Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR - - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 2 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 242
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...TTT, men da får en i det minste tid til å tenke seg litt om!

Det jeg har kommet frem til, er at KOMFORT er viktig. Hvis ikke kona gidder å bli med ned i hulen for å se film blir det liksom ikke brukt dette rommet. Sånn sett endrer jeg førsterekken fra motoriserte kinostoler til rett og slett en custom-made sofaseng! Litt chic kanskje, men stuffa med puter og annet snax tror jeg den blir veldig behagelig. På 2. rad beholder jeg kinostolene, greit å ha litt "skikkelige" sitteplasser også.

Dernest har Gorm vært på HAA-kurs i Las Vegas og dratt med seg en hel masse sprøyt som jeg har måttet lide meg gjennom. Det som kanskje til og med made litt sense var å jobbe inn en mer optimal subplassering. Løsningen som gir det beste resultatet er 4 subber, plassert midt på på alle vegger. Dette har jeg dermed tegnet inn i form av 4 søyler som skal huse både subber og absorbsjon.

Videre har jeg veldig sansen for diffusjon. Min erfaring er etterhvert at rom veldig lett kan overdempes. Dermed vil jeg bruke "sub-søylene" til å tune inn tilstrekkelig dempemateriale, samt hjørnekassene. Jeg vil ikke overdempe, får heller leve med litt utusk i lyden som da EQ får ta seg av. Diffusjon, og da fortrinnsvis Skyline, vil plasseres rundt hele lytteposisjonen. Skulle gjerne ha brukt litt dybde på stavene for å hanskes med frekvenser litt opp i registeret, men har ikke tid til å kappe en trillion staver ala BEF, så jeg prøver å finne på noe lurt i så måte...

Når det gjelder lys går jeg for standard LED, da med 12W effekt. Dytter også noen LED-er opp i diffusjonen i taket, i tillegg til i sideboksene rund baut.

Ståa er imidlertid at byggeprosjektet fremdeles ikke er i havn, så dette skjer uansett ikke helt med det første, men føler i det minste jeg har kommet et lite hakk videre.

Det blir for øvrig ikke Procella jeg kommer til å kjøre på, men sannsynligvis Alcons. Har ikke helt funnet ut hvilken subløsning som passer, men leter etter en smal, aktiv løsning. Procella har jo noen greie i så måte, så mulig subbene blir derfra med LCR+surr blir Alcons. Kan hende jeg lander på noe helt annet også, men det er retningen jeg tenker meg. Er veldig glad i bånddiskant, og ettersom jeg ikke evner å bygge en DIY-løsning ala BEF må jeg ty til ferdige løsninger i så måte.

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --hjemmekino_1-jpg
    Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --hjemmekino_2-jpg
    Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --hjemmekino_3-jpg
    Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --hjemmekino_4-jpg

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Videre har jeg veldig sansen for diffusjon.
    Nei du sier ikke det :-D

Dette ser meget interresant ut, men skulle vel kanskje bare mangle :wink:

Har ikke selv planer om noe diffusjon men nå har jeg knapt 10m2 med 2.10m takhøyde så som jeg skjønner ville jeg kunne stanga i de om jeg hadde lagt opp diffusjon i taket, også ville det blitt nære høytalerne for god spredning.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    blir småfett dette gitt! 8-)
    går du for Alcons nye serie eller går du for den de selger nå?
    skal virkelig følge denne tråden mer! blir morro å se hvordan det blir når du får opp alle diffusorene :smile: :smile:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...blir det Alcons er det snakk om de "gamle" CR1-modellene med passivt filter og den største bånddiskanten. Det nye settet fra Alcons krever aktiv deling, hvilket gjør disse veldig kostbare med mindre en begynner å tukle med aktiv deling via f.eks. miniDSP. Er jo en mulighet, får se an litt - dog vet jeg hvordan jeg er anlagt hva angår ethvert praktisk prosjekt som minner om DIY, så det er nok greit å gå for en ferdig planka løsning sånn i første runde om ikke denne kinoen skal måtte vente til neste skuddår (igjen)!

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere enn meg som er født med ti storetær på henda altså :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir moro å følge! Kan du si hva det er som får deg til å velge bånddiskant istedenfor for en kompresjonsdriver?
    En annen ting; nå vet jeg ikke om tegningene dine stemmer, men hvis så, så ser det ut som du har altfor mye diffusjon, spesielt på sideveggene. Skal du maks utbytte av diffusjon, så kommer det ann på romstørrelsen. I de rommene de fleste av oss bygger, så vil det være mest hensiktsmessig å ha diffusorer på bakvegg, og absorbsjon i førsterefleksjon tak/vegger/teppe på gulv. Det spørs jo hvor langt du skal dra det, men ville lest litt om hva blant annet Orso skriver om dette. Uansett bør det måles litt i rommet før du bestemmer deg for hva som skal settes opp av hva. Lag rommet klart for både diffusjon/absorbsjon, slik at du bare kan sette inn det som trengs mens du etterhvert "koser deg" med rommet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg blir rett og slett lyttetrett av kompresjonsdrivere (nærmest uten unntak, selv på kino...), mens jeg ved bruk av bånddiskanter med tilstrekkelig effekt ikke opplever tilsvarende. Dette er nok litt subjektivt, men der står nå jeg...

Når det gjelder bruk av diffusjon og ikke minst absorbsjon leser jeg så mangt. Jeg opplever imidlertid at rom som er dempet for å nettopp gi den snorrette frekvenskurven mangler "liv". Jeg ønsker altså - til dels - litt romklang velkommen. Jeg er klar over at diffusjonen her ikke vil ta nevneverdig lave frekvenser, nærmest uansett stavlengde, og jeg er også klar over at Skyline ikke nødvendigvis er den mest effektive da lyden reflekteres 3-dimensjonalt. Samtidig ser det kult ut, hvilket også har litt å si!

Det kan for øvrig etter mitt syn aldri bli for mye diffusjon, og jeg er heller ikke enig i at diffusjon først har en effekt i store rom. Det jeg imidlertid er enig i, er at diffusjon har en effekt begrenset til evnen til å reflektere visse bølgelengder - derav manglende evne i mitt og de fleste andre "hjemme"-kino-byggeres tilfelle - til å jobbe spesielt dypt.

Jeg skal derfor prøve å se om det ikke kan la seg gjøre å ordne med en litt mer matematisk korrekt Skyline med tilstrekkelig dype staver. Dette bør jeg selvsagt egentlig gjøre etter jeg har målt hvor problemet blir liggende i rommet, og det er også mulig jeg gjør. I så måte er en potensiell fremgangsmåte å først utstyre rommet med greit med absorbsjon mot førsterefleksjon (inkl. bakvegg) og dernest måle for å se hvor rommet ikke funker.

Jeg har for øvrig ingen formening om at diffusjon løser alt av akustiske problemer, bare så det er sagt!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...en siste ting hva angår bass... Jeg kommer IKKE til å fore rommet med bassfrekvens som ligger under det rommet har mulighet for å takle. Alt for mange fyrer opp x-antall subber i hvert sitt hjørne (som visstnok er en av de verste plasseringene hva angår akustikk), tunet på type 16Hz i et rom som bukker under på 25. Jeg lever fint med 25Hz og jeg alternativt må fylle halve rommet med Glava og dermed ta kjekken på alt annen dynamikk for å komme med ned på sub 20Hz!

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Damn! Spennende!
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=lygren]...
    Skulle gjerne ha brukt litt dybde på stavene for å hanskes med frekvenser litt opp i registeret, men har ikke tid til å kappe en trillion staver ala BEF, så jeg prøver å finne på noe lurt i så måte...

Mener du dybde som i tykkelsen på stavene? Det er vel slik at jo smalere staver jo høyere opp i frekvens og jo lengre staver jo lengre ned i frekvens.

Bygde selv 2x 600x600m skyline diffusere for 2 uker siden. Veldig spennende men var mye jobb.

Ser ut til å bli en utrolig flott kino

Sofaseng blir sikkert veldig herlig :wink: . Sjekk at ikke lerretet blir lavt i forhold til vinkelen dere sitter/ligger slik at dere må løfte hodet/bøye nakken veldig og titte ned på bildet. Kanskje beina kan komme foran bildet om man bøyer de litt. Har selv løftet mitt 16.9 lerret 11.5cm nå etter jeg fikk nye høyttalere under lerretet. Nå i kveld løftet jeg en film i 2.40:1 format helt øverst på lerretet med maskering under og det var mer behagelig å se når jeg lå utstrakt i reclineren.

Høydejusterbart lerret hadde vært kult.

Gleder meg til å følge byggingen!

Active bircoff sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    blir spennende å følge dette... abonner abonner

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, tenkte på lengden på stavene, KristianW, har fått med meg at jo lenger, jo dypere går de... Hvor mye har egentlig bredden/høyden å si da?

Når det gjelder plassering av lerretet er jo det som du sier litt utfordrende når en har å forhold seg til en lav sofaløsning. Blant annet blir det vanskelig å plassere center og sub på samme nivå med lerretet lavt, så det er mulig subben må stå til en av sidene for centeren, men da spørs det igjen om kanselleringseffekten reduseres...

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir morsomt å følge med på dette, Lygren! Du tar'n virkelig helt ut med diffusorer. Minner meg om dette :

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --4927197753_1ea3216e8f-jpg

Siden du ikke har tenkt å bygge de i tre, hva blir det da? Muligens de fåes kjøpt ferdig støpt i plast, eller isopor?
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...en siste ting hva angår bass... Jeg kommer IKKE til å fore rommet med bassfrekvens som ligger under det rommet har mulighet for å takle. Alt for mange fyrer opp x-antall subber i hvert sitt hjørne (som visstnok er en av de verste plasseringene hva angår akustikk), tunet på type 16Hz i et rom som bukker under på 25. Jeg lever fint med 25Hz og jeg alternativt må fylle halve rommet med Glava og dermed ta kjekken på alt annen dynamikk for å komme med ned på sub 20Hz!
    Her må det være noe jeg ikke har fått med meg, for ut fra det jeg har lest, så er det ingen begrensning nedad mtp hvor lave frekvenser som kan gjengis i et rom. I følge The Master Handbook... er det en vanlig misforståelse at den laveste romnoden setter grensen for hvor lave frekvenser rommet takler. Hvis det var tilfellet, ville ikke kinoen til BEF kunne spille så dypt som den gjør (han har jo riktig nok litt mer membranareal enn de fleste).

Men som sagt, det kan være noe jeg har glemt siden sist jeg leste om dette.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg registrerer at det er tenkt en "lounge sofa" på første rad. Hva er det for noe? Det finnes plent i gode kinostoler som kan leveres som "loveseat", det vil si med armlener som enkelt kan fjernes ved behov. Da vil det ikke være noe problem for deg og din kjære å "kose litt" under filmseansene.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Det med lave frekvenser og begrensninger i ymse rom går på mer enn selve rommet. Først og fremst er jo bølgene i lave frekvenser så lange at noen av de nærmest er umulig å dempe skikkelig. Dernest kommer det ned til rommets fysiske egenskaper. BEF har nok konstruert et veldig spesielt rom hva angår stabilitet, og makter jeg det samme uten at en får knirk, knark eller annen ulyd skal jeg selvsagt dytte på med frekvenser nede i dypet så det holder. Det kan jo selvsagt være slik at en får en gitt node som en kan fikse med EQ med allikevel har orden på resten av frekvenskurven.

Jeg sier med andre ord ikke at jeg gjerne tar lave frekvenser - men det er ikke noe jeg gidder å bygge 1 meters tykke dempematter for å oppnå og dermed slite med "studiolyd" som følge av at jeg absolutt skal måtte sitte å dirre når Titanic synker...

Her er for øvrig det like mange meninger som det er teorier, og jeg må jo si at jeg på ingen måte er noe orakel i så måte. Ettersom ingen skruer er satt er det med andre ord bare å komme med innspill - jeg er lutter øre!!

Når det gjelder loveseats til x-antall tusen er det selvsagt fint og flott, Ak, men skal en ta litt hensyn til økonomien i det hele tror jeg en slik "DIY"-løsning bestående at tilskåret skumgummi, ev. med en topping av noe slag, satt inn i en ramme og dernest trukket i stoff kan være en grei løsning. Kan røpe at det var mr. Aksel Hennie som gav ideen om en slik sofaløsning, men han brukte imidlertid standard IKEA-madrasser som han fikk trukket i et veldig lekkert stoff... Hele konseptet med en "chill"-sone med en slik sofaseng-løsning synes jeg var veldig kjekt og midt i blinken for min del også!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Når det gjelder staver til diffusorene jobber jeg med en løsning, men finner jeg ikke på noe lurt blir det bare vanlige 60x60cm "standard" Skyline-duffusorer. Problemet med disse er at de ikke har dype / lange nok staver til å jobbe spesielt dypt, så jeg jobber nok for å finne en løsning som gir mulighet for dypere staver i så måte.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir nok helt suverent uansett om det blir sofa eller stol

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser veldig bra ut. De nye tegningene er i allefall veldig smakfulle, så det skal bli interessant å se implementasjonen av dette også!

Du kjører noen litt spesielle løsninger, og det er jo moro. Men den liggesofaen i fronten der er jeg ikke heelt sikker på, men det kan jo blir bra når du får det på plass Spennende blir det å følge med på, det er helt sikkert.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Dette ser veldig bra ut. De nye tegningene er i allefall veldig smakfulle, så det skal bli interessant å se implementasjonen av dette også!

Du kjører noen litt spesielle løsninger, og det er jo moro. Men den liggesofaen i fronten der er jeg ikke heelt sikker på, men det kan jo blir bra når du får det på plass Spennende blir det å følge med på, det er helt sikkert.
    ...teknisk sett er nok en sofaseng ikke helt optimalt, nei; burde jo vært motoriserte reclinere. MEN - så var det å faktisk få brukt moroa da... Tror nok ikke dette passer alle, men for egen del er filmtid chilletid, og da passer det perfekt med masse puter, langstrakt og avslappet!

Side 2 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •