Innrede gammel kjeller - nå med lydtransparent lerret :) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 255
    Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    8 cm sier du? Hmmm, må sjekke det nærmere. Jeg sliter litt med lav takhøyde så hver centimeter teller

Ifølge Byggforsk så var det vistnok ingen fordel at det var særlig mer enn 5 cm pga tiden det tar for betongen å tørke ut, men hvis det er fare for sprekker så må jeg vel øke det.

Hva slags betong skal du bruke? Har fått tips om å bruke noe de kaller for "sjølkomprimerende" eller X10 eller noe sånt som har nesten samme konsistens som avrettingsmasse og flyter utover av seg selv. Da skal det være unødvendig med bruk av lirer.

Var det gamle gulvet ditt på 2-3 cm på Lecaen sprukke?

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble brukt "flyt betong", kan sjekke betegnelsen nærmere, vet det var max 16mm stein i den, noe som er litt dyrere, men sterkere enn den som hadde 22mm stein (som var mer "standard") (fikk sterkere betong siden det var såpass tynt og at den skulle inneholde varmekabler, noe som svekker den ytterlig)

Det ble pumpet inn nesten 7 kubikk og ble "disset" ut, det ble brukt en T-formet sak som var 2.5 meter bred (de hadde å en mindre). Betongen ble da "vugget" og den la seg da helt slett, det var ikke nødvendig å gå over med "helikopter" eller ståling etterpå.

2 erfarne mann la ut 70-80 kvadrat på under 2 timer.

Den gamle betongen var sprukkett opp enkelte steder

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    8 cm sier du? Hmmm, må sjekke det nærmere. Jeg sliter litt med lav takhøyde så hver centimeter teller

Ifølge Byggforsk så var det vistnok ingen fordel at det var særlig mer enn 5 cm pga tiden det tar for betongen å tørke ut, men hvis det er fare for sprekker så må jeg vel øke det.

Hva slags betong skal du bruke? Har fått tips om å bruke noe de kaller for "sjølkomp" eller X10 eller noe sånt som har nesten samme konsistens som avrettingsmasse og flyter utover av seg selv. Da skal det være unødvendig med bruk av lirer.

Var det gamle gulvet ditt på 2-3 cm på Lecaen sprukke?
    Vi la 6 cm påstøp med fiberarmering i 2.e etg hjemme. Ikke noe sprekker i den. Det ligger vannrør i denne påstøpen. Mulig varmekabler blir varmere enn vannbåren.

Er ikke sikker på om fiberarmering er det korrekte faguttrykket, men betongen inneholder en masse små stålfibrer som fungerer som en type armering.....

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekket med fagmann idag, han sa at dersom jeg ville bruke "flytbetong" så burde jeg nok øke til minst 7 cm, mens tradisjonell betong kunne klare seg med 5 cm. Tja, da er det vel greiest å "skave" av et par cm på gruslaget så blir høyden den samme

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad

Vi la 6 cm påstøp med fiberarmering i 2.e etg hjemme. Ikke noe sprekker i den. Det ligger vannrør i denne påstøpen. Mulig varmekabler blir varmere enn vannbåren.

Er ikke sikker på om fiberarmering er det korrekte faguttrykket, men betongen inneholder en masse små stålfibrer som fungerer som en type armering.....
    Finnes ting som tåler tynnere lag, spørsmålet blir hvor mye man trenger og prisen per kubikk.

Betalte ca 13 000,- for 7 kubikk med pumpebil og 2 kjøringer.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen flere bilder, skal snart legge isolasjon, plast og armeringsnett. Har vasket og skrubbet nederste delen av grunnmuren, og så slemmet med 3 lag Heydi K11 for å minske fuktgjennomtrenging.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner ting å se lysere ut. Etter tre strøk K11 og to omganger med Betongtett har jeg lagt isolasjonen nesten ferdig. I morgen skal jeg legge ut plast og armeringsnett :-)

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner ting å se lysere ut. Etter tre strøk K11 og to omganger med Betongtett har jeg lagt isolasjonen nesten ferdig. I morgen skal jeg legge ut plast og armeringsnett :-)
    Har også endel fukt gjennomtrengning på en vegg, tror nok den eneste løsningen som er fullverdig er å ta spaden fatt og legge utvendig grunnmursplast, men det du har gjort vil vel minske problemet.

Lykke til videre

Har snekkerene i fullt arbeid i kjelleren nå om dagen mens jeg planlegger innkjøpene :P

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det

Ja, det spørs om jeg ikke blir nødt til å grave litt ettervhert, men til å begynne med tror jeg det holder. Det er kun et par steder at jeg ser antydning til fukt, og med Isola knasteplast på innsiden tror jeg det skal gå bra

Har du forresten sjekket ut www.betongtett.no ? For mindre fuktinntrenginger tror jeg det kan ha noe for seg..

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du forresten sjekket ut www.betongtett.no ? For mindre fuktinntrenginger tror jeg det kan ha noe for seg..
    Interesangt, kunne smurt det innvendig som en "backup", men jeg tror at hvis man ikke avleder vannet utvendig vil det gå i veggen, sive nedover og tilslutt ende innunder betonggulvet. Gulv-plasten hindrer vel at fukt kommer opp, men tanken er lite trivelig :?
    Satser på å legge grunnmursplast og lage en god drenering slik at det meste er borte før det når frem. Har heldigvis bare 3-4m vegg der det er ett problem.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Varmekablene nesten helt på plass

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange Watt pr kvadrat har du lagt?
    Tror vi la ca 70-80W/m2, mer på badet.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det var 100w pr m2. Kablene gir totalt 2000w og rommet er i underkant av 20 m2.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.
    Husk rør for gulv føler

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det skal jeg huske, takk for påminnelsen

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    362
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde ikke det var lov til å ha så sterke kabler på et "tør" rom..

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke det? Så lenge varmekablene er støpt inn i betongen så har det ikke noe å si for brannsikkerheten.

Spørsmålet er vel hva man skal ha oppå betongen/kablene. Dersom man planlegger parkett/tregulv kan man ikke ha for høy temperatur pga fare for uttørking, men dersom man legger fliser så er det ingen fare. Forøvrig er ikke dette noe stort problem så lenge man bruker elektronisk termostat med gulvføler

Antallet watt avgjøres først og fremst av hvor tett kabelsløyfene legges, og hvor mange watt kablene gir, vanligvis 17 eller 10 w pr m. Jo tettere jo flere watt. Dette har jo også noe med type rom å gjøre, baderom skal som regel ha høyere overflatetemperatur pga komfort m.m.

For å finne ut hvor mange meter kabel man trenger eller hvor tett kablene skal legges brukes denne formelen:

Senteravstand=gulvareal/løpemeter kabel

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er gulvet støpt. Det gikk med 1700 liter betong av typen B30, synk 18, med Crackstop, til 5 cm påstøp. Nå skal det få godgjøre seg under plasten i en ukes tid

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var det taket da...

Har fjernet det gamle "stubbloftet" mellom takbjelkene. Det var isolert med gammel høvelspon og sagmugg...støv!!!

Det viste seg at takbjelkene var på 8x18 cm, og c/c på 50.

Nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre med takbjelkene. Jeg vil helst ha best mulig lydtetting, men problemet er lav takhøyde. Avstanden fra bjelkene og ned til gulvet er ca 195 cm

En mulighet er å isolere og legge gipsplater mellom bjelkene, forsenket slik at takhøyden under gipsplatene blir ca 200 cm. Dette blir vel neppe noen fullgod lydisolering, men det hjelper kanskje litt?

En annen mulighet er å kappe av ca 5 cm og forsterke bjelkene for så å legge lydhimling, da blir takhøyden ca 197 cm.

Noen som har vært borti noe slikt?

Newcomer EspenH sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gammel sagmugg og høvelspon er lik VELDIG mye støv . Gjorde det samme selv. For å miste minst mulig takhøyde, kimslet jeg mellom og festet lydbøylene slik at gipsen kom en halv cm under dragerene.

[img][/img]

Side 2 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •