Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR -

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 1 av 13 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 242
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR -

Tja, da står nesten råbygget klart - der jeg har sikret meg en 21,5kvm "hule" uten vinduer og med bærende 20cm og- eller yttervegger på alle sider. Rommet ligger allikevel med barnerom på alle kanter, så det må lydisoleres godt.

Dette blir selvsagt det HELT siste rommet som vil gjøres klart i huset, det har kona gjort ettertrykkelig klart, men det er jo uansett ikke noe i veien med å dagdrømme og planlegge litt før det i en fjern fremtid kanskje blir noe av??

Jeg velger derfor å legge ut planene kontinuerlig her på forumet, så får en heller godta at dette ikke er noe som blir satt ut i live helt med det første!

Vitale mål (før utforing):

Bredde: 3,67m
    Lengde: 5,74m
    Høyde: 2,5m

Først; dette blir ikke en batcave! Jeg har gått i den "fella" tidligere, og endte opp med en Emil-hytte som stort sett fungerte nettopp som det; en ensom "spikkebrakke" jeg fikk stadig mindre lyst å besøke. Jeg kommer allikevel ikke til å velge helt lyse toner, men definitivt legge stor vekt på bruksglede og "happy good feel" i fargevalg fremfor å kun vektlegge maksimal dynamikk osv. Målet er jo å få kona og ungene til å gidde å bruke herligheten!

Fronten vil bygges som en baffelvegg med lydtransparent lerretsduk. Bak baffelveggen vil jeg plassere LCR + 2 subber, som får holde i første omgang.

Lerretsstørrelsen blir typisk 3m bred, og da i 2.35:1.

Projektoren blir værende inne i rommet, for selv om det hadde vært fett å fått plassert den i et annet rom ble det for vanskelig i praksis i dette tilfellet.

Alt av utstyr plasseres i teknisk rom bak i garasjen og styres med Crestron Prodigy.

Når det gjelder lysstyring og slikt tror jeg det utgår sånn i første omgang - antar det derfor blir noen enkle LED-greier med dimming og bryter i rommet. Får jeg plutselig masse penger mellom hendene får jeg vurdere en DMX512-styrt LED-variant, men det kan jo jo også eventuelt ettermontere.

Møblement blir typiske kinostoler i bakre rad, typisk 4-5stk, og gjerne en treseter med motoriserte kinostoler i front.

Kommer også til å behandle rommet akustisk, da med hovedvekt på diffusjon og bassabsorbsjon da jeg ikke har råd til den effekten som kreves om jeg skal begynne med komplett "dødroms"-absorbsjon i tillegg. Om det blir litt mye klang i rommet skal jeg klare å leve med det, poenget er å ikke drepe effekten i for stor grad slik at en klarer seg med noe lydmessig som ikke trenger å koste en halv årslønn.

Kommer tilbake med flere skisser!

Trinn 1 - lyddempingen

Enkelt prinsipp; rom-i-rom, men jeg legger da stor vekt på å ikke stjele for mye av rommets disponible areale, så det blir til at jeg bruker Auralex sine Resilient channels i både vegg og tak.

På gulvet bruker jeg Auralex U-boats og stenderverk + isolasjon. Jeg dropper varmekabler i gulvet, det får være grenser for luksus selv om det selvsagt hadde vært veldig praktisk...

Jeg legger to lag gips på dette, med Green Glue mellom. På gulvet kun spon, dette er i en kjeller, så der dropper jeg flere lag.

Dette er for øvrig bare en av mange måter å løse "rom-i-rom" på, en kan selvsagt også bare kjøre standard stenderverk med avstand til vegg og tak, alternativt lydbøyler, men alt dette tar langt mer av rommets disponible plass og ikke minst takhøyde.

Ventilasjon er av den balanserte typen, men da kun med utsug. Det skaper sikkert litt overtrykk da lyddøren i stor grad er lufttett, men bør ikke by for alt for store problemer skulle en tro. Luften finner alltid en vei ut... Dette får jeg sjekke med ventilasjonsleverandøren.

Lyddør, i første omgang "kun" en, men hvis den ikke duger alene må jeg til med to dører og luftlomme mellom.

Så der står planene så langt, flere oppdateringer kommer plutselig!

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --hjemmekino_oversikt_etasje-jpg

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --hjemmekino_oversikt-jpg

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --hjemmekino_oversikt_2-jpg
    Sist endret av lygren; 05-17-2014 kl 19:22

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Denne tråden gleder jeg meg til å følge med på fremover.
    Utgangspunktet er ihvertfall veldig bra.

Titt gjerne innom rommet jeg bygger i disse dager.
    Skulle såklart hatt større budsjett,men det er flere rom i huset som også skal fikses.

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ost-363-a.html
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaså fått godkjent byggetillatelsen alt nå?! Gratulere så mye med byggestart! Er jo en kjempe artig og slitsomtid dere har i møte!

Jeg har jo selv bruk A. RC skinner i mitt prosjekt, veit ikke hvordan det fungerer enda, men var greit og montere! Men du må ha tunga rett i munnen! De skinnene blir fort "borte" når du begynner med lag 2.. Klart nå har jo jeg skrå tak samt at jeg bruker A. Dempe matter...

Ser frem til en ny god bygge tråd! :-D

Når skal huset stå ferdig?

Stian

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det bare å melde seg på tidlig! Dette er et prosjekt jeg virkelig gleder meg til å følge.

Intermediate Brusveen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Skien
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjølv om det høres ut til at det ikkje blir "bygging" med det første så skal det bli artigt og følge med og snappe noen tips og triks

Du får ha lykke til med planlegginga

Har du noen tanker på når du ser for deg at alt skal stå ferdig?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg har stått og murt i over 3 uker nå fra 07.00 til åtte-ni på kveldinga hver dag i mer enn tre uker nå, og jammen meg har vi ikke klart å få opp hele råbygget allerede med unntak av taket som kommer til onsdag. Har god hjelp fra både profesjonelle og familie, men som du sier - FOR ET SLIT!! Jaja, er vel kanskje derfor jeg trenger å planlegge litt rundt kinoen, som gjerne er gulroten for min del.

Jeg har brukt kvelden på å planlegge litt flere detaljer. Jeg går som nevnt for baffelvegg, og i kombinasjon med et høyttalersystem fra Procella (P610 som LCR, 2x P15 subber, P8 surrounder) trenger ikke frontveggen bygge ut mer enn rundt 30cm inklusive lerretet. Surroundene kasser jeg inn i taket, der jeg også plasserer spotter og ventilasjon.

Foreløpige skisser vedlagt!

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --hjemmekino_ovenfra-jpg

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --hjemmekino_frontvegg-jpg

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --hjemmekino_bak-jpg

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --hjemmekino_front-jpg

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fine tegninger lygren! Blir helt sikkert helt konge!

Lite spm, hvorfor snur du ikke rommet 180 grader? Iogmed at lerretet og baffel veggen bygger så lite er det vell god plass på innsiden av døra? det vell bedre og komme inn til "åpent" gulv isteden for og gå rett inn i stolene? Mulig det noen tekniske grunner for at du har tegnet det slik?
    kan jo hende det blir mer plass en det ser ut til på tegningen også da...

Stian

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lykke til, dette blir bra! :-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...ser plasseringen ble for høy på P610ene i skissen. Er heller ikke sikkert det blir P610, P6 eller P8 kan sikkert fungere helt fint de også. P610 krever bl.a. biamping, hvilket gjør det hele noe mer komplisert. I tillegg koster de skjorta...

Utstyret er jo egentlig ikke fastsatt, men ettersom denne type høyttalersystemet med slanke / avlange høyttalerløsninger er såpass viktig for å minimere plassforbruket i denne type rom er det uansett greit å ta med dette tidlig i prosessen. Det blir uansett en form for "proffe" LCR-høyttalere tilpasset denne type installasjoner!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Når det gjelder plasseringen av utstyret i rommet kan det nok tenkes at en 180-graders vri også ville fungert, skal se på det også som et alternativ. Er jo egentlig okke som hvor en plasserer høyttalere osv. men døra der den står... Takker for input - keep em´ comin!

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Ventilasjon er av den balanserte typen, men da kun med utsug. Det skaper sikkert litt overtrykk da lyddøren i stor grad er lufttett, men bør ikke by for alt for store problemer skulle en tro. Luften finner alltid en vei ut...
    >utsug.
    >overtrykk.
    >luften finner en vei ut.
    >lyddemping.

Her er det noe som ikke stemmer.

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Luften finner ingen vei ut... Nå begynner jeg å bli ferdig med grunnarbeidet i det ytre rommet, har fuget den vanlige døren og steike, NÅ begynner rommet å bli tett! Merker det når døren lukkes. Dessverre er det ikke mulig å få ting pottetett i det ytre skallet, men det innvendige rommet vil ikke luft ha noen som helst mulighet for å komme inn eller ut. Hos meg blir det to kanaler, inn og utsug.

Forresten hadde det vært interresant å høre hvilke stoler du tenker på bak? AVShop sine? Jeg trenger en 4-rer rekke selv, men må være "små" stoler, ta lite plass.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, må nok ha både ut- og innsug her sikkert... Kompliserer leggingen av kanaler noe, men det får en bare finne ut av. Jeg bruker Exvent aggregat, og i utgangspunktet skal kun "varm" luft føres tilbake fra f.eks. baderom osv, men da regner en jo alltid med at rommene har ventileringsevne seg mellom sånn i forhold til balanseringen av trykk. Dette rommet blir jo potte tett (forhåpentligvis) derimot...

Når det gjelder møblement blir det nok typisk DreamScreen sine stoler jeg kjører ja...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kommer til å få et heftig undertrykk i rommet, i allefall så godt undertrykk aggregatet klarer å skape. For eneste gangen det vil komme luft inn i rommet, er når døren åpnes.

Så du må nok kjøre på med 2 kanaler uansett hva.

Nå er jeg ikke kjent med Exvent sitt sortiment, men regner med at det er et lite søtt aggreget med varmegjennvinner?

Om så, har det normalt ikke så alt for mye å si hvor varm luften er, som føres tilbake eller ikke. Du vil ikke oppnå noe mer enn 70% effektivitet. Så om luften er 21 grader eller 28 grader i returen, så vil forsatt lufta inn ligge på rundt 19-21 grader.

Men du har helt rett i at det normalt kun er baderom og kjøkken som skal ha avtrekk i et hus. Soverom og oppholdsrom skal ha tilluft. Og man vil dermed i normale leiligheter få en balansert ventilasjon.
    Siden dette blir et pottetett oppholdsrom, så må du nok satse på både tilluft og avtrekk i rommet, for å kunne balansere det. Og så heller regulere luften slik at du har litt overtrykk i rommet.

Dette blir forhåpentligvis et spennende prosjekt, og man får håpe på at resultatet blir ennå mer spennende =)

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan bli bra, skal følge med her fremover (selv om det nødvendigvis må bli en stund til kinobyggingen starter!)

Ellers synes jeg at det var fornuftig å satse på et bra anlegg for balansert ventilasjon. Vi har det i vårt hus, og er veldig godt fornøyd. Du bør absolutt satse på et anlegg som er stort nok for hele huset, inkludert kinoen. Regner med at du har tatt høyde for dette, det ser jo veldig godt planlagt ut.
    Hos meg ble det ikke tatt høyde for kinotilbygget når installeringen av balansert ventilasjon ble montert. Det ble antydet at støy fra kinoen ville spre seg til resten av huset, selv med lydfeller. Jeg kan litt mer om dette i dag, og angrer på at jeg ikke inkluderte kinotilbygget med resten av huset.
    Har fremdeles mulighet til å sende varm utluft til anlegget, og vil muligens gjøre dette i fremtiden. Da må innluften til kinobygget også filtreres på en bedre måte, men dette er også enkelt å få til.
    Edit: Jeg kan også nevne at med balansert ventilasjon er det normalt sett åpning under dørene (Lista er flat under dørene, slik at det blir en luftspalte der). Dette sørger for at det ikke blir undertrykk i rom med avsug, for eks bad/toalett. Derfor vil ikke dette fungere hos deg, siden kinoen hos deg må være så tett som mulig. Du bør derfor absolutt ha både tilluft og avsug, og plassere disse så langt fra hverandre som mulig. Og ennå bedre: to avsug og to tilluftventiler, slik at effektivitet og mindre lufthastighet blir mulig...

Har du vannbåren varme i gulvene? I så fall bør du absolutt inkludere kinoen. I en kjeller kan det fort bli litt gulvkaldt, selv med dagens isoleringsstandarder. Jeg tror til og med at jeg ville ha lagt vanlige strømførende varmekabler i gulvet hvis du ikke har andre alternativer, selv om strømforbruket da blir noe høyere. Komformessig er det ingenting som slår gulvvarme i hvertfall.
    Lykke til med videre planlegging!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette her skal jeg følge med på Blir nok en rimelig heftig kino

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Gulvvarme blir - forutsatt at vi har økonomien til det - elektrisk, og jeg er helt enig i at gulvvarme er det mest behagelige...

Når det gjelder ventilasjon, er jeg ikke så redd for at støy i systemet, men vil prøve å legge noen lyddempede kanaler i kinoen for å dempe lydgjennomgangen noe uansett. Selve systemet har ikke noe problem med å håndtere både huset og kinoen, vi skal bruke et Exvent Perfect HP aggregat som skal levere mer enn nok effekt...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Byggeprosjektet er i full vigør, og kinorommet er som tidligere nevnt ikke det første jeg vil gjøre ferdig. Noe må jo imidlertid gjøres, ventilasjon og trekkrør må på plass før veggene pusses ned.

Jeg går for 2stk 50mm glatte avløpsrør til trekk av kabler, og kommer til å forhåndstrekke alt før veggene lukkes. Kjører inn HDMI, fiber (LC), Cat6 x2, signalkabel til subb, samt 7 høyttalerkabler. Tror jeg har det jeg trenger da. Styring av enheter blir enten via en extender koblet på Cat6-kablene, evt. via WiFi om jeg går for Crestron (blir ikke Crestron sånn i første runde uansett tror jeg...).

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --kinoventilasjon_bak-jpg
    Luft trekkes ut av rommet bak, litt i høyden for å få med seg så mye varme som mulig

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --kinoventilasjon_foran-jpg
    Ventilasjon i front, 2 tilluftsventiler plassert langt nede

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --kabelkaostilteknisk-jpg
    ...her samles kabelsalaten, i teknisk rom. Har trukket coax og 2x Cat6 til TV på soverom og takhus, mens jeg klarer meg med fiber og 2x Cat6 til stue-TVen. Til kinorommet blir det fiber, HDMI, subsignal samt 2x Cat6 på signalsiden, og 7stk høyttalerkabler, 3x 4cm2 og 4x 2,5cm2 Monster.

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --r_h-yttalerkabler-jpg
    50mm trekkrør til høyttalerkabler, skal legge inn enda ett til signalkabler.

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir helt sikkert knall! Følger spent med videre.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, er ikke så mye som skjer helt enda, men en kan jo begynne å tenke litt i det minste... De kanalene tok jo kanskje litt mer plass enn de helt optimalt sett burde, men ettersom jeg uansett hadde tenkt å ha kasser på sidene for spotter og høyttalere er det jo egentlig ikke noe større issue. Blir litt lavere kasser for å få plass til høyttalerne bare. I front har det jo null å si, der skal jeg ha baffelvegg uansett...

Uansett - first things first - få huset ferdig!

Side 1 av 13 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •