baffelvegg/falskvegg/akustikk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

baffelvegg/falskvegg/akustikk

Har fått noen griller i hodet av tråden til atledreie og vurder dette selv.

slik jeg har forstått det kan glava brukes for å tette et slikt bakrom som jeg har i den falske veggen ca 60 cm fra gult til topp.

men så er det det at i front er det 4subber, 2 fronter, 2 precence og center, +benk, dette tar litt plass og kanskje er det bedre med baffelwall istedet? og heller ha en falskvegg bak med glava? skal også ha 2subber bak.

legger ved en dårlig skisse

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Plukket fra tråden til Rizla_7

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fikk lest gjenno, tråden hans og står mye bra der.

Er det slik at man bør ta målinger før og underveis mens
    man gjør tiltak eller vil dette være bra uansett?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om det falsk vegg både fram og bak, vil det ha noe å si om det er fylt med glava frem eller bak?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som sitter med litt mer info om slike baffelvegger?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så mye. Baffelvegg er vel egentlig et THX-fenomen. Vet BEF sitter på en del info etter THX-kurset, men tror kanskje ikke han ville ut med alt?

Uansett, man får en hel del fordeler med en slik baffelvegg. Man slipper SBIR i stor grad, og man får litt 'gratis' gain. En utfordring kan være hvis høyttaleren har baffelstepkompensasjon i delefilter.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette har jeg verken erfaring eller info om selv, men satser på at det går bra.

Hvor hard trenger denne veggen å være da? standard veggspon eller gips må vell holde.

går å tenker lit på en grei løsning i forhold til design og mulighet for å evt bytte høyttaler engang. Om ting blir som jeg vil, kommer klipschene (kg5.5) til å bli byttet ut med in miles fronter/center som virker svært lovende uten å ha hørt de.

EDIT: har også en liten utfordring mellom flytende gulv og vegg
    EDIT: Er heller ikke mange som fyller bakrommet med glava på bilder, men så er de mest av store kinoer

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å være ærlig tror jeg heller jev ville fylt med Glava enn å ha baffelvegg. Da knekker du en god del av SBIR-problematikken allikevel, i tillegg får du fikset svært mye av problemene ellers i rommet. Baffelveggen vil løse noen av utfordringene, men på en måte forsterke andre, siden rommet blir kortere og stående bølger vil flyttes opp i frekvens.

Edit: Jeg spurt på et annet forum angående konstruksjon, og fikk beskjed om at en relativt tynn kryssfinervegg skulle holde. Baffelveggen trenger heller ikke fylle helt til gulv, tak og vegger, dvs man kan ha adkomst på siden, f.eks.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    For å være ærlig tror jeg heller jev ville fylt med Glava enn å ha baffelvegg. Da knekker du en god del av SBIR-problematikken allikevel, i tillegg får du fikset svært mye av problemene ellers i rommet. Baffelveggen vil løse noen av utfordringene, men på en måte forsterke andre, siden rommet blir kortere og stående bølger vil flyttes opp i frekvens.

Edit: Jeg spurt på et annet forum angående konstruksjon, og fikk beskjed om at en relativt tynn kryssfinervegg skulle holde. Baffelveggen trenger heller ikke fylle helt til gulv, tak og vegger, dvs man kan ha adkomst på siden, f.eks.
    Det vil selvfølgelig være det enkelste å gjøre siden jeg har falskevegg nå. men liker litt ideen å ha det bak også, siden det er litt begrenset med plass i front med 4subber, blir jo nesten en baffel i seg selv.

men om å fylle meg glava bak istedet har samme virkning er ikke godt å si, med baffel fram vil rommet også bli litt kortere og flytte "problemene" som du sier

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    legger ved en skisse om hvordan stenderne står, det er endel breddere i virkeligheten en det ser ut på bildet, stereobenken er også unormalt lang. Diy Lerret er 92"

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo bare å fylle i og se hvordan det fungerer. Jeg er av den personlige oppfatning at man ikke kan få for mye demping, så lenge det er frekvenslineært. De rommene som føles overdempet har hatt mer demping i toppen enn resten, da blir det kunstig.

Klart, man KAN gå overbord med demping, men det skal nok temmelig mye til.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følger ditt råd å testet dette da :-D

Er det da dumt å mikse inn litt steinull jeg har liggene? Er vell ikke noe med hvilken vei isolasjonen ligger i forholdt til fibrer ¨å slikt?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Steinull.... Rockwool isolasjon? Har du noe typebetegnelse?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Steinull.... Rockwool isolasjon? Har du noe typebetegnelse?

Var noe 10cm som var i veggene da jeg pusset opp stua, har ca 1pakke tilsammen av den typen. Tror det er Rockwool som er steinull. Ellers har jeg vanlig glava jeg kan bruke (slik som man isolerer vegger med(myk))

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glava fungerer bedre enn rockwool til dette formålet.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RiZLa_7
    Kan du utdype?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RiZLa_7
    Ok, da blir det det..

deler du samme oppfatning som atledreier med å ikke ha baffel fram og falskvegg bak med glava?

jeg vet jeg har en dip på ca 15db ved 31.5hz i rommet som er den verste, regnet på excel ark

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du ramser opp tre typer "vegg" her. To av dem er samme prinsipp, en falsk vegg i rommet der du har mulighet for å legge demping bak. Det vil gi deg mulighet for å kunne ha stor demping av lave frekvenser, som igjen vil kunne gi deg en mere rett frekvensgang i rommet. Baffel vegg prinsippet er et helt annet prinsipp og vil ta bort refleksjoner på frontvegg, jevnere bassrespons og vil gi ennå mere headroom i lydbilde. Prinsippet med baffel vegg er å gi høyttalerne en størst mulig flate å skyve fra mot, samtidig som den er ikke reflekterende.

Jeg vil ikke råde deg til å "blande" for mange store installasjoner i samme rom, de kan for motvirke hverandre. Glava er bedre enn Rockwool til formålet å demte bass/bassfeller, da det har en annen virkningsgrad som er bedre til formålet. Glava eller Rockwool egner seg derimot ikke som akustikk plater i et rom da de demper alt for ulinjert.

Legger ved en illustrasjon av en baffel vegg og det ferdige resultatet.

baffelvegg/falskvegg/akustikk-17-01-jpg

baffelvegg/falskvegg/akustikk-17-01-1-jpg

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Du ramser opp tre typer "vegg" her. To av dem er samme prinsipp, en falsk vegg i rommet der du har mulighet for å legge demping bak. Det vil gi deg mulighet for å kunne ha stor demping av lave frekvenser, som igjen vil kunne gi deg en mere rett frekvensgang i rommet. Baffel vegg prinsippet er et helt annet prinsipp og vil ta bort refleksjoner på frontvegg, jevnere bassrespons og vil gi ennå mere headroom i lydbilde. Prinsippet med baffel vegg er å gi høyttalerne en størst mulig flate å skyve fra mot, samtidig som den er ikke reflekterende.

Jeg vil ikke råde deg til å "blande" for mange store installasjoner i samme rom, de kan for motvirke hverandre. Glava er bedre enn Rockwool til formålet å demte bass/bassfeller, da det har en annen virkningsgrad som er bedre til formålet. Glava eller Rockwool egner seg derimot ikke som akustikk plater i et rom da de demper alt for ulinjert.
    Hva vil du anbefale å gjøre da? Vil nok ha mer en nok headroom til vanlig filmtitting og litt til med oppsettet uansett valg.

Er du også enig at bare en vegg bør dempes da? bassfeller blir jo anbefalt i alle hjørner

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duppi dupp
    Hva vil du anbefale å gjøre da? Vil nok ha mer en nok headroom til vanlig filmtitting og litt til med oppsettet uansett valg.

Er du også enig at bare en vegg bør dempes da? bassfeller blir jo anbefalt i alle hjørner
    Man får aldri nok headroom!

Jeg har alt for liten informasjon om rommet ditt til å kunne si noe om hva som er bra eller ikke bra.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •