Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR - - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 7 av 13 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 242
    Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    Ettersom jeg er "allergisk" for små raslelyder tar jeg ingen sjanser og pakker inn festeanordningen til k-rørene i gummi...
    Kabelstrips i tillegg kan være en god og rimelig investering. Da flytter ihvertfall ikke gummipakningene på seg...
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av MorJohan Vis post
    Kabelstrips i tillegg kan være en god og rimelig investering. Da flytter ihvertfall ikke gummipakningene på seg...
    De ligger nå såpass i klem, og i tillegg har gummiforingene lim på den ene siden så jeg tror de bør holde plasseringen greit...

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir nok meget bra! Hva med å legge ut store bilder slik at vi slipper å klikke på hvert enkelt? Trådens lesbarhet løftes mange hakk på den måten.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nydelig kino du har på gang, Lygren!

Tenkte bare jeg skulle høre med deg om du har vurdert å ha kinostolene foran og liggesofaen bak? Personlig ville jeg tenkt at det ved kritisk titting på film (best mulig bilde/lyd) vil være en fordel å sitte litt mer oppreist og på denne måten kanskje være mer "med" i filmen. Selvfølgelig vil en trenge en noe større høydeforskjell bak/foran ved en slik løsning, men tror ikke det skulle by på noen store problemer.

Store blockbustere/action/3D-filmer kunne da nytes fra første rad, mens en kan legge seg mer nedpå bak ved litt mer avslappende titting, komedier/drama osv. Bare et lite innspill

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Har tegnet inn kinostolene i front og sofaen bak også, men problemet da er at jeg ikke får plass til mer enn 3 stoler i front. I tillegg ble det estetisk sett mye mer "kludder" i rommet, da stolene gjerne gjør litt mer ut av seg enn sofaen. Ellers er jeg forsåvidt helt enig i at det lydteknisk hadde vært en fordel å sitte litt høyere.

Takker uansett for innspill, ting er ikke spikra 100% her, så mye er fremdeles mulig å gjøre om på.

Jeg holder fremdeles på med å plate rommet, har tatt ett lag i taket og på ene langveggen, og har nå startet med andre laget på en ene langveggen med dempelim mellom. Kjører på med våtromsplater til "lageret" er tomt, som jeg tror funker helt greit i mitt tilfelle da jeg uansett skal kle alle vegger og tak enten med akustikkplater eller oppspent stoff. For de fleste andre prosjekter er gips sikkert et bedre valg.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, måtte jo skje, hadde trodd det skulle skje store ting i jula men sånn gikk det selvsagt ikke... Blir vel kino i 2017 en gang tenker jeg!!

NOE har jeg imidlertid fått gjort;

Vedlegg 108927
    Vatrer opp for plassering av avkoblere til stenderverk

Vedlegg 108936
    Disse bruker jeg på alle vegger og i taket

Vedlegg 108929
    Stenderne plassert på avkoblerne

Vedlegg 108930
    Lærte at billig er best; de lange skruene / festene som er laget for lettbetong satt langt dårligere enn de billige standardvariantene fra Jula som ekspanderte bedre.
    Hvor mye bygger egentlig disse festene og kanalene ut fra opprinnelig vegg? Benytter du samme system i taket?

Edit: Så du svarte på noe av dette i innlegg #125 (endret innlegget mitt).

Når du benytter dempelim mellom platene er begge lagene skrudd fast i kanalene eller er kun innerste lag skrudd?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, måtte jo skje, hadde trodd det skulle skje store ting i jula men sånn gikk det selvsagt ikke... Blir vel kino i 2017 en gang tenker jeg!!
    Kjære vene, at det går an å bli så treig...

Dine diffusor-tanker er veldig interessante. Jeg skal holde litt øye med hva du kommer fram til og hvor du evt ender opp med å handle dem.

Men kommer ikke baksetene litt nærme diffusorene bak? man skal vel egentlig ha litt god avstand fra dem?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, baksetene er nok ikke optimalt plassert for lydgjengivelsen rent generelt sett, og come to think of it er jo ikke heller sofaen i front helt på plass den heller med mindre en setter seg helt oppreist. Sånn sett er det kanskje litt perler for svin med alle disse akustikkplatene, men jeg lever jo i håpet om at det kanskje allikevel kan bli helt greit.

Når det gjelder diffusorene bak har de full effekt ved 2m avstand i følge qrdude, forutsatt at jeg får laget disse ihht qrdudes beskrivelser med 29 wells pr. plate og max dybde på 35cm. I sofaen foran vil de derfor funke, men igjen, ligger en som en pølse vil ørehøyde bli for lav for det meste. Får eventuelt bare sette meg opp, evt. se på å øye høyden på soffa´n litt.

I tillegg skal jeg jo plante mye diffusjon i taket som forhåpentligvis uansett vil ha en viss effekt i sofaen til tross for at en kanskje sitter litt lavt mht effekten av platene bak. I tillegg er det jo gjerne slik at det ikke kun er den direkte refleksjonen som betyr noe, det faktum at bakveggen sprer og diffuserer ned til 500Hz (og scatter ned til 250Hz), bør jo kanskje ha litt å si for klangen i hele rommet selv om en ikke får servert det diffuserte lydbildet direkte med via øvrige tak og vegger?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo selvsagt helt rett i at de bakerste ikke får det optimalt uansett. Diffusor-avstand på bakerste benk er sikkert ikke så farlig i den store sammenhengen. Jeg er jammen ikke sikker på hvor "ille" det er å komme for nærme en diffuser heller. Har sett noen youtube-videoer hvor det låt litt ikke, men de er jo laget for å understreke problemet.

Det blir spennende å se hvordan du har tenkt å lage 1D QRD-diffusorene bak. Jeg har planer om å lage noe lignende, men har ikke kommet så langt at jeg har tenkt helt ut hvilke materialer jeg skal bruke etc.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Status; plata taket og ene langveggen dobbelt med dempelim mellom. Startet med innkassing av ventilasjonskanaler og så smått begynt å prøve meg på den avrundede himlingen.

Det som tar utrolig lang tid er innkassingen av alle ventilasjonsrørene samt sentralsstøvsugerrør og annet dill. Alt av rør i huset går via kinorommet, så det er selvsagt en liten ripe.

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --bilde-4-jpg
    Stapper inn 50mm isolasjon for å bedre lydisolasjonen ytterligere

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --bilde-1-jpg
    Kasser inn kanalene med stålstendre

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --bilde-3-jpg
    Klipping av stender for å kunne bøye den til i himlingen. Klipper hver 20. cm, tror det skal holde fint...

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --bilde-2-jpg
    Første avrundede stender festet i begge ender og midten. I tillegg må jeg bruke ankere for å feste opp stenderen i buen, der jeg også må tilpasse buens krumning.

Sist endret av lygren; 03-08-2014 kl 22:56

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende. Artig med litt utradisjonelle former!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av LL Vis post
    Hvor mye bygger egentlig disse festene og kanalene ut fra opprinnelig vegg? Benytter du samme system i taket?

Edit: Så du svarte på noe av dette i innlegg #125 (endret innlegget mitt).

Når du benytter dempelim mellom platene er begge lagene skrudd fast i kanalene eller er kun innerste lag skrudd?
    Whopsey, har visst glemt å svare deg, LL...

1. Ja, bruker samme system i tak og vegg.
    2. Bygger ca. 5cm
    3. Skrur begge lag til stenderne ja, GG er ikke egentlig et "lim" men en "viscoustisk masse" som aldri tørker helt. Limer litt, men mer som et "kliss".

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    OK, så ting tar TTTTTTT, og da snakker vi T med stor T...

Har omsider fått kassa inn alt med dobbelt lag og dempelim mellom, der alle rørene har gjort at jeg har typisk bruk dobbelt så lang tid som jeg ellers ville gjort uten. Ettersom jeg heller ikke ønsker å kasse bort halve rommet har det tatt mye ekstra tid å få til smarte løsninger ved bruk av stålprofiler. Resultatet er uansett er innkassingen har moderat effekt på rommets størrelse, bygger kun rundt 5-10cm mer enn resten av utforingen. Litt ublu ble det på den ene kortsiden der jeg måtte kasse rundt 10cm, samt et ekstra rørinfisert hjørne, men den delen bygger jeg uansett "bort" i den nedsenkede himlingen inn mot lerretet.

Neste på tapetet nå er å få ferdig himlingen. Legger deretter gulvspon og til slutt veggene. Kommer sannsynligvis til å vente med podiet til høsten, nå er det snart vår så det gjelder å få dette opp å kjøre før jeg må ut å bygge terrasser og male hus!

Strever fælt med den kurva himlingen min. Planen er nå å legge fleksible våtromsplater rundt denne buen, da med forsterkning 5-6 steder i forbindelse med spotter og mot endene. Fyller himlingen med standard isolasjon, ca. 10cm, og dekker den dernest med stoff.

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --bilde-2-jpg
    Min helt egne spesialdesigna spotholder SLASH plateanslag...

Har også så smått begynt på diffusjonshimlingen bak de to nedsenkede buede takdelene. Litt herk å få de til å sitte, så jeg limer kun 2-3 om gangen sånn mellom resten av "slagene"...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...har også rukket å grovkoble opp strømmen, samt strukket alt av kabler med unntak av RCA til sub samt en ekstre nettverk som jeg får trekke snart... Har trukket da 7x høyttaler, 1x fiber og 1x HDMI. Mulig jeg vil trenge doble sett med høyttalerkabler til LCRene hvis jeg får råd til det settet jeg drømmer om, men da får jeg heller ta det senere. Blir i så fall noe 2,5mm, mens jeg nå har trukket 4mm til LCR og 2,5mm til surroundene.

Klarte også å kappe i stykker kabelen til den ene bakkanelen slik at den nå kun stikker ca. 0,5m ut av veggen mot 2m tidligere. Får håper det lar seg gjøre å strekke den til høyttaleren uansett, hvis ikke må jeg "tjuvkoble" kabelen som jo ikke er direkte positivt. Nå er dette uansett bakre surroundkanal, så jeg overlever vel uansett, men irriterende var det okke som!

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --bilde-jpg

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut! Kjenner godt til at ting tar tid når man holder på.

Fiffig spot-holder du har laget, lurte litt på hva dette var før jeg så nærmere etter og du beskrev hva det er

Det kurvede himlingen din gleder jeg meg til å se!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser lovende ut! Må ha vært et herk å tilpasse de buene! Har du lyst til å røpe hva som står øverst på ønskelista av høyttalere?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX Vis post
    Dette ser lovende ut! Må ha vært et herk å tilpasse de buene! Har du lyst til å røpe hva som står øverst på ønskelista av høyttalere?
    ...er vel ingen hemmelighet at jeg digger kinolyden fra Alcons-systemene (står bl.a. i Colosseum kino), så det er nok en variant av dette som står høyest på ønskelista mi...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --image-jpg
    Fått på trekkelister for stoff i bue samt lagt strøm for spotter og LED-strips

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --image-1-jpg
    Klar for trekking av stoff med 15cm isolasjon

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --image-2-jpg
    Styring og power for LED-strips. 24V system og power på 360W, gir mulighet for opp til 40m strip. Styres enten med RF remote eller WiFi / App på iOS

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da var første himling ferdig strukket på plass. Gikk som en drøm med festeskinnene, og gjorde jobben helt alene!

På neste himlingsbue prøver jeg uten plate da det viser seg at festeskinnene uansett er såpass stive at de danner en fin bue uten videre støtte. Her er en utvidet støtteanordning i buens ene side avbildet.

Generelt ser jo disse stålstendrene litt vel himkok ut, og er også veldig tunge å jobbe med. Samtidig er de super fleksible, har ingen bevegelse og er helt rette. Hadde sikkert vært enklere uansett å bruke vanlig trestendere, men når jeg har garasjen full av ubrukte stålstendre fra husprosjektet mitt er dette en grei måte å få brukt opp materialene på...

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir spennende å se videre fremgang her. Spenstig bueopplegg og bra utnyttelse av surplus. Men du bør absolutt få lånt deg en speilrefleks med stativ snarest!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Side 7 av 13 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •