Nabons hjemmekinorom i kjeller - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 2 av 16 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 312
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    HEHE knakende.

Ja du må vente til over jul ja. Det er lungt det. Jeg begynte litt smått tidlig i mars april. litt i mellom slaga med alt som måtte gjøres hjemme.

Så har jo tatt mye tid selv om posten min har gått litt unna.
    Problemet er at jeg nekta og stå nede i kjellern og holde på når det var pent vær.. da fikk jeg brått litt golf eller annet som skulel utgjøres. for å ikke glemme at jeghadde fått pms(parkertmotorsykkelsyndrom) om jeg ikke hadde tatt biken en tur nå og da. men om en begynner med slikt. Da får en håpe på møkka vær.

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nabon
    Er nok forberedt på en budsjettsprekk eller to, men først og fremst gleder jeg meg til å få unna jula så jeg kan begynne byggingen. Fikk pent beskjed om at jeg måtte vente til etter jul med det av "sjefen" i huset

Budsjettsprekk er nesten på sin plass egentlig.

Jeg for min del håper lerrete jeg bestilte igår dukker opp snart slik at jeg har kino´n klar til jul. Blir godt å slappe av i romjula i egen kino hule
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey!

Da er man klar igjen! Nyttår var her nettopp (!), gjort unna et bilsalg og bestilling av ny en. Sørget for at den siste bakseteplassen også blir opptatt fom august , ny gang er bygd og ferdigstilt, hele familien har vært gjennom den gode runden med influensa (denne gangen tror jeg alle 4 fikk manne-influensaen) og flere småting har falt på plass, så nå; er det klart for min tid i kjelleren igjen og alt er klart til start i helgen. Satser på å få lektet ned taket samt lagt et lag med gips og kanskje begynne på utforingen av veggene. I den forbindelse så har jeg et spørsmål til dere eksperter. Hvilken størrelse på K-rør har dere brukt til høyttaler/sub-kabler? Vært fint å vite om det holder med K-16 til ALT (utenom HDMI til prosjektor såklart) eller om jeg må ha noen flere dimensjoner til noe. Greit å ha alt liggende klart til lørdag og ihvertfall søndag hvis jeg skulle være så heldig å få dispans til en liten økt da også

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk 20mm rør til alt, så slipper du problemer ved trekking Ikke mange kronene forskjell.

Ellers får man ferdigtrekt høytalerkabel både i 2,5mm og 4mm.

Prefix® Høytalerkabel | Tec Con AS

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OKey!

Supert! Takk for hjelpen! Da bruker jeg K-20 til strøm, høyttaler, sub, cat5 osv.
    Bilder vil komme etter helgas økt

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey! Here it goes! Startet på lørdag med å lekte ned taket med 48x48 lekter. Var en jobb jeg hadde gruet meg til pga betongtaket. Støvet lå tett i kjelleren en periode og jeg var MEGET glad for at jeg hadde gått til anskaffelse av heldekkende vernebriller. I etterpåklokskapen så skulle det vel kanskje vært en støvmaske med på laget også, men den får bli med neste gang
    Nabons hjemmekinorom i kjeller-nedlekt1-jpg

Nabons hjemmekinorom i kjeller-nedlekt2-jpg

Ble vel omtrentlig 150 hull i taket med slagbormaskina... Kan vel trygt si at jeg er glad jeg brukte litt penger når denne ble kjøpt inn. Som dere ser så blir det desverre ingen rom-i-rom løsning på meg. Må utnytte den lille takhøyden jeg har. Ferdig høyde vil bli ca 205cm og noe mindre enn det har jeg ikke lyst til å ha. Det som står igjen i taket av lekter nå er å sette inn alle tverrlektene så jeg har kubbing til det siste gipslaget. Det blir to lag med gips i taket der førstelaget blir 120x240 plater og siste laget blir 120x0,60 plater fra byggmax.no. Tenkte jeg skulle prøve denne løsningen for å se om det blir bra med skjøtene i taket. Største grunnen til dette er vel at jeg er ingen sparklemester og gruer meg nok til veggene

Kappet lektene, forborret med et bladbor ca 1 cm, borret deretter gjennom lekta med 8mm trebor. La lekta opp på det som ble bestekompisen min denne dagen, nemlig gipsplateheisen.

Borret med slagbormaskina gjennom trelekta og opp i taket. Satt deretter inn en treskrue med skive skrudd inn i en fischerplugg. Fungerte meget godt og følte det gikk raskt og smidig på denne måten.

Om dere ser på siste bildet av nedlektinga så er det et område jeg ikke har satt inn tverrlektene. Dette er feltet trekkrørene til prosjektoren skal ligge. Det jeg lurer på i den forbindelse er hvordan skal jeg bestemme meg for hvor jeg skal sette opp bokser til strøm og signal? Vet naturligvis senter på prosjekter ifht senter lerret, men vil jo naturligvis at boksene ksal ligge så nære prosjektoren som mulig. Nå er det desverre sånn at jeg har fint lite av utstyret som skal ned i kjelleren på forhånd så jeg kan ikke testmontere prosjektoren heller. Skal jeg bare bestemme meg for en plass prosjektoren skal stå og montere boksene rett bak dette punktet? Skal naturligvis legge opp et solid område med spikerslag til takfestet også så jeg har litt slingring på hvor plasseringen blir.

Dette blir høyst et learing-by-doing prosjekt så føl dere gjerne fri til å kommentere og stille spørsmål så jeg får avdekket det jeg ikke har tenkt på og det jeg gjør feil

Dette ble min lille oppdatering for denne gang. More to follow!

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder på å kikke litt på prosjektor. Tror jeg kommer til å lande på Optoma HD87. Har mulighet for å få denne til en hyggelig pris gjennom jobben til W. Det jeg lurer på er et par tall jeg fant på tekniske data på hjemmesiden til Optoma. Der var det en tabell hvor det sto "max vertical shift -0,25 + 0,58"
    Refererer dette til plasseringen på prosjekter kontra hvor senter på lerret er? Jeg plasserer lerretet mitt ca 10cm fra taket (start duk) og prosjektoren blir hengende på 4,6 m fra duken. Størrelse blir ca 105". Er dette noe som vil fungere eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Abonnerer på tråden, er alltid kjekt å se hva andre får til - spennende.

Med tanke på valg av PJ. Reagerer du på regnebueeffekten? Om det er et problem på HD87, vet jeg ikke. Jeg sliter ihvertfall veldig med det på de DLPene jeg har sett. Men har hørt at det ikke er alle som registrerer det, men til gjengjeld er det meget irriterende...

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har faktisk meget liten erfaring med prosjektor fra tidligere så det vet jeg faktisk ikke. Det må jo sjekkes ut i tilfelle. Som sagt så må jeg kjøpe det meste av utstyr så er ganske så fersk på både lyd og bilde annet enn interesse for det. Først nå har jeg fått plass til å bygge det rommet jeg vil.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått en fin økt i kjelleren i helga med hovedsaklig isolering og gipsing i taket.
    lagde meg et isolasjonsbord for å forenkle prosessen med kappingen
    Nabons hjemmekinorom i kjeller-isolasjons_bord-jpg
    Da var det bare å sette igang!...
    Nabons hjemmekinorom i kjeller-isolering-jpg
    Har lektet ned taket i cc60 rutenett (?). Grunnen til dette er at jeg først skal legge et lag med 120x240 gipsplater og sistelaget skal være 120x60 gipsplater fra byggmax. Tenkte jeg skulle prøve å bare sparkle skruehullene og la skjøtene være synlige. Har et håp om at det da vil se ut som malte agnes takplater så jeg slipper å sparkle skjøter noe jeg ikke er noe god på...
    Første platen er opp!
    Nabons hjemmekinorom i kjeller-rste_plate-jpg
    Kan trygt si at jeg er glad i min tidligere nevnte kamerat, gipsheisen. Denne karen er også med på laget og han gjør minst like stor nytte for seg
    Nabons hjemmekinorom i kjeller-gipsautomat-jpg
    Nabons hjemmekinorom i kjeller-mot_vindu-jpg
    Nabons hjemmekinorom i kjeller-trapp-jpg
    Nabons hjemmekinorom i kjeller-spalte-jpg
    Sørger her for å få 2 cm luftspalte mellom eksisterende betongvegg og nytt tak, ny vegg. Denne spalten vil beholdes også når veggene kommer opp. Topplekten på veggen vil komme i ytterkant på det nye gipstaket.
    Nabons hjemmekinorom i kjeller-prosjektor-jpg
    Må jobbes litt mer med innfestingen på boksen med K50 røret. Skal feste røret med patentbånd til taket og få limt det fast til boksen. Skal også legge inn spikerslag til prosjektorfeste. Vet ikke helt nøyaktig hvor prosjektoren blir plassert enda, men jeg har funnet senterplassering ifht lerret ihvertfall. Så hvis jeg må flytte den lengre fra stikkontakt og signalpunkt så har ikke det stort å si.

Her er frontveggen min. Denne danner bakparten av "teknisk rom".
    Nabons hjemmekinorom i kjeller-frontvegg-jpg
    Her har jeg markert med en liten teipbit hvor falskveggen min vil komme.
    Nabons hjemmekinorom i kjeller-plassering_falskvegg-jpg
    Dybden på "teknisk rom" vil bli ca 80 cm. 3 høyttalere skal plasseres bak lerret og spørsmålet mitt da er; Kan jeg plassere alle mine elektriske komponenter BAK høyttalerne, eller er dette fy-fy og tullete? Er usikker på om jeg får nok plass under lerret til alle sammen. Da må jeg i såfall heve lerretet helt opp til taket og det har jeg ikke hørt så mye positivt om. Ferdig takhøyde vil bli 210 cm.
    Bredden på lerretet blir rundt 235 cm. Mtp at jeg skal ha høyttalerne bak lerret så vet jeg at denne bredden er noe knapp, for å få optimal effekt av frontene ifht sitteavstand, men jeg må bare prøve å gjøre det beste ut av det. Å se film her blir bedre enn på 40-tommeren med logitech Z5500 som er stuealternativet uansett så

Håper dere guruer har noen innspill å komme med for å sørge for at en amatør lærer noe denne søndagskvelden også

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan forresten legge med en liten skisse av kinoen. Mine sketch-up-kunnskaper er ikke på proffnivå, men et lite inntrykk går det vel an å få. Setter stor pris på kommentarer her også.
    Nabons hjemmekinorom i kjeller-skisse-jpg

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ting går fremover ja,dette ser jo ut til å bli veldig bra.
    Gleder meg til å se resultatet siden vi hadde så godt som likt utgangspunkt.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Trondheim
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjellern ser skremmende lik ut som enkelte hus på Flatåsen og Tiller:-D
    Selv holder jeg på og bygger en ny dedikert kino på tiller.
    Ser meget bra ut da, ser også at du har mye utstyr som skru maskin og gipsheis osv, vil tro dette hjelper mye og sparer deg mye tid.
    Lykke til videre8) Skal følge med i tråden din.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan stemme bra at dette er en slik kjellerstue ja
    Utstyret er halve jobben sies det, men når det gjelds gipsing av tak vil jeg si at utstyret er 90% av jobben. Var fornøyd etter økta over hvor enkelt det kunne gjøres alene ihvertfall

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser på tegningen at du har satt inn noen sidehøyttalere, ganske så langt frem i forhold til sitteposisjon. Det er anbefalt av Dolby og THX at side-HT er 90 - 110 grader ut og bak fra sitteposisjon. Med andre ord er det ikke anbefalt å ha de foran sitteposisjon.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Ser på tegningen at du har satt inn noen sidehøyttalere, ganske så langt frem i forhold til sitteposisjon. Det er anbefalt av Dolby og THX at side-HT er 90 - 110 grader ut og bak fra sitteposisjon. Med andre ord er det ikke anbefalt å ha de foran sitteposisjon.
    Det var da min neste utfordring. Ventet i spenning på tilbakemelding om høyttalerplasseringen min. Som du ser pga trappenedgangen og plasseringen av døren foran trappa så har jeg ikke noe mer å gå på på høyre kanal. Venstre kanal kan selvsagt plasseres nærmere sofaen. Er dette noe romkorreksjon kan fikse? Eller er mitt rom best egnet som et 5.1 rom med høyttalere kun bak meg? Er det andre løsninger som kan være aktuelle? Høyttalere fra tak er ikke et alternativ pga takhøyde og at jeg da ikke kan legge det skjult.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Trondheim
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En løsning som sikkert er litt for seint er jo å snu der du skal ha lerrettet,slik at det står der sofaen er tegnet inn, da hadde det funket med 7.1:-D

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ikke har anledning for optimal plassering av sidehøyttalere, ville jeg vurdert å droppet de. Kan ikke skjønne at de vil tilføre noe verdi i opplevelsen sålenge plasseringen er feil, romkorreksjon kan muligens hente inn noe av feilen i forhold til avstand og gain. Men tror det blir feil når lyden som er tiltenkt å komme bakfra og siden, plutselig kommer foran. Er ganske sikker på at balanse blir feil.

Men skal ikke uttale meg bastant, har ikke mye erfaring med plassering av høyttalere som strider imot anbefalingene.

Med andre ord, jeg hadde heller lagt pengene i noen kraftigere bak-HT som da også vil få litt mer å gå på iforhold til effekt fra receiveren :-)

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løsningen med å snu rommet er nok for sent nå ja Driver Konklusjonen ble nok sånn for å få best utnyttelse av rommet til andre ting også. Var i utgangspunktet usikker på om jeg kunne få til 7.1 i dette rommet med denne plasseringen, men 5.1 vil vel funke bra nok det også. Blir jo uansett et eget rom for å se film og spille så da må man vel være fornøyd.
    Da følger jeg rådene deres og kutter ut midtkanalene og går kun for back. Uansett så er det en god stund til jeg skal platelegge veggene så da kan jeg tenke og spekulere litt lengre på flere løsninger

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, tror ikke det er dumt å ta en time-out på den der, jeg ser ikke noen fordeler med "feilplasserte" sidekanaler.

Side 2 av 16 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •