Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR - - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 6 av 13 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 242
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tøft prosjekt du har her Lygren. Gleder meg til å følge fortsettelsen.

Angående spørsmålet om diffusjon i Tralltrall sin tråd: er det fronten på sideveggen eller frontveggen du tenker på?
    Er det sideveggen du tenker på kommer det litt an på hvordan høyttalerene sprer og hva som er idealet ditt. Diffusjon i førsterefleksjonspunktet på sidene har jeg lest mange steder skal gi mindre tydelig holografi og pintpointing, men det ville jeg tatt med en klype salt og hørt noen slike rom først. Kommer nok blant annet veldig an høyttalerens spredning, bredden på rommet og om hvor bredbåndet diffusjonen er. Hvis diffusjonen er effektiv ned til rundt 250hz skal visstnok ikke dette være noe problem. (Må presisere at jeg ikke har hørt noen slike rom selv)

Svanä har en litt anderledes filosofi enn mange andre og bruker mye og bredbåndet diffusjon. Kanskje de er de rette til å spørre?
    http://www.performanceacousticslabs....ing_Rooms.html
    De har et demorom i Gøteborg man kan besøke.
    Sist endret av Trompetnerd; 12-02-2013 kl 01:52

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det er sideveggene jeg tenker på, selve frontveggen vil utgjøre en ren baffelvegg. Blir spennende å teste, selv om 50-60cm diffusorer ned til 250Hz nok litt for drøyt, spesielt på sideveggene...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Jeg synes konseptet bak disse er spennende:

http://www.whatsbestforum.com/attach...8&d=1359360030

Disse bygger ikke mer enn 25cm og er ment å skape en homogen og jevn time-delay ned til 200hz (som skaper den nødvendige temporale diffusjonen) og skal visstnok kunne fungere på førsterefleksjoner hvis powerresponsen til høyttaleren er nokså lik direktelyden.
    Har ikke fått kontakt med de for demo når jeg har vært i Gøteborg, så har ikke fått hørt det selv, men de får mye skryt fra ulike miljøer.
    En del er kritiske også må sies.

Her er det jeg har lest om de: http://www.gearslutz.com/board/9344086-post21.html

Den siste uka har jeg lest på HFS at de finnes å få kjøpt i papp til en mye hyggeligere pris.
    Sist endret av Trompetnerd; 12-02-2013 kl 12:42 Begrunnelse: La til referanse

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Spennende... Her brukes det altså en kombinasjon av "QRD" wells i ulike dybder og buede avslutninger om jeg forstår bildene rett? Er det noe sted en kan beregne utformingen av disse platene som med QRDene? Tenker på plassering av eventuelle +/- paneler osv. Takk!!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er nesten for godt til å være sant, men hvis de fungerer som påstått er det veldig interessant. Tror dette er et såpass nytt design og produkt at det ikke står noe oppskrift enda. Det pågår en interessant diskusjon startet av en vi kjenner på et annet forum:
    http://www.gearslutz.com/board/studi...ml#post9636111

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, spennende om noen klarer å gå på utsiden av etablerte fysiske "regler", men ingenting er jo som kjent umulig!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...takker før øvrig for lenken til gearslutz, folk er tydeligvis (foreløpig) ikke helt omforent om effekten av disse. Uansett veldig spennende, får følge med litt på hvilken retning diskusjonene tar!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da har jeg fått trukket det meste av det elektriske nede i kinoen i dag, veldig morsomt å være i gang selv om det foreløpig kun er forsikt! Kjøpt inn gipsheis har jeg også, så nå er jeg klar som et egg.

Neste på agendaen nå er å få opp de avkoblede stålbjelkene, og dernest strekke alt av høyttalerkabling. Det elektriske har jeg slisset inn i murveggen for å gi mer avstand mot innervegg, mens høyttaler- og signalkabling bare blir dratt løst bak stålstenderne tenkte jeg (mye jobb å frese opp spor)...

Dernest blir det å få på plass flytende gulv, og så går jeg over på gipsing av herligheten. Da har jeg i det minste et lydisolert råbygg, så får jeg se hvor mye tid og krefter den biten har avkrevd mht hvor langt jeg skal strekke ambisjonsnivået...

Når det gjelder diffusjon, skal jeg uten tvil teste en del når først alt er på plass, men i mellomtiden leker jeg meg med litt ulike design. Blir nok standard QRD, men da tunet mot 1000Hz på sidene (dvs. ca. 15cm dype). Fordelen med disse er bl.a. da at de skal kunne fungere på rundt 1m sitteavstand. Bak blir de 35cm dype og skal dermed kunne jobbe med til 500Hz @ 2m avstand. Under dette blir det standard demping av førsterefleksjon i front samt bassfeller i alle hjørner. Føler det er en grei plan sånn teknisk sett, så får en bare se om det funker i praksis. Målet mitt er som nevnt ikke snorrett frekvenskurve, men heller en så åpen og naturlig "stor" lyd som mulig. Overdempet hater jeg som pesten...

Akustikkplatene blir enten stående "raw" eller dekket i enten trykte movieposters (på stoff) eller trukket i standard høyttalerstoff. Legger ved et par nye skisser der jeg føler at å dele de opp som dette funker bedre!

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --hjemmekino_vendla14_diffusorerutenplakat-jpg

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --hjemmekino_vendla14_diffusormedplakat-jpg
    Sist endret av lygren; 03-08-2014 kl 21:40

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende design! Hva skal du ha i taket foran diffusorene? Harde plater (MDF) som er trukket med stoff kan føre til flutterekko. Fikk litt problemer med det selv, og det hjalp ikke med teppe på gulvet. Bare nevner det siden du fremdeles er i planleggingsfasen. Hadde jeg vært klar over dette før byggingen hadde jeg gått for porøse akusikkplater eller prehullede huntonittplater med akustikkplater eller Glava på baksiden. Og så trukket platene med stoff.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Spennende design! Hva skal du ha i taket foran diffusorene? Harde plater (MDF) som er trukket med stoff kan føre til flutterekko. Fikk litt problemer med det selv, og det hjalp ikke med teppe på gulvet. Bare nevner det siden du fremdeles er i planleggingsfasen. Hadde jeg vært klar over dette før byggingen hadde jeg gått for porøse akusikkplater eller prehullede huntonittplater med akustikkplater eller Glava på baksiden. Og så trukket platene med stoff.
    Planen er egentlig som følger, men dette har jeg selvsagt aldri gjort før så vi får se:

1. Forsiktig stifte opp en passende lengde høyttalerstoff i taket.
    2. Montere opp en stålstender over høyttalerstoffet. Stenderen kurver jeg ved å klippe ut "trekanter" for hver 10-15cm eller så, tilpasset den buen jeg tenker meg.
    3. Stoffet strekkes dernest bakover og festes til en stender jeg skrur på bakveggen.
    4. Akustikkplater limes / festes direkte i gipstaket med litt klaring mot høyttalerstoffet.
    5. Repeteres for del 2 av 2, men der må jeg finne en annen løsning for innfestingen mot den første takbuen...
    6. Til slutt monterer jeg opp pretrukkede kryssfinerplater som da etter planen skal dekke buen på en elegant måte. Her igjen blir det et spørsmål hvordan jeg skal få festet denne uten at skruer skal synes, men det er mulig jeg må ty til en tynn, pretrukket list oppe og nede som limes på eller noe, alternativt bare skru tvers gjennom stoffet og leve med noen småhull...

Dette er nok den mest krevende delen av dette prosjektet, men samtidig noe jeg digger designmessig. I tillegg fungerer det jo da som absorbenter i taket mot førsterefleksjonen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...i tillegg glemte jeg jo å nevne at jeg også må sette opp en løsning for monteringen av spotter, som jo ikke er videre enkelt når det er stoff som er "bæringen". Må nok i så måte bygge ut litt av stålkonstruksjonen slik at jeg kan få klipset på noen LED-spotter. Gjør da bare et forsiktig snitt i stoffet og trekker spotten gjennom...

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som en grei løsning med led-spottene. De små spottene som Hunsbedt har benyttet kan da ikke veie all verden og utvikler sikkert ikke så mye varme. Mulig noen kraftige små neodym magneter kan komme til nytte for enkelt feste til stålet. Men jeg vet ikke om feste med magnet er i henhold til forskrifter for 12 volts anlegg. Only "food for thought".

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, opphenget for himlingen høres veldig bra ut.
    Mine små LEDspotter er på ca 3 Watt, og blir ikke varme. På steder der jeg bare hadde stoff (molton, høyttalerstoff), kuttet jeg bare til en liten MDF-list som bæring mellom lektene, med hull til spotten, og satte denne noen millimeter bak stoffet (klippet et lite kryss i stoffet). Da ble opphenget usynlig. Molton er uansett det beste som kan ligge inntil spotter, siden det ikke kan ta fyr (brannhemmende, men det vet du sikkert).

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    OK, måtte jo skje, hadde trodd det skulle skje store ting i jula men sånn gikk det selvsagt ikke... Blir vel kino i 2017 en gang tenker jeg!!

NOE har jeg imidlertid fått gjort;

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --bilde-4-jpg

Vatrer opp for plassering av avkoblere til stenderverk

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --bilde-3-jpg

Disse bruker jeg på alle vegger og i taket

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --bilde-1-jpg

Stenderne plassert på avkoblerne

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --bilde-2-jpg

Lærte at billig er best; de lange skruene / festene som er laget for lettbetong satt langt dårligere enn de billige standardvariantene fra Jula som ekspanderte bedre.
    Sist endret av lygren; 03-08-2014 kl 21:41

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt er bedre enn ingenting. :-)
    Er jo bare småtteri som står igjen nå. ;-)

Gleder meg til å følge med fremover å se hvilke og hvordan løsninger du går for.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det står et sted i tråden, men hvilken avstand blir det fra lerretet til sweetspot?
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2017 eller 2027

Du er kanskje som flere av oss - trives bedre i godstolen foran PC eller Film, enn i snekkerbuksa ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall Vis post
    Mulig det står et sted i tråden, men hvilken avstand blir det fra lerretet til sweetspot?
    Avstanden til sweetspotten blir ca. 3,5m (og 4,5m til bakre stolrekke). Lerretet blir 3m bredt 2.35:1.

...når det gjelder arbeidsinnsatsen så koser jeg meg faktisk med bygging av kino´n, selv om jeg selvsagt bruker vel mye tid på å klø meg i hue... Har jo gått gjennom en enorm gjør-det-selv-prosess i byggingen av huset for øvrig, og der har kinoen vært en viktig "driver" for å stå på som verst, så det er nok mer fammen som krever sitt nå i julestria...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser uansett veldig bra ut så langt! Fin patent med avkoblere og stålstendere. Kjenner meg ellers igjen i at tiden forsvinner til andre ting, som f eks familie, og andre høyere prioriterte oppgaver i heimen :-(

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...ny statusoppdatering. Fått lagt det meste av kabelkanaler nå.

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --bilde-1-jpg

Legger HDMI, fiber samt cat5 som signal frem til projektor. Fiberpluggene passet ikke inn i 25mm rørene, så den bare trekker jeg opp uten rør. Ryker den har jeg uansett HDMI samt cat5. Fiberen går direkte til teknisk rom, det samme gjør cat5-kabelen mens HDMI-kabelen kjøres i to strekk, første på 15m dernest 10m slik at jeg forhåpentligvis kan få 4K via HDMI. Funker ikke det er det cat5, og går ikke det heller blir det fiber. Fiberboksene koster det hvite ut av øyet, så jeg håper HDMIen gjør nytta!

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --bilde-5-jpg
    Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --bilde-4-jpg

K-rørene ligger løst over stenderne, og for å unngå potensiell "rasling" legger jeg gummipakninger i alle overganger slik at de kommer i klem samt avkobles. Har lagt alt jeg kunne av k-rør langs veggene, men to føringer (surr R + surr back R) måtte over himlingen for å ikke få for lange strekk.

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --bilde-2-jpg

Ettersom jeg er "allergisk" for små raslelyder tar jeg ingen sjanser og pakker inn festeanordningen til k-rørene i gummi...
    Sist endret av lygren; 03-08-2014 kl 21:42

Side 6 av 13 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •