Nabons hjemmekinorom i kjeller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 1 av 16 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 312
    Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nabons hjemmekinorom i kjeller

Here it goes!

Hei alle mann. Registrerte meg her på forumet for en stund siden og har siden da sittet å lest og lest og lært veldig mye. Inspirerende og imponerende og beskue all den kompetansen som blir lagt ned i rommene som bygges i det ganske land.
    Nå er det altså min tur.
    For 3 år siden kjøpte jeg og min kone et rekkehus som kunne betegnes som et totalrenoveringsobjekt. Etter en hektisk arbeidsperiode på 1 måned kunne vi flytte inn og være tålelig fornøyd. Nå etter mer oppussing, mer maling, utbygging av gang, nytt toalett osv, har listen blitt mindre og målet kom til syne for en liten stund siden: Jeg kunne begynne på kjelleren min!!
    Dette er en kjeller på ca 25 kvm med en takhøyde på 215cm ca.
    En ren dedikert hjemmekino vil det nok ikke bli, men hovedgrunnen til rommet blir film, spill og en del musikk.

Skrive litt mer om rommet skal jeg gjøre, men for å ikke miste dere med en gang så fyller jeg inn med noe jeg ihvertfall liker; bilder!

Ankomst ned til kjelleren:

Vegg der det etterhvert blir en liten arbeidsbenk/pcbenk:

Vegg der sofa og prosjektor blir:

Vegg der lerretet kommer (på falskvegg):

Veggene består av en type lyddempende plater (minner om støpte plater av høy?) Har fått vite i ettertid at disse mattene brukes i dag til støydemping i støyskjermer langs veiene. Kan jo ikke være dumt å ha dette på veggene?
    Rekkehuset er da et enderekkehus så vi har kun en nabo vegg i vegg. Fordel det også, men bor i et borettslag så naboene er tett på uansett.
    Planen er å lekte ned taket med 48x48. to lag med gips med green glue mellom. Veggene skal lektes ut med 48x48 og to lag gips med green glue mellom der også. Veggene trekkes litt inn fra originalveggene for å få en luftlomme mellom. Det vil ikke bli en fullendt rom-i-rom-løsning, føler ikke jeg kan ofre så mye takhøyde til det, men håper jeg får gjort noen lyddempende inngrep.
    Gulvet er foret opp ca 10cm fra betonggulv med isolasjon under. Gulvet blir beholdt. Slipt ned og malt med en mørkere matt farge, ev beiset/oljet.
    Tilgang til rommet ser dere er via trappen som kommer ned. Der blir det lukket trapperom med lyddør. Videre inn i kjelleren ligger det en døråpning til boder og vaskerom. Denne åpningen blir også lukket med lyddør.

Som dere ser av bildet med frontveggen så har jeg testet litt med størrelse på lerret. Kom frem til at jeg kanskje kan klare 106ish tommer. Dette blir da et lydakustisk lerret montert på en falskvegg med fronthøyttalere og senter bak. Hadde lyst til å bygge inn komponentene under lerretet, men ser at plassen kanskje kan bli litt liten hvis jeg vil ha optimal høyde på lerretet.
    Pipen vil da bli bak denne veggen. (vet at den vil bli en utfordring mtp lyddemping dessverre...)

Kun ett vindu i dette rommet og den foreløpige idéen er å lage en dempet plate som jeg legger inn i karmen.
    Ventilasjon er ikke helt bestemt enda.

Kan ikke love all verdens oppdateringer før over nyttår, men jeg takker på forhånd for all konstruktiv kritikk og alle inspill til en som er fersk i gamet enda. Som dere ser så ligger materialene der, så når høytiden har passert er jeg i gang!

Takk for at dere kikker innom tråden min!

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo med en gang at bildene ble alt for store. Noen som vet hvillken størrelse som er passende så de passer fint inn i tråden?

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1024*768 eller type 800*600 passer bra på bilder.

Bra med masse bilder, pøs på! :-D

Active Gelbear sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener 800x600 er godt likt her, hvis jeg husker rett.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er bildene rettet opp, så nå ser det forhåpentligvis litt mer innbydende ut

Laster inn noen bilder imorgen etter rivingen av den meget lekre lecaveggen i front

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nabon
    Ser jo med en gang at bildene ble alt for store. Noen som vet hvillken størrelse som er passende så de passer fint inn i tråden?
    Sjekk min byggetråd, der er alle bildene maks 1000 pixels brede. Jeg synes det passer bra. Jeg bruker Paint.NET for å bytte størrelse på bildene. Paint.NET - Free Software for Digital Photo Editing ... det finnes litt mange "Download" lenker der, det er den som heter Paint.NET v3.5.10 som går riktig. Irriterende med slike reklamer...

Lykke til med byggingen!

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk justert bildene i går og alt virket ok, men ser jo nå at bildene kun ligger som minibilder nederst i posten. Hva kan være årsaken til dette?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nabon
    Fikk justert bildene i går og alt virket ok, men ser jo nå at bildene kun ligger som minibilder nederst i posten. Hva kan være årsaken til dette?
    Fordi bildene har fått nye lenker. Når du sletter og laster opp igjen, må du kopiere lenke til bildene på nytt.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er bildene oppe og gå igjen. Uten at jeg har gjort noe. Snedig.
    Uansett. Her kommer en liten oppdatering etter helgen.

Tok ned lecaveggen i helga og fikk vekk den. Drittarbeid, men nå er rivningsarbeidet snart over og oppbyggingen kan begynne igjen.
    Nabons hjemmekinorom i kjeller-revet-jpg

Det var ikke måte på hvor det støvet ned i kjelleren når jeg drev på, men nå har støvet lagt seg og jeg fikk rengjort alt igjen.

Utstyr forøvrig har jeg ikke skrevet noe om enda. Har faktisk ikke så mye å skryte av enda. Det eneste jeg har fra før er en PS3 og en mac mini som skal fungere som mediapc.

Ellers vil som sagt lerretet være rundt 100´ lydakustisk rammelerret. 5.1 er nok det jeg vil satse på hvis det ikke går opp et lys og jeg ser at jeg kan få til 7.1, men rommessig trenger jeg nok deres anbefalinger når den tid kommer.
    Budsjettet lyd og bildemessig håper jeg jeg kan få til en grei start med:
    10000,- på høyttalere
    5000,- på forsterker
    15000,- på prosjektor
    5000,- på lerret
    2000,- på blu-rayspiller

Er nok ikke all verdens til start i forhold til utstyret som noen av dere har, men det vil nok være et løft fra mitt logitech Z-5500-stueanlegg

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riving av leca er noe svineri uansett hvor forsiktig man prøver å trå til. Støvet legger seg overalt!

Budsjettet er det ikke noe i veien med, bare du er forberedt på en liten sprekk

Om du skal legge opp skjult anlegg for tilkoblinger ville jeg lagt opp til 7.1 først som sist.

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da skulle du hatt det klipsch-settet elkøp har på tilbud til 10000,-

Du blir garantert fornøyd komplett 5.1

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo ett veldig bra utgangspunkt du har da! Er jo masse muligheter her!

Gleder meg til og følge tråden videre..

Stian

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildene fungerer ikke enda, du må gjøre som jeg sier og redigere posten og kopiere og lime inn lenkene til bildene... Fungerer nok fordi du (nettleseren din) har cachet bildene kanskje?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Trondheim
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med duppi dupp, får vel neppe bedre pakke til 10lapper?
    Så har du nå bra blu ray spiller i din ps3, så hvorfor ikke bruke de ekstra 2 lappene i forsterker? Lykke til videre med jobben :-)

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CareBear
    Bildene fungerer ikke enda, du må gjøre som jeg sier og redigere posten og kopiere og lime inn lenkene til bildene... Fungerer nok fordi du (nettleseren din) har cachet bildene kanskje?
    Jeg så det i dag jeg også at bildene ikke fungerte. De fungerte som sagt i går, men hadde som sagt ikke tenkt på cachene og at det var det som lurte meg, men nå skal det uansett fungere. Takk for hjelpen

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Driver x
    Enig med duppi dupp, får vel neppe bedre pakke til 10lapper?
    Så har du nå bra blu ray spiller i din ps3, så hvorfor ikke bruke de ekstra 2 lappene i forsterker? Lykke til videre med jobben :-)
    Enig med deg og duppi dupp jeg også at det settet hadde passet perfekt, men pengene må nok gå til oppbygging av rommet først og fremst så får jeg hamstre gode tilbud når rommet nærmer seg ferdigstillelse.

Når det gjelder bruksområdet på lyd så blir det som sagt film og spill, samt en del musikk. Musikksmaken er egentlig bred nok med favorittartister innen både rock, jazz, rap, hardrock og mer til så det jeg trenger (høres det ut som) er vel egentlig gode allroundhøyttalere og en forsterker som leverer nok.
    Er det noe jeg skal være spesielt på jakt etter, eller står jeg ganske så fritt i valget mitt?

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann

Dette utgangspunktet så veldig kjent ut.
    Gleder meg til å se framgangen her.

Til dere andre,titt gjerne innom min byggetråd:

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ost-363-a.html
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CareBear
    Nei det fungerer ikke nå heller. Hva pokker gjør jeg feil nå da?... Har slettet bildelinkene og lastet de inn på nytt og lagt inn img-linken i posten. Har ikke flyttet bildene/mappen i etterkant. Noe annet som er årsaken?...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mindwaste sier noe her. kan være buskjette er litt på en sprekk. men selv må jeg si lykke til. Jeg sprakk,.

han sier også en lur liten ting her. om du skal først skjule alt. kjør hvertfall 7.1
    eller legg i hvertfall kablene opp til dette.

Dette som kommer frem her med klipsch-settet elkøp så ville jeg i hvertfall vært litt på hold. Sjekk først om du liker lyden . jeg hadde også muligheter til og kjøpe dette merke og da rf83 høytalerne og helt sett billig. Det jeg kom fram til var at det var andre merker der ute som spillte mye penere overall enn disse som har horn. Dette passet ikke meg er det eneste jeg kan si. Men ikke noe dårlig kjøp for det da.
    fordel med klipsch er jo at de har fine muligheter for høytaler løsninger ellers på sidene osv.

Ser også du driver med ett rom ca samem størelse som det jeg har smekka sammen nå. du får svinge innom forum siden min (http://avforum.no/forum/av-rom-konst...byggetrad.html)og se om det er noe der du kan hente. Du har i hvertfall flere utfordringer enn meg med tanke på du har pipe og trapp osv.

Men tror du kan få ett rått rom der.
    Følger med her jeg.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tråden din blir absolutt besøkt jevnlig bobsroadkill. Spennende lesning og hyppige oppdateringer. Det liker jeg
    Er nok forberedt på en budsjettsprekk eller to, men først og fremst gleder jeg meg til å få unna jula så jeg kan begynne byggingen. Fikk pent beskjed om at jeg måtte vente til etter jul med det av "sjefen" i huset

Side 1 av 16 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •