Størrelse på "kinorom"?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Størrelse på "kinorom"?

Jeg har ett rom nede i kjelleren jeg ikke bruker. Dette har jeg nå tenkt å bygge om til "kinorom". Men jeg er litt usikker på dette med størrelse og "format" på rommet.

Rommet er ca. 5m * 6.5m "stort". Jeg har to planer i hodet akkurat nå.

1. La rommet ha den størrelsen det har og "sitte på tvers" av rommet med god avstand til sideveggene. Dette er jo det enkleste valget om ikke annet.

2. Sette opp en vegg på langs av rommet så "kinorommet" blir ca. 4m * 5m "stort" og da sitte "på langs" som de fleste kinorom jeg har sett. Litt mer jobb men helt klart mulig. Akkurat målet "4m" kommer av at det blir en naturlig plass å sette veggen på grunn av en takbjelke. Blir alternativ 1 valgt kommer jeg til å bruke takbjelken til å henge projektoren i.

I tillegg til dette rommet finnes det en "krok" på ca 1m * 1m som jeg tenkte å bruke som "teknisk skap". Så rommet kan bli helt uten kanter og hjørner med små grep.

Rommet har kun to små vinduer som jeg kommer til å blende av permanent så jeg får 100% lyskontroll. Utstyrsvalget har jeg allerede klart for meg.

Spørsmålet koker vel ned til om det er noen lydmessige fordeler/ulemper ved å bruke "hele rommet" og ha god avstand til sideveggene fra sitteplassen(e). Jeg vil da få såpass god plass på sidene at jeg kan ha noen frittstående hyller på den ene siden- og den "obligatoriske" popcorn-maskinen på den andre.

Jeg er ingen absolutt lydfreak og det meste vil være et løft fra hvordan jeg har plassert tingene i dag. Men er det "gjørbart" med alternativ 1?

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ville ha brukt hele rommet det er veldig greit med litt avstand til side ht. så slipper du og lyden rett på deg lissom... rommet mål er egentlig ganske bra

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Christian
    jeg ville ha brukt hele rommet det er veldig greit med litt avstand til side ht. så slipper du og lyden rett på deg lissom... rommet mål er egentlig ganske bra
    Takk for svaret. Går jeg for den løsningen så er det bare å rulle ut et teppe samt male veggene og taket sort. Så det ville være det absolutt enkleste. Med denne løsningen vil jeg tro at den totale opplevelsen; altså med lys i rommet; også kan bli bedre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •