Perforerte gipsplater utenpå akustikkplater vs. kun akustikkplater

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Perforerte gipsplater utenpå akustikkplater vs. kun akustikkplater

Jeg har fått en stabel med perforerte plater som er demontert fra et "cost no object"-auditorium/kino som nå skal bygges om. De er laget av et gips-aktig materiale men visstnok mye hardere, perforert og med filt på baksiden. De ligger lagret i Oslo, så jeg har ikke sett de med egne øyne ennå, men fått tilsendt et bilde:

-img_0532-jpg

Ut fra det jeg har lest skal de monteres utenpå mineralull, min. 50 mm tykk. Ser for meg at de da monteres utenpå f.eks. akustikkplater.

Hva blir effekten av å montere slike plater utenpå 50 mm akustikkplater kontra og bruke kun 50 mm akustikkplater trukket med stoff?

Er det først og fremst snakk om estetikk?

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De platene var jo flotte! Ser ut som om de er finerte? Ellers vil jeg anta at de reflekterer mer lyd enn moltontrekte akustikkplater.

Ikke godt å vite hvilken type du har fått tak i. Fant en link hos Danoline designpaneler, som ligner litt på perforeringen dine plater har. Måleresultatene varierer litt med hvor stor hullprosenten er i forhold til platene. Her er et eksempel:

http://no.danoline.com/Files/Billede...l_Globe_NO.pdf

Du kan jo dette med målinger og kunne jo ta noen testmålinger når du får hentet dem. Det hadde vært spennende!
    Kan også nevne at platene skal ha minst 50mm mineralull bak for å oppnå ønsket effekt.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, de er finert med eik, visstnok temmelig kostbare. Kompisen som skaffet de stod med den første plata halvveis oppi containeren da han ringte og lurte på om jeg var interessert Man takker jo ikke nei til slikt?

Hullprosenten vet jeg dessverre ikke noe om, ei heller hullstørrelsen. Jeg har googlet meg frem til samme info som deg, men ble etter hvert usikker på effekten kontra å bruke helt vanlige akustikkplater med stoff

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må da reflekteres ganske mye høye frekvenser fra en så hard overflate? Men de var jo snasne å se på, da! Falt rett inn i min smak i alle fall, så jeg tror jeg ville fått til noe med de der. Dekke en trekantet gulv-til-tak-i-hjørnet bassfelle eller fire, f.eks.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var jo veldig pene plater. Ganske heldig som fikk deg disse gratis

Vil vel fungere som en blanding av diffusjon på høyere frekvenser (siden hullene er så små og tette sammen) pluss demping med en absorberende flate under?

Minner meg litt om platene som er på et lytterom som er på den tråden som heter av-rom/lytterom til inspirasjon

Har forsåvidt masse lignende plater i forelesningssalen på skolen. Virker som de er der rett og slett for å spre stemmen til foreleseren litt bedre i rommet. Tror ikke de har noen demping under disse men virker som det er noen litt porøse gipsplater eller lignende.

PS! Fant siden med det rommet: http://avforum.no/forum/av-rom-konst...rasjon-23.html

Nederst på den siden der, blir litt annerledes men samme utgangspunkt? Disse ska det visstnok være demping bak.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne typen plater er veldig vanlige i offentlige rom og rom hvor man ønsker en slett overflate som er lett å holde ren, men samtidig har kontroll på akustikken. Man ser de ofte i auditorier, kongressaler, osv.

Det er mulig de faktisk reduserer muligheten for å overdempe rommet selv om man dekker et større område. Jeg leste et sted at de diffuserer fra 10-12000 Hz og oppover (avhengig av hullprosent og hulldiameter) og absorberer under dette. Jeg så også noen absorbsjonstabeller hvor de, eller rettere sagt plater som likner på disse, har en absorbsjonskoffisient på 0,3-0,4 ved 125 Hz forutsatt montert som nevnt i 1. post.

Vel, det blir spennende å se, skal sørge for å rapportere tilbake.

EDIT: nå har det seg slik at vi faktisk har et firma i nærområdet som er nærmest ledende på slike veggpaneler, Trysil Interiøtre. Der fant jeg en del dokumentasjon http://www.trysil-interiortre.no/bro...fra_SINTEF.pdf

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fantastiskt