Innrede gammel kjeller - nå med lydtransparent lerret :) - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 13 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 255
    Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Joda, første post lar seg endre, men ikke selve hovedoverskriften. Men det var en god ide å sende en pm til moderator. Skal prøve det

Når det gjelder maling, så blir det nok hvite gulvlister, selve kabelskjulerne er jo hvite fra før. Eventuelt maler jeg i samme farge som veggen. Enig i at hvitt kanskje ikke er den optimale fargen i en hjemmekino, men veggene skal males i en farge som heter Sand som er relativt lys. Rommet skal i tillegg til å fungere som hjemmekino også brukes til å høre på musikk, ha kompiser på besøk, surfe på nett osv. så jeg kan nok ikke ta den helt ut med tanke på mørke farger. Forøvrig er det ganske lavt under taket så mørke vegger/tak vil nok bare forsterke følelsen av lav takhøyde.

Newcomer Robert sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du planer om og bruke den "Sand" fargen på alle veggene eller har du valgt en mørkere farge (event. sort filt eller lignende) på veggen hvor du vil ha lerret?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På veggen bak lerretet skal jeg bruke en farge som heter Solid fra Jotun. Denne er mørk grå/brun.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg følger jeg med på byggeprosessen din da jeg har en ganske lik kjeller.
    Mitt rom er 3,7m x 5,2m pluss en bod/utstyrsrom bak på 3,7m x 3,0m. Takhøyden er like liten (om ikke mindre), og gulv bør pigges og taket isoleres på nytt.
    Kjeller'n har jeg store ønsker om å få brukt til HK/"gutterom". Fordi med 2 små barn er det ikke mulig per idag å spille høyt etter leggetid kl20!
    Mitt budsjett er ikke så stort, ca.70.000,- og jeg lurte derfor på hvor mye du regner med å bruke på selve rommet bare?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Proficiency

Jeg har også to små barn, så det har vært en medvirkende årsak til å bygge mitt eget "gutterom". Tør ikke å ha store gulvstående høyttalere i stua

Jeg regner med at selve rommet totalt kommer på rundt 25-30 tusen kroner, men da har jeg gjort det meste selv uten å leie inn fagfolk. Men nå skal det også sies at jeg kanskje ikke har valgt de rimeligste løsningene, da jeg har "angst" for å få fukt i kjellern :???:

Så det trenger jo ikke å bli så dyrt, men du må nok regne med at å pigge opp det gamle gulvet og legge nytt, evt med varmekabler vil dra avgårde med en stor del av budsjettet ditt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det trenger nok ikke bli så dyrt da jeg gjør det meste selv. Har totalrenovert huset som jeg kjøpte for snart to år siden, så nå er det "bare" kjelleren igjen. Til nå har jeg kanskje brukt 450.000,- Budsjettet mitt kommer ann på hva jeg får i ny takst, og hvor mye jeg kan refinansiere. Garasje skal jeg også bygge til sommer'n.

Hele kjeller'n bør tas under ett. I tillegg til HK rom er det en liten WC, vaskerom ca.12m2 og trappegang. Totalt ca.60m2.

Tror ikke jeg starter på kjeller'n før til våren. Men vi får se! Dreneringen utvendig gjorde jeg i fjor og innemiljøet ble vesentlig bedre etterpå. (Ville avvente med oppussingen innvendig for å se om det holdt seg tørrt gjennom de forskjellige årstidene.) Dreneringen fikk jeg billig gjennom en grave-kompis. Betalte under 30.000,- for ca.35-40m (gravde også under terrasse og trapp).

Planleggingen min har begynnt, og valg av isolering osv. er interressant å få feed back på fra deg når du har "testet" og beskrevet resultatet ditt. (Fordi det må du!) En live-demo ville også vært ønskelig hvis mulig?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Live-demo? Tenker du på videklipp da?

Tilbakemelding etter at jeg har fått testet anlegget i kjellern skal bli

Idag malte jeg taket og takbjelkene første strøket, samt den gamle steinmuren som vender inn i rommet. Tror det blir ganske bra

I morgen skal jeg tapetsere veggene, og til helga skal det males ferdig.

Når det gjelder budsjett for kjellergulvet ble det omtrent sånn som dette for omlag 25m2. Jeg meislet opp halve kjelleren, men selve AV-rommet er på ca 20 m2, resterende 5m2 brukes til bod/trappeoppgang.

Jeg leide meisemaskin og transportbånd og meislet opp betonggulvet. Leie for en helg kom på ca 1500,-

Deretter gravde jeg ut til jeg kom til underkant av sokkelen på grunnmuren.
    Så fikk jeg en kjenning til å levere grus til 25 m2, samt betong, dette ble ca 5000,- Først la jeg fiberduk (ca 400 kr), deretter la jeg ca 10 cm grus. Oppå dette la jeg isolasjonen.

Jeg valgte å bruke Jacofoam 5 cm polystyrenplater da disse isolerer noe bedre en vanlig isopor (tilsvarer vistnokog har høyere trykkfasthet og bestandighet mot fukt. Dette kom på ca 3500,- for 25 m2. I tillegg måtte jeg ha 0.2 mm plastfolie og armeringsnett som kom på ca 2000,-. For sikkerhets skyld lag jeg 2 lag plastfolie

Varmekabler samt termostat kom på rundt 3500,- for 20 m2. (Har ikke lagt kabler i hele kjellergulvet, kun på selve av-rommet)

Totalt kom selve gulvet på ca 16000,- før evt fliser/teppe/laminat el.l.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er forøvrig noen bilder av rommet etter at jeg har fått ryddet ut det meste og begynt å male taket m.m.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I kveld ble jeg ferdig å tapetsere. I morgen skal veggene males, det blir gøy

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er ikke alene Hjalmar
    Skal bli arti og se hvordan dette blir fremover, hvert "steg" er tydligere nå.
    Får legge ut noen bilder da

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før malingen skal på...

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn, der var første strøket på veggene unnagjort. Men.....hmmmm, litt usikker på fargene gitt :-?

Blir kanskje bedre når det har tørket litt og ikke det er en 500w lampe som lyser opp rommet..

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kornete bilde (overkomprimert jpg?)
    Synes fortsatt fargen virker vel lys, til at du skal bruke rommet til filmvisning, ellers ser det bra ut Du kommer vel til og male taket også?

Missuner deg jeg, kunne godt tenke meg et slikt rom selv...

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildene er sterkt komprimert for å kunne laste dem opp her. Fargene blir nok ikke noe særlig mørkere, dette er kompromisset med fruen. Kun veggen bak lerretet blir særlig mørk. Taket må nesten være lyst, da det ikke er mer enn 2 m høyde, ellers blir det alt for "trykkende"

Newcomer Tex sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Form i tak og vegger ? Jeg skal snart til å male mitt rom. Vurderer Form eller Solid fra Jotun. Form er litt varmere. Du har sett fargen selv i praksis. Hvordan tror du det blir å benytte Form i tak og vegger. Sammen med sort teppe. Blir dette for dystert tror du ?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Tex

Jeg endte opp med Solid på bakveggen, men fikk blandet i litt ekstra svart for å få mer gråbrun tone. Synes den ble for brun uten ekstra svart farge i.

I taket har jeg vanlig hvit 02 matt maling, og på veggene har jeg malt en farge som heter Dis som er relativt lys grå.

Rommet skal ikke bare brukes til filmvisning så det blir ikke mørkere farger på sidevegger eller tak

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket program har du brukt for å lage disse romskissene???

Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Areal ca 22 m2

Takhøyde ca 200 cm

Lengde ca 580 cm
    Bredde ca 370 cm

Eksisterende vegger og gulv i betong. Ukjent alder og om det er isolert, sannsynligvis ikke. Drenering utvendig virker ok. Ingen ”kjellerlukt”, men saltutslag enkelte steder på gulv. To ventiler i rommet. Nødvendig å isolere to yttervegger, en langvegg og en kortvegg. Videre aktuelt å isolere to innervegger. Gulv er ujevnt og kaldt. To boder og en badstu må rives for å gjøre plass. Pga kjellertrapp og vaskerom innenfor må dører forbli plassert hvor de er nå.

Gulv
    Alt 1: Bryte opp gammelt gulv, ny isolasjon/støp/varmekabler, nytt gulv, mye arbeid, større takhøyde, nytt rett og varmt gulv, dyrt
    Alt 2: Avrette eksisterende gulv, bruke Platon knastepapp og komfortplater, nytt gulv, bygger fort 5-6 cm i høyden.

Vegger
    Alt 1: Leca Rehab klosser, bygger 12,5 cm, kan brukes uten annet forarbeid, pusses/slemmes, evt nytt panel/gips utenpå
    Alt 2: Platon knastepapp, lekte ut og isolere 5-10 cm, panel/gips ytterst

Tak:
    Alt 1: Male eksisterende bjelker med panel imellom, lite arbeid, dårlig lydisolering
    Alt 2: Fjerne stubbloft og isolere mellom bjelkelag, lydbøyler og to lag gips, senker takhøyden noe.

Vinduer:
    Alt 1: Bytte begge vinduer
    Alt 2: Pusse opp gamle, evt mure igjen et av dem

Strøm:
    Alt 1: Skjulte ledninger, penere, dyrere, ”låst”
    Alt 2: Åpne, billigere, styggere, enklere å utvide, endre

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sketchup. Genialt enkelt tegneprogram. Kan lastes ned gratis demoversjon som varer i 480 minutter på www.sketchup.com

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig begynner ting å ligne på noe. Har fått opp lerretet, høyttalerne, og koblet sammen sånn at det blir lyd. Kabeltrommel og arbeidslys får duge så lenge

Newcomer Bombadil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så veldig bra ut. Jeg likte fargene du har valgt så varmt og koselig ut.

Side 6 av 13 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •