Innrede gammel kjeller - nå med lydtransparent lerret :) - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 255
    Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja, det var det byggmesteren anbefalte. Jeg hadde også tenkt å gjøre som deg med å la ventilene gå helt inn i rommet, men byggmesteren mente at så lenge gulvet var nytt og diffusjonstett fra bakken så var behovet for lufting størst langs kjeller-ytterveggene. Ved å sette opp vegger med vindsperre mot murveggen og la det være god klaring, 3-5 cm så ville evt fuktig luft fordampe ut ventilene. Dette forutsatte imidlertid at luften kunne sirkulere bak veggen.

Har du noen form for ventilasjon som gjør at luften bak veggen kan luftes ut? Han byggmesteren foreslo å lage luftespalter et par steder nede på veggen for å få sirkulasjon bak veggen.

Jeg vet ikke om det strengt tatt er nødvendig å gjøre det slik, for han sa også at det sikkert gikk fint å bruke Isola grunnmursplater mot muren. Det viktigste var ihvertfall at den fuktige lufta ikke ble innesperret.

Newcomer EspenH sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har mulighet til å lage "sirkulasjonsluker", så jeg kommer til å gjøre det nå. Alt for å forebygge fuktighet. Takk for tipset :-)

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk et til tips idag for å motvirke fuktighet, nemlig bruk av luftavfukter i kjelleren. Det er sikkert "overkill", men for han jeg snakket med så fungerte det vist svært bra. Han hengte våte klær til tørk i kjelleren, og de tørket på kort tid pga luftavfukteren

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig var jeg ferdig med fuging og sparkling av gipsplater i taket

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det jo bare kosejobb igjen da Sparklingen er jo det kjedeligste.
    Tror dette kommer til å bli meget bra jeg.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Idag kjøpte jeg Isola Platon og 130 m 1 1/2"3 lekter, så nå kan jeg snart begynne med kosearbeidet

Landet på følgende fremgangsmåte:
    Skal la alle ventilene stå åpne, og fjerne selve lukene. Kle alt inn i Platon slik at ventilene slipper inn/ut luft på baksiden av knasteplasten. I tillegg skal jeg lage en luftespalte helt nederst og øverst sånn at luft kan sirkulere bak. Så skal jeg skru fast tre 1" lekter horisontalt med passe avstand. Disse vil både holde knasteplasten på plass, samt at jeg kan jeg feste stenderverket i dem og skape ca 2 cm luftespalte fra knasteplasten til stenderne. Så skal jeg fylle imellom med 5-7 cm isolasjon. Til slutt blir det enten gips eller panel, får se hva jeg greier å bære ned i kjelleren.

Hadde plassert 2-3 cm tykk isopor på høykant mellom betonggulvet og sokkelen/grunnmuren, men så etterhvert at dette ikke ble noe særlig tett. Så jeg grublet lenge på hvordan jeg skulle få overgangen til å bli mest mulig lufttett pga fuktig luft som kan stige fra bakken og opp i veggen. Endte med at jeg skar bort isoporen slik at den slutter ca 2-3 cm nedenfor overkant av betonggulvet. I den gropa på 2-3 cm som nå blir mellom gulvet og sokkkelen på grunnmuren skal jeg fylle med polyuretanskum/fugeskum. Dette skal tåle fukt fra bakken og ekspanderer mer enn isoporen slik at det forhåpentligvis blir lufttett

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn ble det. Fuktflekkene er pga at jeg dusjet med vann før jeg skummet

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er knasteplasten sånn noenlunde på plass. Gikk fort å sette opp

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner det å ligne på noe. Fikk satt opp to vegger idag takket være den billige spikerpistolen som jeg kjøpte på Coop

Newcomer Bombadil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut dette. Veldig spennede å følge med. Moro å se rommet ta form.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det

Ja, nå begynner det som er gøy, selve snekringen som vises. Skal prøve å få satt opp de to andre veggen i løpet av helga. Godt å være ferdig med alt grunnarbeidet som ikke vises

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå planlegger jeg det elektriske i rommet, se tegningen. Satser på skjult anlegg i utgangspunktet. Tips og råd mottas med takk

Har tenkt å kjøpe inn materialet og få en elektriker til å montere det. Dersom det lar seg gjøre vil jeg gjerne ha muligheten til fjernstyring med dimmer på downlights. Øvrige kabler til anlegg og PJ skal jeg legge i kabelskjulere utenpå veggene, slik at kabler kan byttes ut ved behov.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg strukket rør og montert veggbokser langs gulv og tak, deretter isolert det meste

Kabling til høyttalere og projektor blir utvendig i kabelskjulere, bortsett fra bakveggen hvor jeg tenkte å bruke et stort rør for å skjule kabler som går opp fra gulvnivå og opp til projektoren.

Det er ennå ikke for sent å komme med gode råd før jeg kler inn veggene

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig kunne jeg begynne å sette opp gipsplatene etter mye grubling hvordan jeg skulle gjøre det med tanke på luftsirkulasjon oppe og nede

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går sakte, men sikkert fremover. Nå har jeg sparklet vegger og tak to omganger, men jeg må nok sparkle ennå en gang

I tillegg er alt av koblingsbokser og rør på plass. Det neste blir å sette opp en papirtapet og male denne, etter at taket er malt selvfølgelig

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lykke til!

Etter bildene å dømme trenger du litt oppmuntring... ;-)

Men - det er alltid håpet om et endelig og godt resultat som driver en fremover!

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, takk skal du ha

Det ser kanskje mistrøstig ut på bildene, men inni hodet mitt har jeg alt klart for meg. I løpet av ca 14 dager skal jeg nok få prøvd hvordan det er å se film her, selv om jeg må bruke kabeltrommel og skjøteledninger.

Newcomer Robert sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo mer enn lovende ut, meget bra arbeid hjalmar!

Hadde jeg bare hatt muligheten til noe slikt selv
    Må uansett snart på jakt etter ny bolig så hvem vet

Du sier 14 dager, det er nå 9 dager siden. Hvordan ligger du ann?
    Hvorfor ikke strekke noen grovere rør mot og gå for utvendige kabelskjulere, har sett mange dårlige varianter av dem. Skjønner at du muligens ikke vil/kan bruke skjult på alle kablene, men spørr like så

Edit:
    Du kunne muligens endret emnefeltet litt også.
    Du kom sist med bilder 19 september ikke 25 Juni

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann Robert

Har prøvd å endre hoved-emnefeltet og datoer etterhvert som jeg har lagt inn bilder, men det lar seg dessverre ikke gjøre

Nå har jeg ryddet ut av rommet og støvsugd grundig m.m, bestillt teppe, og skal begynne å male tak og vegger. Så i løpet av helga skal det være ganske klart til prøvekjøring, selv om listverk og strøm ikke er koblet (kjører skjøteledninger). Fikk mine nye gulvstående høyttalere idag, men de står foreløpig i eskene sine i påvent av at rommet blir sånn noenlunde ferdig

Når det gjelder skjult kabelføring, så er det kun det elektriske som er lagt i rør. Pga veggkonstruksjonen lot det seg ikke gjøre å borre hull til store rør til eks. projektor o.l. Men jeg tror det likevel skal bli ganske bra når jeg legger disse kablene i kabelskjulere langs gulvlistene og maler alt hvitt. Jeg har lagt inn et "sentralstøvsugerrør" fra gulvnivå og opp til taket for å skjule kabler som skal opp til projektoren som skal henge bakerst i rommet.

Newcomer Robert sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får leggge ut noen bilder etter at du er ferdig med malerunden(e) din(e) da
    Mulig jeg missforstår deg, men "male alt hvitt"(?), jeg går da ut ifra kabelskjulerne er hvite, men det er vel event. bare listene som blir hvite vel? Hvitt er ikke akkurat den fargen jeg først tenker på i sammengeng med dedikert hjemmekinorom Ellers må jeg nesten bare reppetere meg selv, dette lover meget bra.

(Når det gjelder emnefeltet var det da litt rart at du ikke kunne endre dette. Bare en bagatell, men du endrer selvsagt første post? Om ikke kan du sikker bare sende en liten pm til en av moderatorene så fikser de det sikkert )

Side 5 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •