Bygging av hjemmekino i garasje, rom i rom. Dårlig strømnett? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 36 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 714
    Active johnnymhz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ventilasjon av rommet- minivent lossnay

Noen som har erfaring med denne?
    Minivent Lossnay - Radonlab.com

ble anbefalt denne i går. skulle være en bedre løsning å benytte denne, enn å ha en ventil inn og et avtrekk med vifte. Trenger råd og tips

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der var da en smart liten varmeveksler! Vi har balansert ventilasjon med varmeveksler i huset, men det er en ganske stor sak, beregnet på hele huset.
    Virker veldig bra kombinert med vannbåren gulvvarme, men anlegget støyer jo endel, og står derfor i et teknisk rom.

Ser at modellen fra Radonlab ligger på 29-39dB. Det kommer jo an på frekvensområdet, men jeg vil tro at den er veldig "hørbar". Ikke kan du bygge den inn heller.

En annen ulempe er muligens at innluft og utluft på begge sider sitter veldig nærme på veksleren. Hvor effektivt dette er, er jo vanskelig å si. Men generelt bør man ha god avstand mellom inn og utluft.

Hvor mye koster den?
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

:)

Nice. Denne må eg følge.

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Det der var da en smart liten varmeveksler! Vi har balansert ventilasjon med varmeveksler i huset, men det er en ganske stor sak, beregnet på hele huset.
    Virker veldig bra kombinert med vannbåren gulvvarme, men anlegget støyer jo endel, og står derfor i et teknisk rom.

Ser at modellen fra Radonlab ligger på 29-39dB. Det kommer jo an på frekvensområdet, men jeg vil tro at den er veldig "hørbar". Ikke kan du bygge den inn heller.

En annen ulempe er muligens at innluft og utluft på begge sider sitter veldig nærme på veksleren. Hvor effektivt dette er, er jo vanskelig å si. Men generelt bør man ha god avstand mellom inn og utluft.

Hvor mye koster den?
    Jeg også stusset litt på db og avstand mellom rørene. rommet mitt er såpass lite slik at den laveste hasttigheten kan brukes/29db. det er fortsatt litt i overkant. saken koster 5500kr. har egentlig satt et "tak" på 8000kr for luftesystem, så det begrenser seg litt. finnes det noe bedre løsning til en grei penge?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av johnnymhz
    Jeg også stusset litt på db og avstand mellom rørene. rommet mitt er såpass lite slik at den laveste hasttigheten kan brukes/29db. det er fortsatt litt i overkant. saken koster 5500kr. har egentlig satt et "tak" på 8000kr for luftesystem, så det begrenser seg litt. finnes det noe bedre løsning til en grei penge?
    Da tror jeg at du kanskje bør sjekke andre løsninger, eller få noen tilbakemeldinger på hvor godt varmeveksleren virker.
    Det finnes jo masse spennende på markedet. For fem tusen får du en særdeles stillegående vifte, demperør og antakelig resten av delene til et komplett anlegg. Lurer selv litt på et klimaanlegg i tillegg til mitt luftesystem. Jula har jo en svært rimelig modell, men har ikke sjekket på støy fra denne.

Så har man jo også mulighet for å bygge Z-kasetter inn i veggen. Mange muligheter, men det viktigste er kapasitet/romstørrelse og støy fra vifta. For 8000,- vil du nok få noe av det bedre på markedet.

Det er flere tråder her inne som har bra lufteanlegg, men jeg husker ikke hvem som har hva. Rune W har jo et særdeles godt beskrevet system, men du har kanskje sjekket det?
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tror jeg at du kanskje bør sjekke andre løsninger, eller få noen tilbakemeldinger på hvor godt varmeveksleren virker.
    Det finnes jo masse spennende på markedet. For fem tusen får du en særdeles stillegående vifte, demperør og antakelig resten av delene til et komplett anlegg. Lurer selv litt på et klimaanlegg i tillegg til mitt luftesystem. Jula har jo en svært rimelig modell, men har ikke sjekket på støy fra denne.

Så har man jo også mulighet for å bygge Z-kasetter inn i veggen. Mange muligheter, men det viktigste er kapasitet/romstørrelse og støy fra vifta. For 8000,- vil du nok få noe av det bedre på markedet.

Det er flere tråder her inne som har bra lufteanlegg, men jeg husker ikke hvem som har hva. Rune W har jo et særdeles godt beskrevet system, men du har kanskje sjekket det?
    Den opprinnelige planen var jo å ha en ventil til innluft på den ene enden av rommet + avtrekk med vifte på den andre siden. fikk vite av en fagmann at det ville komme mye kald luft inn i rommet på vinteren og at varm luft ble blåst ut med avtrekket :neutral:

Har sett litt på oppsettet til Rune w, er jo noe av det samme som jeg tenkte tidligere. hva gjør en z-kasett? lyddemping?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den opprinnelige planen var jo å ha en ventil til innluft på den ene enden av rommet + avtrekk med vifte på den andre siden. fikk vite av en fagmann at det ville komme mye kald luft inn i rommet på vinteren og at varm luft ble blåst ut med avtrekket :neutral:
    Ja, fagmannen har nok rett i at du kan få en kald trekk på vinteren med
    kuldegrader. Men han har nok overdramatisert det litt. Du trenger jo ikke å kjøre vifta på fullt hele tiden. Det kan være nok å skifte ut bare litt av luften. Spesielt hvis mange oppholder seg i rommet samtidig vil du ha behov for å skifte ut mye luft. Ikke sikkert at trekken blir merkbar heller, om ventilene plasseres rett.

Har sett litt på oppsettet til Rune w, er jo noe av det samme som jeg tenkte tidligere. hva gjør en z-kasett? lyddemping?
    Jepp, det er for å hindre at lyden går i gjennom kanalen. Den demper bra begge veier.

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pause

Da drar jeg 1 uke til tenerife og kommer sterkt tilbake

Intermediate HiFi-nevøen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da drar jeg 1 uke til tenerife og kommer sterkt tilbake
    God tur! Kos dere masse

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da var jeg hjemme og klar for bygging igjen

Fant ut at jeg ville isolere ytterveggen 5 cm ekstra. Dvs at den nå har 30cm isolasjon, så får håpe dette holder. Fatter kom heldigvis over, så da rakk vi å lage en falsk garasjeport også. (platene på porten er kun heftet, da disse festes med lim og spiker når det blir litt varmere.) En 40db lyddør fra Diplomat i lady larvikitt 80*210 ble også satt i hus i dag.

Her ble det skrudd på et lag til med panelbord (siden fatter hadde 100meter liggende ble det panelbord og ikke gips)

Litt maling og blekk i bunn, så tror jeg det blir bra

Vedlegg 89293

Vedlegg 89294

Vedlegg 89295

Vedlegg 89296

Vedlegg 89297

Active commodus sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    finn fram hammer og sag
    Dwdbard har jo en flott byggetråd om kino på garasjeloft-link:
    http://avforum.no/forum/av-rom-konst...die-plass.html
    ja jeg ble så motivert at jeg har startet en tråd her

Newcomer Thomse sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snadder! Det ble jo en kjempe bra suksess med den falske garasjeport veggen!

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hull til ventilasjon

Da har Gammer'n og jeg fått boret 2 hull til 125mm rør. Det var litt jobb og jobben ble ikke noe bedre da vi møtte på 2 jern. Disse fjernet vi lett med bajonettsaga :-D

Vedlegg 89364

Vedlegg 89365

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan trygt si at "det er lys i enden av tunnelen"

Stemmer i med tidligere taler: den falske garasjeporten var ganske snedig.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes også det ble fint med den "garasjeporten". Kan jeg spørre hva den er laget av, det kan se ut som spon eller MDF? I så fall bør du male den så fort som mulig da slikt trekker fuktighet/vann som en svamp...
    Ser også at den er satt rett utenpå isolasjonen. Du burde muligens ha hatt noe lufting i mellom, og gjerne asfaltplater eller lignende nærmest isolasjonen siden du fort kan få kondens eller fukt på baksiden. Du har muligens gjort dette allerede, men sørg for god lufting før "garasjeporten" blir limt fast for godt...

Flott hus du har, forresten!

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes også det ble fint med den "garasjeporten". Kan jeg spørre hva den er laget av, det kan se ut som spon eller MDF? I så fall bør du male den så fort som mulig da slikt trekker fuktighet/vann som en svamp...
    Ser også at den er satt rett utenpå isolasjonen. Du burde muligens ha hatt noe lufting i mellom, og gjerne asfaltplater eller lignende nærmest isolasjonen siden du fort kan få kondens eller fukt på baksiden. Du har muligens gjort dette allerede, men sørg for god lufting før "garasjeporten" blir limt fast for godt...

Flott hus du har, forresten!
    Takk for det :-D "porten" er laget av to tynne lag med huntonit, som er limt fast på et lag med panelbord. glemte å ta bilde av dette, men er et bilde med første panelbordet og isolasjonen lenger oppe. Jeg kunne jo gjort det enda penere med tykkere plater med freset kanter etc, men siden jeg søker om ny dobbelgarasje inntil den gamle, vil jeg ikke bruke så mye tid/penger på falsk port. Fikk Limt, satt på blekk og grunnet "porten" i dag. Resultatet er jo mye bedre med maling. Får satse på at det ikke blir noe fukt mellom panelbord lagene da, for blir jo sikkert 1 år til den nye garasjen kommer opp.

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Borre store hull med betongbor er jo alltid en artig jobb. :roll:
    Flott arbeid der.Og den garasjeporten ble jo riktig så fin,står jo godt i stil med et veldig flott hus. :grin:

Ellers må du for all del dele alle tanker og ideer du får rundt ventilasjon,kan nok få mange innspill her på hva som kan virke og ikke.
    Er på utkikk etter vifte etc. selv og sikkert flere med meg.
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Falsk port

Heftgrunn, sparkel, fuget og pusset.

Lag nr 2 med heftgrunn

Vedlegg 89467

Vedlegg 89468

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Første gipsplate skrudd på plass

Da var endelig første gipsplate på plass. Håper jeg får tid til å skru på plass alle veggplatene i morgen.(første lag)

Litt tec7 skal tette hullene som kommer

Her er første gipsplate skrudd på plass med 6mm klaring i bunn. Denne sprekken blir tettet med 8mm bunnfyllingslist og fuget med GG noiseproofing senere. laseren står der veggen går ut av vinkel.

Vedlegg 89483

Vedlegg 89484

Vedlegg 89485

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo bare bedre og bedre ut! Utrolig fiffi løsning du gjør på garasje "porten", me like!!

Side 6 av 36 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •