Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR - - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 11 av 13 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 242
    Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette ser veldig bra ut! Det har jammen gått unna den siste tiden!

Du skriver i post #197 at du "konverterer til IR i teknisk rom." Hvilket utstyr bruker du til dette,- altså konvertering fra trådløst -> ruter -> IR?
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig! Misunner deg den bildestørrelsen der!

Angående demping antar jeg du skal ha absorbenter på sideveggene?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av normale74 Vis post
    Flott Kino, Blir sikkert veldig bra når alt er på plass.

Hva blir sitteavstandene iforhold til skjerm? Blir det for stort ? Eller akkurat passe :-)

Og sist og ikke mist, hva ble sluttmålene på rommet ditt? B-L-H..
    Sitteavstanden funker glimrende både rett foran der ungene sitter i sakkosekkene, samt fra bakre rad og senere fra sofaen i midten slik jeg ser det, men jeg liker jo også da STORT bilde så det blir litt subjektivt.

Rommet måler nå 3,6 x 5,6 x 2,3m...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av MorJohan Vis post
    Dette ser veldig bra ut! Det har jammen gått unna den siste tiden!

Du skriver i post #197 at du "konverterer til IR i teknisk rom." Hvilket utstyr bruker du til dette,- altså konvertering fra trådløst -> ruter -> IR?
    Jeg bruker en Global Cache Itach WiFi to IR-konverter. Denne funker perfekt i kombinasjon med f.eks. iRule, men det finnes drøssevis av webbaserte styringssystemer som bruker denne type løsninger nå... Banker Logitech ned i støvlene etter det er oppe å kjøre, men litt høyere terskel.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av kenti Vis post
    Stilig! Misunner deg den bildestørrelsen der!

Angående demping antar jeg du skal ha absorbenter på sideveggene?
    Demping har jeg allerede nok av nå, spesielt etter jeg får opp bakre rad med 5 kinostoler i stoff som vil utgjøre en relativt kraftig demper i bakre del av kinoen. Jeg bruker altså kun absorbenter 1,5m ut på begge sidevegger samt 15cm isolasjon i taket ut til ca. 2m.

Resten av akustisk utrustning i rommet vil være diffusorer, og da som nevnt 1D-varianter bak sitteposisjon med 35cm dybde tunet for 500Hz diffusjon eller 250Hz diffraksjon, samt 15cm dype på sideveggene rundt sitteposisjon og kanskje også litt foran tunet for 1000Hz diffusjon / 500Hz diffraksjon.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ajaj, funnet en ny funksjon på JVC X500en som egentlig er totalt fyfy; pincushion distortion fixer! Funksjonen er ment for å korrigere for kurvede lerreter og var en av JVCs nye features på den siste serien, dog har jeg jo vært temmelig skeptisk... Grunnen til at digital korrigering egentlig er totalt fyfy har en jo blitt smertelig klar over tidligere ved bruk av keystone.

Testet å makse ut korrigeringen (nivå 16), og da ble faktisk nesten hele den geometriske feilen korrigert bort. Så ikke noe til negative artifakter heller, er på ingen måte noe hva tilsvarende keystone normalt gjør. Må selvsagt se mer på dette, men funker denne funksjonen er det jo en veldig kjekk sak for oss med kurvede lerreter (meg og to til?? )...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, bruker du anamorfisk linse for å få 2.35:1 bilde eller zoomer du bare til bildet passer? Om du zoomer, blir det ikke da mye strølys i taket og under lerretet?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av Aabø Vis post
    Hei, bruker du anamorfisk linse for å få 2.35:1 bilde eller zoomer du bare til bildet passer? Om du zoomer, blir det ikke da mye strølys i taket og under lerretet?
    Bruker ingen linse foreløpig, men tanken har streifet meg å teste for å se om jeg kan hale ut enda noe mer lys og samtidig fikse litt av pincushion-effekten optisk... En annen årsak til å teste dette er at jeg da slipper å måtte zoome maksimalt inn som betyr at jeg bruker veldig mye av linsens optiske felt som ikke er positivt. Jeg får jo 30% mer zoom på kjøpet ved bruk av linse.

Spørsmålet er bare hvor mye skarphet som mistes samt om den anamorfiske prosesseringen skaper problemer... Ettersom rammen er dekket med molton over og under og det i tillegg er så godt som null strølys fra JVCen er uansett ikke dette noe større issue.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    Demping har jeg allerede nok av nå, spesielt etter jeg får opp bakre rad med 5 kinostoler i stoff som vil utgjøre en relativt kraftig demper i bakre del av kinoen. Jeg bruker altså kun absorbenter 1,5m ut på begge sidevegger samt 15cm isolasjon i taket ut til ca. 2m.

Resten av akustisk utrustning i rommet vil være diffusorer, og da som nevnt 1D-varianter bak sitteposisjon med 35cm dybde tunet for 500Hz diffusjon eller 250Hz diffraksjon, samt 15cm dype på sideveggene rundt sitteposisjon og kanskje også litt foran tunet for 1000Hz diffusjon / 500Hz diffraksjon.
    Ja, du må jo prøve ut dette, men diffusjon i førstrefleksjonspunktene er vel ikke helt veien å gå skal man tro "proffene".
    Ser helt klart hvorfor du ønsker å benytte diffusjon bak rommet, og det er jo anbefalt så lenge man sitter langt nok unna. Men sitter man for nærme vil man få en rart effekt ut av det, sitat: < ...not enough space from you to them to not be sitting in an odd/phasey kind of field>. Har diskutert disse tingene litt med Bryan Pape, sjefsakustikeren hos GIK Acoustics, de siste dagene, så det er derfor jeg spør deg

Nå får vel du lengre avstand til bakvegg enn eksempelvis meg, så da vil det nok fungere bra der. Det er sideveggene jeg er mest nysgjerrig på, da disse refleksjonene virkelig bør kontrolleres. Avstanden blir der som regel alt for liten til at man kan bruke diffusjon i norske rom...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Joa, sitter en for nære diffusorene blir effekten sikkert litt som GIK forklarer ja... I mitt tilfelle har jeg 3,6m bredde i rommet og dermed sitter jeg fint i den 1000Hz-tunede 1m-effekt diffusoren jeg hadde tenkt meg. GIK-diffusoren har først max effekt på 1,6m avstand, så den er med andre ord ikke like perfekt i mitt tilfelle.

Her er beregningen på GIK-diffusoren:

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --skjermbilde-2014-04-24-kl-09-28-12-jpg

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Fikk testet å se film i 16:9 i går, og det funket fantastisk bra!! Lerretet er jo såpass enormt at bildet ikke fremstår som lite, hvilket ofte er et issue. Skikkelig fornøyd med lerretsdimmen!

Den pincushion-fikseren stod aktiv under hele filmen for øvrig, og ser ikke ut til å påvirke verken skarphet eller introdusere andre artifakter. I 16:9 korrigerte denne funksjonen kurvingen nesten 100%. Artig liten feature fra JVC det der, selv om det nok kanskje ikke er alt for mange som trenger den...

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joa, sitter en for nære diffusorene blir effekten sikkert litt som GIK forklarer ja... I mitt tilfelle har jeg 3,6m bredde i rommet og dermed sitter jeg fint i den 1000Hz-tunede 1m-effekt diffusoren jeg hadde tenkt meg. GIK-diffusoren har først max effekt på 1,6m avstand, så den er med andre ord ikke like perfekt i mitt tilfelle.

Her er beregningen på GIK-diffusoren:

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --skjermbilde-2014-04-24-kl-09-28-12-jpg
    Ja, da virker det som du har kontroll Det stemmer som du sier mtp avstanden man må ha med GIK-diffusoren. Det virker som at diffusorer med liknende type specs som du viser til også kan brukes her. Får gå litt i tenkeboksen selv ser jeg. Akustikk er ikke bare bare...!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Litt mer testing med JVC X500 og 3D nå... Crosstalk er den i utgangspunktet relativt god på, forutsatt at en "tweaker" parallax litt fra film til film. Jeg har også satt "crosstalk eliminator" på max, dvs. ingen reduksjon, da dette øker lysutbyttet ganske betraktelig. Antar derfor at denne funksjonen styrer hastigheten på lukkeren i brillene ala Sony.

Flimmer er jeg normalt plaget med, og der er JVCen tilsvarende Sony på standard lukkehastighet. Ser litt flimring i starten, men venner meg til det.

3D-effekten varierer veldig fra film til film. Hvis parallaxen blir for bred på objektene ser en litt crosstalk, og i noen filmer forekommer det mer enn i andre. På Gravity, f.eks., har jeg knapt sett noe til crosstalk overhode, og filmen for øvrig fungerer fantastisk bra på JVCen da sortnivået også kommer til sin rett.

Har tidligere tenkt at 3D ikke er noe jeg vil bruke alt for mye tid på, men føler at det under visse forhold gir meg en økt og bedre innlevelse i filmen og kommer nok til å bruke dette mer fremover...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Har før øvrig nå fått opp surroundkanalene (surr L + R), men mangler fremdeles surr back. Har også fått opp en femseter kinostoler, foreløpig da skrudd rett ned i teppet uten plattform som jeg lager til høsten. Har en del "stuffing" igjen av stoff rundtomkring, så ikke helt på plass der heller, men nå er det nok terrassetid ute som gjelder en periode fremover selv om jeg kommer til å prøve å få tatt en og annen ting i kinoen også mellom slagene ute i hagen!

Intermediate matsijatsi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har før øvrig nå fått opp surroundkanalene (surr L + R), men mangler fremdeles surr back. Har også fått opp en femseter kinostoler, foreløpig da skrudd rett ned i teppet uten plattform som jeg lager til høsten. Har en del "stuffing" igjen av stoff rundtomkring, så ikke helt på plass der heller, men nå er det nok terrassetid ute som gjelder en periode fremover selv om jeg kommer til å prøve å få tatt en og annen ting i kinoen også mellom slagene ute i hagen!
    Fått gjort litt i helga da *pssst bilde*

Skal du bygge stor terrasse eller? kult om du deler bilder av det også etterhvert
    Marantz SR7010 - Parasound HCA 2205-AT
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4
    2x SVS PC12-NSD DSP - HTPC-Kodi - JVC DLA-X500R - DreamScreen V4 ProCurve 114"

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Beklager laber kvalitet på bildet, men linsa jeg bruker passer ikke kameraet og er heller ikke spesielt lysfølsom... Skal få tatt noen nye bilder med bedre linse snart.

Dette er da slik opplegget blir seendes ut frem til høsten. Skal bygge opp bakre rad på podie samt snekre en DIY-sofa i front... Uansett funker jo dette helt greit frem til da!

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --hjemmekino_9-jpg

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig! Ser fram til flere bilder slik at at ser heltheten i rommet skikkelig

18. Liker 1ercru har likt denne posten
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av kenti Vis post
    Stilig! Ser fram til flere bilder slik at at ser heltheten i rommet skikkelig
    Thanks. Skal få tatt noen bedre bilder, helt klart, men har lyst å gjøre meg litt mer ferdig før jeg legger alt for mye arbeid i bildetakningen... Planen er jo som nevnt å custom-bygge en sofa i front, samt sette kinostolene opp på podie bak. Tror det kan bli veldig bra og har egentlig ikke lyst å vente, men nå må nesten iveren vike for andre gjøremål en stund og uansett er jeg jo storfornøyd med å ha en relativt oppegående kino klar!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det bilde gir ikke særlig godt inntrykk av rommet, slik jeg har sett rommet er det mye mere stilfullt. Veggene er ikke blå men grå og rommet har en flott harmoni. Tror det blir veldig kult med DIY sofa!!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Thanks. Skal få tatt noen bedre bilder, helt klart, men har lyst å gjøre meg litt mer ferdig før jeg legger alt for mye arbeid i bildetakningen... Planen er jo som nevnt å custom-bygge en sofa i front, samt sette kinostolene opp på podie bak. Tror det kan bli veldig bra og har egentlig ikke lyst å vente, men nå må nesten iveren vike for andre gjøremål en stund og uansett er jeg jo storfornøyd med å ha en relativt oppegående kino klar!
    Ser den, er ikke så veldig glad i å pøse på med "ferdig-bilder" før jeg er helt ferdig selv

Side 11 av 13 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •