Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR - - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 10 av 13 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 242
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av offpist Vis post
    Relativt lett å lage seg diffunsplater selv av tre til en billig penge.
    10X10CM plank som man kapper i litt forskjellige lengder og vinkler.
    Så trenger man litt lakk og lim.

Har vurdert å prøve dette selv på et området 200X150cm i taket.

Men klart, med tre så blir det litt vekt på det hele.

Vedlegg 111701
    Du bør nok opp i minst 15cm lengde på stavene for å gi bedre effekt, og du kan beregne utformingen av diffusoren med programmet QRdude.exe (søk på Google)... BEF har jo f.eks. laget sin egen diffusor med 50cm maxdybde, men jeg tror nok det var "litt" jobb...

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Såvidt jeg husker, skal klossene ha en spesiell matematisk størrelse/sekvens for å gi absolutt maksimal effekt som diffusor, ikke bare på tilfeldig måfå. Det er vel det dette QRdude programmet gjør vil jeg tro.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Tidenes påskeinnspurt som resulterte i første testvisning i kveld!! Gjenstår fremdeles en hel del småting, men må jo si at det var utrolig moro å få opp 3,3m bilde på veggen!! Vi snakker klaring på 3-4cm på hver side av rommet, max utnyttelse.

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --hjemmekino_8-jpg

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir utrolig kult. Gratulerer med testvisning. 3,3 meter bilde gjør seg.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate matsijatsi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3,3 Meter er jo helt sykt
    Gratulerer med første visning ^_^
    Marantz SR7010 - Parasound HCA 2205-AT
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4
    2x SVS PC12-NSD DSP - HTPC-Kodi - JVC DLA-X500R - DreamScreen V4 ProCurve 114"

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke sykt!er slik det skal være har samme size og det får fram kinofølelsen.
    ellers ser det ut til å bli et veldig bra rom
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal si du har hatt tempo i kroppen, sjef!

Dette ser ut til å bli helt fantastisk!

Newcomer bassavhengig sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kuuult!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Takk folkens! Ja, er så langt veeeeeldig fornøyd. Bruker et Jamo D500-system mens jeg venter i spenning på at Alcons-systemet jeg sikler etter skal bli tilgjengelig, men selv dette spilte faktisk overraskende bra i rommet. Bruk av demping kun i front av rommet funker strålende ser det ut til, og diffusjonen i taket er også med på å trekke lydbildet "ut" og "opp", men det er jo samtidig greit med flutterekko i rommet nå som sideveggene og bakveggen ikke har fått noen plater / behandling.

Ellers demper løsningen helt greit. Dypbassen hører en litt til, men det var også forventet. Diskant og mellomtone er imidlertid godt dempet, kan nok fint spille i ganske heftig volum uten å vekke husets krabater...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2013
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    Du bør nok opp i minst 15cm lengde på stavene for å gi bedre effekt, og du kan beregne utformingen av diffusoren med programmet QRdude.exe (søk på Google)... BEF har jo f.eks. laget sin egen diffusor med 50cm maxdybde, men jeg tror nok det var "litt" jobb...
    Enig der. Det eneste problemet med dype diffusorer er at da må sitteavstanden fra diffusoren etterhvert være temmelig lang. 50cm krever rundt 3,5meters avstand!

15cm fant jeg ut var et fint kompromis mellom sitteavstand og diffusjonsdybde på min N53+17 1D QRD (= 1meter sitteavstand, Scatter 497 Hz Diffuse 995 Hz HF cutoff 6880 Hz).

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, 15cm dybde passer bra på sidevegg eller tak, der en med 13 kamre kan få max effekt på 1m. Denne er da tunet til 1000Hz diffusjon og 500Hz scatter.

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --skjermbilde-2014-04-23-kl-10-36-38-jpg

Til bakvegg har jeg beregnet en variant med 29 kamre som da gir max diffusjon på 2m, hvilket også passer bra i mitt rom. Denne er da tunet på 500Hz diffusjon og 250Hz scatter.

Lygrens nye AV-rom - TESTER NY 500HZ 1D QRD DIFFUSOR --skjermbilde-2014-04-23-kl-10-29-36-jpg

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var interessant. Jeg tenker selv å bygge diffusorer rett til siden for lytteposisjonen i kinoen og har plass til ca 7-8 cm med staver. Vil dette ha noe effekt
    eller er det bortkastet tid og penger? Tenkte å kjøre a la BEF med 48X48 treverk DIY. Tenkte å dekke 500X1500mm område ca per stender da disse blir mellom stenderne. To stendere
    på hver side av rommet.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral Vis post
    Dette var interessant. Jeg tenker selv å bygge diffusorer rett til siden for lytteposisjonen i kinoen og har plass til ca 7-8 cm med staver. Vil dette ha noe effekt
    eller er det bortkastet tid og penger? Tenkte å kjøre a la BEF med 48X48 treverk DIY. Tenkte å dekke 500X1500mm område ca per stender da disse blir mellom stenderne. To stendere
    på hver side av rommet.
    Bruk QRdude.exe til å beregne, men 7-8cm staver vil nok dessverre ha svært begrenset effekt... Vi snakker da fra rundt 2000Hz og oppover, og da spørs det om det er verdt jobben?? I tillegg er det jo slik at staver eller 2D-diffusorer ikke er like godt egnet for vegger da lyden i såfall spres også oppover. Det betyr at du mister verdifull lydenergi til "kråkene". Til tak derimot er staver glimrende... En 1D-løsning vil kun diffusere i ett plan og gir dermed mindre tap. Hvor mye dette har å si i praksis har jeg selvsagt null og niks greie på, her gjengir jeg bare en påstand som det jo finnes x-antall av der ute når det gjelder akustikk.....

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk QRdude.exe til å beregne, men 7-8cm staver vil nok dessverre ha svært begrenset effekt... Vi snakker da fra rundt 2000Hz og oppover, og da spørs det om det er verdt jobben?? I tillegg er det jo slik at staver eller 2D-diffusorer ikke er like godt egnet for vegger da lyden i såfall spres også oppover. Det betyr at du mister verdifull lydenergi til "kråkene". Til tak derimot er staver glimrende... En 1D-løsning vil kun diffusere i ett plan og gir dermed mindre tap. Hvor mye dette har å si i praksis har jeg selvsagt null og niks greie på, her gjengir jeg bare en påstand som det jo finnes x-antall av der ute når det gjelder akustikk.....
    Jeg skal prøve meg litt frem med akustikkplater først. Blir det for dødt så må jeg til pers med diffusorer. 1D kan jo også lages greit som DIY har jeg forstått. Taim vill sjåvv.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg skal prøve meg litt frem med akustikkplater først. Blir det for dødt så må jeg til pers med diffusorer. 1D kan jo også lages greit som DIY har jeg forstått. Taim vill sjåvv.
    Ja, du kan fint lage 1D DIY også... Absorbenter rundt lytteposisjon hadde jeg uansett vært veldig forsiktig med, skal veldig lite til før lyden oppleves som utrolig døll etter min erfaring, ofte nesten bedre med litt ekko...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Fikk tatt meg noen minutter i går kveld med vurdering av bildet og løsningen totalt sett. På lerretet havnet jeg på en kurvet variant selv om rett ramme nok hadde vært det teknisk mest korrekte. Dette også fordi kurven gjør seg utrolig bra i rommet totalt sett med bl.a. kurvede nedsenkede himlingkomponenter. Ettersom ramma er i 2.35:1 klarer jeg uansett å maskere bort de geometriske feilene helt greit, men ettersom jeg måte ty til max zoom på projektoren for å blåse opp et bilde på 3,3m fra ca. 5,5m avstand er nok det geometriske avviket noe større enn jeg hadde håpet på. Når jeg ser film legger jeg uansett ikke nevneverdig merke til det, og gaming vil foregå i 16:9 og dermed få noe mindre utfordring med kurvingen. Fokusmessig er det imidlertid ikke mulig å se noe forskjell fra midt til hjørne, dette fordi kurvingen er såpass begrenset. Totalt sett er jeg fornøyd med valget av kurvet løsning.

Dernest til projektoren, JVC X500. Er bare å ta av seg hatten... Under disse omgivelsene formelig spruter det filmglede ut av denne saken. Sortnivået er nærmest "CRT´ish", og jeg liker også godt prosesseringen. Selv frame interpolation på low funker helt greit på denne saken, så her har virkelig ingeniørene hos JVC stått på! Jeg er ikke så kravstor til lysutbytte uansett, men foreløpig har den i godt monn på mitt 3,3m brede lerret. Mister jo en del de første 1000 timene, men jeg tror ikke det skal være noe problem.

Lydmessig er det også som nevnt tidligere helt klart riktig å droppe enhver demping rundt lytteposisjon. Selv Jamo D500 klarer å levere helt OK effekt i rommet med demping kun i første himlingsdel i front samt ca. 1,5m ut i rommet på sidene. Diffusjonen i taket ser ut også til å gjøre en jobb, og jeg prøver nå å få anskaffet meg en 35cm 1D-diffusor bak samt en 15cm 1D-diffusor på sidene for å teste om dette kan ta kål på ekkoet som foreløpig er til stede mellom langveggene og til dels også kortveggen selv om det nok der er mer begrenset siden jeg har stappet "baffelveggen" (foreløpig ikke bygget om til ekte baffelvegg, blir senere) full av dempemateriale.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Når det gjelder styring bruker jeg OnCommand (custom-install utgaven av iRule), der alt av utstyr er koblet opp på teknisk rom ca. 6 meter unna. Måtte sette en egen trådløs router i kinorommet for å få kontakt med nettet for øvrig, rom-i-rom i kombinasjon med betong drepte tydeligvis alt av signaler... Nå styrer jeg oppsettet ved bruk av telefonen som sender signalene via nettverket som konverterer til IR på teknisk rom. Kan også styre komponentene over IP som jeg skal få satt opp litt senere for å kunne få raskere respons og feedback. Skal få koblet opp lysstyring i samme styringssystem senere (Z-wave), dette foregår foreløpig manuelt.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder styring bruker jeg OnCommand (custom-install utgaven av iRule), der alt av utstyr er koblet opp på teknisk rom ca. 6 meter unna. Måtte sette en egen trådløs router i kinorommet for å få kontakt med nettet for øvrig, rom-i-rom i kombinasjon med betong drepte tydeligvis alt av signaler... Nå styrer jeg oppsettet ved bruk av telefonen som sender signalene via nettverket som konverterer til IR på teknisk rom. Kan også styre komponentene over IP som jeg skal få satt opp litt senere for å kunne få raskere respons og feedback. Skal få koblet opp lysstyring i samme styringssystem senere (Z-wave), dette foregår foreløpig manuelt.
    Har du link til OnCommand så vi kan se litt hva det går ut på?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Har du link til OnCommand så vi kan se litt hva det går ut på?
    Dette er foreløpig såpass nytt at det ikke foreligger noe info, men du kan lese om iRule som jo er mye av det samme men da rettet mot "DIYers"; http://iruleathome.com/. Veldig positivt overrasket så langt, men det er jo uten tvil en del knoting som må til okke som, spesielt mht styring av lys.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott Kino, Blir sikkert veldig bra når alt er på plass.

Hva blir sitteavstandene iforhold til skjerm? Blir det for stort ? Eller akkurat passe :-)

Og sist og ikke mist, hva ble sluttmålene på rommet ditt? B-L-H..

Side 10 av 13 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •