Innrede gammel kjeller - nå med lydtransparent lerret :) - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 13 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 255
    Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av vosten
    Et lite tips til deg er å slå av all upsampling i pc'en og heller la forsterkeren gjøre denne jobben. Signalet blir uansett upsamplet til 48bit og 384khz av forsterkeren og da er det bedre å la den ta seg av dette helt fra starten av. Brukere på lyngdorf forum (http://groups.yahoo.com/group/LyngdorfAudio-UG/) mener det er bedre også å bruke Lyngdorf cd1 uten upsampling når den brukes med TDA2200 eller Millennium.

Ellers vil jeg gratulere deg med et meget godt valg av forsterker! Du kommer ikke til å angre!
    Takk for det, tror heller ikke jeg kommer til å angre, er meget godt fornøyd så langt.

Jeg har prøvd å slå av upsamplingen på lydkortet, men da blir det ingen lyd og forsterkeren "oppdager" ikke signalet fra pcen. Når lydkortet derimot settes til upsampling på 192kHz så vises dette tallet i displayet på forsterkeren. Dette er samme samplingsfrekvens som forsterkeren viste når jeg testet en CD-1 og brukte konverteren på forsterkeren, med digtial overføring.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg bestillt ny projektor, BenQ PE8720.

http://avforum.no/forum/tester-video...nq-pe8720.html

Og så tror jeg det må bli en Denon 3930 i når den kommer i november...

http://avforum.no/avnytt/showproduct.php/product/1116

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var projektoren i hus, og den var større enn jeg hadde forestillt meg. Drillen som ligger foran er en 18 volts Milwaukee som til vanlig ser ganske stor ut. På bildet ser den ut som en lekedrill :-)

Newcomer jonrune sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikle, sikle...!:-D

Skal vel bli litt av et bilde fra den! Selv er jeg usikker på valg av prosjektor, både fordi jeg ikke har kommet lengre enn til å rive kjellerstua mi og fordi jeg først skal kjøpe en stund etter jul når prosjektet er ferdig.

(Her er link til prosjektet mitt: http://avforum.no/forum/av-rom-konst...tml#post505459

PS: Kommer til å bruke dine ideer og plage deg med spørsmål i tiden som kommer...)

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner ting å falle på plass. Fikk min nye Denon 3930 i ettermiddag. Har ikke fått testet så mye, men det lille jeg har sett ser MEGET lovende ut :-)

Newcomer jonrune sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer!

Kan du (hvis du kommer ut av den sannsynligvis sterke rusen du får av denne ;-)) legge inn din vurdering av både bilde og lyd kvalitetene til 3930? Er spesielt interessert i hva den kan by på som "lydmaskin" :-)

PS: Du må endre signaturen din til "Denon 3930 mottatt" :-)

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonrune
    Gratulerer!

Kan du (hvis du kommer ut av den sannsynligvis sterke rusen du får av denne ;-)) legge inn din vurdering av både bilde og lyd kvalitetene til 3930? Er spesielt interessert i hva den kan by på som "lydmaskin" :-)

PS: Du må endre signaturen din til "Denon 3930 mottatt" :-)
    Takker :-)

Tar litt tid å hente seg inn etter to slike stor-investeringer...

Skal prøve å få lagt ut noen ord om hva jeg synes etterhvert. Bildemessig kan jeg si at det ser utrolig bra ut foreløpig, har sett litt på Kill Bill 2 og Gladiator. Med 720p fra spilleren over 15 m hdmi-kabel er bildet klokkeklart og nesten 3-dimensjonalt.

Når det gjelder lyd så har jeg kun digital overføring til forsterkeren, men så langt mener jeg at lyden virker enda mer oppløst og detaljert og "bredden" på lydbildet er blitt større. Jeg har ikke surround, men sånn som lyden er nå føler jeg egentlig ikke noe stort behov for det.

Signaturen er herved endret ;-)

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du planer om full kringlyd i det hele tatt? I så fall, hva kunne du tenkt deg?

Kanskje du gidder å kikke litt på min tråd.....? :-D

http://avforum.no/forum/av-rom-konst...-noen-spm.html
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Har du planer om full kringlyd i det hele tatt? I så fall, hva kunne du tenkt deg?

Kanskje du gidder å kikke litt på min tråd.....? :-D

http://avforum.no/forum/av-rom-konst...-noen-spm.html

Har egentlig ikke planer om kringlyd, men har lekt meg litt med en Denon 2807, men fikk ikke kjørt frontene gjennom Lyngdorfen. Det hele koker ned til prioriteringer, og penger :-(

Så det er mulig at jeg kommer til å gjøre noe slikt etterhvert. Da blir det i så fall senter fra B&W, og bak/sidehøyttalere, og en ikke altfor dyr surroundforsterker ala Denon 2807 e.l. Har tenkt endel på å kjøpe en SVS sub, gjerne den nye "micro"-suben SB-12. Den tror jeg vil funke bra hos meg.

Har kikket litt på tråden din. Legg ut noen bilder så skal du se at du får flere svar :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    utrolig inspirerende lesning! Er ny her på forumet, men har brukt de siste 2 ukene på å lese gjennom ganske mange guider og tråder i forhold til dette med å innrede kjeller som hjemmekino, isolering, tips og i det hele tatt.

Leier enebolig (nærmeste nabo er 30 meter unna) per i dag, med full kjeller og nå har vi fått tilbud om å kjøpe huset. Dermed har fokuset mitt blitt rettet mot det som kan tilrettelegges for meg og familien, bla. frigjøre litt plass og "luft" i stua ved å plassere spillekonsoller, anlegg, etc. i et av rommene i kjelleren. Muligens kombinere dette med hobby/musikk rom.

Holder på å måle opp kjelleren nå, for så å vurdere forskjellige løsninger. Håper på innspill fra andre da

Terje

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tchortsky
    utrolig inspirerende lesning! Er ny her på forumet, men har brukt de siste 2 ukene på å lese gjennom ganske mange guider og tråder i forhold til dette med å innrede kjeller som hjemmekino, isolering, tips og i det hele tatt.

Leier enebolig (nærmeste nabo er 30 meter unna) per i dag, med full kjeller og nå har vi fått tilbud om å kjøpe huset. Dermed har fokuset mitt blitt rettet mot det som kan tilrettelegges for meg og familien, bla. frigjøre litt plass og "luft" i stua ved å plassere spillekonsoller, anlegg, etc. i et av rommene i kjelleren. Muligens kombinere dette med hobby/musikk rom.

Holder på å måle opp kjelleren nå, for så å vurdere forskjellige løsninger. Håper på innspill fra andre da

Terje
    Hei Terje og velkommen til Avforum :-)

Flott at du finner ting av interesse. Om du legger ut bilder og evt skisser og sier noe om planer du har for innredning og utstyr så er jeg sikker på at du får mange innspill ;-)

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Har lest litt rundt på forumet og ble veldig usikker på noe. Noen steder står det at man skal bruke 2 lag med gips, og noen steder 1 lag. (pga for fremtredende bassresonanser) Andre mener at man skal bruke 2 lag, men ikke direkte på hverandre. (luft og ny stender). Hva mener du?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Har lest litt rundt på forumet og ble veldig usikker på noe. Noen steder står det at man skal bruke 2 lag med gips, og noen steder 1 lag. (pga for fremtredende bassresonanser) Andre mener at man skal bruke 2 lag, men ikke direkte på hverandre. (luft og ny stender). Hva mener du?
    Det kommer vel helt an på ønsket resultat. 2 lag gips demper uten tvil best mot lydgjennomgang mot tilliggende rom, og en separat stendervegg med luft mot eksisterende er enda bedre, spesielt med 2 lag gips, gjerne på begge sider ;-)

Men dersom du tenker på den akustiske betydningen av om 2 lag er bedre enn 1 lag så er jeg ikke like sikker på hva som er best eller mest fornuftig.

2 lag gips gir en stivere og tykkere overflate som kanskje gjør at enkelte typer lydbølger lettere blir reflektert istedet for å bli absorbert/dempet. Enkelte mener at en kombinasjon av gips og sponplater er bra fordi disse demper forskjellige frekvenser.

Om det har noe for seg rent akustisk å sette opp to separate stenderverk med en gipsplate på hvert stenderverk vet jeg dessverre ikke noe om.

Det hele koker vel ned til kost/nytteverdien og hvordan du ellers har tenkt å innrede rommmet og hva som til syvende og sist er viktigst for deg med tanke på lyddemping mot tilliggende rom.

Den akustiske betydningen av 1 eller 2 lag er vanskelig å forutse, da dette avhenger av størrelse og fasong på rommet, materialer i gulv/vegg/tak, tykkelse på vegger, type gulv - teppe/belegg/parkett etc, type møbler og innredning forøvrig. Plassering av høyttalere og evt sub vil også ha betydning i denne sammenheng.

Selv har jeg lagt kun 1 lag med gips på stenderverk og 7 cm isolasjon mellom. Jeg har betonggulv med vegg til vegg teppe, og synlige trebjelker og gipsplater i taket.

Til å begynne med syntes jeg det var endel gjenklang i rommet, men etter å ha limt opp noen akustikkplater på veggene ved høyttalerene, og bak lytteposisjon ble det atskillig bedre. Bassen er tight og fin og har ikke noen tendenser til hverken buldring eller at den forsvinner.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmm... Får se hva det blir til slutt. Det som er mest viktig for meg er å dempe mot naboer egentlig. Det er bare jeg og samboeren som bor i huset, så..... :-D

Nå har jeg bestillt fattern til siste helg før jul og de to første etter,så nå skjer det noe snart!! :-D

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmm... Får se hva det blir til slutt. Det som er mest viktig for meg er å dempe mot naboer egentlig. Det er bare jeg og samboeren som bor i huset, så..... :-D

Nå har jeg bestillt fattern til siste helg før jul og de to første etter,så nå skjer det noe snart!! :-D
    Da bør du sette opp frittstående vegger med et par cm mellomrom mot eksisterende vegger, og legge 2 lag gips og fuge alle sprekker ;-)

Newcomer Bowers sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk å bruke stendere (stål /tre) med 30cm mellomrom for lydvegger.

Newcomer Alexmedhifi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!
    Virka helt villt det hær, kjellern din blei dødsrå :-D

Har nettop brukt 70k på sorrund og prosjektor, men rommet mitt ser aldeles ikke like stilfult ut som ditt!

Lura egentlig bare på kor mye du har brukt på det rommet nu? Greit om du skilla ut utstyr, møbla og material

Klar sekser på terningen fra en bodøværing til en anna!

Alex

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alexmedhifi
    Heisann!
    Virka helt villt det hær, kjellern din blei dødsrå :-D

Har nettop brukt 70k på sorrund og prosjektor, men rommet mitt ser aldeles ikke like stilfult ut som ditt!

Lura egentlig bare på kor mye du har brukt på det rommet nu? Greit om du skilla ut utstyr, møbla og material

Klar sekser på terningen fra en bodøværing til en anna!

Alex
    Hei Alex og takk for all skryt

Har ikke den fulle oversikt over hva rommet har kostet totalt, men jeg hadde et budsjett på omlag 30-35k på selve rommet om jeg ikke husker feil. Tror ikke det ble så veldig mye mer enn det, men da gjorde jeg mesteparten selv. Møbler kostet ca 15 tusen for sofa, stol, pall, bord, stereorack etc. Kjøpte mye på IKEA.

Selve anlegget/utstyret koster jo endel om man skal kjøpe alt nytt, men det kan du jo kanske regne ut selv ;-)

Newcomer klevjer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Har fulgt med på tråden din i ganske lang tid. Dette er et flott rom og et prosjekt som virkelig gir inspirasjon. Er i gang med eget prosjekt nå og vil bruke tråden din som en god guide i eget kinorom.

Har ikke kommet i gang innvendig enda, da jeg har måttet drenere utvendig først. Jeg har planer om å bruke samme løsning som deg i taket da jeg har begrenset med takhøyde. Takhøyden er nå ca. 210cm, og jeg har ingen planer om å pigge opp gulvet for å øke denne. Du har lagt to lag gips på lydbøyler mellom synlige takbjelker. Hvordan gjorde du på endeskjøter på gipsplatene? Der er det jo ingen nedfelling for armeringsstrips. Så lurer på hvilken løsning du har brukt der for å hindre at sparkelfugene sprekker opp.
    Onkyo - Patos - SVS

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av klevjer
    Hei. Har fulgt med på tråden din i ganske lang tid. Dette er et flott rom og et prosjekt som virkelig gir inspirasjon. Er i gang med eget prosjekt nå og vil bruke tråden din som en god guide i eget kinorom.

Har ikke kommet i gang innvendig enda, da jeg har måttet drenere utvendig først. Jeg har planer om å bruke samme løsning som deg i taket da jeg har begrenset med takhøyde. Takhøyden er nå ca. 210cm, og jeg har ingen planer om å pigge opp gulvet for å øke denne. Du har lagt to lag gips på lydbøyler mellom synlige takbjelker. Hvordan gjorde du på endeskjøter på gipsplatene? Der er det jo ingen nedfelling for armeringsstrips. Så lurer på hvilken løsning du har brukt der for å hindre at sparkelfugene sprekker opp.
    Heisann og lykke til med prosjektet ditt :-)

Endeskjøtene skråskjærte jeg med en skarp tapetkniv og la sparkelmasse og deretter armeringsstrimler i papir over. Måtte nok dra sparkelmassen endel lengre utover skjøtene enn når platene er forsenket, men dette gikk helt fint. Har ennå ikke sett noen tegn til sprekker. Jeg la forøvrig de to lagene med plater med forskjøvede skjøter slik at nederste plate ble understøttet. Et tips til deg er å få tak i en fugemasse som tåler endel bevegelser. Hos meg har det enkelte steder sprukket litt opp mellom bjelkene og den langsgående fugemassen som tetter mellom gips og bjelker. Jeg brukte billigste sort og sannsynligvis en type med liten toleranse for strekk/bevegelse. Må nok gå over med en annen type etterhvert :-(

Side 10 av 13 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •