Innrede gammel kjeller - nå med lydtransparent lerret :) - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 255
    Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Lasermåler var en god ide, skal undersøke om jeg kan få lånt/leid noe sånt

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk svar fra Rockwool igår. De mente at det ville fungere bra å lydisolere i mellom bjelkelaget, selv om det ikke ble like optimalt som et sammenhengende gipsplatetak. Så da går jeg for denne løsningen. Var idag og kjøpte 2"5 som jeg skal skru opp og lime parallellt med eksisterende bjelkelag for å stive av gulvet over

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen flere bilder..

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilbake fra ferien. Nå har jeg "kubbet" imellom bjelkelaget sånn at lydbøylene kunne festes slik at lektene går parallellt med bjelkene. Måtte modifisere bøylene litt med å kappe av 4-5 cm og borre nye hull. Gikk med 96 bøyler til taket

I kveld fikk jeg fylt inn 10 cm Rockwool mellom bjelkene og over lektene, mye tilpasning for å få det til, men jeg tror det skal bli ganske bra likevel

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kappe av 96 lydbøyler hørtes spennende ut.

Du skulle ha gått for Glava sine, da hadde du sluppet det. De er like foruten at de ikke er så høye i overkant.

Det kan du huske til neste gang du bygger deg kino

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, det gikk greit å kappe med vinkelsliper

Hvordan er Glava sine da? De jeg brukte var beregnet på å feste i eksisterende bjelker, type B tror jeg det er.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glava sine er akkurat like, bare ikke så sinnsykt fysisk store der man fester de.

Samme mål og type, D, B og I ellers.

Brukte type B jeg og.

Hadde tilfeldigvis en Rockwool- og en Glavabøyle liggende til overs her..

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, se der ja. Det hadde jo spart meg for litt arbeid. Jaja, nå vet jeg det til neste gang

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg har forstått den så henger du gipsplatehimlingen mellom hver drager, slik at du får mange små uavhengige tak? Sikker på at ikke dragerene vil ta opp vibrasjoner også?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du har forstått rett. Det var omtrent den eneste mulige løsningen, hvis ikke jeg skulle senke taket alt for mye, samt at jeg ikke får ned gipsplater på 120x240 i kjelleren. Alternativet var da 60x240 plater, men de var omtrent samme pris som 120 bredde.

Jeg er slett ikke sikker på resultatet, men jeg har stivet av de gamle bjelkene på 8x18 cm med 48x123 bjelker som er limt med PU-lim og skrudd sik-sak. Jeg merket ihvertfall forskjell på svikten i gulvet ovenfor. Det blir nok ikke like bra som et heldekkende gipsplatetak, men jeg tror det skal hjelpe bra. Det er ikke så farlig om det går litt lyd opp til etasjen over, det er bare stua. Det viktigstste er 2 etasjer over, dvs over stua, der bor nemlig leieboeren vår og hun er snar til å hive seg på telefonen når volumet blir for høyt ;(

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får du ikke ned andre plater er jo saken grei uansett. Skjønner også at du vil beholde takhøyden om det allerede ikke er så mye å ta av.

Blir nok bra iom. at det er du selv som bor rett over rommet.

Når det gjelder leieboeren tror jeg det er på tide med en oppgradering

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppgradering av leieboeren? Hehe, joda hun er grei nok, og er relativt tålmodig. Problemet er at hun har soverommet sitt rett over stua, så når jeg ser film eller spiller musikk etter kl 23 om kvelden blir hun ikke så veldig glad

Men det tror jeg vil bli mye bedre når jeg får flyttet utstyret ned i kjelleren. Har støpt et såkalt flytende betonggulv som visstnok skal hjelpe på når det gjelder forplantning av dype frekvenser. Det er "avkoblet" fra alle veggene med 2-3 cm isopor, slik at det blir en stor plate som kan vibrere for seg selv

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg begynt med gipsplatene mellom bjelkene. Mye måling og tilpasning. Delte 15 gipsplater i 3 deler på langs for å få riktig bredde. Ca 40 cm mellom bjelkene.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut

Sikkert kjipt å måtte kappe opp platene før du fester de, men du taper ikke så mye tid i.o.m. at det tar litt tid å feste hele plater i taket også. Ikke så veldig enkelt å håndtere.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var litt kjipt, særlig når bredden varierte mellom 35-36 til over 40 cm. Måtte lage meg en tabell og nummerere platene for å huske hva som skulle hvor

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan.

Har med stor interesse lest denne tråden.

Vurderer å gjøre noe av det samme som du har gjort med kjelleren din, nemlig bryte opp gulvet, samt drenere rundt grunnmuren ute.

En ting jeg ikke finner noe godt svar på noen plass, men som du kanskje har vært borti, er følgende:

Hva med den gamle fyllmassen som er under grunnmursveggen?!? (Den delen man ikke kommer til hverken fra inn eller utsiden.)

La oss anta at det er leire i grunnen, leire suger jo mye vann, og jeg vil tro at betonggrunnmuren vil suge endel vann fra leiren her, og man vil få fukt i bunn av veggen uansett hvor mye man drenerer både ute og inne.

Har du tenkt denne tanken, eller er det bare overdrevet fra min side tro??!

Hehe, dette blir jo nesten ett bygg og anleggs forum..

Mvh
    Tommy Eriksen

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Tommy

Du tenker vel på det som blir liggende under selve sålen/sokkelen på grunnmuren?

http://www.mikropol.no/vs2/index.php

Det er et problem all den tid at muren vil trekke fuktighet fra grunnen uansett hvor godt drenert det er på utsiden. Løsningen på dette er å grave opp punktvis under selve muren og legge drenerende masser og/eller trykkfast isolasjon, etter at man har gravd opp både på utsiden og innsiden...Men dette er såpass arbeidskrevende og risikabelt med tanke på bærekonstruksjoner at det anbefales ikke for vanlige folk, så det hoppet jeg over

Det finnes enkelte andre metoder som f.eks å borre x antall hull og sprøyte inn kjemikalier for å tette muren, men det er visst ganske dyrt og heller ikke sikkert resultat. Linken ovenfor henviser til et firma som bruker elektromagnetiske impulser for å tørke fuktige kjellere. Men jeg vet ikke hvordan dette fungerer i praksis.

Hos meg er selve grunnmuren ganske så tørr i all slags vær, mens sokkelen blir synlig fuktig når det har vært varmt ute et par dager pga oppvarming og fordampning fra jorden. Dette er jo ikke noe stort problem her jeg bor, da det ikke er mange varme dager i året

Men for å være på den sikre side skal jeg legge knasteplater på innsiden av kjellerveggen for å sikre utlufting av fuktigheten bak isolasjon og stenderverk. Det skal da visstnok ikke være noen fare om det er litt fukt i sokkelen, såfremt det er god ventilasjon i rommet. Varme i gulvet vil også bidra til at fuktighet tørker raskere opp.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan.

Takk for svar.

Du har gjort litt research ja

Takk så mye for link. Har ringt firmaet, de kan komme på gratis befaring.
    Får da vite om det som står i muren er fra rennende vann som vil inn, eller om det blir sugd opp i muren fra grunnen.

Mvh
    TommyE

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Tommy

Fått vite noe mer om muren? Skal snart begynne med å sette opp stenderverk til veggene, men avventer litt pga usikkerhet angående fuktopptrekk i sokkelen på grunnmuren. Ifølge en byggmester som jeg hadde på befaring så trodde han ikke det ville by på noen problemer så fremt at jeg sørget for god luftig bak stenderverket. Han foreslo å lage en luftspalte på 3-5 cm og la eksisterende ventiler være åpne slik at de havner bak selve veggen. Deretter bygge stenderverket/veggen på gulvet og kle baksiden dvs siden som skal inn mot muren med vindsperre slik at dette danner en vindtett bakside. I tillegg burde jeg lage et par ventilspalter i gulvhøyde slik at lufa kunne sirkulere nedenfra og opp bak veggen. Da vil eventuell fuktig luft kunne fordampe ut på baksiden av veggen og ut ventilåpningene. Han trodde også at løsningen med bruk av knasteplast kunne fungere, men sa at dette ikke ville gi like god lufting og sannsynligvis koste endel mer.

Newcomer EspenH sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du at du lar ventilene som eksister i dag bli værende bak veggen? Jeg har satt opp veggene med god lufting som du beskriver over, men jeg videreførte ventilene med flexirør inn i rommet. Tanken min var at det ikke skulle komme for kald luft bak pga vannrør. Tror du det kan bli for tett?

Side 4 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •