Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR - - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 8 av 13 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 242
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Har 5D MKII og flere passende linser, er bare lat, men mye mulig jeg bør løfte kvaliteten opp fra iPhone-nivå snart...

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hehe, tenkte jeg det ikke!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner jo å ta form dette. Må kanskje ta turen innom deg snart så jeg får oppleve før og etter.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av BEF Vis post
    Begynner jo å ta form dette. Må kanskje ta turen innom deg snart så jeg får oppleve før og etter.
    Ja, må bare komme en tur! Jobber en times tid hver morgen fra halv åtte til halv ni før jeg kjører innom, samt på kveldan... MEN - det er foreløpig komplett kaos på gulvet her, så kanskje vente til jeg får lagt på sponplater om noen dagers tid?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Et par skisser av rammeverket til baffelveggen som skal bygges i front. Venter med å dekke fronten til jeg får installert høyttalerne jeg tenker meg, blir en midlertidig løsning til disse kommer, men da dekket med standard høyttalerstoff / molton rundt.

Bygger dette også med 25mm stålstendre som jeg har liggende drøssevis av.

Bildebredde blir da ca. 300cm, og veggen bygges fra kant til kant av rommet.

Dybde 25cm, holder for det høyttalersystemet jeg med tider og stunder tenker å få plassert inn der... Vil heller ikke spise mer av rommet enn 25cm, har allerede tatt ca. 12cm rund baut på utlekting (ca. 4cm på avkoblere og 2,4cm på to lag plater) og selv om det er relativt minimalt ønsker en jo å beholde så mye som mulig av rommet.

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --baffelvegg-jpg

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --baffelvegg_2-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fine arbeidstegninger du lager. Hvilket program bruker du ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av normale74 Vis post
    Fine arbeidstegninger du lager. Hvilket program bruker du ?
    Er Sketchup, genialt gratisprogram som er relativt enkelt å lære seg (ta et par tutorials)...

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå var det morro å svinge innom tråden igjen! Dette blir dødsbra!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jobber fremdeles med himlingen og tatt et par bilder med speilrefleksjen. Er vanskelig å ta gode bilder av molton, og "videolyset" består av ei LED byggelampe, så det er ikke referansekvalitet selv med utstyret for øvrig i orden (50mm Canon F1.4 fastobjektiv).

Første bue synes jeg har blitt veldig fin i praksis. Ser kanskje ikke helt 100 ut på bildet her, men ser du det "live" er det lite som avslører et såpass ujevnt underlag.

Andre bue der jeg skulle spare meg for tid og droppe plate ble ikke like bra. Skjedde det som egentlig jo måtte skje; jeg drar plastlisten skjev når den ikke har en plate fastmontert. Får se om jeg orker å dra dette på plass skikkelig, evt. blir det bare som det blir med litt halvjalla bue som #2. Selv om trekking i disse listene går veldig greit er det jo ikke til å legge skjul på at dette er en enormt krevende jobb med veldig anstrengende forhold i taket, men så er det jo han perfeksjonisten i meg som begynner å mase da vettu... Får sove på det!

Ellers er det jo helt vanvittig vanskelig å få til å skjære disse diffusorene etter buen, ja nærmest umulig, så der har jeg stelt det i stand for meg selv... Det blir ganske grovkornet det hele, og det følger heller ikke buen 100%. Effekten er uansett dritkul, så med litt fintuning går det seg kanskje til...

Sliten .com!

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --hjemmekino-jpg

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --hjemmekino_5-jpg

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --hjemmekino_4-jpg

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --hjemmekino_3-jpg

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --hjemmekino_2-jpg

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dette blir knall, jeg! Husk også på at du ikke får noen lamper som skal lyse opp i taket, og da er det veldig vanskelig å se småfeil på moltonen.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hunsbedt; helt klart, den sorte moltonen skal du være temmelig klarsynt for å se feil i når den enten har spotter på som fungerer som glimrende blendere eventuelt når kinomørket setter seg med såpass lav refleksjon fra lerretet...

...da var det dessverre duket for iPhone-bilde igjen, hadde ikke tid til å rigge 5Den...

Bruker 2x 25mm stålstendre plassert inni hverandre, med U-boat under og dempetape over. Testet kjapt en 12mm sponplate (får ikke 22mm gulvplater før om et par dager), og selv det var stabilt som få og null og niks knirk. Stålstendrene har ikke noe problem med å håndtere vekta såfremt jeg legger u-boats med 30cm avstand samt stendre hver 30. cm.

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --bilde_gulv-jpg

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...ikke den helt store updaten her, men har stort sett fått ferdig moltontrekkingen i taket samt fisket frem de tre siste spottene i dag.

I tillegg har jeg ihjælskjært en diffusor, kostbar lærepenge, og dermed er det frem med papir og blyant og tegne inn kurven for hver enkelt plate i stedet på et ark som jeg deretter limer på plata og kapper til etter beste evne. Visste dette ville bli en møkkajobb, så sånn erre vel bare... Får jeg diffusorene på plass er det mye enklere med absorbentene.

Beklager drittkvalitet på bildene igjen, stresser såpass mye nå for å komme i havn her at jeg knapt rekke å knipse med iPhonen, så det får bli som det blir inntil videre... Skal få tatt noen flere med Canonen når jeg får litt flere akustikkplater på veggene.

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --bilde-2-2-jpg
    ...kappe kappe...

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --bilde-1-2-jpg
    Star Wars taket mitt, og opp ned kommer bildet her også av en eller annen grunn....

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg må også finne en bedre måte å skjule LED-snora på. Trodde kanskje en gummilist jeg hadde liggende skulle holde, som er på ca. 1,5cm, men det var ikke nok. Trenger altså en fleksibel list som jeg kan lime på moltonen rett under strippen slik at en ikke ser selve dioden. Finnes jo slike holdere i aluminium med frosta front, men de kan altså ikke bøyes og passer følgelig ikke... Fant også noen plastlister på Maxbo som kunne passet, men de ble for gjennomsiktige...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --hjemmekino_himling_1-jpg
    Fått kappet til og plassert 4 av 5 diffusorer mot buen nå, mye jobb, men blir bra!

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --himling-jpg
    Bruker festelister til å ramme inn og dekke området det projektoren senere skal monteres...

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --hjemmekino_himling-jpg
    ...og sånn ble det! Skal en pirke kunne hjørnene blitt enda litt bedre, måtte eventuelt skråkappet listene for å få innfestingen perfekt, men det får heller bli til en annen gang jeg plutselig får mye tid til overs...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor har du kjøpt disse diffusorene? Eller er det DIY?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av MML Vis post
    Hvor har du kjøpt disse diffusorene? Eller er det DIY?
    Disse heter Vicoustic Multifusor DC2; http://www.vicoustic.com/hifi-home-c...sion/panel/308. Fordelen med disse er bl.a. at du får de ferdig farget i enten hvit, grå eller sort og slipper dermed å måtte lakkere selv om en av disse fargene "treffer". De var også helt greie å sage i, så de lar seg tilpasse greit. Ulempen er prisen, ca. 650.- pr. plate (0,36kvm, 60x60cm), så å dekke store deler av himlingen slik jeg er gjort er jo en vel kostbar affære. Tenkte uansett det tidhen at dette både ville ha en viss effekt samt gi et særpreg og valgte derfor å allikevel gå for denne løsningen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette begynner jo virkelig å ta form! Kjenner godt igjen pirkemoduset Jeg tror alle (kanskje utenom Hunsbedt), har noen flaws her og der, men det er jo typisk at man legger mye mer merke til det når man står midt oppe i det selv. Ser ut til å bli helt knall dette her!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Dropper for øvrig de firkanta demperne rundt diffusorene. Får heller bygge inn litt demping bak moltonen ved behov, ble rett og slett bare "too much" når diffusorene allerede gjør såpass mye ut av seg...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --hjemmekino-jpg
    Baffelveggen begynner å ta form! Kommer i første omgang til å kun dekke den med molton, men til høsten skal jeg kle den med to lag spon og skjære ut til høyttalerne slik en baffelvegg skal bygges på skikkelig vis. Foreløpig vet jeg ikke målene på høyttalerne jeg skal ha inn, så det blir noe midlertidig frem til da. Veggen bygges med stålstendere på 25mm som er perfekt for formålet. Stenderne kobles av ved bruk av gummitape på sidene og nede og er i tillegg kun skrudd inn i de avkoblede stenderne i grunnkonstruksjonen.

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --hjemmekino_1-jpg
    Closeup av stenderverket i gulvet. Først U-boat, 2stk 25mm stendre lagt inn i hverandre for økt styrke og til slutt dempetape.

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --hjemmekino_2-jpg
    Måtte jo selvsagt være noe... Døra inn var dessverre satt inn for lavt og følgelig måtte jeg finne på noe lurt. Løsningen ble å bruke stenderne uten U-boats akuratt her, men kun dempetape oppe og nede. I tillegg 12mm spon i stedet for 24mm gulvspon, men da med mange stendere for at platen skal kunne håndtere trykket.

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --hjemmekino_3-jpg
    Sånn ble da dørpartiet... Blir sikkert helt greit når jeg får lagt en fin list rundt, og lydisolasjonsmessig tror jeg det har liten innvirkning. Med mange stendre under var også plata fin og stabil.
    Sist endret av lygren; 04-12-2014 kl 21:46

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir bra Lygren, Hvor mange diffusorplater har du brukt så langt??

Hvilken projektor planlegger du å bruke?

Side 8 av 13 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •