Mulig loftskino ? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 43
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Blir stilig dette!

Gleder meg til å høre resultatet av evt lydforbedringer!

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble visst en liten pause, men nå er jeg igang igjen. Her er bilder av det jeg har syslet med de siste ukene. I tillegg så er tak og vegger malt svart. Neste jobb er å legge laminatgulv.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette tror jeg blir fett. ser kjempe gøy ut!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var gulvet ferdig lagt. Bildene er tatt for noen dager siden. Det neste blir å finne passende lister.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det endelig mulig for en hel film i den nye kinoen. Litt annerledes å ikke bli distrahert av ting utenfor bildet. De oppmerksomme vil se at det er kommet til nye front-høyttalere. Jeg måtte ha noe igjen i stua, så det ble et par B&W DM604 S3. Første-inntrykket er veldig bra. De passer godt til de andre høyttalerne.

Den største biten som mangler nå er å trekke ut varmluften som projektoren genererer. Jeg har klart å skille inn- og ut-luften fra hverandre. Selv om temperaturen på lufta inn til projektoren bare var 35 grader (fra 20) etter et par timer så er det nok en fordel å flytte varmlufta et annet sted. Det må gjøres så lydløst som mulig, så jeg tenkte å prøve med en støvsugerslange og en vifte. Det funka i alle fall med min aller første projektor.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser knallbra ut! Lyden blir også sikkert SINNSYKT bra, bare du får kalibrert SUB'n!!! Slike skråtak er er som "manna fra himmelen" for godlyden.

og det er viktig at du ikke tetter igjen volumet i trappa, for den akustiske fordelen dette gir.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trappeoppgangen blir det ikke gjort noe mere med. Det er veldig lite lys som lekker fra stua nedenfor, selv i dagslys.

Når det gjelder ventilasjon av rommet rundt projektoren så har jeg hatt et par par runder med støvsugerslanger og vifter uten hell. I går prøvde jeg en tredje variant. Projektoren har en definert utgang for varmlufta, så rett ut for den har jeg montert et 100mm ventilasjonsrør. Den andre enden av røret er rett ved pipa. Der har jeg plassert en stillegående vifte som blåser lufta ned i trappeoppgangen. Selv etter nesten 3 timer så var temperaturen rett ved projektoren kun 5 grader høyere enn ellers på loftet. Hvis dette fremdeles funker etter litt mer testing så får jeg si at hjemmekinoen er blitt presentabel. Det som da gjenstår er litt rydding av ledninger, et lite bord til fjernkontrollene, og en ekstra stol.

Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Heftig

dette så sykt bra ut, stilig med sort/rød kombinasjonen

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke huske å ha sett denne tråden før så jeg leste gjennom innleggene og må si at dette var inspirerende. Hvordan ble så lyden i rommet?

Personlig ville jeg valg sort maling der du har valgt rød, men resten så ordentlig kinoaktig ut.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    velux leverer flotte integrerte blendingsgardiner til dine takvinduer. 99,9% lystett.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gratulerer

Dette var skikkelig fint!! Moro å fikse og ordne sånn og så få et så bra resultat! Snurr film :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kinoen blir nok aldri 100% ferdig. Nå som rommet er helt mørkt når man ser film så blir strølys fra andre ting enn lerretet mer fremtredende. Senterhøyttaleren er lys brun på oversiden, og har en glatt overflate. Den flaten synes veldig godt i lyset fra lerretet. Et helt sort håndkle (de finnes faktisk) hjalp mye, men ikke helt. Løsningen ble som vist på bildet. Da "forsvant" høyttaleren.

Newcomer tresko sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Slike skråtak er er som "manna fra himmelen" for godlyden.
    Vil bare understreke at dette er det reneste vås!
    Skråtak har ingen spesielt ideelle egenskaper i forhold til lydgjengivelse, snarere tvert imot.

Dette ikke for å antyde at du eller trådstarter ikke oppnår tilfredsstillende resultater i rommene deres. MEN, for å ikke sette noen andre på gale tanker:

Så her kommer det rett ut:

Ikke bruk rom med skråtak til lyd, med mindre du må.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tresko
    Vil bare understreke at dette er det reneste vås!
    Skråtak har ingen spesielt ideelle egenskaper i forhold til lydgjengivelse, snarere tvert imot.

Dette ikke for å antyde at du eller trådstarter ikke oppnår tilfredsstillende resultater i rommene deres. MEN, for å ikke sette noen andre på gale tanker:

Så her kommer det rett ut:

Ikke bruk rom med skråtak til lyd, med mindre du må.
    haha, ignorance is a bliss.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    haha, ignorance is a bliss.
    utdype?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    firkantede bokser og rette vinkler er ikke akkurat det ideele for lyd. rom med skråtak har færre rette vinkler og kommer derfor ofte heldig ut lydmessig. hos meg selv har jeg kun positive opplevelser med skråtak. ikke dermed sagt at det ikke finnes rom med skråtak med dårlig lyd, men det gjør det jaggu i vanlige rom også. det blir veldig enkelt å missledende å si at rom med skråtak skule være noe dårligere en firkantede rom. hørt om stående bølger?
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    firkantede bokser og rette vinkler er ikke akkurat det ideele for lyd. rom med skråtak har færre rette vinkler og kommer derfor ofte heldig ut lydmessig. hos meg selv har jeg kun positive opplevelser med skråtak. ikke dermed sagt at det ikke finnes rom med skråtak med dårlig lyd, men det gjør det jaggu i vanlige rom også. det blir veldig enkelt å missledende å si at rom med skråtak skule være noe dårligere en firkantede rom. hørt om stående bølger?
    Det er et fint uttrykk de bruker i enkelte andre land som er slik:

"A little knowledge is a dangerous thing"

Må gjøre dette litt kjapt nå,
    Men et par spørsmål som du kan tygge på kan jeg hi deg før leggetid....

kort om skråtak:
    Konstruksjoner som fokuserer refleksjoner mot en midtlinje(som omfatter sentral lytteposisjon) bør for all del ungåes. Effekten er en OPPHOPNING av stående bølger i midtdelen av rommet, samt en økt diffusjon, med manglende absorbsjon, som gir fullstendig uforutsignare og uanalyserbare kansellasjoner av frekvenser på flankene av rommet. man er altså nødt til å behandle for noe svakere, men FLERE problemområder ved en slik løsning. Der rektangulære rom, gir en svært forutsigbar, og dermed lettbearbeidbar respons.
    Skråtak gir deg også kraftigere, tidligere og mindre diffuserte tidligrefleksjoner, i motsetning til om et rom med samme areal hadde vært rektangulert.

Skråtak vanskeligjør også den noe forenklede, men ikke desto mindre gyldne tommelfingerregel om at høyttalerne bør være nærmere lytte posisjon enn kilder til tidligrefleksjoner (tak, sidevegger)

Generelt kan jeg si at ikkejevne vinkler som et utgangspunkt er mest ønskelig i rom der en har ikke forutsigbare utgangspunkt for lyd, og ikke forutsigbare punkt for lytting på lyd (som i forholdet instrument-mikrofon i et opptaksrom)
    I lytterom og kontrollrom er det mye mer ønskelig med et mer kontrollert utgangspunkt. ALLE(de fleste) proffesjonelle kontrollrom er rektangulære i sin utforming. Det er bearbeidingen innenfor dette, da spesielt absorbsjonen som bygges i ujevne vinkler i forhold til dette av rent masse og tetthets og hjørnefjernende grunner. Ikke reflektive flater.

Vinkel ut(som skråtak( er nesten ikke benyttet, det er derimot vinkel inn(eller enda bedre oval inn) som kan ha heldige egenskaper.

Kort om lytterom:
    I motsetning til de fleste akustiske miljøer, har lytterom en del forutsigbare egenskaper som en med fordel kan utnytte for å bearbeide rommet lettere mot et mål.

-En vet hvor lyden kommer fra(høyttalerne), en kan derfor unngå uønsket spredning av lydenergi fra disse ved absorbsjon på vegg, og spesielt hjørner bak disse.
    -En vet hvor lyden skal høres hen, en kan derfor oppnå fokusert absorbsjon av kansellerende tidligrefleksjoner fra fokusområder rundt lytteposisjon, samt fokusert diffusjon av problemområder fra de påfølgende(deriblant bakvegg).
    Skråtak, igjen, vanskeligjør dette.

Ignorance is a bliss, indeed :-?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    teori og praksis er ikke alltid enige. jeg mener at skråtak ikke utgjør et problem, du mener noe annet. det er helt fair det. de som vil høre at det null problem med hjemmekino i et loftsrom med skråtak kan komme på demo når som helst.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    teori og praksis er ikke alltid enige. jeg mener at skråtak ikke utgjør et problem, du mener noe annet. det er helt fair det. de som vil høre at det null problem med hjemmekino i et loftsrom med skråtak kan komme på demo når som helst.
    Så etter først å ha prøvd deg med vitenskapelige argumenter, som kom til kort, sier du nå at disse kke er viktige, i og med at teori og praksis er forskjellige.

La meg fortelle deg en ting, jeg har ikke bare teoretisk men også utstrakt praktisk erfaring fra å bygge rom, mest til profesjonell bruk.
    Skråtak er rett og slett helt ute å kjøre i et lytterom, forteller all min erfaring meg, praktisk og teori inkludert.

Rommet ditt låter sikkert kjempefint, med litt kjærlighet kan de fleste rom gjøre det...... Jeg ser likevel ingen grunn til å la folk sitte igjen med en missoppfatning om at skråtak under noen omstendighet skulle være et spesielt heldig utgangspunkt generelt.

Dvs. det er absolutt ingen grunn til å ty til loftet hvis en har andre rom som egner seg.

Newcomer Spitfire sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge personen som bygger/har rommet er fornøyd så spiller det vel ingen trille hva som er best og ikke.

Tviler ikke på alt som ble sagt, men til syvende og sist så er det brukeren som skal være fornøyd.

Dette var ikke for å være vanskelig, men bare en liten kommentar.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •