Trenger råd til kjellerstua

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger råd til kjellerstua

Jeg bruker kjellerstua som lytterom.
    Den ble ikke innredet med lytterom i tankene og er dermed langt fra optimalt.
    Lurer derfor på noen tips for å kjøre det beste ut av rommet.

Anlegg:
    Dali Concept 8
    Dali Ikon sub
    Nad c356 bee som brukes som forforsterker
    Nad c275 bee effektforsterker
    Nad c515 bee cd-spiller

-tegning-jpg

Avstand og vinkel på høytalerne er ikke så ille i forhold til sitteposisjon.
    Men den ene høytaleren står intill bardisken mens den andre står foran trappen opp.
    Jeg har vurdert å kanskje lage et skjermbrett bak høytaleren som står foran trappa slik at det blir mer likt forholdene til den andre.

Peisen er også delvis i veien for høytaleren som står foran trappa.

Plasseringen av sub'en tror jeg ikke er så ille.
    Jeg har prøvd å flytte den litt rundt og tror denne plasseringen er bra.

er det noen som har tips til hvordan jeg kan gjøre forbedringer????

Under er det bilder tatt diagonalt i rommet.
    -img_0790liten-jpg

-img_0791liten-jpg

-img_0792liten-jpg

-08liten-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var ikke lett å se noen klar løsning på. Det jeg hadde gjort var å snu hele lytteposisjonen helt rundt. Hvis du kan ha ryggen til lyttesofaen mot barstolene (selvfølgelig med litt avstand) og plassert høytalerene på den veggen der sofaen står i dag, ville du fått bedre symmetri og likere respons ift bakvegg for høytalerene dine. Noen pene akustikkplater bak høytalerene kan være en vei å gå.
    Det hadde også sett mer ryddig ut, samt at du ikke trenger å være redd for at noen velter høytalerene enten de har fått i seg for mye i baren, eller må en kjapp tur opp trappa på do
    Varmen fra peisen kan være litt uheldig både for høytalere og elektronikk også. Bruker du peisen? Hvis ikke, gjør som meg...riv den ut og få et helt nytt potensiale.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips.
    Når vi har besøk eller skal fyre i peisen flytter jeg alt bort langs veggen ved siden av bardisken slik at det står sikkert.

Rive ut rommet er ikke et alternativ. Det rommet er en guttedrøm jeg har planlagt i 15 år og brukte 1/2 år på å bygge. Alle paneler etc. har jeg laget selv så den jobben går jeg ikke på en gang til.

Jeg har lurt på å lage en skjermvegg bak den ene høytaleren som står midt i rommet, siden mesteparten av bassen kommer ut bak. Kanskje det blir litt bedre balanse da?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •