Hjelp til utforming av kino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til utforming av kino

Jeg har et dedikert rom under terrassen som skal bli kino. Rommet er 4m x 5m. Bør lerretet være på langveggen eller kortveggen? Er blitt anbefalt å ha lerret på langveggen...
    Har lagt ved en tegning av rommet.

Takhøyden er ca 2,2m. Det er innstøpt 5cm rockwool med lekter mellom i taket. Alle veggene er av betong. Alle veggene er fôret ut og isolert, men ingen er gipset. Det er leilighet på motsatt side av skilleveggen av betong.

Jeg har ei bod i forbindelse med kino- rommet som kan brukes som teknisk rom. Her kan jeg ha forsterker, PS3, bluray etc...

What do i do?

Er det en god idê med eget tekn. rom?
    Hvilken vegg bør lerret plasseres?
    Bør jeg lage en bue i hjørnene i rommet? (gjenklang..??)
    Veggene vil bestå av 1 eller 2 lag med gips, alt etter hva det er plass til. Bør veggene deretter dekkes med filt-duk?
    Hva bør gulvet bestå av?
    Hva bør taket bestå av? Har lav takhøyde, så kan ikke fôre ned mer enn 3-5cm for å unngå å skalle oppi projektor.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teknisk rom er en god idé, utstyr som forsterker kan stå mer åpent der og få bedre avkjøling, du slipper støy fra slikt som avspillere og det vil bli mer ryddig inne på kinorommet.

Jeg vil personlig plassert projektor i kortvegg, i og med at du da har mer fleksibilitet i forhold plassering av projektor, samt i forhold til størrelse til lerret.
    Og du du vil trolig også kunne lettere få plassert høyttalere, da med tanke på surround-høyttalere.

I forhold til gjenklang, har jeg ville testet med litt forskjellige materialer med en slik kalkulator: RT60 Acoustic Reverb Calculator
    Med den kan du legge inn materialer og kunne beregne etterklangstid ved forskjellige frekvenser. Du kan også teste hva forskjellige materialer på de respektive flater utgjør og dermed få en liten pekepinn på hva som kan gjøres. Hvis du skal være mer nøyaktig, så må man ta målinger ETTER at alt som skal være i rommet er på plass, og deretter ta nødvendige tiltak for å angripe akustikkproblemer som skulle være der.

I forhold til en eller to gipsplater, så er oftest to bedre enn en. Men i forhold til hva som trengs i det rommet der. så har jeg ville testet litt med den kalkulatoren jeg linket til. Prøv å sett litt forskjellige materialer på vegger, tak og gulv.

Det enkleste i forhold til taket vil trolig å være å dekke med en form for akustikkplater.

Et lite tips er å bruke forskjellig materiale/akustiske tiltak på flater som er parallelle med hverandre. Altså, ikke briuk samme materiale på høyre og venstre vegg, foran og bak eller gulv og tak. For eksempel tregulv med tungt teppe(Som absorberer lyd), tak med akustikkplater som diffuserer(reflekterer lyd i alle retninger), diffusor i bakvegg, filt-duk i framvegg, akustikkplater på venstre vegg og diffusor på høyre vegg. Om du vil bruke samme type på to flater, så sørg for at disse er i forskjellig tykkelse, slik at de ikke har identisk egenskaper.

Alle de tiltakene som jeg har ramset opp vil kunne hjelpe en del i forhold til frekvensområdene oppover, men i forhold til de laveste frekvensene vil man ofte bli nødt til å benytte seg av andre tiltak. Men disse har jeg ville ventet med til at alt annet er på plass. Høyttalere, møbler og plassering av disse vil ha innvirkninger, og det er vanskelig å forespeile hvilke frekvenser som blir problematiske.

Håper du har fått noen pekpinner :grin:

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei thaugv

Du har ganske samme utganspunkt som meg, bare du har litt større rom.

Kan ikke se hvilken takhøyde du har.

Jeg hadde laget en baffle wall med lydtransparente lerret i veggen vekk fra dør, dvs den som er 4m. Iom at du kan ha skjulte høytalere bak vil da kunne ha et bredere bildet. Iom at lengden på rommet er 5meter så bør dette var greit.

Sjekk ut min byggeblogg og hjemmekino så kan du jo se om du kan benytte deg av noe av det jeg har gjort.
    Akkustikken min er meget bra i rommet mtp lyd/film.

Stian

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •