Nabons hjemmekinorom i kjeller - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 5 av 16 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 312
    Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av gpt33
    Dette blir nok riktig bra ja. En kompis av meg har nettopp oppgradert fra ES serien til LS.
    Håper det er mulighet til en demo når du er ferdig.
    Du er også velkommen ned i "kjellerstuen" min på demo.
    Kan nok tenke meg at det var litt av en oppgradering ja. Er spent på hvor bra disse spiller, men etter mange år uten noe som kan ligne på et bra anlegg i hus så blir nok dette også en åpenbaring

Du er selvfølgelig velkommen til demo når jeg en gang blir ferdig 8)

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TEK
    Heftig byggetråd og imponerende arbeid!

Jeg er lite glad i den type plugger du viser bilde av. Personlig ville jeg ha valgt neutrik speakon kontakter (noe jeg også har gjort i mitt "kinorom") - men det er jo litt smak og behag.
    Har enda ikke montert dem - så jeg kan ikke skryte av egne erfaringer, med unntak at jeg har vært borti speakon på en del annet utstyr og har vært veldig fornøyd i de sammenhengene.
    Skikkelige koplinger som holder seg der de skal være.
    Tusen takk for skryt Trivelig å høre!
    Ja jeg er spent på disse kontaktene... Lurer på hvor bra jeg kan få det til. Skal sjekke ut disse neutrik speakon kontaktene også før jeg brenner alle broer. Finner jeg ut at jeg kan reversere konstruksjonen hvis dette ikke blir bra nok, så gjør jeg nok det siden jeg allerede har kjøpt inn disse, men hvis det blir tricky så må jeg nok tenke litt på denne.
    Hvordan fungerer disse NS kontaktene da? Monteres på samme måte?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ........
    Sist endret av Ante1; 12-04-2013 kl 13:08

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ tek & Ante1:
    Muligheter til å plage dere med å legge ut link til hvor dere handler slike ting?
    Ser jo at din løsning Ante1 ble meget pen og dette er jo noe det må gå an å få til i svart også. Har ikke mye lyst til å lakkerer selv, dette vil jeg helst ha originalt.
    @ tek: er ikke NS kontaktene noe voldsomme i størrelse? Tenker på mulighetene for at dette skal bli en litt anonym og skjult løsning. Eller har jeg tolket dimensjonene helt feil? Dette er kontakter som typisk brukes til PA anlegg sant? Men legg gjerne ut en link med sted hvor du har handlet slike.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ......
    Sist endret av Ante1; 12-04-2013 kl 13:08

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest gjennom hele prosjekttråden din. Det er et veldig bra rom du har på gang her, følger med videre

Er selv i tankeboksen når det gjelder hva jeg skal gå for av høyttalerterminaler. Kan ikke disse SpeakOn-terminalene bygges inn i et blendelokk og monteres i veggboks? Det vil i allefall ikke bygge mye ut, men det kan jo hende at selve SpeakOn-pluggen tar litt mer plass.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ante1
    Jeg har brukt ramme og blindlokk fra elko, plugger fra biltema.
    Jeg loddet kablene rett i pluggene for best mulig kontakt, mattet ned og malt i samme farge som rommet.
    Du får kjøpt ferdig lagde på f.eks ebay, men jeg synes man betaler for mye i forhold til produktet ( og jeg hadde ikke tid å vente ).

Jeg laget også et "patchepanel" selv

Vedlegg 97704

Vedlegg 97705
    Panelet der så jo meget bra ut! Får jo utgangene bak lerretet på et litt annet sted pga pipen som er på bildet så der går jeg nok foreløbig for å bare trekke kablene rett ut så får vi se hvordan jeg gjør det med veggpanel der etterhvert. Tenkte også på ramme og blindplate ved hver høyttaler, men bruker elko plus og har ikke funnet blindlokk der enda. Er nok bare jeg som er dårlig til å lete, men finner jeg det så er din løsning absolutt verdt å vurdere. Satser nok uansett på en DIY-løsning som det for jeg ønsker nok heller ikke å bestille ferdig løsning fra E-bay.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Har lest gjennom hele prosjekttråden din. Det er et veldig bra rom du har på gang her, følger med videre

Er selv i tankeboksen når det gjelder hva jeg skal gå for av høyttalerterminaler. Kan ikke disse SpeakOn-terminalene bygges inn i et blendelokk og monteres i veggboks? Det vil i allefall ikke bygge mye ut, men det kan jo hende at selve SpeakOn-pluggen tar litt mer plass.
    Arti at flere er innom og kikker. Tusen takk for tilbakemelding

Ser at disse Speakon-terminalene kan settes i et blendelokk av noe slag, eventuelt lage noe av en lakkert stålplate som kan festes på veggen. Jeg har også forstått det slik at "hun"-delen av kontaktene ikke tar så stor plass. Er nok heller litt skeptisk på motparten om den bygger for mye til at jeg synes det ser pent nok ut på veggen. Har kun grovregnet ca.plassering på disse tilkoplingene så det er ikke garantert at disse havner rett bak høytalerene, så da er det jo greit med en pen løsning som ikke skjemmer bort rommet hvis de blir synlige.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dreamscreen V3

Diverse annet utstyr:
    - En eller annen Logitech fjernkontroll.
    - Chief takfeste til prosjektor.
    - Dreamscreen V3 acoustic HD DIY-duk.
    - 24-tommers skjerm til PC-hjørne.
    - Knalldyre høyttalerkabler fra Biltema 8)
    - HDMI fra Dreamscreen.

Må få gi en liten advarsel når det gjelder Dreamscreen accoustic V3. Har du råd å gå opp noen lapper, så sats på V4 (hvis det ikke er for seint og du allerede har kjøpt) Det er noen ganske stygge flekker på stoffet som har vist seg vanskelig å få vekk. Har til og med kjørt hele greia i vaskemaskin på 40 grader uten at det ble vesentlig bedre. Stoffet må uansett dampstrykes for å bli glatt, men du vil ikke komme til å få vekk alle brettene helt. Det er merkelig at dette stoffet i det hele tatt selges for den horrible prisen. Men det skal sies at AVShop advarte meg om dette på forhånd og anbefalte V4 i stedet nettopp på grunn av disse to tingene. Men prisen er uansett for høy for et så soleklart B-produkt som dette er.

Ut over det ser det ut som et meget bra utstyr du skal ha inn her. Morsomt å følge med.

Active bircoff sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    leste gjennom tråden din. Fantastisk arbeid så langt, gleder meg å følge veien videre

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt høyttalerterminalene fra Biltema i årevis uten problemer. De er solide og billige. Kanskje ikke de vakreste, men det går jo an å ta ut skruene og gi dem et strøk med lakk. Intet problem hos meg, da alt utstyr er på bakrommet.
    Jeg har byttet ut de smale tilkoblings-kontaktene på baksiden med vanlige ring-kabelsko som jeg krymper på høytt. kabelen.

Nabons hjemmekinorom i kjeller-ytt-term-jpg

Har forøvrig også kjøpt B-vare V3 lydtransparent duk, og tror jeg var heldig. Har såvidt prøvehengt duken, og ser ingen flekker eller bretter.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vebjre@online.no
    Diverse annet utstyr:
    - En eller annen Logitech fjernkontroll.
    - Chief takfeste til prosjektor.
    - Dreamscreen V3 acoustic HD DIY-duk.
    - 24-tommers skjerm til PC-hjørne.
    - Knalldyre høyttalerkabler fra Biltema 8)
    - HDMI fra Dreamscreen.

Må få gi en liten advarsel når det gjelder Dreamscreen accoustic V3. Har du råd å gå opp noen lapper, så sats på V4 (hvis det ikke er for seint og du allerede har kjøpt) Det er noen ganske stygge flekker på stoffet som har vist seg vanskelig å få vekk. Har til og med kjørt hele greia i vaskemaskin på 40 grader uten at det ble vesentlig bedre. Stoffet må uansett dampstrykes for å bli glatt, men du vil ikke komme til å få vekk alle brettene helt. Det er merkelig at dette stoffet i det hele tatt selges for den horrible prisen. Men det skal sies at AVShop advarte meg om dette på forhånd og anbefalte V4 i stedet nettopp på grunn av disse to tingene. Men prisen er uansett for høy for et så soleklart B-produkt som dette er.

Ut over det ser det ut som et meget bra utstyr du skal ha inn her. Morsomt å følge med.
    Har lest noen tråder om diverse resultater angående denne duken, så jeg er spent på hvordan dette vil gå når jeg endelig kommer dit. Skulle det være mye feil med denne duken så regner jeg med dette er reklamasjonsgrunn og at jeg da vil få kunne tilsendt en ny en. Skulle jeg da på dette tidspunktet bestemme meg for å endre duk så kan det jo hente at Avshop kan oppgradere duken min til V4 mot tilegg i pris så klart. Nå er jeg rimelig sikker på at det ikke er B-vare jeg har kjøpt, men fra ordinært sortiment, men jeg ble litt usikker så får ta en sjekk på det.

Tusen takk for tilbakemelding og morsomt at flere følger med på en hobbysnekkers langsiktige drøm om et fristed i kjelleren

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar
    Har brukt høyttalerterminalene fra Biltema i årevis uten problemer. De er solide og billige. Kanskje ikke de vakreste, men det går jo an å ta ut skruene og gi dem et strøk med lakk. Intet problem hos meg, da alt utstyr er på bakrommet.
    Jeg har byttet ut de smale tilkoblings-kontaktene på baksiden med vanlige ring-kabelsko som jeg krymper på høytt. kabelen.

Har forøvrig også kjøpt B-vare V3 lydtransparent duk, og tror jeg var heldig. Har såvidt prøvehengt duken, og ser ingen flekker eller bretter.
    Se der ja. Dette så jo riktig så bra ut! Synes også at kvaliteten på portene virker solide og kommer nok som du sier til å lakkere skruene for å få et mest mulig helhetlig utseende. Dette er jo på grunn av at de kanskje vil bli delvis synlige etter jeg har hengt opp høyttalerne på veggen. Å bytte ut tilkoblingene på baksiden er absolutt noe å tenke på for å forbedre tilkoblingen. Jeg synes også at disse så noe svake ut.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten milepæl nådd!

Endelig, etter å ha unnagjort barnedåp, familieselskap, restefest med venner og mer til, har jeg fått satt på siste platen på gipslag nummer en. All isolasjon er borte og sikkert som banken er vel at mangt et K-rør er punktert av gipsskruene

Pc-hjørnet er ferdig. Høyre sidehøyttaler kommer på denne veggen. 1,5 boksen er til et stikk som skal ligge rett under arbeidsbordet til diverse for fruen (symaskin feks). Boksen som ligger lengre opp kommer bak pc-skjermen så her skal alle kabler til serverskapet som blir til høyre gå.

Høyre sidevegg fra inngangsdør til utgang mot bod og vaskerom. Her kommer det ikke stort annet enn et par stikk og uttaket til vegglyset. Definitivt den beste veggen å gipslegge. Lite utfordringer

Meget liten gang, men konstruerte det slik pga hjørnet til pcen så denne ble mer "innestengt" i en krok og kanskje med det litt mer separert fra selve kinodelen. Blir en trang gang, men håper det kan fungere like godt som å ha døren rett frem ned trappa.

Et lite bilde av bryterpanelet som blir rett ved inngangen. Her kommer dimmer til taklys, dimmer til vegglys, bryter til lys bod/vaskerom, bryter til lys over kontorpult og et enkeltstikk til kjekt-og-ha-ting. Alt blir elko plus sort.

Neste på tapetet blir sparkling av skjøtene og fuging med silikon i alle sprekker. Må også få kikket litt på hva som mangler for å få til en fin løsning rundt vinduet. Etter det er det vel intet annet å gjøre enn å hive seg på gipsplaterunde2. Glede-gruer meg

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det føles nok veldig bra å være ferdig med første platelag. Nå er det bare resten igjen. Legger du andre lag liggende, eller bare overlapper du? Husk å i det minste legge akryl i skjøtene mellom gipsplatene før andre lag. Når man først legger to lag bør man gjøre det man kan for å minske ned på sprekker som potensielt kan legge lyd.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her blir det nok lagt forskjøvet 60 på lag nummer to. Mitt neste spørsmål var faktisk om jeg skulle fuge mellom platene før jeg sparklet, men da fikk jeg svar på det

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynt så smått med tetting og fuging av skjøter og andre steder der undertegnede ikke har fått gjort bra nok jobb med kutting av gipsen. Ser allerede at det må en helt annen presisjon til på sistelaget hvis dette skal bli et tålelig resultat.

Startet med å tette de største sprekkene med tettelist av skum(?)

Til dette var det genialt å bruke dette verktøyet

Slet ikke like mye på fingrene og jeg fikk stappet mer om gangen.

Ble sånn tålelig tett rundt K-rørene også. Her representert av kjedekoplet veggbelysning.

Etterstrammet også alle gipsskruene som gipsautomaten hadde bommet litt på. Da er denne kompisen god å ha. Passelig hastighet og lett og hendig. Kjøpte den gavepakken med vinåpner-fronten så W skulle se nytten i den også

Etter god veiledning fra kenti ble skjøtene også fuget, så minimalt av lyd skal slippe gjennom. Her vil det komme sparkel over, men jeg velger å gjøre meg ferdig med silikonen i hele rommet før jeg tar for meg sparkellaget.

Ordnet med to tuber med forskjellig hull på spissen så jeg kan skifte mellom lite hull og stort hull der jeg har fikset kjempesprekk mellom vegg og tak

Hjørnet der pc skal stå. Begynner å få troen på at denne delen skal gi inntrykk av å være separat fra resten av kinoen. Ferdig fuget på 3 vegger nå. Resten blir tatt i helgen.

Morgendagen skal tilbringes i sofaen med minstemor. W blir sluppet løs på selskapeligheter så far må være barnevakt til sin egen unge

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra lesing! Spennende.

Jeg er i samme situasjon (se linken min i signaturen) og er nettopp ferdig med første lag gips.

Jeg bemerker meg at du bruker silikon for å tette gliper og sprekker. Noen spesiell grunn til det, over fugemasse i akryl som er mer vanlig å bruke?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fuging er gøy!

Begynner å få et inntrykk av at fugemasse er en av de største utgiftene vi litt utenom det vanlige har. :roll:

Ser i alle fall bra ut,og kos deg i sofaen,er ikke noe som slår litt kvalitetstid.

Når det gjelder den silikonen var jeg vel litt av samme oppfatning som deg Midas,men ble anbefalt silikon. Begynte med akryl på ting jeg mente ikke var så nøye,og da helst med små åpninger,men har måttet gå over endel av det i etterkant pga det spekker opp igjen.Virker som akrylen er mye mindre føyelig mtp. bevegelser(alt i huset beveger seg tross alt litt med temperatursvingninger).Har ikke sett same problemet med silikon,så bruker kun det nå.
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følger med på tråden din Midas. Sier du er ferdig med første lag gips å så er det ikke kommet bildeoppdatering?!!!
    Jeg bruker silikon og akryl litt om hverandre fordi jeg har helt sinnsykt mye av begge deler liggende. Det er ingen skjøter som vil bli synlige etter siste laget gips er lagt hvis man ser bort fra hjørnene på veggene. Der blir det brukt akryl ettersom silikon ikke er overmalbart. På ikke synlige steder foretrekker jeg å bruke silikon da det er mer fleksibelt og ikke sprekker opp.

Ja fuging er gøy Kvindølen du kan tro jeg er glad for at jeg investerte i en pakke med engangshansker før jeg begynte. For et griseri. Det beste med prosessen er jo at denne gangen trenger det ikke å se så fryktelig pent ut. Bruker en silikonnal til å dra av restene med og har en haug med gamle filler som blir kastet, så noenlunde renslig skal dette foregå.
    Du sier du har gått over en del steder med silikon der akryl ikke fungerte. Hvordan gjorde du det med maling etterpå? Har du funnet en "overmalbar" silikon som faktisk ER overmalbar?

Side 5 av 16 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •