Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR - - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 5 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 242
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Håper du har planer om å plassere alle disse diffusorene bak f.eks høyttalerstoff? Eller blir det ikke spesielt lekkert, når alle klossene er lysegrå pga støv ;-)
    Du bør også tegne om høyttalerplasseringen i front. Alle diskantene bør stå på rekke (5/8-del av høyden på lerretet), i alle fall om du skal følge THX-standard.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Har ikke tilpasset høyden det nedsenkede taket, men diskanten skal 5/8 av høyden på lerretet, helt klart!

Når det gjelder diffusorene er det en helt klar mulighet å dekke de med stoff, men ettersom de blir såpass dype (ca. 25cm) tror jeg lett det vil "stjele" mer plass enn jeg tjener designmessig... Får prøve litt med og uten frontstoff!

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Håper du har planer om å plassere alle disse diffusorene bak f.eks høyttalerstoff? Eller blir det ikke spesielt lekkert, når alle klossene er lysegrå pga støv ;-)
    Du bør også tegne om høyttalerplasseringen i front. Alle diskantene bør stå på rekke (5/8-del av høyden på lerretet), i alle fall om du skal følge THX-standard.
    Dersom diskantene står 5/8 av høyden, da blir jo diskantene stående ganske høyt oppe iforhold til lytteposisjon. (Regner med 5/8 regnes fra bunn av lerretet, slik at diskanten blir stående litt over midten) diskanten er vel ment å spille rett frem, og ikke vinklet nedover. Umiddelbart vil jeg tenke at dette vil låte litt litt "rart". Har du testet dette hjemme, noen erfaringer og synspunkter ev? Sier THX-standard noe om høyden og avstand til lytteposisjon?
    Dette er kanskje om rommet kun brukes til film, og ikke Hifi lytting. :-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5/8 er basert på hjemmekinoer med mer enn en seterad. Da vil jo rad to være plassert høyere enn rad en, og plasseringen av høyttalere er tiltenkt å gi like god i hele hjemmekinoen, ikke bare i senter på rad en.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5/8 er basert på hjemmekinoer med mer enn en seterad. Da vil jo rad to være plassert høyere enn rad en, og plasseringen av høyttalere er tiltenkt å gi like god i hele hjemmekinoen, ikke bare i senter på rad en.

Tenkte det var det ja. Da er det jo ganske logisk at det må gjøres slik om alle skal være litt fornøyde.

Da får nok alle mere lik lyd, men personlig ville jeg nok foretrukket litt ekstra god lyd i 1. rad og ok i 2. rad, kontra bare ok lyd på alle. (om vi snakker om vanlige hjemmekinoer som somregel bare benytter 1.rad) :-)

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sjekket også dette da jeg tegnet hjemmekinoen, og Gorm har rett ift THX-kravene. I kinosaler vil dette være veldig viktig for å oppnå god spredning i diskantområdet over mange stolrader.
    Jeg prøvde meg litt frem, men foretrakk alikevel å ha diskantene bare litt over ørehøyde (2-4cm). Har ikke målt på lerretet, men diskantene ligger litt under midten (ca 3/8). Dette funger utmerket for meg, både på film og musikk. Spredningsvinkelen på diskantene er 15 grader vertikalt, og da når jeg fint ørehøyde også på andre rad.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare så det er nevnt, det var ikke høyden på 5/8 jeg mente å kommentere når jeg postet innlegget, men det at diskantene var plassert i forskjellige høyder. På bildet er senteren plassert liggende, og det er drepen med tanke på en uniform frontrekke. Alle frontene skal stå rett vei, og i samme høyde.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare så det er nevnt, det var ikke høyden på 5/8 jeg mente å kommentere når jeg postet innlegget, men det at diskantene var plassert i forskjellige høyder. På bildet er senteren plassert liggende, og det er drepen med tanke på en uniform frontrekke. Alle frontene skal stå rett vei, og i samme høyde.
    Ja, glemte å nevne dette i mitt innlegg. Samme høyde og rett vei er en forutsetning for god lyd.
    Men ett spørsmål: Når senteren liggende har mellomtone rett under diskant, vil dette ha noe å bety hvis man setter senteren på høykant (som jo egentlig gir bedre lyd)?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt innlegg fortsetter tre identiske høyttalere i front, noe som også er et absolutt krav både fra THX og HAA.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Litt av utfordringen min er å få plass til den enorme 18" subkassa på et fornuftig vis. Den er såpass høy at jeg muligens må vurdere et alternativ... Finnes ikke så mye subber der ute for baffel, men Procella har jo f.eks. en med dobble 15"-bassere som sannsynligvis sparker greit fra seg... Får vurdere litt mer, for det hadde jo vært kjekt å kunne plassere alle tre høyttalerne stående samt noe lavere da de nå blir høyere enn 5/8.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    Litt av utfordringen min er å få plass til den enorme 18" subkassa på et fornuftig vis. Den er såpass høy at jeg muligens må vurdere et alternativ... Finnes ikke så mye subber der ute for baffel, men Procella har jo f.eks. en med dobble 15"-bassere som sannsynligvis sparker greit fra seg... Får vurdere litt mer, for det hadde jo vært kjekt å kunne plassere alle tre høyttalerne stående samt noe lavere da de nå blir høyere enn 5/8.
    Er jo å en mulighet å bygge 2 eller 4 stk 18" som passer perfekt mellom front rekka....

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av BEF Vis post
    Er jo å en mulighet å bygge 2 eller 4 stk 18" som passer perfekt mellom front rekka....
    Ja, det hadde jo selvsagt vært helt konge, absolutt en mulighet! Hvis vi sier baffelveggen bygger 30 cm innover, hvilke min mål må en opp i per 18" (ca) tror du? Kanskje veggen må bygge 40cm inn? Jo mindre jo bedre selvsagt, har lyst å beholde så mye av rommet som mulig og LCRene jeg skal bruke fra Alcons bygger ikke mer enn 20cm... To 18-tommere holder sikkert mer enn nok!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Har for øvrig lest meg til at jeg nok bør bruke 1D-diffusorer også på sidene, så nå er planen:

1D QRD 500Hz-tunet bak (ca. 35cm dype)
    1D QRD 700Hz-tunet på sidene (ca. 25cm dype)
    2D QRD 400-600Hz-tunet i taket over lytteposisjon (ca. 30-40cm dype)

I front blir det demping på sidene og i taket, og i alle hjørner bassfeller. Kinostolene vil også til dels fungere som bassfeller bak i kinoen.

Er også usikker på om det er noe poeng å plassere diffusorer foran lytteposisjon. Hvis det ikke "skader" kommer jeg sannsynligvis til å kjøre det selv om effekten er begrenset av designmessige hensyn, om det viser seg at det skaper problemer får jeg heller bare droppe det. Er mye meninger frem og tilbake på nett rundt dette, så sannsynligvis må jeg bare prøve hvordan dette funker i praksis med mindre noen her inne har testet dette allerede og vil fraråde det!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ny utgave der jeg har fjernet det tredje "nedhenget" i taket for å få plass til mer 2D-diffusjon...

Har også erstattet skyline-diffusorene på veggene med QRD 1D-diffusorer på 25cm. Mulig jeg må kle de veggpanelene med stoff, ser jo litt vel crazy ut kanskje....
    Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --hjemmekino_vendla14_qrd1d_2-jpg
    Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --hjemmekino_vendla14_qrd1d_1-jpg

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Oversiktsbilde

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --hjemmekino_vendla14_qrd1d_3-jpg

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...og et alternativ der jeg dropper diffusjonen i front. Hvis jeg skal ha såpass dype diffusorer som 25cm rund baut er det kanskje dette alternativet som er det mest fornuftige. Liker imidlertid ikke like godt totaliteten i designet av rommet sånn det blir da, så i så måte må jeg kanskje finne på noe på den veggen som eventuelt ikke blir dekket...

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --hjemmekino_vendla14_qrd1d_4-jpg

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er mye diffusjon.

Hva med absorbssjon i fremre del av rommet, som bygger like mye som bak diffusorer? Du snakker om å kle inn diffusorene, og da vil de jo se ganske like ut som absorbentene i fremre del.

Det er vel ikke anbefalt med diffusjon i fremre del av rommet med mindre det er veldig stor avstand til veggene, som som det ikke er i noen normale rom. Det er nok derfor de alle fleste går for absorbsjon i front og diffusjon bak.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg har også sett at det sjelden anbefales diffusjon i front av lytteposisjon, men jeg lurer allikevel litt på hvorfor... Jeg orker ikke for mye demping av rommet, den fella har jeg gått i før og gir en klang - eller mangel på - som jeg ikke liker. Jeg er heller ikke så veldig opptatt av snorrette frekvenskurver utover å evt. prøve å temme de værste bassnodene (enten med feller eller litt flytting av sofaen... )).

Her er det jo uansett ikke verre enn å teste litt. Demping kommer jeg uansett til å være veldig forsiktig med, tipper jeg har mer enn nok om jeg demper i front / førsterefleksjon samt bassfeller i hvert hjørne. Får jeg til dypbe på 35cm på diffusorene i bakkant jobber jo de helt ned mot 500Hz i tillegg, og får jeg opp en del på sidene og i taket vil de sannsynligvis bidra til å gi bedret romfølelse.

Nå er det vel uansett på høy tid at jeg får kommet meg i gang! Gjorde siste "pynt" på fasaden av huset før våren denne helgen, så neste prosjekt er nå omsider kinoen! Først er det jo å få på plass rommet i rommet, så får en se hvor mye ork bare den delen utgjør.... Blir vel kino en gang i 2016 tenker jeg!!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde ventet med å "låst" meg til så mye diffusjon som du legger opp til nå i front. Kan du ikke lage noen oppheng som gjør at du lett kan henge opp diffusorer eller absorbenter på kort tid, så får du testet det realtime i rommet mens du sitter der, og føle forskjellen?
    Enig med Tralltrall at det kanskje lønner seg å teste litt etterhvert, kanskje dekke førsterefleksjon, for så å heller teste de forskjellige scenarioene senere.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, helt enig SannaX, det er vel egentlig det jeg har landet på... I denne delen av prosjekteringen gjelder det med å ta høyde for et "maks-scenario" hva angår diffusjon og demping, så får en heller teste hva som er nødvendig i praksis. Eksempelvis ser jeg jo at 35cm diffusjon i bakkant gjorde at jeg måtte flytte en del frem på kinosetene og dermed endre på hele podiet, hvilket jo hadde vært vanskelig om jeg hadde funnet ut av det i etterkant... Ser nå at det med 25cm dyp diffusjon på sidene av podiet blir litt trang adkomst, men tror kanskje jeg bare lar det passere, får se det litt an.

Takker for øvrig for alle innspill og kommentarer, hyggelig når det først er en selv som skal til pers!!!

Side 5 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •