Nabons hjemmekinorom i kjeller - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 3 av 16 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 312
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Høgre sidekanal kan sjølvsagt plasserast på veggen heilt til høgre for trappa, eller plasserast på stativ.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Høgre sidekanal kan sjølvsagt plasserast på veggen heilt til høgre for trappa, eller plasserast på stativ.
    Det er derfor jeg tror det er greit med en tenkepause på akkurat dette. Har en mulighet til å plassere sidekanalen der. Må tegne litt på den fordi den kroken skulle egentlig reserveres til pcpult/leksepult/hobbyræl/etc. Eneste grunnen til at dette rommet ikke blir dedikert. Men vi får se etter litt planlegging om ikke skapplassen over den pulten blir noe redusert
    Jeg regner med at romkorreksjon vil da kunne kompensere mtp at høyre sidekanal vil komme lengre unna sofaen enn venstre sidekanal som vil komme ca 150 cm unna sweetspot.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nabon
    Det er derfor jeg tror det er greit med en tenkepause på akkurat dette. Har en mulighet til å plassere sidekanalen der. Må tegne litt på den fordi den kroken skulle egentlig reserveres til pcpult/leksepult/hobbyræl/etc. Eneste grunnen til at dette rommet ikke blir dedikert. Men vi får se etter litt planlegging om ikke skapplassen over den pulten blir noe redusert
    Jeg regner med at romkorreksjon vil da kunne kompensere mtp at høyre sidekanal vil komme lengre unna sofaen enn venstre sidekanal som vil komme ca 150 cm unna sweetspot.
    Når plassering(er) ikke er symmetrisk, kan romkorreksjon kunne hente inn nivåforskjeller pga avstand.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg får høgra surround 1m frå lytteposisjon, mens venste surround kjem 2.5m frå. Ikkje noko å gjera med det. Men receiver kompenserer greit for det. Det er verre med surroundht for langt framme.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg justert litt på plantegningen og flyttet litt på høyttalere og diverse. Har også kikket en del på Dolby sine hjemmesider for riktig plassering av høyttalerne. Venstre surround havner 120cm fra sweetspot mens høyre surround havner 310cm fra sweetspot. Kan dette romkorrigeres? Vil ikke være aktuelt med plassering av høyre kanal på stativ så går det ikke så må jeg gå tilbake til 5.1. Sliter også litt med plasseringen på frontene ifht sitteavstand mot lerret. SS er ca 420cm fra lerret og max vinkel jeg kan få på frontene er 14 grader opp mot Dolby sin anbefaling som er mellom 22 og 30 grader. Vil dette være krise eller er det tålbart?
    Kommer til å sparkle første laget med gips i taket denne uka og til helga skal jeg få lagt neste lag med gips. Kommer flere oppdateringer denne uka samt nye "expert"tegninger i google

Ha en fortsatt fin påske!

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var det på tide med en oppdatering igjen. Taket er nå ferdig gipset, dog ikke helt ferdig skrudd. Her var det ikke optimalt med skruautomat så da tok skruprosessen litt lengre tid en først antatt. Platene er ihvertfall ferdig "punktet" til taket, så nå setter jeg opp reisverket til veggene før jeg sparkler alle skruehullene. Vil gjøre meg ferdig med så mye snekkerarbeid som mulig før jeg begynner med sparkling og etterhvert maling.
    Nabons hjemmekinorom i kjeller-tak-jpg
    Her ser dere hvordan taket blir. Skjøtene skal da vises er planen, men må si jeg er meget spent når sparklingen er ferdig og det er klart for maling. Blir spennende og se etter første strøket.
    Nabons hjemmekinorom i kjeller-skj-jpg
    Nærbilde av skjøten. Er klar over at jeg punkterer delvis det siste laget mtp lydisolering, men håper på et passelig godt resultat. Skulle gjerne hatt helsparklet tak, men kunnskapen er der desverre ikke (gruer meg allerede til veggene), og kapitalen til å sette jobben bort er fraværende
    Nabons hjemmekinorom i kjeller-hdmi_utgang-jpg
    Her kommer HDMI-kabelen ut fra takpunktet til prosjektoren. Dette blir da bakveggen BAK falskveggen til lerretet.
    Nabons hjemmekinorom i kjeller-signal_prosjektor-jpg
    Boksene til signal og strøm til prosjektoren. Punktene merket med blyant som er krysset over er akkurat hva du tror det er, feilmerking pga treg hjerne som skal snu ting opp ned når det ligger på bordet kontra opp i taket
    Nabons hjemmekinorom i kjeller-lydd-jpg
    Fikk med meg denne døra hjem fra jobb da den allikevel skulle kastes. Mangler karmen dog så skal se om jeg ikke får laget noe som kan passe så jeg får brukt denne. Er blytung, 86mm tykk og må vel gjøre jobben for å dempe lyden ut av rommet. Får jeg det ikke til så har det uansett kostet meg minimalt

Har fått meg en ny kamerat i kjelleren. Denne kommer til å bli en kjerkommen følgesvenn. Danket lett ut min sanyo kasettspiller som stod her tidligere

Nabons hjemmekinorom i kjeller-radio-jpg

Håper jeg får tid til å sette opp reisverket til veggene før nasjonaldagen. Da starter pønskingen på hvor alle K-rørene skal gå
    Ha en fin søndags kveld folkens!

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var endelig reisverket kommet opp. Ikke mange lengdene av 300m med 2"2 igjen på gulvet nå
    Nabons hjemmekinorom i kjeller-avl-jpg
    Nabons hjemmekinorom i kjeller-langvegg-jpg
    Nabons hjemmekinorom i kjeller-trapp-jpg
    Nabons hjemmekinorom i kjeller-vindusvegg-jpg
    Har igjen et par lengder med 2"4 der lyddøren skal være mot trappa. Når jeg har fått opp denne så starter jobben med bokser til strøm, belysning og signal, samt en del meter med K-rør. Gleder meg til å fortsette

ha en fin kveld folkens!

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir veldig bra. Stå på!!
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det! Ja jeg håper det skal bli sånn jeg vil ha det. Noen kompromiss må man inngå, men det er vel mest pga at det bor flere i dette huset også
    Går ikke like fort fremover som man skulle ønske, men det er ikke så lett å finne byggetid bestandig

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi!
    Det var såpass lenge siden sist innlegg ja gitt. Har blitt noen måneder siden siste oppdatering. Oppgavene har vært mange(ikke kinoen dessverre...) Men; etter en stk nyfødt datter, nybygd vaskerom, nylagt stein på området utenfor ytterdøren og diverse andre oppgaver på hytta så er jeg endelig viet litt tid i kjelleren igjen!
    Rutinene med 3 unger istedet for 2 er noenlunde på plass så da fikk jeg disponere begge dagene i helga som jeg ville (nesten)
    Har fått satt opp dørveggen, kjerneborret hull til ny lufteventil, bygd bokser til høyttalerkoplingene og startet på bokser og rør til elektrisk. Har dessverre ingen bilder å komme med i dag, men imorgen skal bildene være på plass. Godt å endelig være igang igjen så nå fremover skal det tilbringes flere mørke høstkvelder i kjelleren så vi kanskje kan ha kinopremiere i god tid før høytiden er over oss.
    Fortsatt god søndag kjære av-venner!

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildeoppdatering:

Har fått strukket ferdig rør til alle høyttalere og elektrikeren har begynt på strømmen. Sikringsskap er skiftet ut (skrusikringene vil ikke bli savnet), og to nye kurser er lagt inn til kinoen. En kurs kommer kun til å drive det som blir på frontveggen og den andre vil drive lys, varme og pc-lekse-NAS-hjørne.

Bilde av frontveggen slik den står nå. Her har det i etterkant kun kommet til et par bokser til for nettverk og tvsignal inn til dekoderen. Så må jeg beklage for at det er så rotete, men når kjelleren skal fungere som lager samtidig som at det bygges der så blir det vanskelig med så mye albuerom. Imorgen skal det ryddes og flyttes litt på ting så da håper jeg det blir litt bedre å jobbe rundt rommet.

Her har jeg satt inn ny lydventil av denne typen:

Denne er jo konstruert for å dempe lyd utenfra og inn, men jeg håper den vil fungere andre veien også.
    Lånte kjernebormaskin fra jobben og satte i gang. Kom nesten igjennom så siste milimetrene måtte hamres ut med slegge, men det gikk til slutt. Borret var vel 22,5 cm dypt og veggen var sikkert 23 cm. Snakk om flaks! Fordelene med at det ikke gikk som planlagt var jo da selvsagt at jeg slapp noe vannsøl innendørs så de svetteperlene jeg spanderte på hullet med slegga var vel verdt det Hullet ligger egentlig litt langt opp, men skal slisse litt ut i toppsvillen så retter den seg fint opp.

Her er bilde av bakveggen. Måtte justere litt på vinklene på høyttalerplasseringen (sånn går det når man glemmer å ta høyde for at man faktisk har vindu i kjelleren) Men jeg tror fremdeles jeg er innenfor målene på plassering ifht sweetspot. (håper jeg...) For de av dere som har vært innom tråden tidligere så ser der at panseret fremdeles står der. Dette skal bort om noen dager. Helt utrolig at dette ikke har blitt bulket etter all bæring og lemping med materiale. 8)

Her blir plasseringen av skapet til mac mini, skriver og NAS. Her mangler jeg kun et par bokser til nettverk så er jeg ferdig her. K-50 røret går bort til veggen over pulten der skjermen skal henge.

Boksene jeg produserte der koplingene til høyttalerne skal inn. Her har jeg kjøpt inngangene som man bruker på subwooferkasser. Finner ingen link til produktet på biltema sine sider, men jeg håper jeg kan bruke disse. Det var de eneste rimelige jeg fant som var svarte og ferdige til å skru på veggen.

Her kommer det en pcpult som ungene kan gjøre lekser ved samt styring av musikk og bilder og diverse. Skjermen henges rett over der K-50 røret kommer.

Til slutt et bilde av inngangen til kinoen. Her har elektrikeren lagt opp noe, men kun for å få koplet til belysningen til vaskerommet. Skal ha den også på betjeningspanelet ved døren så jeg kan skru på all belysning fra døren hvis jeg ønsker det.

Det var alt for denne gang. Beklager sen oppdatering med bilder, men når man skal ha flere barn som bestemmer seg for å bli syke på rekke og rad da blir alenetiden til far inndratt rimelig kjapt...

Imorgen fortsetter man med med elektriske. Skal ihvertfall få lagt opp til sub, rumperister og nettverket.

Ha en fortreffelig lørdagskveld!

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har man endelig fått gjort litt igjen. Fått ryddet en del av rommet og kostet litt (utrolig mye trevirke det blir etter boring til K-rør)

Fått montert siste boksene til betjeningspanelet ved døren. Her er det kun trekking av K-rør som mangler.

Lagt frem rør til serverskapet for nettverk

Her er det heller ikke mye som mangler. Må få kjøpt noen flere bokser til nettverkskoplingene og spikerslag til skapet som skal stå der.

Her er et litt ryddigere bilde av bakveggen sånn som den står nå. Har fått lagt opp bokser og rør til stikkene som skal være langs veggen. I tilegg har jeg lagt opp en boks til uttak for signalkabel til rumperister rett ved der sofaen skal stå så jeg slipper så langt strekk med åpen kabel.

Venstre sidevegg der mesteparten av kablene kommer.
    Tok også et bilde av portene jeg har kjøpt på biltema som jeg ikke fant link til. Håper disse kan brukes. Hvis ikke så håper jeg noen av ekspertene her ute roper ut.

Dette var kveldens lille oppdatering. Er mitt første kinoprosjekt dette og jeg regner med det er mange potensielle fallgruver jeg kan falle ned i og jeg vet det er mange experter her i denne forumverdenen så gi meg et lite vink hvis mine ti tommeltotter har vært litt ivrige og jeg står på kanten av fallgruven

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk gjort noe i dag i kjelleren igjen! Kona tok med seg ungene på hytta så far er forlatt alene i huset og kan stort sett gjøre hva han vil! Skal naturligvis på jobb på dagtid, men på kvelden blir det noen ekstra timer i kinoen :-D
    Har lagt opp K-rør til resten av belysningen. Blir 5 stk vegglamper i 160 høyde på veggen. Har også fått lagt inn spikerslag i veggen til møblene som skal opp på veggen.
    Hentet skapene etter jobb i dag. Gleder meg til å få opp disse på veggen!

Beklager dårlig bildekvalitet, men kona tok med seg speilrefleksen også.
    More updates to follow!

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmm. Skjønner fremdeles ikke hvorfor jeg ikke får til bildene mine... Har ikke endret plassering på de på min pc og ikke gjort noen andre endringer. Noen som har en ide om hvorfor de fremdeles forsvinner? De andre ligger jo der fremdeles. Vil det hjelpe om jeg går over til en annen bildetjeneste? De er lagt inn med riktig filformat også btw...

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmm. Skjønner fremdeles ikke hvorfor jeg ikke får til bildene mine... Har ikke endret plassering på de på min pc og ikke gjort noen andre endringer. Noen som har en ide om hvorfor de fremdeles forsvinner? De andre ligger jo der fremdeles. Vil det hjelpe om jeg går over til en annen bildetjeneste? De er lagt inn med riktig filformat også btw...
    Hei nabo! Du hvis du du går inn på www.avforum.no/gallery
    Og søker opp ditt nick og trykke på det, nederst på siden står det hurtigopplasting... Så følger du bare tråden videre.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finner faktisk ikke nicket mitt hvis jeg søker. Har jeg da ikke lastet opp mine bilder på korrekt måte?

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finner faktisk ikke nicket mitt hvis jeg søker. Har jeg da ikke lastet opp mine bilder på korrekt måte?
    Prøv og legg inn bilder via denne linken...
    http://avforum.no/gallery/upload.php?c=2

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Najs

Najs..... dette blir bra Nabo`n

Ser du har litt utstyr som jeg er litt missunnelig på ..... Makita mmmmmm hehe

Blir du ferdig til jul da?

Skal skjære ut 2 stk vindu i morgen, så kan jeg fortsette på rommet mitt også... gledes

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen dataguru blir jeg nok aldri. Men prøver Photobucket nå for opplastning av bilder. Håper dette skal fungere (vet selv hvor frustrerende det er å gå inn på en tråd der bildene mangler...)

Ja Narna. Verktøy er halve jobben så det hjelper på med utstyr som er lett å jobbe med

Endelig kommer det oppdateringer på tråden din også. Bort med sykkelen og gårdsplass og inn med jobbing i kjelleren

Ja jeg satser på at jeg skal komme langt til jul. Vanskelig å få tiden til å strekke til, men det er vel en dårlig unnskyldning for det er vel ikke bare til meg det er slik 8)

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har vi fått jobbet litt mer. Ryddet hele rommet for å få vekk det som ikke skal stå der så det blir litt mer arbeidsrom. Fått limt fast K-rørene til alle høyttalerboksene og trukket høyttalerkabler. Kommer til å trekke alle kablene før jeg platelegger så jeg er sikker på at jeg ikke får problemer med noen av strekkene. Måtte hjelpe det ene K-røret litt i ene hjørnet i dag med høyttalerkabelen.
    Er nok ikke helt ferdig med Pc-hjørnet enda, men det er ikke mye som mangler her heller før alt av bokser og rør er ferdig.

Pc-veggen slik den er i dag. Holder på å vurdere om jeg skal flytte skapet til server, skriver, mac mini ++ under pulten som kommer her istedet. Det blir vanskeligere å komme til, men rommet blir renere med mindre ting som står frem.

Venstre sidevegg. Her kommer det nå ingen flere rør. Alle høyttalere, sub, rumperister, belysning og stikk går her. Da tror jeg ikke jeg har glemt noe...

Det ble kabler fra biltema så satser vi på at det vil holde, ihvertfall til side og bakhøyttalere. Det er jo et budsjettanlegg som skal inn, men skal dette oppgraderes i fremtiden så kan jeg jo trekke nye kabler med litt knoting.

Her kommer alt av kabler ut bak lerretsveggen. Har ikke bestemt meg helt for koplingsplater her enda så det blir nok ikke prioritert først.

Liten kjapp kabelholder som forhåpentligvis skal lette trekkingen litt.
    Brukte en gammel trekktråd som måtte knytes opp først når jeg trakk til høyttalerene i dag. Det ble en prøve for tålmodigheten gitt :-D

Side 3 av 16 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •