Mulig loftskino ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mulig loftskino ?

Nå har jeg endelig fått ryddet loftet. Som bildene viser så er det ferdig isolert og klar til å innredes. Det jeg tenker på er å flytte hjemmekinoen fra stua i etasjen under og opp til loftet. Gulvet er på 6 x 6 meter, maksimal takhøyde er 2,4 meter, og det er brukt gips på tak og vegger. Lakenet foran vinduet har samme størrelse som mitt nåværende lerret (2,4 x 1,4). Billedmessig så tror jeg det blir bra, men hvordan blir lyden ? Hva gjør skråtaket med denne ? Hvordan vil det store "hullet" bak stolene påvirke lyden ? Siden rommet ikke skal brukes til noe annet så har jeg en del friheter til hva jeg kan gjøre. Er det noen som har vært borti noe lignende og har synspunkter ?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har et perfekt utgangspunkt for knallyd i hjemmekinoen !!! Du kan se løsning på minHjemmekino/link under.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir spennende, følg oss opp med bilder, vi liker bilder :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig tilbakemelding ! Jeg ser at det er mulig, så jeg får ta sats og hoppe i det. Siden jeg ikke er utdannet snekker så kan byggtekniske ting ta litt tid (måle to ganger og sage en gang...). Pluss bare det å finne ut hvordan ting skal gjøres. Selve rommet har jeg ikke tenkt å gjøre noe med, annet enn å fjerne litt av veggen som vil skygge for høyre bakhøyttaler.

Det jeg ser for meg er å legge teppe fra sitteposisjon og fram til lerretet i hele rommets bredde. Der hvor stolene er tenker jeg å legge parkett (laminat er vel godt nok og billigere). Da er det lettere å flytte på stoler med filtknotter under. Hva som skal være på resten av gulvet får jeg tenke på siden.

Jeg ser på andres løsninger at lyddemping er balsam for god lyd. Veggen bak "sweet spot" må det gjøres noe med uansett, siden den kan ses fra stua. Det jeg tenker å begynne med er å kle denne med sorte akustikkplater fra Rockwool. Helst slik at det er avstand mellom veggen og platene. Det burde dempe de fleste refleksjonene.

Bilder skal så klart komme !

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av steins
    Det jeg ser for meg er å legge teppe fra sitteposisjon og fram til lerretet i hele rommets bredde.
    Anbefaler deg å skippe teppe, hvis du mener "veggtilvegg", legg heller laminat Alloc med SilentSystem som demper skikkelig bra. Legg heller et persisk pynteteppe i et område foran senterhøytaler til slutt. Ref. egen erfaring

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant internett-siden hvor de forklarer deres Silent System (http://www.europe.alloc.com/NO/sida_169.asp). Det er absolutt noe å vurdere når den tid kommer.

Akustikkplatene er ikke lagervare hos MaxBo, de må bestilles. Mens jeg venter på de lager jeg ny "hysj-boks" til projektoren. Godt jeg har et eksisterende system å måle på

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten endring angående "hysjboksen". Projektoren blir hengende over trappa, og der er takhøyden mer enn nok. Jeg tenker å senke denne til akkurat under projektoren ved hjelp av akustikkplater. Det blir fremdeles høyt nok til at personer under 210 cm ikke dunker oppi. Viftestøyen burde bli like mye dempet som i en boks, og lufting burde bli lettere å håndtere. Jeg prøvde projektoren i dens nye omgivelser i går. Det er ikke snakk om å bli vant med den støyen den avgir. Istedenfor "hysjboks" så ble det derfor stativer til bakhøyttalerne. De er hule innvendig, så det er plass til noen kilo med sand om jeg skulle falle for den fristelsen.

Neste trinn blir å fjerne en halv meter av lettveggen til høyre for sitteposisjonen.

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser meget lovende ut!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Sitat Opprinnelig postet av steins
    Det jeg ser for meg er å legge teppe fra sitteposisjon og fram til lerretet i hele rommets bredde.
    Anbefaler deg å skippe teppe, hvis du mener "veggtilvegg", legg heller laminat Alloc med SilentSystem som demper skikkelig bra. Legg heller et persisk pynteteppe i et område foran senterhøytaler til slutt. Ref. egen erfaring
    Godt tips !!

Jeg la forøvrig ned noe som kalles Silencio matter under Alloc m/SilentSystem. Fikk veldig bra resultat med et teppe forran senterhøytalerene.

PS! rommet mitt er også på loftet :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har høyre bakhøyttaler fått mere spillerom. På tide å senke taket i trappa.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser meget flott ut. Litt risky å rote med å slå på projektoren kanskje. Bør kanse fikse 12volt styring for å hindre trappefall.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger ikke skru av Action med annet enn fjernkontrollen, den er laget for å stå med konstant strøm. Fordelen er bra bilde raskt, bakdelen er at den starter med høyere viftehastighet en om den var helt kald (32db kontra 28db i følge PD)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det jo et veldig greit. Ser ut som at opphenget vil dempe støyen noe.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Silenco:
    http://www.greenspec.co.uk/pdf/silencio.pdf

Godkjent og anbefalt av norges astma- og allergiforbund også.

Alloc silentsystem matte:
    http://www.europe.alloc.com/NO/sida_117.asp

Synes det er greit med linker til ting man omtaler, derfor linket jeg til de. Dette er informasjon som er kjekk og ha for mange!

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et ordentlig puslespill og pirkete arbeid, så det går litt trått.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du letter arbeidet en god del ved å kjøpe noen lengder to-toms-fire og legg over trappa som et slags stillas.

Ellers så det pent ut med de rammene du har laget. Hva het den svarte plata du har i rammen?

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, jeg har laget en enkel plattform å stå på. Det ble for vrient med stige. Den svarte plata er en akustikkplate fra Rockwool (http://guide.rockwool.no/sw14613.asp).

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

pris/beregninger

Er det 30mm du bruker? Har du gjort beregninger utifra hvilket frekvensområde du vil dempe, eller tester du bare og ser resultatet?

Ser veldig spennende ut, og dersom det fungerer bra så er det til etterfølgelse! Er det dyre plater det er snakk om?

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er 30 mm. Rett bak sitteposisjon er de også plassert 10 cm fra veggen. Jeg har ikke gjort noen beregninger på hvor mye demping det er snakk om, så det blir nok en "test og hør" sak.

Platene er bestilt hos Maxbo og koster rundt 500 for en pakke med 10 stykker 60cm x 120cm. Vær obs på en eventuell fraktkostnad i tillegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe finpuss gjenstår i inngangspartiet, men forløpig ser det slik ut. Det mangler et kikkhull rett foran linsa til projektoren, men det får vente til selve flyttingen av anlegget.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •