Bygging av hjemmekino i garasje, rom i rom. Dårlig strømnett? - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 36 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 714
    Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Den der var stilig!Har du et bilde som viser størrelsen litt bedre?Eller,regner med den dukker opp igjen senere.

Fantastisk flott arbeid så langt,gøy å følge med på når noen går SÅ grundig til verks,dette må jo bare bli bra.
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Active johnnymhz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kvindølen
    Den der var stilig!Har du et bilde som viser størrelsen litt bedre?Eller,regner med den dukker opp igjen senere.

Fantastisk flott arbeid så langt,gøy å følge med på når noen går SÅ grundig til verks,dette må jo bare bli bra.

Takk for det Kvindølen. Bildene er på 5*5cm, legger ut et bilde til jeg :-D

Vedlegg 90855

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

spott/lufte kasser

Noen bilder av spott kassene så langt

Litt tec7 mot gipsen og trelim mot lekta.

Greit med holdehjelp fra mr lekt. Grunnen til at det blir en skjøt her, er fordi veggen skrer ved dette punktet.

Bass Fella kommer under spott kassa, ikke inne i slik det er på bildet.

Slik blir det ca.

Vedlegg 90880

Vedlegg 90881

Vedlegg 90882

Vedlegg 90883

Vedlegg 90884

Vedlegg 90885

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig flott byggetråd! Artig å følge.
    :-)

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir bra, raskt spørsmål: Hvorfor gjør du kassene oppe firkantet og ikke trekantet? Hva er mest effektivt som bassfeller?

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CareBear
    Blir bra, raskt spørsmål: Hvorfor gjør du kassene oppe firkantet og ikke trekantet? Hva er mest effektivt som bassfeller?
    De blir jo ikke helt firkantet akkurat. Den øverste delen som går ned fra taket blir rett, denne bygger 9 cm ned, mens akustikk himlingen bygger 8 cm. dvs at 1 cm rett vinkel blir synlig, for så å gå i 45 grader litt inn mot veggen. under spott kassene blir det en 30 cm rett flate.
    Grunnen til jeg bygger de slik jeg bygger, er fordi jeg tror dette blir en pen løsning. Litt mer jobb enn å bare ta de på skrå rett fra veggen da, men :neutral:

Har ikke så mye erfaring med bass feller desverre, men tenkte å fylle hele hjørnet med rockwool flexi a plate og sette mdf plater på utsiden. Denne mdf plata må såklart ha endel huller/spor etc i seg.
    superchunk bass trap frame - Google-søk

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av johnnymhz
    De blir jo ikke helt firkantet akkurat. Den øverste delen som går ned fra taket blir rett, denne bygger 9 cm ned, mens akustikk himlingen bygger 8 cm. dvs at 1 cm rett vinkel blir synlig, for så å gå i 45 grader litt inn mot veggen. under spott kassene blir det en 30 cm rett flate.
    Grunnen til jeg bygger de slik jeg bygger, er fordi jeg tror dette blir en pen løsning. Litt mer jobb enn å bare ta de på skrå rett fra veggen da, men :neutral:

Har ikke så mye erfaring med bass feller desverre, men tenkte å fylle hele hjørnet med rockwool flexi a plate og sette mdf plater på utsiden. Denne mdf plata må såklart ha endel huller/spor etc i seg.
    superchunk bass trap frame - Google-søk
    Ok takk for infoen :-)

Jeg har ikke bestemt 100% enda, men i utgangspunktet blir det kasser i toppen som blir 45 grader, 30 cm fra hjørnet begge veiene.

Hvis jeg ikke tar helt feil, vil det vel ha effekt med bassfeller i hjørnene både langs taket og langs veggen? Jeg vet ikke om jeg får plass til superchunk bass trap, men har tenkt å se om jeg kan få til noen inne i hjørnene bak høyttalerene.

Forstår jeg det slik at du ikke har noe eget spikerslag for himlingsboksene bak gipsen? Jeg vurderte å gjøre jobben med å lage himling rundt hele, men fant ut at det er like greit å gjøre sånn du har gjort. Legge på spikerslaget på utsiden av gipsen og feste den i stenderene.

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok takk for infoen :-)

Jeg har ikke bestemt 100% enda, men i utgangspunktet blir det kasser i toppen som blir 45 grader, 30 cm fra hjørnet begge veiene.

Hvis jeg ikke tar helt feil, vil det vel ha effekt med bassfeller i hjørnene både langs taket og langs veggen? Jeg vet ikke om jeg får plass til superchunk bass trap, men har tenkt å se om jeg kan få til noen inne i hjørnene bak høyttalerene.

Forstår jeg det slik at du ikke har noe eget spikerslag for himlingsboksene bak gipsen? Jeg vurderte å gjøre jobben med å lage himling rundt hele, men fant ut at det er like greit å gjøre sånn du har gjort. Legge på spikerslaget på utsiden av gipsen og feste den i stenderene.
    Stemmer det, har ingen egne spikerslag for himlingsboksene. Har jo takbjelker for hver 60cm, så gikk greit å feste de som gikk på langs i rommet. Lektene som går på tvers av rommet festet jeg med gipsanker.

Er sikkert en fordel å ha bassfeller i hjørner av taket også, men det fører jo mye med seg. En bassfelle burde jo inneholde en del masse for å ha noe effekt har jeg fått intrykk av. 30*30cm vil jo sikkert ha litt effekt.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det, har ingen egne spikerslag for himlingsboksene. Har jo takbjelker for hver 60cm, så gikk greit å feste de som gikk på langs i rommet. Lektene som går på tvers av rommet festet jeg med gipsanker.

Er sikkert en fordel å ha bassfeller i hjørner av taket også, men det fører jo mye med seg. En bassfelle burde jo inneholde en del masse for å ha noe effekt har jeg fått intrykk av. 30*30cm vil jo sikkert ha litt effekt.
    Jeg skal ha spotter i kassene i tillegg til isolasjon. Blir oppdelt bortover i seksjoner. Forhåpentligvis vil det ha litt effekt

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal ha spotter i kassene i tillegg til isolasjon. Blir oppdelt bortover i seksjoner. Forhåpentligvis vil det ha litt effekt
    Blir sikkert bra det Kan hende at jeg lager den underste plata (den som går ut fra veggen, som spottene vil stå i) av mdf. Fyller kassene med rockwool og freser slisser/spor i plata slik at bass trykk kommer inn.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir sikkert bra det Kan hende at jeg lager den underste plata (den som går ut fra veggen, som spottene vil stå i) av mdf. Fyller kassene med rockwool og freser slisser/spor i plata slik at bass trykk kommer inn.
    La meg spørre noe dumt, må det være hull i kassene for at de skal ha noen effekt? Hvordan er effektforskjellen med og uten hull? Jeg ønsker skråtak for å stoppe stående bassbølger og vil ikke skrå bokser i taket være med å stoppe/dempe disse? Disse bølgene er vel så brede at de ikke stoppes av en tom plate, men det må være mer massivt i taket. Men spørsmålet blir da, vil bølgene trenge gjennom en gipsplate/sponplate, eller må man altså lage hull?

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La meg spørre noe dumt, må det være hull i kassene for at de skal ha noen effekt? Hvordan er effektforskjellen med og uten hull? Jeg ønsker skråtak for å stoppe stående bassbølger og vil ikke skrå bokser i taket være med å stoppe/dempe disse? Disse bølgene er vel så brede at de ikke stoppes av en tom plate, men det må være mer massivt i taket. Men spørsmålet blir da, vil bølgene trenge gjennom en gipsplate/sponplate, eller må man altså lage hull?
    Skråkasser, skråvegger etc er bra for å redusere stående bølger. Noe bass vil jo blitt overført til gips/sponplata slik du mener, men hvis spott kassa skal ha best effekt med demping, må man ha hull i den, slik at bassen "fanges" i isolasjonen også. Om det er noe merkbar forskjell vet jeg ikke. Er ganske fersk på akustikk feltet selv, så mulig jeg kanskje tar feil også. De ferdig bassfellene jeg har sett har jo enten hull i treplata forran dempematerialet, eller så er hele laget av dempemateriale. Noen er også kledd med plast etc.
    Mener TomRon felte inn akustikk plater i sine spottkasser, da disse skulle dempe mellomtone diskant. Mange muligheter her altså.

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

skisse av Spott/lufte kasser

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg kunne slenge inn litt dokumentasjon fra et annet forum på det vi diskuterer:

Acoustics Forum • View topic - Studiotips Corner Absorber

Acoustics Forum • View topic - Studiotips SuperChunk

Jeg kan ikke musikk fysikk og teori, så jeg vet ikke om det er samme effekt med bassfeller horisontalt som det er vertikalt (som de fleste skriver om).

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spott Kasser

Ble ikke helt ferdig i dag, men her er noen bilder av dagens jobb.

Her ble det noen vinkler for å få det til å passe.

Her er baksiden

Og her er resultatet

Her er entreen inn i rommet

Her kommer varmepumpa. Ble litt styr her også, men tror det blir fint.

Vedlegg 90919

Vedlegg 90920

Vedlegg 90921

Vedlegg 90922

Vedlegg 90923

Vedlegg 90924

Vedlegg 90925

Vedlegg 90926

Vedlegg 90927

Vedlegg 90928

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var noen imponerende vinkler du har fått til der. Det ble kanskje noen turer på saga for å få det tight?

Noen spesiell grunn til at du bruker tre i stedet for MDF eller spon? Tenker først og fremst på muligheten for at det kryper og det kan oppstå sprekker...

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Det var noen imponerende vinkler du har fått til der. Det ble kanskje noen turer på saga for å få det tight?

Noen spesiell grunn til at du bruker tre i stedet for MDF eller spon? Tenker først og fremst på muligheten for at det kryper og det kan oppstå sprekker...
    Et meget bra innlegg mr Tools1.
    Ble endel turer på saga ja, sikkert 1,5meter med avkapp, men men.

Er vel ingen spesiell grunn til jeg brukte tre, annet enn at det er billig, kjappt og har en tykkelse på 36mm. Er nok endel stivere med 36mm tre kontra 22 mm plater, som ville medført at jeg måtte bruke fler lekter i konstruksjonen. Det er ihvertfall bjønnstivt det som henger der nå. Jeg har løftet meg opp og ned flere ganger i spott kassene og det gir ikke etter i det hele tatt. Det som gir etter noen mm er jo selve taket faktisk. Nå er kassene godt limt og skrudd, så skal jeg ha gips og mdf rundt dette igjen. Faren for vridning er jo der, men tror det er større sjangs for at reisverket i rommet vrir seg først. Satser på at dette går bra :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    se der ja. Likte de kassene. Tror det kan bli meget flott
    Hvordan høyde blir det fra underkant av kassene ned til ferdig gulv på platået?

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lmie
    se der ja. Likte de kassene. Tror det kan bli meget flott
    Hvordan høyde blir det fra underkant av kassene ned til ferdig gulv på platået?
    Takk for det Imie :-D
    Nå er platået mitt hele 23 cm høyt og spottkassa ferdig platet blir på 19,5cm i underkant, så takhøyda under kassene på podiet blir 186,5cm.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel ingen spesiell grunn til jeg brukte tre, annet enn at det er billig, kjappt og har en tykkelse på 36mm. Er nok endel stivere med 36mm tre kontra 22 mm plater, som ville medført at jeg måtte bruke fler lekter i konstruksjonen. Det er ihvertfall bjønnstivt det som henger der nå. Jeg har løftet meg opp og ned flere ganger i spott kassene og det gir ikke etter i det hele tatt. Det som gir etter noen mm er jo selve taket faktisk. Nå er kassene godt limt og skrudd, så skal jeg ha gips og mdf rundt dette igjen. Faren for vridning er jo der, men tror det er større sjangs for at reisverket i rommet vrir seg først. Satser på at dette går bra :-D
    Ja, det ser ganske solid ut, ramler nok ikke ned med det første Dette kommer til å bli kjempefint.

Side 8 av 36 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •