Nabons hjemmekinorom i kjeller - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 4 av 16 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 312
    Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fikk da gjort litt i dag også. Ikke lenge til jeg kan starte med isolasjon av veggene og da kommer endelig platestabelen min med gips midt i rommet bort etter det!

Trukket ferdig så og si alt av elektrisk. Får besøk av elektrikeren som skal se over til uka. Alle strekkene gikk helt fint (takk og pris for at en amatør var så smart at han kjøpte K-20), så jeg slapp å bruke glidex eller noen andre remedier for å få fart på kabelen (...)
    Valgte som sagt å trekke kablene før jeg isolerte og platela rett og slett fordi jeg har ikke gjort dette så mye før. Ihvertfall ikke i denne skalaen så det var greit å kontrollere underveis at alt er der det skal være. Uansett så vil elektrikeren min korrigere meg så hvis det er noe som ikke stemmer så har vi mulighet til å endre det.

PC-hjørnet slik det står nå. Her har jeg begynt å fylle opp hjørnet med Glava for å få unna isolasjonsrester som jeg hadde liggende. Ble fint å tett rundt soilrøret som kommer ned i hjørnet.

Venstre sidevegg klar for isolering. De røde båndene er stiftet rundt stenderne i bakkant så jeg har noe å legge isolasjonen mot. Har jo gjort et forsøk på en luftlomme på 2 cm som kanskje skal hjelpe til på lyddempingen. Håper jeg

Var ikke mer spennende enn dette, men håper jeg får startet på isoleringen så snart som mulig.
    Fortsatt god helg AV-ere

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En spenende kino jeg kommer til å følge godt med på. Må si jeg misunner rom størelsen din 8)

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for det. Trivelig med tilbakemeldinger. Ja selve romstørrelsen er helt grei. Noe lavt under taket blir det(ca 205) men det får gå. Kunne selvfølgelig vært foruten at det blir gjennomgangstrafikk gjennom kinoen til vaskerom og boder, men man får klare seg med det man har
    Satser på at det blir tid til litt mer trekking av kabler og isolering i dag etter mer familiebesøk som hører til på søndag

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk gjort noe smått i dag også. Holder samtidig på å avslutte en oppussing av et vaskerom (blir jo aldri helt ferdig...), så i dag rakk man litt isolering og trekking av det jeg tror er det siste av det elektriske. Nå mangler jeg å trekke kabel til sub, hdmi og rumperister, men jeg har testet kabelstrekket med fjæra og det gikk fint så da trekker jeg disse når gipsen er på.
    Ble nesten ferdig med hele venstre sidevegg

Desidert verste veggen med mest K-rør så det blir en fornøyelse (!) å isolere de andre veggene

Kun dårlige iphone bilder denne gangen her, men fant ut at det er dårligere gjort å legge ut oppdatering uten bilder :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, var morro og lese igjennom tråden din. ble spesielt intressert da du bygger i et rom med så lav takhøyde da jeg skal gjøre det samme snart selv! Ser veldig bra ut, men kom til og reagere på en ting. hvis du har 20mm glippe fra lekt til mur. hvorfor la du ikke ta rørene bak stenderene? hadde forenklet både isolering og skruing av gips betraktelig.. men så veldig ryddig ut da! hehe, stå på videre !

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Nabon,

Jeg ser at du har festet de nye veggene oppå det originale gulvet. Hvordan er bunnsvillene festet? Skrudd fast i gulvet, limt eller noe annet?

Jeg har tenkt på en liknende løsning selv, men er usikker på hva som er best ift det eksisterende gulvet. Noe sier meg at en type tjukt lim kanskje ville være best for å minimere mekanisk energi overført fra veggen til gulvet?

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Grotsund
    Hei, var morro og lese igjennom tråden din. ble spesielt intressert da du bygger i et rom med så lav takhøyde da jeg skal gjøre det samme snart selv! Ser veldig bra ut, men kom til og reagere på en ting. hvis du har 20mm glippe fra lekt til mur. hvorfor la du ikke ta rørene bak stenderene? hadde forenklet både isolering og skruing av gips betraktelig.. men så veldig ryddig ut da! hehe, stå på videre !
    Hei! Hyggelig med tilbakemeldinger! Ja jeg var spent på takhøyden selv, men synes ikke det er så ille. Selvsagt kunne jeg tenkt meg 240 under taket eller mer, men håper og tror at dette ikke er den siste kinoen jeg bygger Prosjektor havner bak sofa og belysning er enten på vegg eller ved vegg så det skal ikke være mulig og dunke knollen mot noe som henger i taket.
    Å legge K-rørene bak stenderne er jo noe som absolutt hadde forenklet isoleringen og skruingen av gips... Allikevel så har jeg nok god nok plass for gipsskruene foran rørene uten at jeg punkterer de, men jeg kommer nok til å markere hvor alle rørene er hen før jeg skrur plate for plate. Rommet er vel det mest fotograferte i hele huset så jeg skal ha nok dokumentasjon på hvor rørene befinner seg hen når alle platene er oppe. Hvorfor jeg ikke la rørene bak bunner vel i at jeg leste noe om at slike rør ikke måtte ligge på den "kalde" siden av veggen, men har overhodet ikke noe faglig å backe meg opp på der. Men en ting som er sikkert er at det blir mindre styr med å få festet fast rørene slik de ligger nå. Er liksom bare å trekke de gjennom hullene.

Tusen takk for at du tittet innom og lykke til med fremtidig bygging

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aabø
    Hei Nabon,

Jeg ser at du har festet de nye veggene oppå det originale gulvet. Hvordan er bunnsvillene festet? Skrudd fast i gulvet, limt eller noe annet?

Jeg har tenkt på en liknende løsning selv, men er usikker på hva som er best ift det eksisterende gulvet. Noe sier meg at en type tjukt lim kanskje ville være best for å minimere mekanisk energi overført fra veggen til gulvet?
    Hei Aabø, trivelig med besøk i min skarve byggetråd
    Bunnsvillene er skrudd rett i gulvet og i eksisterende rammeverk under gulvet. Vil nok få mekanisk energi overført fra vegg til gulv, men gulvet er heller ikke i kontakt med betongveggene og heller ikke skrudd i betongdekke så vidt jeg klarte å se under riving. Gjorde det slik fordi jeg ikke ville opp med gulvet for å gjøre tiltak der. Dette fordi vi (kona), har bestemt at vi skal beholde furugulvet og kun male det i halvmatt farge. Hele rommet er vel preget av semi-gode løsninger, så ordtaket "man lærer så lenge man lever", er vel høyst gjeldende i dette tilfellet

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Trondheim
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg følger fortsatt med:-D Vi sitter vel med nesten samme type kjellerstue så gleder meg til å se det ferdige resultatet. Fortsett med oppdateringer8)
    Klipsch Rc 64, RF82, RS 62, RS 42, onkyo,rotel, epson, dreamscreen,svs

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trivelig og høre DriverX Fikk isolert litt mer i går. Er nå ferdig med bakvegg og "pc-veggen". Håper å få gjort ferdig en del mer i dag så nye bildeoppdateringer kommer snart! begynner å merke den faktiske størrelsen på rommet nå og hvordan det vil bli når det er platelagt. Føler at rommet fremdeles får en størrelse som jeg fint kan leve med, men er det noe jeg skulle gjort annerledes så er det utlekting av veggene med 4" og ikke 2" som jeg har i dag. Lektene blir litt svake kjenner jeg, men får håpe de blir godt nok avstivet med 2 lag gips.

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Driver x
    Jeg følger fortsatt med:-D Vi sitter vel med nesten samme type kjellerstue så gleder meg til å se det ferdige resultatet. Fortsett med oppdateringer8)
    Bor du også i Flatåsen omerådet?
    Har du noen bilder av ditt rom?
    Artig å se hvordan folk gjør det,når vi har "likt" utgangspunkt.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger an til lokal-lokaltreff på Flatåsen i tilfelle

Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Driver x

Fant tråden din.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ferdig med Glavan!

Endelig ferdig med isolasjonen! Har igjen trappen opp til stua, men det blir en stund til jeg skal starte der. Ble en helt annen lyd i kinoen kan man trygt si.

Måtte frem med plastbåndet og stifte litt etter jeg hadde splittet isolasjonen til det ugjenkjennelige for å få den bak, foran og mellom K-rørene.
    Endelig er rommet nogenlunde ryddet og alt er klart for plating av veggene. Det gleder jeg meg til, og håper jeg får tid og lov til å holde på litt imorgen. Er midt oppi planlegging av barnedåp også så vi får se om søknaden om å få jobbe litt slipper igjennom. Klør i fingrene etter å få et mer ferdig rom ihvertfall.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette blir bra

Skal følge med på denne. Nå er det vel det morsomste begynner? Takk for kommentar på tråden min.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Platelegging!

Endelig kunne plateleggingen begynne!
    Brettet opp ermene og satte i gang. Dumdristig som jeg er så startet jeg med frontveggen... Men etter en feilborret plate så gikk det fint på 2. forsøk
    Denne ble fort kompisen min og rettet meg ut av en del skjeve nesten-ulykker.

Ferdig med frontveggen. Her er det stikk i alle bokser der lederne stikker ut og HDMI i boks nummer tre fra venstre. De to som ligger lengre opp på platen er cat5 med fiber og cat5 med tvsignal fra fibersentralen. Satte kontaktene med litt mellomrom fordi jeg ønsker å komme til lettere med støvsuging og også å heller ha flere kabler liggende over gulvet i stedet for at det vil tvinne seg sammen til den kjente salaten. God ide? Mja tiden vil vise.

Venstre sidevegg. Boksene ved pipen er utgangene til fire høyttalere, sub og rumperister. La utgangen av disse her istedet for å gå over tak ettersom det allikevel skal opp en falskvegg til lerretet.(og ja; boksen til venstre i bildet er feilborring, men siden dette er gipslag nummer ett så velger jeg å fikse dette med en klædd silikon og litt gips )

K-røret som kommer ut midt på veggen er til vegglampene og røret i taket er til spotskinne som vil sørge for god allmennbelysning når rommet skal brukes til annet en filmtitting.

Venstre sidevegg og bakvegg.
    Boksene som er lagd i spon er da til høyttalerportene jeg skal bruke. Grunnen til at de ligger på forskjellige høyder er rett og slett pga utformingen på høyttalerne fra JBL som skal henge der. Elkoboksene er til to alternative subplasseringer, rumperister rett ved sofa og stikkontakter til sub, varmeovner og diverse annet.
    Så langt kom jeg søndags kveld. Skulle egentlig poste rett etterpå, men avforum var jo nede mesteparten av kvelden så det ble dårlig med det.
    Fortsetter plateleggingen utover uka her så får vi se hvor langt jeg er kommet til helga er her igjen

Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser ut til å bli en meget fin kino.
    Ser du nevner JBL,hvilke annet utstyr skal inn?

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for det
    Ja utstyrsliste skulle jeg jo egentlig legge ut her, men det gikk i glemmeboka. Uansett; her kommer den

Forsterker: Yamaha RX A1010

Blu-rayspiller: Yamaha BDS 673

Nettverksspiller: Boxee box

Fronter: JBL ES80

Center: JBL ES25C

Side: JBL ES20

Bak: JBL ES10

Sub: JBL ES250W

Spillkonsoll: Playstation 3

Prosjektor: Epson TW6000

PC-hjørne:

Diverse annet utstyr:
    - En eller annen Logitech fjernkontroll.
    - Chief takfeste til prosjektor.
    - Dreamscreen V3 acoustic HD DIY-duk.
    - 24-tommers skjerm til PC-hjørne.
    - Knalldyre høyttalerkabler fra Biltema 8)
    - HDMI fra Dreamscreen.

Mangler nok noen småting fremdeles, men dette er "standardoppsettet" jeg starter med. Er jo fersk i gamet enda så det kommer nok oppgraderinger når økonomien er på fote igjen etter oppussingen
    Det første jeg kanskje har lyst til å bytte ut blir vel center. Kan se for meg at den kunne med fordel levert mer guffe.
    Har overhodet ingen erfaringer med JBL annet enn litt lesing på google, men slo til på et pakketilbud hos Soundgarden her i sommer.

Ser man bort i fra at listen har noen svakheter her og der og at dette er på budsjett så blir det en ENORM oppgradering fra stue"kinoen" med et Logitech Z-5500 anlegg

Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nabon
    Tusen takk for det
    Ja utstyrsliste skulle jeg jo egentlig legge ut her, men det gikk i glemmeboka. Uansett; her kommer den

Forsterker: Yamaha RX A1010

Blu-rayspiller: Yamaha BDS 673

Nettverksspiller: Boxee box

Fronter: JBL ES80

Center: JBL ES25C

Side: JBL ES20

Bak: JBL ES10

Sub: JBL ES250W

Spillkonsoll: Playstation 3

Prosjektor: Epson TW6000

PC-hjørne:

Diverse annet utstyr:
    - En eller annen Logitech fjernkontroll.
    - Chief takfeste til prosjektor.
    - Dreamscreen V3 acoustic HD DIY-duk.
    - 24-tommers skjerm til PC-hjørne.
    - Knalldyre høyttalerkabler fra Biltema 8)
    - HDMI fra Dreamscreen.

Mangler nok noen småting fremdeles, men dette er "standardoppsettet" jeg starter med. Er jo fersk i gamet enda så det kommer nok oppgraderinger når økonomien er på fote igjen etter oppussingen
    Det første jeg kanskje har lyst til å bytte ut blir vel center. Kan se for meg at den kunne med fordel levert mer guffe.
    Har overhodet ingen erfaringer med JBL annet enn litt lesing på google, men slo til på et pakketilbud hos Soundgarden her i sommer.

Ser man bort i fra at listen har noen svakheter her og der og at dette er på budsjett så blir det en ENORM oppgradering fra stue"kinoen" med et Logitech Z-5500 anlegg

Dette blir nok riktig bra ja. En kompis av meg har nettopp oppgradert fra ES serien til LS.
    Håper det er mulighet til en demo når du er ferdig.
    Du er også velkommen ned i "kjellerstuen" min på demo.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nabon
    Da har man endelig fått gjort litt igjen. Fått ryddet en del av rommet og kostet litt (utrolig mye trevirke det blir etter boring til K-rør)

Fått montert siste boksene til betjeningspanelet ved døren. Her er det kun trekking av K-rør som mangler.

Lagt frem rør til serverskapet for nettverk

Her er det heller ikke mye som mangler. Må få kjøpt noen flere bokser til nettverkskoplingene og spikerslag til skapet som skal stå der.

Her er et litt ryddigere bilde av bakveggen sånn som den står nå. Har fått lagt opp bokser og rør til stikkene som skal være langs veggen. I tilegg har jeg lagt opp en boks til uttak for signalkabel til rumperister rett ved der sofaen skal stå så jeg slipper så langt strekk med åpen kabel.

Venstre sidevegg der mesteparten av kablene kommer.
    Tok også et bilde av portene jeg har kjøpt på biltema som jeg ikke fant link til. Håper disse kan brukes. Hvis ikke så håper jeg noen av ekspertene her ute roper ut.

Dette var kveldens lille oppdatering. Er mitt første kinoprosjekt dette og jeg regner med det er mange potensielle fallgruver jeg kan falle ned i og jeg vet det er mange experter her i denne forumverdenen så gi meg et lite vink hvis mine ti tommeltotter har vært litt ivrige og jeg står på kanten av fallgruven
    Heftig byggetråd og imponerende arbeid!

Jeg er lite glad i den type plugger du viser bilde av. Personlig ville jeg ha valgt neutrik speakon kontakter (noe jeg også har gjort i mitt "kinorom") - men det er jo litt smak og behag.
    Har enda ikke montert dem - så jeg kan ikke skryte av egne erfaringer, med unntak at jeg har vært borti speakon på en del annet utstyr og har vært veldig fornøyd i de sammenhengene.
    Skikkelige koplinger som holder seg der de skal være.

Side 4 av 16 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •