"kjellerkino" planlegges - ønsker innspill:)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer ynroenn sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"kjellerkino" planlegges - ønsker innspill:)

Hei! Etter omfattende opppussing av resten av huset siden 2006, er det omsider "mororommet" i kjelleren som skal til pers. Utgangspunktet er en gammel garasje i sokkelen på huset. Pr. i dag er den 314 cm bred, 620cm lang, takhøyde 214cm. Er kun på planlegingsstadiet ennå, men ser for meg følgende løsning:
    Gulv: aretningsmasse, depron plater, lavtbyggende varmekabler og tykt teppe.
    Vegg 1+2(innervegger i mur). Lektes ut, 5cm glava + liggende trepanel,
    Vegg 3 (delvis under terreng): 5cm luftespalte (5cm plastklosser), deretter 48x48lekter, 5cm glava + liggende trepanel
    Vegg 4 (pr. i dag garasjeport), mures igjen med 25cm isoblokk, deretter 5cm glava og liggende trepanel
    Tak: i dag leca byggeplank. Montere lydbøyler + lekter, 5cm glava, deretter 2 lag gips.
    Ikke helt ideell løsning, ville jo helst hatt en rom i rom løsning men synes det vil ta for mye av bredden og høyden i rommet. Estimert størrelse på rommet når jeg er ferdig vil da være 300cm bredde, ca610cm lengde, takhøyde ca. 200cm.

Utstyr som er planlagt inn:
    Høytalere: PSB stratus silver (front) stratus c6i(center), stratus subsonic 3i (subwoofer)m stratus mini (surround), stratus c5 (surround bak)
    Elektronikk: Yamaha rxv-3900+ rotel 1072 effekt, ps3 + squeezebox touch
    Bilde: Ikke kjøpt inn enneå, men ønsker et rammelerrett som er så bredt som mulig + passende prosjektor.

Dilemma: skulle gjerne ønsket at rommet var litt bredere. Får en utfordring med å plassere høytalerne langt nok fra sidevegg, bredt lerrett samt beholde et ok stereoperspektiv. Har følgende tenkt følgende:
    Plassers sofa ca. 4meter fra lerret, 200cm bredt rammelerret, plassere høytalerne ca. 30cm fra sidevegg med en viss toe inn. Subwooferen må da plasseres under lerretet. Vil det fungere å ha høytalerne så nært sidevegg? Ville dere heller ha plassert sofaen helt inn i bakveggen ? Begrunnelsen min for å flytte den frem 2 meter er bedre stereoperspektiv (nærmere en likesidet trekant) samt bedre utnyttelse av surround kanalene. SOm dere ser har jeg tenkt å benytte meg en senterkanal til å gjengi surround bak. Vil dette være en ok løsning?

Rommet er bare i planleggingsfasen ennå. Byggestart blir til våren (må vente til vinteren er over med å støpe golv samt mure igjen garasjeport). ALle innspill taes i mot med stor takk

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det nødvendig med lydbøyler med et slikt tak?

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan bli gøy å følge med på! Håper du fortsetter å oppdatere tråden når du kommer igang med byggingen. Med så langt rom, og så lite bredde, så vil jeg kanskje foreslå akustisk lerret med høytalerene bak lerretet. God plass til plassering, og du får større bilde. For inspirasjon kan du jo titte i tråden til BEF her

Lykke til!

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips så langt
    Grunnen til at jeg vurderer lydbøyler er for å frikoble taket i noen grad fra betongkonstruksjonen mtp. på å hidre lyden i å forplante seg i resten av huset. Har også vurdert akustisk lerret sterkt, ikke umulig at jeg går for en slik løsning. Skal gå inn og lese den nevnte linken med stor interesse Men uansett akustisk lerret eller ei, jeg får en utfordring med å få plassert fronthøytalerne langt nok fra hverandre mtp. stereo perspektiv. Spørsmålet er hva jeg skal prioritere; avstand fra vegg eller størst innbyrdes avstand? 20cm fra sidevegg gir omtrent 260cm fra ddiskant til diskant. 50cm fra sidevegg gir bare 220cm fra diskant til diskant...

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er egentlig ikke noe stort problem, for du blir bare nødt til å flytte sitteposisjonen lenger frem. Da er stereoperspektivet fikset, og du kan fortsatt få god lyd og stort bilde.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo selvfølgelig en mulighet. Med 260cm avstand mellom høytalerne blir jo avstand fra lerret 225 cm, da skulle det bli rimelig rått med 200 cm bredt bilde Eventuelt, dersom jeg IKKE går for akustisk lerret, så kan jeg jo flytte høytalerne en m. fra bakvegg, noe som gir meg 325cm sitteavstand (kanskje mere passe?)

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Er det nødvendig med lydbøyler med et slikt tak?
    Mener du at lydbøyler er overføldig når jeg har leca byggeplank mellom etasjene? Jeg tenkte det var vitig mtp. å "frikoble" rommet fra etasjen over?

Ps. siden det er etasjeskille i betong, vil det utgjøre noen særlig forskjell med gips i taket, eller kunne jeg like gjerne brukt lydbøyler, lekter, 5cm isolasjon og smartpanel i taket?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •