Bygge kino i kjellerstue - trenger tips!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge kino i kjellerstue - trenger tips!

Hei og hopp!

Jeg har nettopp flyttet inn i "nytt" hus, og har fått en litt "mindre" optimal kjellerstue med på kjøpet.
    For det første er den i minste laget, og for det andre har den et lite "utstikk" i den ene enden. Har skissert kjapt i paint (se vedlegg).

Har et par selvbygde subber på 45(b)x45(d)x82(h) som blir stående i hjørnene i front. Har også konkludert med at det blir et sett med Jamo D500-høyttalere, der frontene blir hengt rett over subbene, mer eller mindre helt inntil sidevegg. Har også en Epson TW2800 fra før, samt "alt" jeg trenger av forsterkere og sånt :-)

Det jeg spekulerer mest på er lerretet, og plassering av dette. Jeg har et Dreamscreen V2 Dynagrey 203cm fra før, men avstanden mellom subbene, når de står helt inntil gulvlistene, er 202cm. Det blir altså noe trangt :-)

Slik jeg ser det har jeg tre alternativer:
    1 - bruke det gamle lerretet og henge det sånn at det kommer foran subbene. Fronthøyttalerene blir da delvis dekket av lerretet (dog ikke mye).
    2 - kjøpe lydtransparent lerret som dekker hele bredden av rommet, og henge dette foran frontrekka. (Et problem med dette alternativet er å få lang nok kasteavstand til projektoren.)
    3 - kjøpe mindre lerret, sånn at det går mellom subbene og dermed kan festes til frontveggen. Ser dog på dette som en nødløsning.

Hva sier ekspertene? :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noen formening om dette nå i julestria?

Har forsåvidt gjort meg opp en formening sjøl, og tror det blir noe sånn som dette:

Legger subbene mine på siden i første omgang, til jeg (en eller annen gang) orker å lage nye kasser til dem, som passer bedre inn. Kjøper lydtransparent duk og lekter ut ca.20cm så det går klar for D500-ene med litt margin. Tenker jeg lager lerretet ca. 265cm bredt, så blir det ca. 15cm kant mot sideveggene på hver side.

Noen tanker om dette da?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok det er mulig og kjøre lerretet helt ut med den korte kaste avstand. men Da er jeg ute på tynn is her kjenner jeg. tok ett lett søk på kaste avstand 363 da har jeg tatt av 50 cm til stor pj og bredden på lerret minus 10cm kanter da bilde på 277 så sitter en igjen med disse . så muligheter det jo om en ser etter.

Find Projectors By Feature

Så lykke til .

Newcomer toref sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke mye innsikt å dele her, men har bestemt meg for transparent lerret selv så jeg er spent på hva du ender opp med og hvordan resultatet blir.

En ting forresten - jeg legger merke til at mange anbefaler å sette fronthøyttalerne tilnærmet midt på lerretshøyden. Dette er jo en veldig smal sak å forandre i oppsettet ditt da det ser ut til at du har en helt glatt frontvegg.

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste sier vel at man skal ha (front)høyttalerene ca. i ørehøyde? Det er ihvertfall det jeg har tegnet inn. Men, jeg ser poenget med å dem midt på lerretshøyden, ja.

Har fått lerretsduken og høyttalerene nå, eneste problemet med det var at avshop har sendt meg hvite høyttalere, og ikke svarte sånn som jeg bestilte. Regner dog med det ordner seg på et vis.

Driver og spekulerer en del på receiver også, tror det er på tide å bytte ut den gamle Marantz SR4200'en Tror jeg har konkludert med Onkyo TX-NR609B, men NAD T748 ser ganske grei ut, og det gjør forsåvidt H/K AVR265 også.

Sikler også litt på denne: Kinosofa - 3 seter CINEMA - Hjemmekino | Fnky furniture | Fnky
    Regner med det blir så jeg bestiller den også.

Newcomer toref sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det er så nøye med at de har samme høyde på veggen som ørene dine. Du kan jo bare vinkle dem litt nedover? Med høyttalerne midt i lerretet vil lyden komme fra senter i "handlingen."

Forøvrig er det et sant mareritt å velge utstyr synes jeg. Det er så mye bra å velge blant!

Mvh

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •