Lage "lyddør" av vanlig innerdør

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lage "lyddør" av vanlig innerdør

Hei

Har en vanlig innerdør jeg gjerne skulle ha gjort noen tiltak på for å dempe lydgjennomgangen. Noen her som har noen gode, enkle tips? Lønner det seg å dempe den på innsiden, eller utside, eller begge? Eller spiller det liten rolle?

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tok rett og slett å skrudde 2 lag gips rett i døra, på siden inn i rommet.
    Det ble mye mindre lydgjennomgang men man kan helt sikkert gjøre dette finere og bedre enn jeg har gjort det. Det var mest for å spare 5000,- på slippe å kjøpe lyddør. Enda.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan blir det med vekt på døren når du gjør dette?
    Tåler normale hengsler dette, eller har du gjort noe med dem også?

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det enkleste du kan gjøre er å montere pakningslister på anslaget til døra, ei formpressa dør med 2mm klaring rundt demper ca 20 db. med pakningslister demper tilsvarende dør omkring 26db.

Hvis det ikke var nok kan du forsøke med gips/mdf, hvis det er ei dør med snapp-in hengsler må du i hvertfall passe på at hengsla er skrudd i dørbladet.
    For å få maksimal demping vile jg brukt ei plate som var like stor som dørkarmen da montert på den siden der dk liger slett mot db, og selvfølgeligt med pakningslist mot karmen.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan dempe den enda bedre med å først skru på en 5cm tykk karm rundt døra av for eks glattkantlister i en passende dimensjon (21 x 48mm). Så legger du 50mm Glava inn i karmen, og setter på ett lag gips og ett lag MDF eller Huntonitplater ytterst. Da vil du oppnå god demping, og døra tåler mye mer enn om du hadde brukt gips ytterst.
    Bruk klemmepakninger i karmen slik at døra tetter 100%, slik andre har foreslått.

Som tidligere nevnt må du sørge for at hengslene tåler den ekstra vekta. Jeg tror jeg ville ha satt på ihvertfall en stålhengsel i tillegg til de to du har allerede.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •