Innrede gammel kjeller - nå med lydtransparent lerret :) - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 255
    Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Se der ja, noe sånt hadde jeg også i tankene Så du festet lydbøylene "på tvers" mellom bjelkelaget og festet lekter som går parallellt med bjelkene?

Du har altså ikke et sammenhengende gipsplatetak, men kun gips mellom bjelkene, eller? Hvordan ble det i forhold til lydgjennomgang?

Har litt lyst til å gjøre det samme for å bevare bjelkene og den "gamle" følelsen, pluss at bjelkene kanskje kan bidra positivt til å bryte opp lydbølger i rommet som ellers blir belagt med filser på gulv.

Newcomer EspenH sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har festet lektene paralellt med dragerene slik at de stikker en halv cm lenger ned. Dermed har jeg heldekkende med gips. Vet ikke resultatet, da jeg ikke er ferdig enda . Holder på med gipslag to nå.

Blir vel litt forskjellig i forhold til hva du hadde tenkt hvis jeg forstår deg rett. Tenkte også på løsningen du beskriver med å felle gipsen inn mellom dragerene for å hente mer høyde, men angret når jeg tenkte på hvor mye mer jeg måtte liste . I tillegg innbiller jeg meg at effekten av lyddempingen blir dårligere når dragerene blir synlig :?: . Vet ikke om dette stemmer.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her får du kanskje litt mer inntrykk. Har et ukuruant rom til å lage hjemmekino i. Det går feks en drager gjennom rommet :cry:, men man tager hva man haver .

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, skjønner

Du har nok helt rett i at det ikke blir like bra lydmessig hvis jeg legger gips mellom bjelkene. Tror kanskje jeg skal gjøre det samme som deg. Ulempen er at jeg må sage av bjelkene for at det ikke skal føles som om taket kommer i hodet på folk.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ulempen. Ferdig takhøyde er ca 190 :shock: . Heldigvis er jeg ikke spesielt høy

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EspenH
    Det var ulempen. Ferdig takhøyde er ca 190 :shock: . Heldigvis er jeg ikke spesielt høy
    Passer ypperlig for PE7700 da :wink:

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rart du nevner den, hadde faktisk planer om å bytte ut min gamle X1 med nettopp PE7700

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EspenH:

Hvordan var det å få gipsplatene på plass over bjelkene? Var de noenlunde rette? Jeg må nok rette opp endel på grunn av gamle skjevheter i bjelkelaget, og da kan det bli vanskelig å få gipsen på plass uten at bjelkene "buler" enkelte steder.

Er det noen som har prøvd å lydisolere mellom bjelkelag, eller har det kanskje ikke noe særlig for seg? Litt må det da vel hjelpe

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan aldrig bli for mye isolasjon 8)

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det kan bli for lavt under taket

Skal prøve å holde meg over 195 cm, kanskje 200..

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gamle bjelklaget mitt var ikke så veldig skjevt. Det ble uansett rettet av med de nye lydbøylefestene.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen oppdaterte tegninger av hvordan rommet sannsynligvis vil bli seende ut til slutt. Fikk ikke til å legge takbjelker på tegningen

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann
    Ser du lurer på om det er noen tiltak du kan gjøre mellom bjelkene for å dempe lydlekkasje . Hos en kollega av meg ble det limt tykke sponplater (30 mm ?) under det eksisterende gulvet , dette ble så acrylfuget langs kantene for å oppnå full tettning . Påstanden var at dette skulle hjelpe spesiellt på dype frekvenser da det skulle mer til for å få gulvet til å vibrere . I tillegg ble det isolert og montert hengende lydhimling av 2 lag gips . Dette virker , men ingen av oss er kompetente til å si om det er limingen av sponplatene eller en spesiellt vellykket lydhimmling som gjør utslaget .
    Angående ribbing og forsterkning av bjelkelaget ditt så kan jeg tipse om at det finnes ulike klasser av trevirke også . Hjemme hos meg ble det forsterket med en klasse som heter XX 30 , den du finner i hyllene på byggshoppen heter visstnok XX 18 . Kanskje uansett lurt å snakke med noen med peiling på dette slik at du ikke ender opp med hengekøyegulv i overetasjen

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for svar, du satt meg på noen ideer nå ja

Det er vel kanskje gulv-sponplater på 22mm som er limt? De er jo endel tykkere enn vanlige sponplater. Forstår jeg deg rett med at han har laget lydhimlingen mellom bjelkelaget slik at bjelkene stikker ned i rommet, ikke under bjelkelaget?

Hvis du mener at dette funker mot lydgjennomgang så tror jeg faktisk at jeg går for denne løsningen, det blir antagelig et helvete å sage av alle bjelkene 5 cm på langs :shock:

Takk for tips angående klassifisering av bjelker, skal sjekkes ut i morra hos nærmeste byggevarehandel.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Hvis du mener at dette funker mot lydgjennomgang så tror jeg faktisk at jeg går for denne løsningen, det blir antagelig et helvete å sage av alle bjelkene 5 cm på langs :shock:
    Det å modifisere bjelkene ved å sage av en del er noe jeg ikke ville gjort uten å virkelig ha kontroll med hva jeg driver med. Dette vil jo påvirke bæreevnen til bjelkene, og det vil jo ikke være særlig hyggelig at gulvet i etasjen over synker sammen...

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    ......Takk for tips angående klassifisering av bjelker, skal sjekkes ut i morra hos nærmeste byggevarehandel.
    Tips her også: (er jo mitt fagområde :wink: )

NS-INSTA 142 og NS-EN519 konstruksjonslast visuelt og maskinelt bedømt:

klasser:
    T= visuelt bedømt C= maskinsortert
    T0 = C14 ikke egnet som konstruksjonslast bare til stender hvis retthet er god nok.
    T1 = C18 egnet til stender og letter konstruksjonsbæring
    T2 = C24 egnet til gulvbjelker
    T3 = C30 egent til takstoler og ekstra krav til bæring
    C35/40 bare til limtre og ikke viuelt bedømt.

Kort fortalt kan du bedømme kavaliteten på bjelkene ved å se på kantkvisten. Diameter på kvist lik kant-bredden er T0, 3/4 av kanten er T1, 1/2 av kanten er T2 og 1/3 er T3. Ved maskinell sortering kan ikke disse overprøves med visuell bedømning. Så der kan kantkvisten oppleves som større enn ved visuell bedømning.

Kjøper du virke på byggshopen og den er merket med NS C24 EN519 T ( i ramme) og et tall så gir deg dette en trygghet: T viser at bedriften (tallet) er med i en uavhengig kontrollordning som heter Norsk Trelast kontroll og viser at de har protokoll på produksjon, egenkontroll og sorterere som har beståtten fagelig utdannelse.

Det er utarbeidet en bjelkelagstabell som viser spennvidde ved de forskjellige dimensjoner og kvaliteter (T2/C24)

Om NT: http://www.treteknisk.no/Kontrollord...stkontroll.htm
    Om konstruksjonslast:http://www.treteknisk.no/Kontrollord...ktdatablad.pdf

Se bilde av bjelkelagstabell under:

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for det. Har konferert med en byggmester, og han sier det skal gå bra å kappe eksisterende bjelkelag med 4-5 cm, forutsatt at jeg forsterker bjelkene med 2"5 pålimt og minst 5 gjennomgående bolter, samt at også den ekstrabjelken plasseres på bærende vegger i endene. Spennet er på ca 3,9 meter, og bjelkene er plassert med 50 cm mellomrom.

Men hvis det blir brukbar lydisolering med forslaget fra Gobble så tror jeg at jeg går for det istedet, blir nok mindre arbeid og forhåpentligvis brukbar lydisolering. Som bonus får jeg beholde de gamle bjelkene og det synes jeg kan bli fint i taket

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen
    Gipsen i himlingen jeg beskrev henger under bjelkene , det var bare sponplata som var limt imellom .

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, jaja, da blir det jo litt annerledes, men ideen med sponplater imellom har nok helt sikkert noe for seg for lydgjennomgangen sin del. Skal vurdere å lime sponplater uansett hvilken løsning jeg ender opp med

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fjerna en bærevegg av betong midt i kjelleren, denne ble erstattet av en H-bjelke i stål. Det viktigste verktøyet var en Leca laser avstandsmåler, med denne målte jeg alle tak(gulv i 1. etage)-bjelkene før veggen ble fjernet: Satte laseren på gulvet slik at den pekte på bjelken over, merket av på gulv hvor den sto, merket av på bjelken hvor den traff, målte og skrev målet ved fikanten etter der hvor laseren stod.

Hadde da full kontroll mens jeg støttet opp bjelkene før riving av bærevegg, full kontroll under riving, full kontroll når vi presset opp H-bjelken og kunne kontrollere resultatet etterpå.

Kan vikelig anbefale en god avstandsmåler, den gjorde mye av arbeidet lettere, og nattesøvnen bedre

Skal du kjøpe en billig en så sjekk iallefall at repitisjonen er nøyaktig: Mål samme avstand mange ganger, det må være likt vær gang. Om den aviker 1mm på 4meter i forhold til tommestokken er ikke så illle, men den må være "stabilt feil".

Side 3 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •