Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR - - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 4 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 242
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall Vis post
    Dette kommer til å bli veldig bra Lygren.

Stålstendere er veldig lettvindt så er bare å glede seg. :-)
    Skal du ha en eller to lydører?
    Blir nok bare en lyddør i første omgang, men en mulighet er å legge inn en sluse i rom-i-rommet der jeg drar på enda en dør om ikke denne ene fungerer godt nok.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    Blir nok bare en lyddør i første omgang, men en mulighet er å legge inn en sluse i rom-i-rommet der jeg drar på enda en dør om ikke denne ene fungerer godt nok.
    Er du avhengig av å få det veldig lydtett? To dører gir et veldig mye tettere rom. Forsto jeg det rett at du har mur rundt alle vegger.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Er du avhengig av å få det veldig lydtett? To dører gir et veldig mye tettere rom. Forsto jeg det rett at du har mur rundt alle vegger.
    Vet egentlig ikke hvor mye jeg trenger av demping, men barnerommene ligger rett over gangen utenfor, type 1m fra, så det kan nok tenkes at én dør blir for lite. Resten er porebetong, som demper veldig bra, samt da gummiavkoblere med to lag gips og dempelim, så resten av rommet er jeg temmelig komfortabel med.

Ettersom rommets fasong egentlig ikke passer veldig godt å få inn en "sjakt" i prøver jeg meg nok først med én dør, så blir ekstra dør mer en nødløsning hvis småtrolla finner på å våkne midt i filmen til stadighet!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet egentlig ikke hvor mye jeg trenger av demping, men barnerommene ligger rett over gangen utenfor, type 1m fra, så det kan nok tenkes at én dør blir for lite. Resten er porebetong, som demper veldig bra, samt da gummiavkoblere med to lag gips og dempelim, så resten av rommet er jeg temmelig komfortabel med.

Ettersom rommets fasong egentlig ikke passer veldig godt å få inn en "sjakt" i prøver jeg meg nok først med én dør, så blir ekstra dør mer en nødløsning hvis småtrolla finner på å våkne midt i filmen til stadighet!
    Veggene dine demper nok veldig bra, så døren er nok der det lekker ev. Det går jo an å prøve å sette den ene døren i de nye veggene, ved å øke tykkelsen litt akkurat ved inngangen, også har du den andre i muren, ev to i muren vil jo også dempe mere enn bare en. Men det kan du ev gjøre om det er et problem.

Gleder meg til å følge med videre i tråden. :-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Fortsetter arbeidet med detaljplanleggingen av kinoen... Er liksom ikke noe poeng å sette i gang før en vet hvordan dette skal se ut.

Som nevnt tidligere i tråden ønsker jeg å lage en litt utradisjonell "sitte"-løsning for kinoen. Derfor blir løsningen en DIY-sofaløsning som jeg etterhvert ser for meg hvordan jeg skal konstruere...

Selve rammen bygges sammen med plattået for øvrig med tradisjonelle stendere dekket med MDF. Bruker MDF rund baut, også foran på sofadelen da jeg ønsker "skarpe" kanter.

Selve "puffingen" i sofaen består av en 90x220cm madrass samt en 70x160 madrass. Tykkelsen blir 20-25cm, og madrassene festes i MDF-konstruksjonen.

På armlener samt i front / side av sofaen stuffer jeg enten med overmadrasser eller får tak i noe tynt skumgummi.

Skumgummi/overmadrass festes ved bruk av elektrisk stiftepistol.

To to armlenene samt ryggen bygges i separate moduler, det samme med selve sofadelen. Modulene festes da fortrinnsvis sammen til slutt.

Dernest til den litt med tricky delen; selve "upholsery"-biten. Symaskinen har jeg vel ikke tatt i siden formgivningstimene, så det utgår. Har derfor gjort litt YouTube-research, og funnet ut at det nyeste nye innen upholsery er såkalte "metal tacks". Dette er rett og slett avlange stålelementer med spikre påmontert. Disse bruker en til å enkelt, raskt og presist lage avslutninger i hjørner. Først stikker en stoffet gjennom spikerne, derned snurrer en elementet rundt og fester det i treverket med en gummihammer.

Madrassene blir typisk IKEA-variant og stoffet til sofaen blir enten en veloursort eller en kraftig bomullsmolton. Der må jeg lete litt rundt, men blir en mørk variant!

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --skjermbilde-2013-11-14-kl-18-26-19-png

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --sofaplata-jpg

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...første utfordring... Ser ut som det er vanskelig å få tak i alcantara / mikrofiber i stort større bredde enn 140cm. I så fall må jeg stuffe sofaen i to deler, som jo ikke er like "custom" som hvis jeg hadde klart å gjøre det i ett... Skal jeg klare å trekke hele sofaen trenger jeg imidlertid minst 260-280cm bredde, så det spørs jo. Ser en får tak i skikkelig kraftig microfiberstoff til svært gunstige priser på Ebay, f.eks. denne: http://www.ebay.com/itm/Alcantara-im...item33864ae30c.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...og så var det farger da... Blir sannsynligvis et rødt, grått og sort tema i dette kinorommet. Ser det er mulig å få tak i alcantara også i rødt, som jeg dermed kan stuffe armlener og rygg med, samt sort til selve sofadelen. Blir jo litt "knall" fargemessig, men det synes jeg forsåvidt er helt greit i et kinorom. Poenget er at det ikke skal bli en totalt mørk batcave, men kinopreg skal jo hulen selvsagt allikevel ha!

Vedlegg 108024

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Fortsetter tegnearbeidet på kinoen... Mye vurderinger som må gjøres... Tror jeg dropper å "bokse inn" surroundhøyttalerne allikevel. Rommet er såpass smalt at boksene tar mye plass. Jeg får heller freshe opp taket med disse buede himlingene som da også fungerer som absorbenter. I tillegg tenker jeg å bygge ut sidene av den sorte frontdelen 5-10cm der jeg plasserer dempemateriale også.

Får jo ikke dempet dypbassen nevneverdig med disse tiltakene, så jeg må til med noen hjørnedempere bak som jeg skal få tegnet inn. Disse bør da typisk være så store som overhode mulig... Ellers er det fremdeles mye diffusjon, får se om jeg kanskje innstrenker dette noe men i utgangspunktet tenker jeg at det nærmest aldri kan bli for mye - og det ser greit ut, så hvorfor ikke selv om effekten kanskje ikke er så stor??

Selve baffelveggen i front bygges som en "ekte" baffelvegg med fysiske vegger og kun da innhugg for høyttalerne. Veggen står med andre ord flust med høyttalerens frontbaffel slik seg hør og bør. Lerretet blir 3m bredt 2.35:1, sannsynligvis rett ramme med manuell maskering.

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --hjemmekino_vendla14_7-jpgLygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --hjemmekino_vendla14_8-jpgLygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --hjemmekino_vendla14_5-jpg

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pent!

Du skriver at "det aldri kan bli for mye diffusjon." - Vil ikke lyden bli "død" da??

Eller blander jeg "diffusjon" og "absorpsjon" ?

Er rimelig blank på dette....

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av MorJohan Vis post
    Pent!

Du skriver at "det aldri kan bli for mye diffusjon." - Vil ikke lyden bli "død" da??

Eller blander jeg "diffusjon" og "absorpsjon" ?

Er rimelig blank på dette....
    Ja, er for mye bruk av absorbsjon som skaper dette problemet. Diffusjonen jeg bruker påvirker kun et begrenset spekter da jeg ikke har plass til lange nok staver, så i mitt tilfelle er nok det største issuet at mengden diffusjon ikke står i stil til resultatet. Mulig jeg kombinere litt ulike typer for bedre effekt, store avrundede former vil f.eks. Sannsynligvis fungere bedre litt ned i spekteret. Akustikkfolket; ka dokk meine??

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig stilig med de tegningene du lager. :-)

har du tenkt å lage diffusjonene selv, eller kjøpe ferdig?
    Mulig det står i tråden, og jeg har misset det, men hvor langt er det feltet på sidene i front som er svart på tegningen. Har du tenkt deg demping alle steder det er svart?

Tenker du deg å gjøre alt av akustikk tiltak ferdig med byggingen, eller teste ut når rommet er ferdig?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Veldig stilig med de tegningene du lager. :-)

har du tenkt å lage diffusjonene selv, eller kjøpe ferdig?
    Mulig det står i tråden, og jeg har misset det, men hvor langt er det feltet på sidene i front som er svart på tegningen. Har du tenkt deg demping alle steder det er svart?

Tenker du deg å gjøre alt av akustikk tiltak ferdig med byggingen, eller teste ut når rommet er ferdig?
    Først var det planer om DIY-diffusorer ala BEF, men så kommer det jo til stykket og da blir det nok ferdigvarianter. Problemet med ferdigvariantene er bl.a. at stavene er såpass korte at de har litt begrenset effekt i forhold til frekvensregisteret og da er en jo liksom like langt på mange måter, men da er det jo sikkert mulig å prøve å kombinere med noe annet, f.eks. noen avrundede "halvmåner" bak? En annen ting med disse diffusorene er vel også at de krever litt avstand, men der så jeg en video her om dagen som viste at selv om avstand sikkert er kjekt var det ekstremt effektfullt med litt større, avrundede varianter selv på kort avstand.

http://www.youtube.com/watch?v=4nzmBhkR4JQ

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...og når det gjelder demping hadde jeg egentlig tenkt å bare dytte hele taket fullt, samt 5-10cm på hver side av lerretet (den sorte delen). Det blir da i tre nivåer; 30cm helt i front (ca. 1,7m), 20cm i midtseksjonen og 10cm på ytterste del.

I tillegg blir det da noen bassfeller bak.

Jeg kommer nok til å prøve å få tatt noen målinger underveis, men det blir nok lett til at jeg blir til å sette inn tiltakene før testing - ikke helt optimalt, men samtidig er det begrenset hvor mye endringer jeg får gjort uansett.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først var det planer om DIY-diffusorer ala BEF, men så kommer det jo til stykket og da blir det nok ferdigvarianter. Problemet med ferdigvariantene er bl.a. at stavene er såpass korte at de har litt begrenset effekt i forhold til frekvensregisteret og da er en jo liksom like langt på mange måter, men da er det jo sikkert mulig å prøve å kombinere med noe annet, f.eks. noen avrundede "halvmåner" bak? En annen ting med disse diffusorene er vel også at de krever litt avstand, men der så jeg en video her om dagen som viste at selv om avstand sikkert er kjekt var det ekstremt effektfullt med litt større, avrundede varianter selv på kort avstand.

http://www.youtube.com/watch?v=4nzmBhkR4JQ
    Fin den videoen.
    Alt som puttes inn i rommet vil jo ha en effekt og påvirke lyden på en eller annen måte.
    Jeg er litt usikker hvordan det fungerer med mye diffusorer forann lytte possisjon. Har ikke testet dette selv, så morsomt om du tester det ut. Er jo den beste måten å finne ut om noe fungerer på. :-)

Jeg er ihvertfall veldig enig i tankegangen med å bruke andre akustikk tiltak en bare absorbsjon.

Halvmåner har jeg tro på, det blir litt samme prinsippet som de rørene jeg skal bruke. Da vil du få en god spredning.
    Jeg har også en halvbue i senter på fronten, så minst mulig treffer tilbake til lytte posisjon.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ble muligens litt vel "orgelfeeling", men her har jeg plassert inn to "curve diffusors" basert på følgende http://www.acousticgeometry.com/esse...e-diffusor.php på bakveggen. Disse sies å diffusere ned til hhv 300 og 500Hz for den lille og mellomstore varianten. Måtte blitt å laget disse av noen støperør, men kommer vel ikke opp i nødvendig dim for den mellomstore på vanlig byggvarehus tror jeg...

Ser jo også litt weird ut, men som et rimeligere alternativ til QRD-diffusorer kan det jo være noe...

Finnes jo også mye ferdige greier, så det er mye mulig jeg bare velger jo litt enklere varianter. Dog har jeg litt trua på denne "halvmåne" formen mht registereffekt, forutsatt da selvsagt at det stemmer sånn noenlunde det f.eks. acousticgeometry sier samt det resultatet han fyren i videoen over fikk fra gitarspillinga mot disse... Dette kan jeg jo uansett finne ut av senere, men jeg må i det minste bygge podiet såpass dypt at det er plass til denne type diffusorer bak stolraden øverst.

Har for øvrig også da tegnet inn to bassfeller i hvert hjørne bak, begge 30x30cm dype.

Sier det for øvrig med en gang; jeg får garantert ikke noe som en gang ligner perfekt frekvensrespons i dette rommet, så det viktigste for min del er å skape en så naturlig klang som mulig ved å forsøke å finne en fornuftig kombinasjon av diffusjon av absorbsjon. Plassering av sofaen i front blir jo vanskelig å gjøre noe med, men skulle jeg finne på å havne midt i en bassboost der jeg sitter får jeg heller prøve å gjøre noe enten med plasseringen av subben eller noe. Samtidig er det jo utfordrende å flytte på subben hvis baffelveggen allerede er ferdig skrudd, så her blir det jo litt høna og egget. Selve "baffelen" i baffelveggen bør derfor sannsynligvis være noe av det siste som gjøres ferdig slik at subben eventuelt kan flyttes ved behov...

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --hjemmekino_vendla14_9-jpg
    Sist endret av lygren; 11-21-2013 kl 00:38

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble muligens litt vel "orgelfeeling", men her har jeg plassert inn to "curve diffusors" basert på følgende http://www.acousticgeometry.com/esse...e-diffusor.php på bakveggen. Disse sies å diffusere ned til hhv 300 og 500Hz for den lille og mellomstore varianten. Måtte blitt å laget disse av noen støperør, men kommer vel ikke opp i nødvendig dim for den mellomstore på vanlig byggvarehus tror jeg...

Ser jo også litt weird ut, men som et rimeligere alternativ til QRD-diffusorer kan det jo være noe...

Finnes jo også mye ferdige greier, så det er mye mulig jeg bare velger jo litt enklere varianter. Dog har jeg litt trua på denne "halvmåne" formen mht registereffekt, forutsatt da selvsagt at det stemmer sånn noenlunde det f.eks. acousticgeometry sier samt det resultatet han fyren i videoen over fikk fra gitarspillinga mot disse... Dette kan jeg jo uansett finne ut av senere, men jeg må i det minste bygge podiet såpass dypt at det er plass til denne type diffusorer bak stolraden øverst.

Har for øvrig også da tegnet inn to bassfeller i hvert hjørne bak, begge 30x30cm dype.

Sier det for øvrig med en gang; jeg får garantert ikke noe som en gang ligner perfekt frekvensrespons i dette rommet, så det viktigste for min del er å skape en så naturlig klang som mulig ved å forsøke å finne en fornuftig kombinasjon av diffusjon av absorbsjon. Plassering av sofaen i front blir jo vanskelig å gjøre noe med, men skulle jeg finne på å havne midt i en bassboost der jeg sitter får jeg heller prøve å gjøre noe enten med plasseringen av subben eller noe. Samtidig er det jo utfordrende å flytte på subben hvis baffelveggen allerede er ferdig skrudd, så her blir det jo litt høna og egget. Selve "baffelen" i baffelveggen bør derfor sannsynligvis være noe av det siste som gjøres ferdig slik at subben eventuelt kan flyttes ved behov...

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --hjemmekino_vendla14_9-jpg

Du har ihvertfall planene klare. :-) Om du klare å få en naturlig klang i rommet er det stor sjans at rommet kan bli bra. Ser ikke noe stort poeng i å strebe etter en perfekt frekvenskurve.
    Siden du har både demping og diffusjon vil du jo ha en god blanding. Taket blir en ganske stor flate med demping, du har ikke vurdert noe refleksjon bak i taket f.eks?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, mulig det blir noe diffusjon over sitteområdet bak. Et alternativ til disse avrundede formene er 1D QRD-diffusorer, der jeg ved 25cm maksdybde på "wellene" får tunet responsen ned til 700Hz, i tillegg til at en plate på 50x50cm med 19 wells også tar opp til 7000Hz med full diffusjonseffekt @1,5m (beregnet med QRdude). Får egentlig bare teste litt, beregningen i qrdude og tilsvarende programmer er jo kun for den enkelte plata, ikke rommet i sin helhet...

Kjører jeg da 2D QRD "Skyline" på sidene, og da også relativt langt fremover, samt eventuelt også i taket ettersom tross alt disse 2D-diffusorene reflekterer rund baut tror jeg det er greie muligheter for en mer åpen akustisk fremtoning. Disse bør nok også i så fall virke relativt langt ned, men maks stavdybde på rundt 25cm.

Det mest optimale hadde selvsagt vært å kjøre 50cm dybde på både 1D og 2D QRD-paneler, men da spiser de rett og slett for mye av rommet...

Er uten tvil naturlig lyd jeg er ute etter, og noen perfekt frekvenskurve er uansett ikke noe jeg streber etter utover å gjerne prøve å unngå å bli sittende midt i skikkelig bassboost...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Begynner å komme i mål med skissene over rommet... Det blir diffusorheaven (eller helvete alt etter hvilket øye som ser...), og i kombinasjon med demping + bassfeller er håpet at dette vil låte naturlig og åpent.

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --hjemmekino_vendla14_1-jpg
    Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --hjemmekino_vendla14_2-jpg

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...et bilde til...

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --hjemmekino_vendla14_3-jpg

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0