Nabons hjemmekinorom i kjeller - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 8 av 16 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 312
    Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ikke mye som har blitt gjort i helgen grunnet bursdagsselskap og en rygg som ikke ville være på samme lag som meg. Har allikevel fått revet siste rest i trappa ned til kjelleren så jeg får gjort ferdig denne før jeg fortsetter finpussen i kinoen.

Nydelig...

Her blir det lektet ut med 48x48 og ferdigmalt mdf på veggen. Taket blir isolert og platelagt med to lag gips og hvite takplater.

Det blir smalt nok med utlektingene, men det får så være. Jeg vet jeg får opp igjen alt jeg har dratt ned i kjelleren hvis det skal være aktuelt så da tenker jeg ikke mer på det

Å så til helgens gledelige nyhet. Vi valgte å flytte tven vår opp på rommet til eldstemann som også er under oppussing (rommet altså). Da ble det innkjøp av ny tv til stua og valget falt på Elkjøps 55-tommers led skjerm fra Philips til 8888,-. Akkurat så mye som vi føler vi vil bruke på en tv
    Modellen heter 55pfl5527t

Ble litt av en oppgradering fra vår 5 år gamle Samsung lcd-skjerm. På dette mørke bilde kan man også skimte mitt råe Logitech 5.1 system
    Frontveggen på stua skal bygges om i år så denne kommer det en egen byggetråd på etterhvert

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nabon
    Ikke mye som har blitt gjort i helgen grunnet bursdagsselskap og en rygg som ikke ville være på samme lag som meg. Har allikevel fått revet siste rest i trappa ned til kjelleren så jeg får gjort ferdig denne før jeg fortsetter finpussen i kinoen.

Nydelig...

Her blir det lektet ut med 48x48 og ferdigmalt mdf på veggen. Taket blir isolert og platelagt med to lag gips og hvite takplater.

Det blir smalt nok med utlektingene, men det får så være. Jeg vet jeg får opp igjen alt jeg har dratt ned i kjelleren hvis det skal være aktuelt så da tenker jeg ikke mer på det
    Gled deg til den dagen du skal bære ned/opp høytalere som veier nærmere 90kg (B&W 802 feks) Håper det blir en stund til neste gang for min del,dæven det tar på ryggen.
    Du nevner bursdag,var vel ikke tilfeldigvis en 5års dag?

Gleder meg til å se videre fremgang i trappegangen din.
    Jeg skal straks igang med min egen,har som nevnt tidligere kun skrudd gips der.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe. Ja du sier noe der. Det jeg har vært mest bekymret for er egentlig scenarioet om jeg må opp og ned med vaskemaskin, men har funnet ut at det skal gå med litt god hjelp. Høyttalerene som er der nå er som sagt på budsjett så problemet blir vel den dagen oppgraderingsspøkelset kommer på besøk heldigvis har man gode kompiser som besøker kaliber gym, flex ofte så ting skal bli flyttet hvis det trengs :twisted:
    Det var nok ikke 5-års dag, kun W som ble ett år eldre :-D

Håper jeg får isolert og kanskje fått opp et lag gips i dag. Gleder meg ihvertfall til denne jobben er gjort!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Trondheim
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nabon
    heldigvis har man gode kompiser som besøker kaliber gym, flex ofte så ting skal bli flyttet hvis det trengs :twisted:

Håper jeg får isolert og kanskje fått opp et lag gips i dag. Gleder meg ihvertfall til denne jobben er gjort!
    Trener der jeg også men må si meg enig med gpt er ikke morro med svære høytalere og trange trappe oppganger

Jeg syntes det var en liten milepæl og være ferdig med gipsen, rommet begynner og ta så mye mer form da i mine øyne og gir mye arbeidslyst på det som trengs videre
    Klipsch Rc 64, RF82, RS 62, RS 42, onkyo,rotel, epson, dreamscreen,svs

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Trondheim
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gpt33
    Jeg har 5cm isolasjen + et lag gips.
    Blir et lag til med gips når trappen/gangen skal pusses opp.
    Testet du lyden med og uten da? er overbevist om at isolasjon og gips utgjør mye der altså.

Følger med vettu nabon, men har vært uten pc en stund og bare nettbrett, og med en teflon hjerne som min så husker man ikke passordet, så bare vært inne og lest de siste ukene
    Klipsch Rc 64, RF82, RS 62, RS 42, onkyo,rotel, epson, dreamscreen,svs

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med det der med arbeidslysten ja DriverX. Følger arbeidslysten er der litt mer nå når hele rommet er platelagt. Få ferdig trappa nå så kan jeg fortsette med pussing og flikking
    Fikk gjort litt i dag også.

Fylte på med rester av isolasjon da denne isoleringen ikke har noen reel betydning annet enn at trappa blir mer kompakt.

Fått på ett lag med gips og i gang med lag to.

Ferdig med lag to. Lagt i forbandt selvfølgelig.

Foret ned taket litt i toppen av trappa får å slippe en skrå spiss på toppen der. Glad jeg skal få opp takplater her så jeg slipper denne sparklejobben

Fikk W til å gå opp trappa etter jeg var ferdig og jeg mener absolutt at det er en mer kompakt lyd i trappa opp til 2. etasje nå enn hva det var tidligere. Har ingen konkrete nøyaktige målinger på dette, men så lenge følelsen er der!...

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil nok hjelpe godt med Isolasjon og to lag gjps. Hvis du ikke skal sparkle kan du jo koste på et par tuber silikon mellom alle skjøter. Ikke undervurder små luftglipper.

Kudus for at du er effektiv med flere prosjekt samtidig!

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg skulle koste på et par tuber med silikon ja. Hadde først planlagt å gjøre dette etter jeg har fått opp takplatene, men ser jo at det ble en del glipper mellom gipsen også og silikon det har jeg masse av så det blir nok en runde med det i dag regner jeg med

Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Driver x
    Testet du lyden med og uten da? er overbevist om at isolasjon og gips utgjør mye der altså.
    Testet aldri uten isolasjon og gips da dette ble hengt opp før rommet var ferdig.
    Skal skru opp gips lag nr to bare jeg får ånden over meg.
    Har hatt prosjekter helt siden vi flyttet inn,så er ikke like ivrig som før

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk gjort en del i dag også.
    Holder jo for tiden på med trappa ned til kjelleren. I dag ble taket lagt ferdig med Agnes takess. Enkelt og billig.

Endelig ferdig. Ble sånn passelig bra overgangen også. Ble ikke helt samme vinkel, men bordsaga ville ikke være med på så vid vinkel som jeg trengte
    Ser ut som platene buler på midten, men det er sjekket med rei og det er rett.

Av sparkling har jeg konsentrert meg rundt gipshjørnene som gjerne trenger litt flere runder, men nå begynner det å ligne noe. Bare resten igjen

Gjæringen er det så som så med, men tålmodigheten tok slutt og alt forsvinner bak platene så da tenker vi ikke mer på det

Satser på å få gjort ferdig reisverket imorgen.

Ettersom flere har lagt ut andre prosjekter også så drister jeg meg med å legge ut prosjekt vaskerom som er like rundt hjørnet til ferdigstilling og som utgjør rommet som ligger vegg i vegg med kinoen.

Med tre unger i hus så er det bare å glemme å holde dette rommet ryddig, men det er 70 cm bredere enn det gamle så oppbevaring er det ikke mangel på lengre.

Ønsket meg et tørkestativ som fungerte bedre enn det som var der så da ble dette løsningen. Restmateriale og kroker med maskingjenger. Påsveiset mutre og lakkert. Da får jeg individuell stramming på snorene så disse ikke blir slappe.

I borettslaget vi bor i er alle rekkehus levert originalt med en "kirkebenkovn" som varmer kjempebra. Fikk vasket denne og montert den på nytt med ny regulering og diy tørkebenk også laget av noe vi hadde liggende å slenge på jobb.
    Det var det for denne gang. Et par bokser Heineken og noe brunt i glasset så er det natta. Fortsatt god lørdag AVere!

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått gjort litt i kjelleren igjen, eller rettere sagt trappa ned dit.
    Fikk gjort ferdig reisverket og trukket rør til lys ned trappa og ny rørføring til tv og nettverk for stua. Den nye veien blir da via switchen i nasskapet ned i kjelleren.

Skal også bygge om tvveggen på stua etterhvert, men dette blir senere så da hadde jeg ingen annen mulighet for å legge inn en inspeksjonsboks som jeg kan trekke om i når alt blir ferdig. Skal se om jeg kommer på en fiks ide for å gjøre denne penest mulig etterhvert.

Litt styr med å få denne trekkingen riktig. Og å trekke ferdig terminert cat5 tørt i rør var ikke så enkelt som jeg trodde det skulle være...

Men ferdig ble jeg og det var godt å få det gjort. K-rørene som går til venstre går et stykke inn i tvveggen på andre siden av døra. Da kan jeg ta igjen dette røret når jeg bygger om den veggen. Cat5 kablene var nemlig lagt uten rør i veggen før... :evil:

Ferdig isolert på veggene og i nesa

Første plata klar til kapping med kladden liggende oppå. 300cm høye mdfplater til 305 kr pr stk. I utgangspunktet ikke en jobb jeg gledet meg til... Feilkapping kan med andre ord kaste en del penger ut av vinduet.

Plata passet den!

Ser man det. Plate nr 2 passer den også!
    Men så startet dritten. Plate 3 var på en eller annen merkelig måte helt umulig å få til. Feilkappet en gang. Målte opp på nytt og fikk noen andre mål. Slo meg til ro med det og kappet i vei. Tror du f*** ikke den også ble feil?!!
    Gikk opp og tok meg en kald en og bannet litt for meg selv
    Gikk ned og brukte den siste feilkappede plata som mal og da ble det bedre. Bare 610,- i minus så langt...

Andre siden gikk også bra!

Høyre side ferdig ned trappa. 4 vegglys blir belysningen ned trappa. Hvis noen har tips om billige forsinkelsesréleer så hadde det vært fint. Har litt lyst til at disse skal tennes i rekkefølge ned trappa

Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har da stått på litt idag også,meget bra.
    Kjør på så du kan trigge meg til å starte med min trapp/gang.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja si det du. For å holde produksjonen gående så har jeg måtte kun fokusere på sluttresultatet for dette var ikke det morsomste jeg har gjort

Fått gjort noen småting i dag også. Fått opp de siste platene jeg hadde og trukket nesten ferdig alle strømmen til lampene.
    Pga mine tidligere "klæbbkappinger" så blir jeg da ikke ferdig med denne oppgaven i denne omgang. Er ikke snakk om mange kronene for to nye plater, men økonomien på nyåret tilsier ikke mange utskeielser på kinofronten. Kanskje derfor disse feilkappene var ekstra bitre...

Slik blir altså det foreløbige sluttresultatet.

Heldigvis har jeg alt jeg trenger til kinoen for å få unna alt av sparkling, pussing og maling. Blir nok dette som blir fokus fremover nå.
    Av andre prosjekter er vi i sluttfasen av å pusse opp rommet til eldstemann. Så står komprimering av "the master bedroom" for tur så vi kan få plass til et rom til vår yngste solstråle Skal klare å holde oss i aktivitet i 2013 også

God søndag Avforum

Newcomer ThomasOslo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott resultat og god arbeidslyst :-)

Gleder meg til å se fortsettelsen :-)

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble en flott trappoppgang det der.

Når det gjelder feilkappene så er det alltid like kjedelig,men ta vare på platene om du kan i det minste.Kan jo brukes som MDF med feil side ut. Har selv brukt mye gamle plater om igjen,og feks Hunsbedt bruker en god del rester av veggpanel til kanaler etc.
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir bra det der! Og ja, feilkapp er alltid bittert.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for kommentarer begge to. Ja mdfen blir tatt vare på . Kjekt materiale å ha litt av liggende. Etter all pussingen og sparklingen skal jeg jo til med konstruksjon av lerretsvegg med innebygd komponentsrack så der kan det brukes litt rest regner jeg med. Brukte en god del av søndagen, etter jeg gikk tom for plater, med å rydde kjelleren for å få motivert meg til å begynne med sparklingen igjen. Sorterte da ut det jeg vil ta vare på og det jeg skal kaste. Pussig nok ble ta-vare-på-stabelen mye større enn det jeg skal kaste

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fått gjort litt i dag også. Trukket ferdig alt av kabler til lys i trappegangen. Har også fått sparklet veggene ett strøk til. Noen småplasser som må sparkles en ekstra gang på veggene og etter det regner jeg med at jeg kommer til å male ett strøk på veggene med noe hvit maling jeg har stående. Dette for å få veggene i samme farge så jeg kan se etter flere ujevnheter i sparklingen. Gleder meg til alt har samme farge
    Taket er også pusset en gang, men fikk ikke sparklet det. Skuldre og nakke satte en stopper for videre takjobbing. Får nok sparklet tidlig neste uke så også taket er klart for et strøk grunning.
    Ble ingen bilder denne gangen. Tok noen med kameraet, men ser egentlig ingen forskjeller fra siste bildeserie annet enn et par 100 gram med sparkel ekstra på veggen

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sparkle sparkle sparkle pusse pusse pusse. Egentlig ingen andre nyheter enn dette om dagen, men jeg holder på og er på vei
    Skikkelig utfordrende å holde motivasjonen oppe når man ikke er expert på det man holder på med akkurat nå, men det går fremover
    Kommer med bilder når jeg har noe spennende å formidle.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må ikke gjør som meg å sette opp kinoen for tidlig. Det er digg å teste lyd&bilde, men nå må jeg holde sterk selvkontroll og kustus på at jeg klarer å fullføre arbeidet!

Lykke til videre! Gleder meg til å se fortsettelsen.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Side 8 av 16 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •