Hjelp til utforming av kino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til utforming av kino

Jeg har et dedikert rom under terrassen som skal bli kino. Rommet er 4m x 5m. Bør lerretet være på langveggen eller kortveggen? Er blitt anbefalt å ha lerret på langveggen...
    Har lagt ved en tegning av rommet.

Takhøyden er ca 2,2m. Det er innstøpt 5cm rockwool med lekter mellom i taket. Alle veggene er av betong. Alle veggene er fôret ut og isolert, men ingen er gipset. Det er leilighet på motsatt side av skilleveggen av betong.

Jeg har ei bod i forbindelse med kino- rommet som kan brukes som teknisk rom. Her kan jeg ha forsterker, PS3, bluray etc...

What do i do?

Er det en god idê med eget tekn. rom?
    Hvilken vegg bør lerret plasseres?
    Bør jeg lage en bue i hjørnene i rommet? (gjenklang..??)
    Veggene vil bestå av 1 eller 2 lag med gips, alt etter hva det er plass til. Bør veggene deretter dekkes med filt-duk?
    Hva bør gulvet bestå av?
    Hva bør taket bestå av? Har lav takhøyde, så kan ikke fôre ned mer enn 3-5cm for å unngå å skalle oppi projektor.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jøsses, da jeg så på tegningen så det jo ut som rene betongbunkeren! :shock:

Tror rett og slett at du kan feste et dobbelt gipslag rett på lektene, både i tak og på vegger. Da er jeg mer redd for lydlekkasje gjennom dørene. Her bør du bruke lyddører, eller bygge om lettdørene (som du antakelig har).

På gulvet ville jeg ha brukt trinnlydplater med spon oppå, og så lagt teppe. Du bør ikke bygge bue i hjørnene hvis du ikke er en erfaren snekker. Jeg ville heller ha kuttet opp trekantede biter av Glava/Rockwool og stablet disse i hjørnene bak høyttalerne. Disse kan kles med molton. Og siden du skal bygge dette som kino er det nok best å bruke en av kortveggene til lerret og høyttalere. Da har du mulighet til å få litt avstand til lerret, spesielt hvis du har tenkt deg to stolrader.

Når det gjelder overflaten til vegger og tak er det enklest å bruke gipsen slik den er, sparkle og male med matt maling. Eventuelt kan du ha ett lag gips og ett lag ferdigmalte Huntonit/MDF-plater.
    Rammer med akustikkplater kan du enkelt bygge selv, slik at rommet kan fintunes mtp 1. og 2. gangsrefleksjoner fra høyttalerne.

Kjempefint med eget rom til elektronikken. Husk at du da må få tak i IR-transmittere og receivere slik at anlegget kan styres. En hjemmekino er etter min mening mest vellykket når alt av anlegg kan skjules. Nå kan man jo også bruke lydtransparent lerret slik at også høyttalerne kan skjules.

Edit: ser at denne tråden ligger under litt feil kategori. Burde muligens legges til under AV rom konstruksjon/optimalisering. Da vil du få flere svar siden det er mye mer trafikk der. Tråden kan flyttes hvis du sender en melding til en av moderatorene.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •