Hvor stort rom trenger man? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Et stort rom er mye enklere å få til lydmessig. Et lite rom har et hav av bassproblemer og tidlige refleksjoner. Til film kan man komme unna slikt til en viss grad, men til musikk hvor slikt er mye mer kritisk kan det fort bli krise.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Et stort rom er mye enklere å få til lydmessig. Et lite rom har et hav av bassproblemer og tidlige refleksjoner. Til film kan man komme unna slikt til en viss grad, men til musikk hvor slikt er mye mer kritisk kan det fort bli krise.
    Ja ser den. Har nå "hjemmekino" i stua. Blir kanskje bra med noen akustikk plater eller noe på veggene. Er en passe stor naken stue. Noen nettbutikker som har dette?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha rommet primært for hjemmeKINO, så ville jeg seriøst vurdert å benytte veggmonterte høyttalere fremme og montert dem på rekke under lerretet.

Gulvstående ville jeg vært tvilende til. De må ha plass fra sideveggene og frontveggen, samt da blir lerret veldig smalt og så får du refleksjoner fra det i sidene på høyttalerne.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    ...ville jeg seriøst vurdert å benytte veggmonterte høyttalere fremme og montert dem på rekke under lerretet.
    Glenn Olofsson (eller noe sånt) tester noen slike i siste (bokstavelig talt!) utgave av Hjemmekino, hvis jeg ikke tar feil. Ville som trådstarter sjekket dette ut. Kan gi et ganske fint og greit resultat i så lite rom.
    Har et lite rom jeg også, får gulvstående til å funke på en måte, men bassen er alt annet enn perfekt. De tiltak jeg har roer ned mellombassen, samtidig som toppen rundt 63 Hz får herje fritt, hadde dette vært en permanent løsning ville jeg begynt å se meg om etter Helmholtz resonator. Noe å tenke på for trådstarter, hvis det er plass i eksempelvis det bakerste venstre hjørnet. Anbefaler også demping av tidlige refleksjoner fra tak, sidevegger og dør bak sitteposisjon. Fordelen med små rom er at en absorpsjonsplate vil dekke en større prosentandel av harde flater sammenlignet med en vanlig stue. Dermed trenger man ikke ruinere seg på akustiske tiltak, man kan til og med spandere på seg et fint motiv, f.eks. bilde av (natte)himmelen i taket! (Se orso's link). Samtidig må man passe på å ikke ta av (som meg, hehe) og overdempe. Da blir det dødt og kjedelig. :-|

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Miste

Sitat Opprinnelig postet av artur79
    Glenn Olofsson (eller noe sånt) tester noen slike i siste (bokstavelig talt!) utgave av Hjemmekino, hvis jeg ikke tar feil. Ville som trådstarter sjekket dette ut. Kan gi et ganske fint og greit resultat i så lite rom.
    Har et lite rom jeg også, får gulvstående til å funke på en måte, men bassen er alt annet enn perfekt. De tiltak jeg har roer ned mellombassen, samtidig som toppen rundt 63 Hz får herje fritt, hadde dette vært en permanent løsning ville jeg begynt å se meg om etter Helmholtz resonator. Noe å tenke på for trådstarter, hvis det er plass i eksempelvis det bakerste venstre hjørnet. Anbefaler også demping av tidlige refleksjoner fra tak, sidevegger og dør bak sitteposisjon. Fordelen med små rom er at en absorpsjonsplate vil dekke en større prosentandel av harde flater sammenlignet med en vanlig stue. Dermed trenger man ikke ruinere seg på akustiske tiltak, man kan til og med spandere på seg et fint motiv, f.eks. bilde av (natte)himmelen i taket! (Se orso's link). Samtidig må man passe på å ikke ta av (som meg, hehe) og overdempe. Da blir det dødt og kjedelig. :-|
    Men må lydisolere rommet , mister vel litt av plassen da og:/

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0