Innrede gammel kjeller - nå med lydtransparent lerret :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 13 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 255
    Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innrede gammel kjeller - nå med lydtransparent lerret :)

Areal ca 22 m2

Takhøyde ca 200 cm

Lengde ca 580 cm
    Bredde ca 370 cm

Eksisterende vegger og gulv i betong. Ukjent alder og om det er isolert, sannsynligvis ikke. Drenering utvendig virker ok. Ingen ”kjellerlukt”, men saltutslag enkelte steder på gulv. To ventiler i rommet. Nødvendig å isolere to yttervegger, en langvegg og en kortvegg. Videre aktuelt å isolere to innervegger. Gulv er ujevnt og kaldt. To boder og en badstu må rives for å gjøre plass. Pga kjellertrapp og vaskerom innenfor må dører forbli plassert hvor de er nå.

Gulv
    Alt 1: Bryte opp gammelt gulv, ny isolasjon/støp/varmekabler, nytt gulv, mye arbeid, større takhøyde, nytt rett og varmt gulv, dyrt
    Alt 2: Avrette eksisterende gulv, bruke Platon knastepapp og komfortplater, nytt gulv, bygger fort 5-6 cm i høyden.

Vegger
    Alt 1: Leca Rehab klosser, bygger 12,5 cm, kan brukes uten annet forarbeid, pusses/slemmes, evt nytt panel/gips utenpå
    Alt 2: Platon knastepapp, lekte ut og isolere 5-10 cm, panel/gips ytterst

Tak:
    Alt 1: Male eksisterende bjelker med panel imellom, lite arbeid, dårlig lydisolering
    Alt 2: Fjerne stubbloft og isolere mellom bjelkelag, lydbøyler og to lag gips, senker takhøyden noe.

Vinduer:
    Alt 1: Bytte begge vinduer
    Alt 2: Pusse opp gamle, evt mure igjen et av dem

Strøm:
    Alt 1: Skjulte ledninger, penere, dyrere, ”låst”
    Alt 2: Åpne, billigere, styggere, enklere å utvide, endre

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan bli morro dette!!! Du burde forsøke å isolere mest mulig med tanke på lyden! Legg gjerne vegg-vegg teppe osv osv... Ikke alltid ta den enkle løsningen, blir som oftest et bedre resultat hvis du jobber litt mer for det!!! Hva har du tenkt på av anlegg?? Lykke til, og gi oss oppdateringer når ting begynner å skje!!

Newcomer audi sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Du sier du bare har 2 meter under taket. Da blir det vel litt uaktuellt å bruke for mange cm på isolering. Hvorfor ikke rette ut gulvet legge varmekabler med reflektorplate under. Du får varmekabler som bare bygger 2-3mm og reflektor på 3mm. Disse kan legges direkte under teppe eller parket/laminat. Jeg har selv 2 meter under taket og skal gjøre dette.

Målene på rommet er bra. Det er bra at rommet ikke er kvadratisk. Det holder med ett lag gips eller panel, isolasjon på baksiden sørger for noe dempning.

Mure igjen vindu har jeg gjort. Satt inn lufteluker i stedet. Luft er sikkert lurt med litt folk og litt utstyr

Skjule ledninger er heller ikke så dumt. I hvertfall kabler til bakhøytalere. (gjerne to sett, just in case) og til prosjektor. Du får rør 20mm på clas-olson og biltema.

Lykke til.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foreløpig har jeg følgende anlegg i stua:

Denon 3910 dvdspiller
    Primare A30.1 forsterker (ikke surround ennå) - Solgt til fordel for AVI Laboratory Series integrert stereoforsterker.
    B&W 705 høyttalere - solgt og erstattet av B&W 803D
    B&W ASW 750 sub - SOLGT
    Nordost Blue heaven/Red dawn kabler - solgt og erstattet av Nordost Frey og SPM
    Infocus X1 proj. - må beholdes en stund til pga økonomien
    100 tommers nedtrekkbart Greyline lerret - til salgs, og erstattes med 106 tommers Dreamscreen rammelerret.
    Fruen har vært ganske tolerant hva angår anlegg i stua, men grensen går på senter og bakhøyttalere

Derfor har jeg sett meg om etter nye muligheter i kjelleren. Det jeg er ltit bekymret for er fuktproblemer. Takhøyden er jo så lav at det vil være lite å gå på om jeg skal isolere gulvet ovenfra. Derfor vurderer jeg å fjerne det gamle gulvet, legge ny fuktsperre, isolasjon og støpe nytt med varmekabler. Men dette kan fort bli både dyrt og tidkrevende. Noen som har gjort noe sånt? Det kan tenkes at jeg klarer å senke gulvet med å gjøre dette, dersom det gamle gulvet ikke er for tynt. Siden det er et gammelt hus (Opprinnelig fra 1916) så kan det være ganske tykk betong i gulvet.

Forøvrig lurer jeg litt på hva jeg bør gjøre med ytterveggene. Får forskjellige svar fra alle "fagfolk" jeg spør

Skal legge inn bilder så snart jeg får brakt på det rene hvordan jeg skal gå frem...

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audi
    Hvorfor ikke rette ut gulvet legge varmekabler med reflektorplate under. Du får varmekabler som bare bygger 2-3mm og reflektor på 3mm. Disse kan legges direkte under teppe eller parket/laminat.
    Har sjekket litt rundt i dag og ser ut som denne løsningen koster minimum det en ae700 koster... (15k) Gulv er viktig så er sikkert verdt det, men dog veldig dyrt synes jeg.

Et alternativ er flate "legg selv" kabler som det skal 1cm avrettingsmasse over, på 20kvm ser det ut som dette kan fås til under 10k.

Kan null om gulv, så fint om noen kan kommentere riktigheten av mine funn

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gulv og vegger.

Hei. Spennende prosjekt dette. Har samme planer for egen kjeller, den er fra 1922 og det høres ut som den er i noenlunde samme forfattning.
    Er selv ingeniør og jobber i byggebransjen, så jeg burde kunne dette, men et fasit svar på løsninger her er vanskelig å komme med, og nermest umulig uten å ha sett rommet og evt. foretatt noen fuktmålinger.

Skriver litt om hvordan jeg har tenkt å løse mitt prosjekt.

Har vurdert å behandle vegger og gulv med Hey'di K11 (HEY'DI K11 er en sementbasert overflatebehandling av alle typer mur- og betongkonstruksjoner. HEY'DI K11 blandes med vann og gir en vanntett og diffusjonsåpen overflate.) som sikkerhet og mure Leca iso rehab utenpå.

For gulvet tror jeg på en løsning vi har benyttet på lignende gulv tidligere. Etter den vanntette behandlingen rettes gulvet av med sand (bruk sandblåsersand så du er sikker på at den ikke inneholder fuktighet.). På dette kan du legge et flytende gulv, jeg vil velge et 16mm heltre gulv antagelig furu, som behandles med møbelbeis og olje. Da får du et gulv med den mørkhet du ønsker og som er lunt og godt. Dersom man vurderer å ha takhøyde nok kan man legge et tynnt lag med isolasjon under det flytende gulvet. Her kan du bruke 10 til 30 mm isopor eller steinull.

Dette er i alle fall en (av mange) muligheter. Lykke til.

Titter innom tråden din innimellom for å se etter andre ideer.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen foreløpige bilder av det som forhåpentligvis skal bli en koselig og fin hjemmekino på ca 22 m2.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen flere bilder

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant forøvrig denne hendige boka om temaet innredning av kjeller hos Byggforsk.no.

http://www.byggforsk.no/default.aspx...p;innholdsID=0

Så jeg bestillte den idag

Newcomer audi sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant du mye nyttig i denne boken? Hva kostet den?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kostet rundt 220 kr inkl frakt. Stod mye interessant om konstruksjon av rom i kjeller, med både utvendig og innvendig isolering, gulvkonstruksjoner, veggkonstruksjoner m.m. Forøvrig har Dag Thorsteinsen skrevet en bok som heter "Bolig som kjeller" Denne er mer generell enn Byggforsk sin, men synes de utfyller hverandre bra

http://www.bokkilden.no/ProductDetai...yName=BIC_VMDM

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig har jeg landet på følgende fremgangsmåte når det gjelder gulvet:

1. Bryte opp det gamle (det er kun 3-4 cm betong uten armering)
    2. Grave meg ned 15-20 cm til jeg kommer til nedre kant av grunnmuren.
    3. Fylle opp med pukk/grus ca 10 cm
    4. Legge 5 cm Jackofoam ekstrudert polystyren
    5. Fuktsperre oppå isolasjonen
    6. Legge kyllingnetting
    7. Feste varmekabler i kyllingnetting
    8. Legge armeringsnett K131 på armeringsstoler
    9. Deretter 5 cm påstøp i C25 betong.
    10. Enten fliser eller laminatgulv til slutt..

Burde være overkommelig i løpet av noen helger med litt arbeidshjelp

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du har fuktighet i gulvet må du ihvertfall gjøre noe med det.
    Ta en fuktighets måling i kjeller uansett.begynner du å isolere og sette på varme med fuktighet kommer muggsoppen med engang.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, jeg har tenkt å gjøre noe med det. Faktisk fjerne det gamle gulvet, og legge nytt drenerende pukklag, trykkfast isolasjon og 0,2 mm fuktsperre over dette, før dette blir overstøpt med 5 cm betong. Det skal være nok for å få bort fuktigheten vil jeg tro

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte på denne da jeg så dit tak i rummet : http://www.hifi4all.dk/forum/forum_p...D=923&PN=6
    Niels.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj, det så flott ut

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg endelig begynt med prosjektet. Har revet boder og fått ut gammel rask som ikke brukes lengre.

Begynte med å fjerne gulvet på fredags ettermiddag. På ca 3 timer meislet jeg og et par kompiser opp halve gulvet, satser på å ta hele gulvet i løpet av helga. Har leid transportbånd og meiselmaskin så det går ganske raskt. Her er noen bilder av jobben så langt, fortsetter idag med full styrke

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og i dag ble vi stort sett ferdige med hele gulvet. Tok ca 4 timer og 4 mann. Nå vurderer jeg å senke gulvet hvis det lar seg gjøre. Noen som har erfaringer med det?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I kveld ble vi ferdige med grovavrettingen og komprimeringen av gulvet. Så i morra blir det først et lag fiberduk og deretter 3,5 kubikk finpukk. Får tilkjørt grusen i en tom betongbil slik at de kan "pumpe" grusen direkte inn kjellervinduet.

Det tok ikke mer enn ca 3 kvarter så var all grusen innomhus

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder nesten på med samme greiene i sokkelen på mitt hus, banket opp det gammle gulvet (2-3cm betong oppå 10-15cm leca-kuler i mørtel), la på ca 10cm isopor, derretter plast og så armeringsmatter på armeringsstoler:

Fikk fra flere hold beskjed om at tykkelsen på betongen måtte være 8cm, ellers var det fare for at det ville sprekke, kunne være mindre punktvis ved ugjevnt underlag.

Fikk også beskjed om at det måtte være minst 3cm betong over varmekablene.

Vi strippset varmekablene rett på armeringsmatta, "standard" varmekabler.

Lykke til, dette blir bra

Side 1 av 13 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •