Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR - - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 3 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 242
    Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du har helt klart noen gode poeng mtp komfort og bruk. Når sant skal sies har det gjerne vært sånn at dama skal ha med seg halve soverommet når hun skal se film i kinoen, med dyner og det hele, og helst ligge rett ut.

Så brorparten av de bedre halvdeler der ute vil nok synes at dette er en knall ide

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...ja, er kanskje litt myk-mann-nærmere-førti-enn-tredve-syndromet, men nå synes jeg at rommet for øvrig i relativt stor grad ivaretar min videophile crazyness (samt ikke minst at det ble kinorom og ikke syrom), så da får det heller være at det blir litt vel cozy for noen...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag tycker planerna på ditt nya kinorum ser väldigt bra ut och jag tycker också att du gör helt rätt när du väljer att vara försiktig med dämpande material.
    Om rummet blir alltför dämpat så blir det svårt att tala i rummet och min erfarenhet är då att ljudet från högtalarna blir svagt och ljudbilden liten. Då är det lätt att man kompenserar med att skruva upp volymen och så blir ljudet starkt och hårt i stället.
    Lycka till med kinobyggandet !

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...ja, er kanskje litt myk-mann-nærmere-førti-enn-tredve-syndromet, men nå synes jeg at rommet for øvrig i relativt stor grad ivaretar min videophile crazyness (samt ikke minst at det ble kinorom og ikke syrom), så da får det heller være at det blir litt vel cozy for noen...
    Tror dette kan bli meget bra jeg :-D
    De gamle romerne holdt jo på slik og de var jo ikke akkurat amatører når det gjaldt komfort.

Om du skal se film solo en gang inni mellom er det vel ikke noe som stopper deg for og sette seg til i andre rad om man vil.

Man bygger da vel ikke kino rom for og vise lokal kinon hvordan det teknisk bør utføres, det kan aktærer som watt\lyd&bilde ta seg av

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser ut til å bli en god sak. Spennende med valg av "sofa". Likte den løsningen. (om det blir slik)

Gleder meg til å følge forsetningen.

Får du det som på tegningene blir dette veldig kult.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Det var på ingen måte negativt ment altså, men heller en bekreftelse på at det kanskje ikke var så dumt allikevel

Som du sier er trivsel en viktig parameter i et slikt rom, og jeg tror dette vil blir bra

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte selv på å bygge skyline diffusorer men kona nekta meg pga støvtørkinga... Dermed blir det QRD 1D diffusorer i samme frekvensområde som jo egentlig er mye enklere å bygge også. Kommer til å kjøre på med 25mm tykk MDF med 4mm kryssfiner mellom hver lomme.

Alternativet med Skyline jeg tenkte på var å bygge i EPS/XPS som jeg tenkte å kutte med glødetråd for å få et fint kutt. Deretter spraylakkert for utseende og også å få en hard hinne over EPS som reflekterer litt bedre enn EPS gjør i seg selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser ut så et knallspennende prosjekt

Når regner du med byggestart?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...hadde jo håpet å få startet til vinteren en gang da, men det avhenger i stor grad av motivasjonsnivå fremover... Koster jo ikke så mye å gjøre grunnarbeidene da, altså få smelt opp en lydisolert "gipsramme", samt en baffelvegg.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Driver og tegner litt på kinoen om dagen... Her er foreløpige skisser på levelert tak, der hvert nivå bygger ned 10cm. 3 nivåer totalt, 1,5m mellom hver at de bakerte to nivåene mens det fremre har ca. 0,8m. Mulig jeg bør legge opp til type 0,8, 1,6 og 2,4 for å gi "lengden" litt sense?

Jeg tenkte da at disse "takarkene" kunne bli fylt opp av absorbsjon, slik at fremre del har mest (30cm), dernest 20 og til slutt 10cm isolasjon. Kles med sort høyttalerstoff, evt. sort molton.

Er ikke sikker på hva jeg gjør på veggene, men i forkant av rommet synes jeg dette så utrolig stilg ut; http://www.avsforum.com/t/1347041/my...red-wall-ht/90. Her bygger fyren noen veldig enkle rammer i tre ulike dybder. Dette er det mulig jeg bare kjører på i form av standard foaming om jeg skulle finne på å bli lat, men ulik dybde synes jeg uansett skaper bra med liv i veggen...

I front blir det baffelvegg i gips der jeg bygger inn åpninger for høyttalerne.

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --kino_1_tak-jpg

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser rått ut den siste skissen din, lygren. Hvordan er det med takhøyden du har å jobbe med, standard 240cm?
    Når det gjelder disse rammene i forskjellig dybde er jeg enig i at disse ser veldig bra ut rent estetisk, men det kan være at du får veldig mye demping helt i toppen om du kler veggene helt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Heyhey, endelig en kommentar!! Råbygget har en høyde på 250cm, men til fradrag går det 3cm til innstøping av vannbåren varme - og dernest rundt 6-7cm til nedlekting av tak og flytende gulv, så jeg står nok igjen da med rundt 240cm ferdig rom-i-rom tipper jeg.

Jeg tenker sånn i forhold til demping i tak at det antageligvis uansett vil ha mindre effekt enn sidevegger og at jeg dermed kanskje vil kunne slippe greit unna selv med 20-30cm i første "utstikk" fra lerretsveggen, og dernest 15-20cm og til slutt 5-10cm? Jeg bør jo sikkert prøve å lage noen rammer slik at jeg kan redusere dempingen ved behov...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    tTtTtTt...

Da har jeg omsider fått ryddet ut av "bingen" og skal snart få startet med grunnarbeidene... Jeg kunne jo selvsagt droppet alt av lydisolering for å bli kjapt ferdig, men det vet jeg at jeg garantert vil angre på.

Jeg har derfor nå tegnet opp kinoen på nytt i Sketchup, denne gangen med høyere presisjon for å beregne materialbehov for første runde bestående av gulvspon plassert på gummiavkoblere, samt stålstendere rundt baut festet med gummierte skruer som settes rett i porebetongen. To lag gips med GG dempelim i tak og vegger, dog bruker jeg våtromsplater (dvs. dampsperret) i første laget på ene langveggen som er ut mot under bakkenivå. Rester er innervegger og blir følgelig ikke dampsperret...

Løsningen, forutsatt at jeg bruker 36x36 stendere på gulv (da stående på gummiavkoblerne), teppe og to lag gips i taket gir ca. 3,35m takhøyde.

Vegg / tak bygger med to lag gips ca. 70mm; 24mm på skruen, 22mm på stålstenderen og 12mm x2 på gipsplatene.

Veggen for øvrig består av 20cm porebetong rund baut, samt 40cm porebetong på en yttervegg. I tillegg har jeg 40dB lyddør som (dessverre) allerede står koblet i selve porebetongen. Denne vil derfor kunne frakte en del støy fra "rom-i-rommet", og gjør den det må jeg finne en annen anhengsløsning for karmen. Den er jo skummet inn, men måtte jo selvsagt også skrues fast i noe, så der er ikke løsningen min 100% patent. Vi får se hva dette utgjør i praksis, selv karmen og døren vil ikke være i fysisk kontakt med "rom-i-rommet" utover selvsagt fug.

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --hjemmekino_vendla14_1-jpgLygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --hjemmekino_vendla14_gulv-jpg

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...rundt ventilasjonsrørene som allerede er på plass kommer jeg for øvrig til å bruke stålstendere for å kasse inn disse. Stenderne kobles da fortrinnsvis ikke til betongveggen, men til den "avkoblede" veggen. Jeg har aldri tidligere jobbed med stålstendere, så dette blir jo enda en utfordring å bryne seg på!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir Spennande håper på en god tråd med masse bilder.

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alltid god lesning med nye prosjekter. Gi gass

Prøv å skaffe deg noen gode selvborrende skruer. Brukte selv gipsskruer som ble anbefalt av en som "hadde gjort dette mange ganger" forhandler. Det er noe herk siden det er dårlige gjenger og du må presse på i noen sekunder før skruen tar. Og om du er litt overivrig så tar skruen litt for hardt i hullet slik at gjengene glipper og skruen slipper. (Vet det ble en litt grov setning men du forstår tegningen) Har dessverre ikke noen anbefalinger på riktige skruer men det kan sikkert noen andre bidra med.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av regnep Vis post
    Alltid god lesning med nye prosjekter. Gi gass

Prøv å skaffe deg noen gode selvborrende skruer. Brukte selv gipsskruer som ble anbefalt av en som "hadde gjort dette mange ganger" forhandler. Det er noe herk siden det er dårlige gjenger og du må presse på i noen sekunder før skruen tar. Og om du er litt overivrig så tar skruen litt for hardt i hullet slik at gjengene glipper og skruen slipper. (Vet det ble en litt grov setning men du forstår tegningen) Har dessverre ikke noen anbefalinger på riktige skruer men det kan sikkert noen andre bidra med.
    Takk for tips regnep, så du mener jeg bare bør droppe "gipsskruer" og heller gå for noen standard selvborrende?

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal jeg ikke villede deg videre. Etter litt graving i husken (hukommelsen) så brukte jeg stålskruer med flatt hode til å feste stender til bunnsvill og toppsvill av stål. Disse var ikke selvborrende og krevende å jobbe med. Når jeg skulle feste litex plater til stenderne ble jeg anbefalt gipsskrue med ekstra skive. Dette tok tid å feste ettersom skruen ikke kom gjennom stålet med det samme.

Ser at du får gipsskruer for stålstender også for skruepistol som gjør jobben mye enklere. Har selv en Makita 18v pistol men visste ikke om stender skruene da ovennevnte jobb ble utført. Gipsskruer for stålstendere er mer fingjenget og sitter bedre i stålet. Når jeg tenker meg om så har jeg et par tusen bånnede skruer som jeg kjøpte inn feil hos byggmakker til 49,- for pakken på salg. Biltema skal vistnok ha tilsvarende til 19,90,- for 1000 stk.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av regnep Vis post
    Nå skal jeg ikke villede deg videre. Etter litt graving i husken (hukommelsen) så brukte jeg stålskruer med flatt hode til å feste stender til bunnsvill og toppsvill av stål. Disse var ikke selvborrende og krevende å jobbe med. Når jeg skulle feste litex plater til stenderne ble jeg anbefalt gipsskrue med ekstra skive. Dette tok tid å feste ettersom skruen ikke kom gjennom stålet med det samme.

Ser at du får gipsskruer for stålstender også for skruepistol som gjør jobben mye enklere. Har selv en Makita 18v pistol men visste ikke om stender skruene da ovennevnte jobb ble utført. Gipsskruer for stålstendere er mer fingjenget og sitter bedre i stålet. Når jeg tenker meg om så har jeg et par tusen bånnede skruer som jeg kjøpte inn feil hos byggmakker til 49,- for pakken på salg. Biltema skal vistnok ha tilsvarende til 19,90,- for 1000 stk.
    Takker, dette er tips som sannsynligvis kommer til å spare meg for en hel del sverting!!

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kommer til å bli veldig bra Lygren.

Stålstendere er veldig lettvindt så er bare å glede seg. :-)
    Skal du ha en eller to lydører?

Side 3 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •