PROSJEKT Mini-Hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PROSJEKT Mini-Hjemmekino

Rommet måler ca. 2.03 m i bredden og ca. 3.12 m i lengden. Høyde 2.40 m.
    Kortsiden bak recliner er eneste veggen som grenser direkte mot nabo. Denne vegg skal uansett isoleres - hvilket vil bygge ca. 10 cm (= da 3.02 i lengden).

Når det gjelder utlufting så er det ingen vinduer i rommet, som forøvrig ligger i 2. etg. i en treetasjes enebolig i kjede. Det er kun én klaffventil per idag. Kommer til å sette inn PAX Passad Multi - en av markedets beste (stillegående) avtrekksvifter - for bedre luftsirkulasjon. Håper det holder.

Det er gipsplater både på vegger og i taket i dette rom. På gulvet ligger det vinyl per idag (skal bort) - sponplater under.

Sitteavstand fra sete til det rammespente 77" Kingpin lerretet blir på ca. 2.5 m - hvilket er passende.

Bilde følger av hvordan rommet er tenkt seende ut:

Som skrevet tidligere, den ene kortveggen bak stolene, mot naboen, skal isoleres. Sprs. er hva jeg skal gjøre med de resterende veggene uten at man "spiser" for mye av gjenværende plass i et rom som det allerede er begrenset plass i ? Hvordan bør jeg løse dette ? Øverste langvegg, sett ut ifra bildet, går ut mot terrasse/friareal. Kortvegg ved lerret grenser ut mot bod - og videre ut i friluft. Nederste langvegg grenser ut mot gang - som videre har dører inn til 2 soverom samt bad, samt åpen trapp opp mot stue/kjøkken.

Rommet ligger rett under kjøkkenet. Gang ligger under rommet i første etg., så jeg kommer nok ikke til å gjøre noe med gulvet annet enn å legge teppeflis. Bør vinylen fjernes før jeg legger på teppeflis, eller kan man like greit bare legge teppe rett oppå?

Jeg ønsker i utg.pkt. å gjøre minst mulig her, samtidig som det skal være en levelig løsning.

- Jeg har ca. 10 cm å gå på hva angår takhøyden, så her bør jeg kanskje ordne med lydbøyle/himling ? Hvordan kan man evt. ordne dette oppå eksisterende gipsplater ? Det er lite aktuelt å begynne å rive ned takplatene som er der. Da må jeg evt. ha alternativ til å kunne gjøre dette på en annen måte.

- Hva angår langsidene har jeg totalt maks 17 cm å gå på ettersom jeg må ha plass til lerretet som er 1.86 bredt. Sånn i utg.pkt. tenker jeg at det kan være lurt å gjør noe med vegg ut mot gang. Inkl. bytte ut nåværende dør med en lyddør (eks. http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...kode=28159166). Så kan man evt. bare sette opp noen dempe-/akustikkplater av noe slag på de to andre veggene.

Håper på gode innspill her slik at jeg kan få satt opp en handleliste og sette i gang så snart som mulig. Skal prøve å få postet bilder etterhver som jeg kommer skikkelig igang med selve prosjektet.

Har forøvrig lest en god del her på forum. Mange kjekke byggetråder med fine tips - finner også mye bra i denne guiden:

http://avforum.no/forum/brukerguider...5-03-08-a.html

Er forøvrig også usikker på om jeg har ork og tid til å gjøre hele denne jobben selv - kommer an på hvor mye som må gjøres for å få et OK resultat.
    Om noen har noen tips til noen snekker i Sandnes/Stavanger som er gode på pris, og kan dette, så gi meg en lyd!

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan bli kult å følge! Vi har bare litt større plass enn deg, og det er trangt nok til at jeg ville droppa lydisolering av langsidene. Det begrenser seg kanskje hvor høyt du får spille, men så lenge du ikke har mulighet til å bygge rom i rommet, så er det like greit å gjøre det beste ut av det en har. I allefall hvis du ikke er gira på å rive alt, og begynne fra scratch. Min mening i allefall! Du får jo gjort mye med akustikken med lydhimling og teppefliser. Det skal egentlig ganske mye til å dempe nok bass til at det ikke slår ned i gulvet uansett, så du får jo gjøre en vurdering av kost/ nytte før du begynner. Gleder meg uansett til fortsettelsen!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått flg. pris fra snekker på jobben (om jeg velger å ikke gjøre det selv):

Pris vegg (v. side iht. illustrasjon): Kr 7.200.- inkl mva.: Oppbygging vegg 36 x 68 mm stender, 20cm isolasjon og 2-lag gips

Pris tak: Kr 13.200.- inkl mva.: Lydbøyler, lydplater og 2-lag gips. Fuging langs vegg.

Har noe GreenGlue liggende som skal mellom lagene med gips.

Hva tenker folket om denne prisen? Bør jeg høre med flere? Eller er dette en kurant pris? Snekker mente at dette kunne de gjøre ferdig på en dag - 2 personer. Har fått en haug med svar i fra øst-europeere som ønsker å ta jobben - antakelig til halve prisen - men jeg er skeptisk. Mye rart via Anbudstorget o.l.

Er mulig jeg tar veggen selv, men lite lysten på å ta taket selv...

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    20k og klar til bruk ?
    vel den er grei for meg, men du få ikke glede å gjør den selv...

men hva med elektriker, tapet osv ?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som en helt grei pris. Men denne jobben tar du selv på enten en helg, eller et par-tre kvelder selv, hvis du har brukt en sag og hammer før. Så da får du nesten tenke på om du er villig til å betale røfflig 14000 ekstra for at noen skal gjøre det for deg. Da det vil koste deg ca 6000 i materialer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •