blir nok en sånn eller Las Vegas.
    Ja jeg håper det blir bra til slutt!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    a, det er mykje mindre styr uten vindu. Dersom du har varmepumpa der, må jo det vara heilt supert. Varme/kjøling og lufting.

Viss du søker på veggplate eller liknande kjem det nok opp ein del trådar om vegguttar for høgtalarkablar og slikt. Eg driv å montera ei sånn plata sjølv, og det vert meget ryddig og fint når alt av kablar er skjult. Så det anbefaler eg å sjekka ut.

Lykke til

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cv-dan
    Har ikke vindu i kjelleren, vet ikke om jeg skal ha det heller! Er vel bra nok med en varmepumpe til lufting

Skal trekke alt av kabler i veggene er planen.
    Skal ha 2 Las Vegas 3 seter tenkte jeg!
    Synes ikke du skal glemme dette med ventilasjon i rommet, som noen allerede har vært inne på.
    En varmepumpe er vel og bra, men den skifter jo ikke ut luften!
    Du bør sørge for en eller annen form for tilførsel av friskluft, og samtidig også avtrekk.
    Ellers ser jo rommet veldig bra ut mtp størrelse, så dette kan bli riktig flott!
    Hva er takhøyden i rommet?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Synes ikke du skal glemme dette med ventilasjon i rommet, som noen allerede har vært inne på.
    En varmepumpe er vel og bra, men den skifter jo ikke ut luften!
    Du bør sørge for en eller annen form for tilførsel av friskluft, og samtidig også avtrekk.
    Ellers ser jo rommet veldig bra ut mtp størrelse, så dette kan bli riktig flott!
    Hva er takhøyden i rommet?
    Skal få laget til noe da når den tid kommer.
    Tror takhøyden er rundt 2,40. Men må jo isolere/lydisolere taket så blir ikke fullt så høyt når jeg er ferdig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg, familie og venner er i full gang med oppussing av huset! Håper på å flytte inn neste månad!

Fikk meg svs pb 13 ultra i går, fant en på finn så slo til!
    Og nå er anti mode til subben på vei i posten.
    Har såvidt prøvd ultraèn da den står hos min bror til jeg flytter i hus! For eit beist!
    Blir nok oppussing i kjeller og kinorom når feriepenger kommer! Gleder meg!
    Mangler 2 sett klipsch surround høyttalere og evt en svs pb 13 ultra til!
    Gleder meg til sommeren ja

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •