Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR - - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 12 av 13 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 242
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BEF Vis post
    Det bilde gir ikke særlig godt inntrykk av rommet, slik jeg har sett rommet er det mye mere stilfullt. Veggene er ikke blå men grå og rommet har en flott harmoni. Tror det blir veldig kult med DIY sofa!!
    Takk, BEF! Glemte å slå av den blå LED-stripa bak da jeg tok bilde, derav blå fremfor grå vegger... Vanskelig å ta gode bilder av kinorom for øvrig, må ha både lysfølsom optikk og vidvinkel hvilket jo er en kostbar kombinasjon. Har en veldig god 24mm fastlinse med F på 1.4 som jeg skal teste, denne jeg bruker nå er jo helt elendig men har 10mm fisheye.

Ellers har jeg kjørt en kort runde med målinger av frekvensrespons i rommet og der jeg tenker å plassere DIY-sofaen ser det ut til at jeg har en relativt heftig boost rundt 30Hz. Må få målt mer, men bassresponsen endrer seg vel uansett når jeg får plassert subbene inn i veggen og bygget meg baffel så egentlig bør jeg nok få på plass dette før jeg bestemmer meg for hvordan og helt hvor sofaen skal plasseres og utformes. Jeg har uansett ikke tenkt å prøve meg på å dempe en pukkel i dette frekvensområdet, da tar jeg jo kverken på all dynamikk i samme slengen, og nærmest umulig er det vel uansett...

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    Jeg har uansett ikke tenkt å prøve meg på å dempe en pukkel i dette frekvensområdet, da tar jeg jo kverken på all dynamikk i samme slengen, og nærmest umulig er det vel uansett...
    Nå ble jeg nysgjerrig: Hvorfor tar du knekken dynamikken med å dempe en pukkel? Tenker du akustisk eller signalmessig? Pukkel er enklere å kontrollere enn en null (som teknisk sett er umulig å gjøre noe med med signalbehandling)
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Nå ble jeg nysgjerrig: Hvorfor tar du knekken dynamikken med å dempe en pukkel? Tenker du akustisk eller signalmessig? Pukkel er enklere å kontrollere enn en null (som teknisk sett er umulig å gjøre noe med med signalbehandling)
    Jeg tenker jo da på en mer generell bassfelle-implementering mht å drepe romklangen, signalmessig kan en jo alltids prøve å "knekke" pukkelen, men i denne størrelsesorden (10dB ++) er det ganske så håpløst å EQe den bort etter min erfaring. Enklere da å prøve å flytte lytteposisjonen noe for å unngå at en havner midt i slike peaker.

Skal for øvrig prøve å få skaffet meg en mik + REW for å bedre illustrere!

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Shit pommes frites!

Dette ser veeeeldig bra ut. Tøft!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Når det for øvrig gjelder støykontrollen ut er jeg foreløpig veldig veldig fornøyd. Rundt døren gjenstår det fremdeles litt tetting, men selv med dette ugjort demper rommet veldig bra i mellomtone og diskant. I bass dempes rene fysiske "ristninger" greit, men der var jeg jo klar over at rom-i-rom-løsningen jeg har valgt ikke ville klare å ta unna alt, så noe hører en når det virkelig smeller. Skal en ta bassen bedre måtte jeg nok kjørt på med 2-3 lag til med gips / spon, og det hadde jeg rett og slett ikke ork til. Uansett er jeg veldig fornøyd med at jeg kan sitte nede i hulen min kveldstid å se film på skikkelig lydnivå uten at verken kona klager eller ungene våkner, var jo tross alt det som var intensjonen med alt (mer)arbeidet knyttet til rom-i-rom-systemet!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg Vis post
    Shit pommes frites!

Dette ser veeeeldig bra ut. Tøft!

Takk!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Tester en QRD-diffusor med 29 kamre, tunet for 500Hz diffusjon. Temmelig enorm sak, men er jo selvsagt ørlige grann påvirket av herr Guru BEF som jo har sverget til STOR diffusor i egen kino på bakveggen, og håper jo jeg hører en viss forskjell!

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --hjemmekino_14-jpg

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --hjemmekino_13-jpg

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --hjemmekino_12-jpg

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --hjemmekino_11-jpg

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --hjemmekino_10-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Ser tøft ut. Har det satt seg noen inntrykk enda?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitter foreløpig i en sakkosekk foran kinostolene hvilket kanskje farger opplevelsen litt i negativ retning, men initielt føles det ikke ut som diffusoren bak gjør noen underverker. Langt tydeligere effekt fra platene i taket, for der er det virkelig natt og dag forskjell om en beveger seg ut av "diffusjonssonen". Samtidig må jeg nok først få opp sofaløsningen i front for å få virkelig testet effekten av denne klunsen, men jeg føler vel kanskje at det skal temmelig mye effekt til før jeg kan forsvare å plassere noe såpass stort bak i rommet. Skal også få testet en 1000Hz-tunet 1D-diffusor (500Hz scatter) som bygger langt hyggeligere 18cm i dybden. Skal også få meg REW, U-MIK og den nye HDMI-baserte mini-dsp EQ-boksen slik at jeg måle og korrigere rett fra laptoppen.

...først må jeg uansett til pers og få opp terrassen utenfor, prosjektet går ikke videre kjapt, spesielt siden hvert eneste spyd må først hakkes plass for i fjell....... Snart ferdig med 10 spyd, 3-4 igjen som jeg tar etter reisverket er på plass. Blir ca. 40kvm da, så blir jo forhåpentligvis en bra greie når den først kommer på plass!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter foreløpig i en sakkosekk foran kinostolene hvilket kanskje farger opplevelsen litt i negativ retning, men initielt føles det ikke ut som diffusoren bak gjør noen underverker.
    Dette samsvarer bra med hva GIK mente om å bruke diffusjon bak i rommet også. Det blir interessant å høre hvilken effekt 1000hz-diffusoren gir.

Active Bj-h sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som en vannvittig flott kino! Ser frem til den dagen jeg også kan bygge et dedikert rom.

Jeg har forøvrig et spørsmål om de stolene du har brukt. Er disse VELDIG gode - dvs vesentlig bedre enn hva du finner i en gjennomsnittlig kinosal?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av Bj-h Vis post
    Ser ut som en vannvittig flott kino! Ser frem til den dagen jeg også kan bygge et dedikert rom.

Jeg har forøvrig et spørsmål om de stolene du har brukt. Er disse VELDIG gode - dvs vesentlig bedre enn hva du finner i en gjennomsnittlig kinosal?
    Takk! Stolene er laget for kommersiell kino, så det er kvalitet / type som en finner i en typisk vanlig kino. Synes de har god korsryggstøtte og generell komfort, men som en vet fra kino er jo ikke denne type stoler tilsvarende en god recliner / sofa på langen, men absolutt helt greit som andrerad!

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kinoen din ble kjempefin,Lygren! Liker spesielt taket og de buede formene godt. Skal du bygge "liggesofaen" i front eller kjøpe ferdig?

Når det gjelder kinostoler så har jeg prøvd mye forskjellig. Men stolene vi har nå fra Skeie er vel noe av det beste jeg har sittet i i en kino. Man kan legge ned ryggen en del, og sitter da utrolig komfortabelt. Jeg kunne lett ha skiftet ut mine reclinere med en rekke av disse i skinn og med bord mellom, hadde det ikke vært for prisen (uten at jeg vet hvor mye de koster). Da hadde jeg også fått bedre plass bakerst på plattingen...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Active Bj-h sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk! Stolene er laget for kommersiell kino, så det er kvalitet / type som en finner i en typisk vanlig kino. Synes de har god korsryggstøtte og generell komfort, men som en vet fra kino er jo ikke denne type stoler tilsvarende en god recliner / sofa på langen, men absolutt helt greit som andrerad!
    De ser hvertfall veldig stilige ut, ser ut som det muligens hjelper å bringe frem prikken over i´en!

Hadde forøvrig vært flott om du kunne tatt noen bilder av det tekniske rommet, for oss som fortsatt trenger å lære en del hvordan man tenker ut smarte løsninger!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Kinoen din ble kjempefin,Lygren! Liker spesielt taket og de buede formene godt. Skal du bygge "liggesofaen" i front eller kjøpe ferdig?

Når det gjelder kinostoler så har jeg prøvd mye forskjellig. Men stolene vi har nå fra Skeie er vel noe av det beste jeg har sittet i i en kino. Man kan legge ned ryggen en del, og sitter da utrolig komfortabelt. Jeg kunne lett ha skiftet ut mine reclinere med en rekke av disse i skinn og med bord mellom, hadde det ikke vært for prisen (uten at jeg vet hvor mye de koster). Da hadde jeg også fått bedre plass bakerst på plattingen...
    Takk, liker veldig godt de avrundene formene selv, himlingen var et ork å bygge men føler nå det var verdt strevet!

Skeies kinostoler er virkelig prima greier ja, men koster jo deretter...

Når det gjelder sofaen er planen å plassbyggen den selv og bruke enten standard skumgummi eller noen mer komfortable rammemadrasser fra IKEA eller tilsvarende.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av Bj-h Vis post
    De ser hvertfall veldig stilige ut, ser ut som det muligens hjelper å bringe frem prikken over i´en!

Hadde forøvrig vært flott om du kunne tatt noen bilder av det tekniske rommet, for oss som fortsatt trenger å lære en del hvordan man tenker ut smarte løsninger!
    Teknisk rom er foreløpig ikke noe å ta bilder av, alt av utstyr står plassert i en haug på gulvet... Skal få det inn i rack, men foreløpig er nok ferdigstillelse av kinorommet hovedprioritet!

Intermediate Jan B sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teknisk rom er foreløpig ikke noe å ta bilder av, alt av utstyr står plassert i en haug på gulvet... Skal få det inn i rack, men foreløpig er nok ferdigstillelse av kinorommet hovedprioritet!
    Ojsann. Her var det visst en stund siden oppdatering, hehe.

Når blir det Auro 3D oppsett her da?
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, BEF! Glemte å slå av den blå LED-stripa bak da jeg tok bilde, derav blå fremfor grå vegger... Vanskelig å ta gode bilder av kinorom for øvrig, må ha både lysfølsom optikk og vidvinkel hvilket jo er en kostbar kombinasjon. Har en veldig god 24mm fastlinse med F på 1.4 som jeg skal teste, denne jeg bruker nå er jo helt elendig men har 10mm fisheye.
    Vidvinkel er jo ett must men om du har ett stativ er det ikke nødvendig med lysterkt objektiv, derimot er det håndholdt er det en fordel å få puttet mest lys inn på kortest mulig tid ergo er 1.4 ett greit utgangspunkt. Jeg ville nå heller anbefalt stativ og kneppe seg opp noen hakk fra full åpning og forhåndstille hvitbalansen om du ikke setter denne i softwaren.

Kult rom, kan du si noe om valgene du gjør med så mye diffusjon nær sweespot ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Husk at sweetspot ikke er de kinostolene bak, men en sofa i front som står rundt 2 meter foran bakre diffusor og dermed er innenfor QRD beregningens minimumsavstand (tror den er 1,5m)... Skyline i himlingen er rundt 2,4m i høyde, og disse er uten tvil svært effektive på denne avstanden...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...når det for øvrig gjelder planen videre, er første forutsetning pææeng, dernest ork og til slutt tiltak som jeg tenker at blir noe i retning av:

1. Bygge ferdig baffelveggen. Blir enten én eller to 18-toms DIY baffelveggtilpassede varianter, aktivt drevet av Hypex 2.700D plateamp. Blir å beholde de Adam GTC 88ene som står som LCR, veldig fornøyd med dem!

2. Dernest må jeg få laget meg den plattformen jeg har planlagt på bakre rad...

3. Til slutt er spørsmålet om jeg skal ta bryderiet med å bygge den DIY-sofaen foran eller om jeg skal bare gå til innkjøp av en ny, standard sofa. Digger det å kunne tilpasse sofaen rommet perfekt og bruke type IKEA madrasser og trekke med samme stoff som kinostolene bak som jeg har fått spesialbestilt fra fabrikken...

Rommet er uansett i mye bruk, faktisk nesten hver eneste kveld, ser alt fra film til serier der nede, og ungene bruker den også masse til filmer i helgene, bursdager osv osv. Stor suksess allerede altså, men ble altså aldri helt ferdig, og åra går jo så det er vel på tide før eller siden å få tatt seg bryderiet med å få fiks på det gjenstående... Rådet må jo da gjerne være; gjør deg FERDIG når du holder på - alt som settes på "tas seinere" lista = ork = tiltak = utsettes indefinitive... Samtidig; jeg bygget alt selv, ikke noe hjelp til noe, og det var jo et herk å bygge rom-i-rom, spesialtilpassa himling osv osv, så tok meg nok litt vann over nesa med egeninnsatsen i dette prosjektet og dermed ble jeg rett og slett helt utslitt...

Side 12 av 13 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •