Innrede gammel kjeller - nå med lydtransparent lerret :) - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 13 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 255
    Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    " Hehe. Prinsippet ser jeg klart, for det baserer seg på at luften får en viss oppvarming fra innsiden etter å ha kommet inn nede. Den stiger på dette, og tar samtidig med seg fuktighet ut den øverste ventilen. Jeg er likevel generelt skeptisk til den plasten, så det er vel noe der. At knotteplasten sperrer for fukten og tørker opp en utside (ved normal bruk) er kanskje garanti nok for at det samme skjer inne. Der er imt. ingen mulige alvorlige kondenseringspunkter ute da alt er på kald side. Jeg ser imt. at produsenten selv ser klart begrensende egenskaper i bruksområde inne, og dette er viktig å få fram.
    "

Jeg er ikke med på hvorfor dette skal kunne virke. Lufta vil i beste tilfelle bare stå stille og i verste fall vil en få "kaldras" inntil murveggen. Sålenge lufta i utgangspunktet ikke er varmere (lettere) en lufta i rommet hvordan skal denne kunne stige? Jeg har lest om denne løsningen før, men skjønner ikke hvorfor lufta skal stige inntil en kald vegg (uten å tilføre energi).

Kjelli

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Jeg er ikke med på hvorfor dette skal kunne virke. Lufta vil i beste tilfelle bare stå stille og i verste fall vil en få "kaldras" inntil murveggen. Sålenge lufta i utgangspunktet ikke er varmere (lettere) en lufta i rommet hvordan skal denne kunne stige? Jeg har lest om denne løsningen før, men skjønner ikke hvorfor lufta skal stige inntil en kald vegg (uten å tilføre energi).

Kjelli
    Prinsippet og tankegangen relaterer seg nok til at varmetapet fra innsiden/rommet (iom. at det presiserers at veggen ikke skal isoleres mer enn 5-7 cm.) skal sørge for at den luften får oppdrift ved at det blir varmere enn uteluften i mot murveggen. Det er teorien...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, jeg trodde dette var snakk om insiden og ikke yttersiden (my bad ). For på utsiden vil dette fungere fint slik jeg ser det, da veggen er varmere enn lufta og tilfører energi til lufta.
    På innsiden vil veggen være kaldere enn lufta og ta energi fra lufta, og en får kaldras langs veggen.

K

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, jeg trodde dette var snakk om insiden og ikke yttersiden (my bad ). For på utsiden vil dette fungere fint slik jeg ser det, da veggen er varmere enn lufta og tilfører energi til lufta.
    På innsiden vil veggen være kaldere enn lufta og ta energi fra lufta, og en får kaldras langs veggen.

K
    Hos meg kan jeg kjenne at det trekker ved luftespaltene i gulvlistene, men jeg kan ikke kjenne noen form for kaldras. Ved å bruke en lighter eller et stearinlys så kan jeg se at luften trekker innover i spaltene og forhåpentligvis opp bak knasteplasten på veggene. Jeg har varmekabler i gulvet og tre ventiler som slipper inn friskluft høyt oppe på veggene. Ved taklistene kjenner jeg at luft kommer ut. Jeg velger å tro at Isola sin fremgangsmåte ihvertfall fungerer hos meg. Tiden vil vise om det likevel danner seg sopp eller mugg mellom murveggen og knasteplasten, eller bak gulv/taklistene, men så langt er det ingenting som tyder på dette :-)

Forøvrig vil jeg presisere at dette med bruk av grunnmursplast på innsiden av kjellervegger kan diskuteres, men dersom alternativet er å sette opp reisverk og isolasjon direkte mot potensiell fuktig mur (dvs at man er usikker på drenering, fuktvandring osv), så vil knasteplasten såvidt jeg kan skjønne være et bedre alternativ for å hindre fuktvandring fra muren til innervegger, enn å gamble på at det ikke vil oppstå fuktighet og påfølgende sopp/råte.

I prinsippet oppfatter jeg dette med bruk av knasteplast på innvendige vegger på omtrent samme måte som man bruker blå Platon under f.eks såkalt tilfarergulv (opplektet og isolert gulv på betong) eller tregulv/parkett hvor man er usikker på fuktvandring i betonggulvet. Der er hovedpoenget å bruke Platon som et kapillærbrytende lag (hindre fuktoppsug), og samtidig skal knastene sørge for en viss mulighet for luftsiruklasjon av fuktighet fra betongen som skal slippes ut langs veggene. Men selvsagt er skikkelig drenering, drensmasser, utvendig isolasjon osv å foretrekke ;-)

Isola - Platon Gulv

http://www.isola.no/content/download...v%20brosj..pdf

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er forresten noen bilder av hvordan rommet ser ut fra utsiden, etter å ha gravd opp dreneringen :-)

Det var kun lagt grunnmursplast mot den ene langveggen. Denne hadde flere skader og var var kuttet rett av ved hjørnet på muren. I tillegg var den seget slik at det var kommet fuktig jord på innsiden. Muren på kortveggene var helt uten noen form for grunnmursplast, kun fuktig jord rett imot. Massene består for det meste av vanlig matjord iblandet sand, mens det i grunnen er skjellsand som visstnok drenerer bra.

Grov opp manuelt under veranda og utbygg, men brukte minigraver på langsiden. Deretter spylte jeg muren med høyttrykksspyler og kraftvask, lot den tørke, og gikk over alle sår og sprekker med mørtelpuss, før alle vegger fikk to lag med Heydi K11 slemming. Der hvor sokkelen har stukket ut fra muren har jeg murt en skråkant for at vann skal kunne renne av. Deretter har jeg lagt Isola Platon grunnmursplast med kanlist. Utenpå dette skal jeg legge 5cm Rockwool drensplater. Selve dreneringen ser ut til å være i orden, selv om denne ligger noe lavere enn forventet, ca 30cm under nedre kant på grunnmuren. Rørene fikk jeg spylt opp av kommunens pumpebil og de tar unna bra mengder med vann. Rørene ligger i et tykt lag med grus/pukk. Måtte mure igjen et vindu under verandaen som jeg hadde blendet fra innsiden (bak selve lerretet). Dette viste seg å være fullstendig råttent og når jeg først hadde gravd meg ned og kunne stå og jobbe under verandaen var det like greit å ordne det. 6 stk 15cm Leca-blokker og litt mørtel gjorde susen. Uten på dette slemmet jeg med 2 lag K11.

Så jeg håper og regner med at dette ihvertfall vil bli langt bedre enn det som var opprinnelig :-)

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponerende drensjobb! Graving med lav takhøyde og kun én utgang for massene -dette kjente du i ryggen!?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EXCEL
    Imponerende drensjobb! Graving med lav takhøyde og kun én utgang for massene -dette kjente du i ryggen!?
    Hehe, takk for det :-D Joda, det kjentes bra i både rygg og armer, det verste var når massene begynte å rase ned igjen pga lav takhøyde og mangel på plass. Det skjedde under verandaen etter å ha gravd i timesvis med ca 40 cm klaring mellom bakkenivå og underside av veranda. Tok en liten kaffepause, og da jeg kom ut var halvparten rast ut igjen :twisted: :twisted: Da falt det noen ufine gloser..

Men det føles godt nå når jeg har fått sjekket alle veggene som vender inn mot kinorommet og vet at disse er i orden nå :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

hva med å droppe all isolering og plast, og heller installere et balansert ventilasjonsanlegg med varmegjenvinning regulering av luftfuktigheten? Koster noen kroner, men blir ikke det beste løsningen? Har en gammel kjeller selv jeg skal begynne å gjøre noe med.. Dreneringen er ikke så gammel, men den er dårlig utført, så jeg har noe fuktgjennomgang. Gulvene har ikke varmekabler, så her er den største svakheten. Hvis jeg går for ventilasjonsanlegg blir det vedovn og varmpepumpe til oppvarming. På gulvet tenkte jeg å prøve med teppe, evt diffusjonsåpen isolasjonmatte under, for å gjøre det minst mulig gulvkaldt.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av platon
    Hei,

hva med å droppe all isolering og plast, og heller installere et balansert ventilasjonsanlegg med varmegjenvinning regulering av luftfuktigheten? Koster noen kroner, men blir ikke det beste løsningen? Har en gammel kjeller selv jeg skal begynne å gjøre noe med.. Dreneringen er ikke så gammel, men den er dårlig utført, så jeg har noe fuktgjennomgang. Gulvene har ikke varmekabler, så her er den største svakheten. Hvis jeg går for ventilasjonsanlegg blir det vedovn og varmpepumpe til oppvarming. På gulvet tenkte jeg å prøve med teppe, evt diffusjonsåpen isolasjonmatte under, for å gjøre det minst mulig gulvkaldt.
    Tja, dersom du kan leve med betong/murvegger og la være å isolere fra innsiden så er det godt mulig at et ventilasjonsanlegg vil fungere bra. Et teppe på gulvet vil nok hjelpe på gulvkulden, men det bør ikke være mye fuktvandring i gulvet. Det at du ser fuktgjennomgang kan skyldes skader i grunnmursplasten, eller at fuktighet kommer inn på baksiden av grunnmursplasten.

Men husk på at et ventilasjonsanlegg i hovedsak vil bidra til å holde kondens og fuktig luft i sjakk, men vil ikke forhindre fuktgjennomgang gjennom vegger og gulv, og heller ikke hindre mulighet for sopp/råte i organiske materialer som står inntil fuktig betong :-)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner ryggen min begynner å verke bare av å se på de bildene dine.
    Hadde alle huseiere vært like nøye med vedlikehold av investeringen sin som du er, hadde det stått mye bedre til med grunnmurer i Norge.

knotteplast på innsiden fungerer jo bra hos deg, men jeg mistenker at varme i gulvet er en fordel her, da du får noe av den varmeste luften i rommet der du trenger den, nede ved gulvet.

Kjelli

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner ryggen min begynner å verke bare av å se på de bildene dine.
    Hadde alle huseiere vært like nøye med vedlikehold av investeringen sin som du er, hadde det stått mye bedre til med grunnmurer i Norge.

knotteplast på innsiden fungerer jo bra hos deg, men jeg mistenker at varme i gulvet er en fordel her, da du får noe av den varmeste luften i rommet der du trenger den, nede ved gulvet.

Kjelli
    Hehe :-) Det lønner seg å være nøye når man først setter igang, etter min mening.

Når det gjelder innvendig knotteplast så var det en stor fordel ifølge flere jeg snakket med bla på Isola og Rockwool at det var gulvvarme og flere ventiler høyt oppe på veggene for å få god nok sirkulasjon av lufta i selve rommet og på baksiden av knotteplasten. Forøvrig luftet jeg ideen om å la ventilene gå på baksiden av knotteplasten og ikke inn i selve rommet, men dette ble sterkt frarådet pga faren for nettopp kondens (kald luft fra ventiler møter varm luft på innsiden..ikke bra..)

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen bilder av nytt utstyr:

Denon 4308 reciever, B&W HTM2D senter, og B&W DS3 bakhøyttalere. Og litt kabelsalat på baksiden :-)
    Har koblet senteren med 1,5m biwiring-kabel fra Bettercables. Foreløpig er alt koblet via 4308`en, men planen var å bruke Lyngdorfen som kombinert effektforsterker og stereoforsterker på frontene. Må bare få montert et analogkort :-(

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og så ble jammen Lyngdorfen byttet ut til fordel for denne lille koseklumpen:

Kommer i neste uke :-D

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

NAD M25 effektforsterker

Og nå er den kommet i hus. Den var større enn jeg hadde trodd, så nå må jeg finne en ny "patent" med tanke på Lack-hylla som utstyret står i..

Foreløpig står den bak Lack-hylla, men det spørs om ikke senteren må få et eget stativ slik at NADen kan stå øverst. Noen som vet om noen rimelig alternativer til stativ til senterhøyttalere?

Men FOR en lyd det ble, spesielt på musikk. Plutselig "våknet" høyttalerne skikkelig :-D

Ble en helt annen "slam" i bassen i forhold til både 4308en og Lyngdorfen. I tillegg opplever jeg lyden som mye mer uanstrengt på høyere volum.

Hmm, hadde vært morsomt å prøve NAD M15 forforsterkeren også nå ;-)

Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endel år på etterskudd , men gratulerer med flott hjemmekino , beunderingsverdig hvor mye tid og kunnskap du har lagt ned i dette prosjektet. lærte en hel del av det du har skrevet i tråden og det var underholdende lesning med mye gode linker og mye mye bilder. Hadde aldri trodd det var så omfattende med tanke på fuktighet i kjeller, det er greit å få med seg når man er på husjakt

Takk for fin og informativ tråd

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Coaslip
    Endel år på etterskudd , men gratulerer med flott hjemmekino , beunderingsverdig hvor mye tid og kunnskap du har lagt ned i dette prosjektet. lærte en hel del av det du har skrevet i tråden og det var underholdende lesning med mye gode linker og mye mye bilder. Hadde aldri trodd det var så omfattende med tanke på fuktighet i kjeller, det er greit å få med seg når man er på husjakt

Takk for fin og informativ tråd
    Hei, og takk for det
    Du er ikke så veldig på etterskudd, for kjelleren er i stadig "endring" selv om det meste av grovarbeidet er gjort. Mitt foreløpig siste "prosjekt" er isolering av kjellerveggene fra utsiden samtidig med ny knotteplast, men dette må vente til våren :-(

Jeg hadde heller ikke trodd at det var så mye man måtte passe på med tanke på fukt i kjeller da jeg startet opp, men man lærer jo stadig noe nytt.

Lykke til med husjakten :-)

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fremdeles like fornøyd med NAD-en? Noen planer om utskiftinger/oppgraderinger hjalmarjalla?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Fremdeles like fornøyd med NAD-en? Noen planer om utskiftinger/oppgraderinger hjalmarjalla?
    Hei Teddy. Ja, jeg er kjempefornøyd med NAD-en. Den "løfter" lydopplevelsen på film til nye høyder :-D

Har ikke så mange planer om oppgradering, annet enn at jeg vurderer å bytte ut Benqen med en Epson TW2000 prosjektor (jeg er litt var for regnbuer), og en Samsung BD-1400 (eller om jeg greier å vente til sommeren en BD-1500) blu-ray spiller...

Men jeg er egentlig kjempefornøyd med bildet som det er idag, men jeg kjenner at blu-ray og full HD frister mer og mer :twisted: :twisted: :twisted:

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne virkelig tenkt meg å hørt oppsettet ditt. Skal ikke se bort fra at jeg tar kontakt om jeg skulle havne i Bodø en gang.

Har forresten et spm i tråden min som jeg tror vi har diskutert en gang før. Gidder du ta en titt?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Bærum
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var imponerende lesing, gratulerer med en flott kino.
    Jeg sitter med samme utgangspunkt som deg og er fortsatt på planleggings stadiet.
    Denne tråden har virkelig hjulpet meg i dette.

Men det er fortsatt har et par ting jeg lurer på (står sikkert et sted, men har ikke fått det med meg):
    Hvordan oppleves lydisoleringen i taket i etasjen over?
    Er isolasjon mellom tak og gulv i etasjen over for å få gulvvarme i etasjen over eller hjelper dette også på lyd isolasjonen?

Side 12 av 13 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •