Nabons hjemmekinorom i kjeller - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 9 av 16 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 312
    Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja det er sant det. Resultatet ditt er ihvertfall upåklagelig. Ser meget bra ut.
    Er så mye pussing og støvarbeid igjen i kjelleren enda at jeg tør rett og slett ikke å ta opp noe utstyr der enda. Bra er kanskje det for da holder man kanskje fokuset og drivet på sluttresultatet. Kjenner det blir godt å nå milepælen når malingsarbeidet starter.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsom og vell dokumentert tråd! her skal jeg følge med.

du er vell bokstavlig talt også naboen min du, for dette må jo være en flatåsleilighet?

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Stemmer bra det ja. Begynner å bli en del folk her inne som har samme rom som dette nå
    Arti at du titter innom nabo

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble i kveld ferdig med å male alle veggene ett strøk med hvitmaling. Gjør dette for å få støvbindet samt at jeg nå får hele veggen i samme farge og det er lettere og avdekke avvik i sparklingen. Får også mettet gipsveggene med billigere maling enn pure color fra Jotun. Noe småflikking er det igjen, men vil si meg 98% klar til maling på veggene nå. Da er det bare taket igjen

Begynner å bli ganske så fornøyd med de utvendige gipshjørnene. Trodde faktisk ikke disse skulle bli så bra som de ble. Alt kan fikses med sparkel
    Venstre vegg mot frontvegg skal også tapetseres så denne trenger heller ikke være strøken.

Er som sagt bare taket igjen nå. Dette er allerede sparklet en gang og pusset og er på god vei til å få ferdig andre sparkling. Når dette strøket er pusset maler jeg nok over taket også for å lettere kunne se feil og mangler her også.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha sparklet taket tre strøk bestemte jeg meg for å grunne det et strøk for å gjøre det lettere å kunne lete etter skavanker. Man kan vel trygt si at jeg har en del sparkling før resultatet er tolererbart....

Ellers er jeg egentlig fornøyd med hvordan dette blir seende ut. Nå ser det jo egentlig ut som vanlige takplater, men det blir noe annet når den påtenkte fargen kommer i taket
    Men før det; s to the p to the a to the r to the k to.... Ja dere skjønner tegninga

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LarsWilli
    Morsom og vell dokumentert tråd! her skal jeg følge med.

du er vell bokstavlig talt også naboen min du, for dette må jo være en flatåsleilighet?
    Har du også kino i et slik rom? Evt bilder?
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følger med videre her )

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk en god økt i kjelleren i dag. To strøk er malt i taket og første strøket på veggene er ferdig. Finishen på sparklingen er ikke 100%, men bra nok når det blir annen belysning enn 1000w arbeidslampe. Langveggen skal tapetseres så denne skal males i samme farge, men skal se om jeg har nok maling først. Hvis ikke blir det kjøpt noe billig så jeg forhindrer hvite glipper i tapeten.

Synes kanskje at fargekomboen ser litt rar ut foreløpig, men der må jeg bare stole på interiørarkitekten i huset Mørkt ble det ihvertfall ; mer enn hva mine elendige fotografegenskaper kan fremstille.
    Imorgen skal jeg få på siste strøket på veggene og få grunnet tapetveggen.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veggene har blitt malt ett strøk til og resultatet ble perfekt. Har også fått grunnet tapetveggen så vi ikke får noen skjemmende striper hvis det skulle glippe.

Pipa ble jeg egentlig ganske fornøyd med. Synd den havner bak lerretsveggen

Fikk også klappet på plass vindusforingen så denne er klar til pussing og maling. Dyttet inn glava i sprekken, tetteremse etter det, toppet med silikon i mengder.

I dag ble firmabilen fyllt opp med neste porsjon materialer. Hentet de siste veggplatene til trappa/gangen, hobbyplater som skal bli rehab trappetrinn, 2"4 til lerretsvegg og en del annet som skal bli et soverom til min 6mnd gamle prinsesse. NÅ er det på tide at hun får eget rom

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat ferdig å lese gjennom tråden din. Veldig godt dokumentert, og flott resultat så langt

Hvilke planer har du for gulvet?

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for besøket i min skarve amatørbyggetråd
    Gulvet er det eneste, bortsett fra fargevalget, som dragen "måtte" bestemme. Hun krevde malt tregulv. Jeg fikk bestemme farge (nesten). Foran sofaen kommer det et stort teppe som tar en del refleksjoner så jeg satser på at dette skal gå bra. Fargen er den samme som taket, men i gulvmaling såklart så det blir nok med litt mer glans enn taket.
    Har bestilt maler til sliping av gulvet og han kommer mot slutten av måneden.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nabon
    Takk for besøket i min skarve amatørbyggetråd
    Gulvet er det eneste, bortsett fra fargevalget, som dragen "måtte" bestemme. Hun krevde malt tregulv. Jeg fikk bestemme farge (nesten). Foran sofaen kommer det et stort teppe som tar en del refleksjoner så jeg satser på at dette skal gå bra. Fargen er den samme som taket, men i gulvmaling såklart så det blir nok med litt mer glans enn taket.
    Har bestilt maler til sliping av gulvet og han kommer mot slutten av måneden.
    Vil absolutt si at du har tatt hakket opp fra amatørbygging
    Ja disse dragene.. Godt du (nesten) har fått bestemt fargen i hvertfall :twisted:

Hvordan er akustikken der nede etter du fikk opp platene? Absorbenter?

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akustikken er helt forferdelig. Ekko så det holder der nede nå. Akustikk og demping er nok et kapittel jeg må ta for meg når jeg har fått inn utstyr. Foreløbig har jeg bare skaffet meg en pakke akustikkplater fra rockwool. Så jeg får lage meg noen rammer å henge opp disse når rommet er ferdig. Skal få inn alt som skal langs veggene først så jeg vet hvor jeg kan plassere akustikkrammene. Rommet er vel i utganspunktet ikke optimalt for akustikkens del, men jeg får gjøre det beste ut av det. Er mest spent på taket egentlig. Har ikke klart å bestemme meg for om jeg skal ta enda mer av takhøyden for å få opp rammer der også. Er jo bare 210 her nede så blir det mye lavere skaller jeg vel snart i taket

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir spennende

Har selv en stue med tak og to vegger av betong. Skal gjøre litt når jeg får tid til oppussing, men intil videre er det et tragisk kapittel...

Har du satt deg dato for ferdigstilling?
    Du har vel det meste av utstyret etter hva jeg har lest tidligere.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis alt går etter planen og gulvet blir slipt i slutten av måneden så får jeg malt, satt inn dører, klasket opp listverk og koplet strøm og da er det vel klart til å sette inn møbler og utstyr, så jeg HÅPER (...) jeg har kommet et godt stykke på vei i løpet av en måned.

Har alt av utstyr. Kjøpt inn over en lengre periode da jeg ikke hadde rare greiene fra før av. Dette har vel ført til at noe av utstyret jeg har kjøpt inn allerede har fått nye modeller, men det får så være. Det blir en hjemmekino på budsjett og sikkert ikke den siste jeg bygger så da blir dette et prøvebygg som jeg skal lære på og kose meg med i lang tid etterpå

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går bra fremover her nå. Når du får ferdig gulvet er det ikke lenge før du er ferdig ser det ut som.

Selv om det ikke er helt frie tøyler mtp fargevalg, er det ikke verst at du fikk male taket i en annen farge enn hvit Det vil hjelpe en del i forhold til sortnivå/kontrast ved bruk av projektor.

Det ser ut som det ble ganske tett rundt vindusforingen!

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vindusforingen ble tett ja
    Gleder meg mest til gulvpussingen er ferdig. Får jeg malt gulvet så kan elektriker komme og det er da jeg virkelig føler jeg er på vei mot noe.
    Tok et lite skritt i dag også. Mdfplatene ned trappa er kommet opp og jeg har begynt på lerretsveggen. Godt å få ferdig alt av mdf da jeg ikke er så veldig glad i det støvet, noe Kenti kan skrive under på sikkert
    Kommer bilder imorgen. Nå er det en kald en og litt mer planlegging av lerretsvegg

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildene av mitt skarve arbeid kommer som lovet her.

Som sagt, godt å få ferdig mdfen i trappa. Kan hende jeg skal bruke mdf til å bygge komponentbenken under lerretet også, men den tid... Foreløbig er det kun støv av trevirke ned i kinoen nå og det passer meg mye bedre

Foreløbig status på frontveggen. Har ingen scetchup tegninger av denne og dette er litt learn-by-doing. Vi får se hvordan det går , men skal sette opp reisverk ca rundt 106-tommer for så å stifte opp stoff og henge opp prosjektor så får vi se hvordan det blir og hvilke tilpasninger jeg må ta. Dette er min første erfaring med prosjektor også så jeg vet ikke helt hva jeg har i vente

Skal få ferdig frontveggen sånn nogenlunde så er det produksjon av trappetrinn i hobbyplank

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nabon
    Bildene av mitt skarve arbeid kommer som lovet her.

Skal få ferdig frontveggen sånn nogenlunde så er det produksjon av trappetrinn i hobbyplank
    Artig og følge med på din fremgang.
    Gleder meg til å se hvordan du skal gjøre det med trappetrinnene.
    Gangen ned til kjeller gjenstår her,din gir meg innspirasjon
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok en helg er over Denne mer innholdsrik enn de fleste andre. Fikk gjort unna en god del arbeid som har ventet samt gjort noe i kjelleren også. Feiret kvinnedagen med å dele av til nytt soverom så vår lille prinsesse kan begynne og sove på eget rom. Bygde sengegavl til eldstemann av mdfrester etter trappa, en 200kr overmadrass fra Jysk, to knapper til 37,- og en stoffbit vi hadde liggende. Ble overraskende bra og sønnen er fornøyd med å ha en rygg å støtte seg til mens han slapper av på rommet
    Av oppgaver nede i kjelleren var det lerretsveggen og prefab av trappetrinnene som stod for tur. Startet jo litt med frontveggen tidligere i uken og da var det bare å fortsette.

Og på arbeidsbordet ligger det en "proffskisse", nødvendig måleredskap og en god start på målsettingen i fra Epsons prosjektorkalkulator. Har fullstendig innfunnet med med at denne veggen må justeres på et senere tidspunkt, men dette er for å få opp veggen sånn ca hvordan den blir så får man justere mer senere.

106 tommer sånn omtrentlig og plutselig slo det meg at dette blir en del større enn det vi kikker på i stua. Reisverket over og på begge sider blir dekt med stofframmer tenkte jeg, så dette kanskje kan fungere som en ramme rundt lerretet. Under blir det bygd benk til komponentene så lerretet kommer garantert ikke lengre ned enn det er nå.

Differansen på punkt målt på høyden av lerretsåpningen. Sier meg fornøyd med denne.

Skrudd en enkel ramme i gulvet som skal holde benken opp i bakkant. Stokken i midten skal bort når benken er på plass som avstiving. Benken blir bygd solid nok til å ta seg av det. Det eneste jeg ikke har bestemt meg for er om jeg skal ha 2x5 eller 2x4 rom i benken. Velger jeg 2x5 så får jeg reciever i midten og jeg mener at dette kanskje estetisk blir det peneste? Er nok lenge til det kommer noen svære effektforsterkere inn i denne kjelleren så dette tar jeg nok ikke hensyn til enda. Det eneste jeg lurer på er om frontene mine kommer for høyt i bildet når disse må stå oppå komponentsbenken. Bør jeg tegne om dette, smalne inn på benken, få frontene lengre ned på begge sider eller hva sier ekspertene? (Har kjøpt inn JBL i ES80).
    En sped begynnelse på sengegavl kan forresten sees i forkant av bildet

Precut til trappetrinnene. Her var jeg meget glad for at jeg hadde avstandsmåler. Ble 6 forskjellige mål på bredden på trappetrinnene. Har 2mm klaring på hver side av trinnene og satser på at dette skal holde. Trappa opp til 2. etasje knirker den også så noen krise er det uansett ikke. De tynne listene skal skytes fast under trinnene som en leppe som dekker det gamle trinnet. Etter innspill fra W så kommer vi til å prøve et grovt utseende på denne trappa. Vi tynner ut gråmaling og beiser disse samt skrur de fast fra OVERsiden og ned med noen grove skruer. Ser det helt på jordet ut så sparkles det og males, men det skader jo ikke å prøve. Planen var ihvertfall at det skal se litt barskere ut enn den fisefine hvitmalte trappen opp til 2. Etasje

Til uka skal jeg skru fast sponplate til gulv bak lerretsveggen, pga skade på gulvet i forbindelse med riving av en lecavegg, og montere trappetrinnene. Da gjenstår det bare en god rydding, støvsuging og vasking av gulvet før maleren kan komme og slipe. Litt rart å tenke på men jeg gleder meg faktisk til å få opp listverk.

@ gpt33: fint at jeg kan være til inspirasjon, men godt at du ikke forventer all verden til fremgang. Mange prosjekter som gjerne skal fullføres samtidig (W) og litt for liten tid. Men stå på. Kjekt og ha gangen ned til det aller helligste i orden også.

Side 9 av 16 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •